Terracotta?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mer kissåbajs-nyans :(
 
T Tobias Knutsson skrev:
Lyckats övertala regeringen till att få avsluta förra ägarens projekt i källaren :sleep:
Vilket är att fixa till det gamla pannrummet :)

Förra ägaren har (gissar jag på) flytspacklat tvättstugan och allt förutom en liten bit i pannrummet...
Så det behöver göras klart men hur och vad är lämpligt att använda?
Golvspackel, flytspackel, betong eller flytfix ? :)

Tänkte använda något som liknar klinkern i tvättstugan men vi har ingen aning om vad färgen kallas någon av som har koll ?:thinking:
Din ser iof lite brunare ut, men detta är typ terracotta..
https://www.bauhaus.se/sanna-pesca-33x33cm.html
 
T
Det ser ju ut som att det skulle kunna vara rätt :)
Ska försöka hinna innan inom Bauhaus någon dag och kolla :)

Tack för hjälpen (y)



-RB- -RB- skrev:
Terracotta?
Snigla Snigla skrev:
Din ser iof lite brunare ut, men detta är typ terracotta..
[länk]
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Finslipat justeringarna på gipsskarvarna i halltaket med äckligt släpljus som hjälp. Microlit nästa.
 
Nytt mätarskåp inkopplat :) (då Ellevio har grävt ned markkabel till vår fastighet)

Satte även i Elronds kombinerade överspänningskydd ED 253S-230 samt separat brytare för att stänga bort växelriktaren till solcellerna utifrån.

Elmätaren kommer att flyttas till det nya skåpet från vårt gamla stolpskåp så fort Ellevio hinner utföra detta, så för tillfället har vi gratis el :)
återstår att se hur länge men jag gissar att det EJ tar 4-5 veckor denna gången, vilket det gjorde när de skulle byta mätare sist.
 
  • Nytt rött mätarskåp på trävägg med nedgrävda kablar och plats för överspänningskydd och elmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt öppet mätarskåp med kablar, överspänningskydd och separata brytare för hem och solceller, väntar på elmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Värmelärlingen och 5 till
  • Laddar…
Skärmdump från Bredbandskollen med hastighetestresultat; 108,67 Mbit/s nedladdning, 98,30 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta har egentligen inget med vad jag gjort med huset idag, men en stort tack till IP only Dalarna och Bahnhof,
Jag var lite skeptisk till att det skulle gå så här fort med fiberanslutning och uppkoppling, tog bara några minuter innan allt fungerar som det skall.

Orsaken till bytet var att bredbandet från fast telefoni, vill inte uppge leverantör, har varit ur bruk sedan December pga olika fel i driften.

100/100 Bahnhof till en början, kommer kanske att öka lite så småningom.
Trådlöst ligger lite lågt ännu, skall göra några uppgraderingar på routern så kanske det löser sig.

13-åringen kommer jubla när han kan börja spela igen, eftersom jag jobbar sent just nu så kommer han troligtvis inte upptäcka att fiber fungerar förrens till helgen.....

/ P-A
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 2 till
  • Laddar…
Renoverad trappa med svarta steg och trädetaljer, vy uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trappa med mörka trästeg, vit vägg och glasräcke, fotograferad uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixat med trappen


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Satt microlit i taket och rollat väggarna med vävlim för att se om det släpper och för att mätta gamla tapetbottnet.

Renoveringsarbete med microlittak och nyrollade väggar, byggställning och arbetslampa i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Stora nöjet att helspackla trappen.
 
  • Trappa under renovering med nyspacklade vita steg och skyddsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
K
Har planspacklat 18m², 0-höjden är dom ospacklade ytorna och som mest svackade det ner 7mm i mitten på rummen. Gick åt 5 säckar/125kg.
Första gången jag flytspacklar, nojjan var således väldigt hög. Tog det säkra före det osäkra och investerade i ett lyx-spackel med bra självutjämningsförmåga (Ardex K39, 0-10mm) den vill dock inte flyta ut till 0 hur mycket man än piggrollar den, cirka 1mm var det tunnaste. Spacklet var väldigt lättjobbat och flöt ut riktigt fint, hjälpte till lite med tandspackel för att påskynda utflytningen lite.

Nu när golvet är beträdbart och kanterna/stänket nedhyvlade med spackelspade kan jag konstatera att resultatet vart som jag tänkt mig, ett hörn får jag handspackla lite imorn men i övrigt redo för plattsättningen nu.

Fick det dock inte helt spegelblankt, lite apelsinskal på ytan.. Beror nog på att jag piggade som en tok nära in på slutet av öppentiden, men det kan jag leva med eftersom det vart ruggigt plant. :)

Ett stort tack till Coachen, @nino som tålmodigt svarat på mina rookiefunderingar och kommit med värdefulla tips. :)
 
  • Nyplanat golv med självutjämnande spackel visande en slät yta och ett oskärpt utspillt område i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyflytspacklat golv i rum med spegelblank yta och synliga reflexioner av fönster och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ghoti och 4 till
  • Laddar…
Har jag nämnt att jag hatar gjutjärnsavloppsrör? Jag hatar avloppsrör gjorda av gjutjärn!
Jag har samlat mod i flera veckor nu och idag var det dags. De läckande rören som så lägligt satt mer eller mindre inmurade i hörnen i matkällaren skulle ut. Dj-vla gjutjärnsrör. Första tigersågsbladet smälte. F-n. Fram med nästa. Det gick bättre. Första röret av på ett ställe. Nästa snitt fick jag ta med vinkelslip. Luktar smedja i hela huset nu. Dj-vla rör. Nämnde jag att jag inte gillar gjutjärnsrör? Fram med kofoten för att få loss det. Det satt fast så in i h-lvete. Och sen släppte det. Ner i golvet. Men på vägen rev det upp ett långt sår i vänster underarm, studsade på foten (tack för att det finns stålhättor), ner på sladden till grovdammsugaren som gick rakt av! Dj-vla rör. På med lite kirurgtejp...
Nästa rör... tigersågsbladet gick av. Dj-vla gjutjärnsrör. I med nytt blad. Inget blod denna gång och ut åkte det dj-vla röret.

Igång med grillen. Tända snölyktor med ungarna. Fram med en grillöl... Baconlindade kycklingfiléer, lite klyftpotatis och sallad med ännu en öl. Nu känns det lite bättre. Dj-vla rör.
Avlägsnade gjutjärnsavloppsrör och verktyg på snöig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara en bit kvar som skall ut i morgon.
Nämnde jag att jag inte är så förtjust i gjutjärnsrör?
 
  • Gilla
Tallguy196 och 20 till
  • Laddar…
K
Redigerat:
Smetat upp renoveringsduken på väggarna. Blev Bauhaus modellen istället för Easy Upp då denna går att vika runt både ytter och innerhörn. Lite grövre struktur dock. Målning imorgon.

Renoveringsduk uppsatt på en korridors väggar, stegar och målningsmaterial på golvet, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Körde du sågblad med karbidbeläggning eller vanligt metallblad? Om det sistnämnda så förstår jag att det inte gick så bra. Pröva karbidblad nästa gång, som att skära i smör! :)

Edit: Sågblad med Diamantkorn tänkte jag på, inte karbid
[länk]
Karbid. De var avsedda för gjutjärn stod det. Det första bladet hade tuggat en del gjutjärn tidigare så det var rätt så slitet. Annars går det hyfsat med de bladen där man kommer åt ordentligt. Men sitter rören halvt inmurade i hörnen så kommer man inte åt. Dj-vla rör. :)
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.