N nissenhj skrev:
Hur många av landets bilägare har möjlighet att pumpa däcken själv hemma?
Och har du den möjligheten så är det bara att skaffa en tyresaver 3.0 eller liknande. Inga större kostnader.
ALLA skulle jag säga.
En 12V-driven minikompressor kostar från dryga hundringen.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ning/Hjul-och-Dack/Minikompressor-2000028529/
För 259 bagis kan du få en med digital manometer
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ning/Hjul-och-Dack/Minikompressor-2000028548/
Kjell har en för 299 https://www.kjell.com/se/sortiment/...hsnmzdjJ6veJ32EjEL-PBPOu8ioWhX_EaAkQzEALw_wcB
Det är inga konstigheter alls att kunna pumpa hemma på ett enkelt, billigt och smidigt sätt.
Det finns även div batteridrivna som kan passa ihop med batterierna man har till nån skruvdragare eller andra laddbara verktyg, men då kostar de lite mer, men inga fantasisummor.
 
Alla har väl möjlighet att åka förbi den lokala macken och fylla på/kontrollera luften?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla har väl möjlighet att åka förbi den lokala macken och fylla på/kontrollera luften?
Lokala macken kan ligga någon mil bort
 
Demmpa Demmpa skrev:
Edit: redigerat bort text som var sparad, glömde kolla det innan jag skickade.



Alla har egentligen det, tex
[länk]
eller
[länk]
Haha
 
Demmpa Demmpa skrev:
Lokala macken kan ligga någon mil bort
Fast nån gång i månaden borde man passera en bemannad mack? Man behöver ju inte justera lufttrycket varje dag...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J johfo skrev:
ALLA skulle jag säga.
En 12V-driven minikompressor kostar från dryga hundringen.
[länk]
För 259 bagis kan du få en med digital manometer
[länk]
Kjell har en för 299 [länk]
Det är inga konstigheter alls att kunna pumpa hemma på ett enkelt, billigt och smidigt sätt.
Det finns även div batteridrivna som kan passa ihop med batterierna man har till nån skruvdragare eller andra laddbara verktyg, men då kostar de lite mer, men inga fantasisummor.
Nog väldigt få som har obegränsat med fritid!
 
J johfo skrev:
ALLA skulle jag säga.
En 12V-driven minikompressor kostar från dryga hundringen.
[länk]
För 259 bagis kan du få en med digital manometer
[länk]
Kjell har en för 299 [länk]
Det är inga konstigheter alls att kunna pumpa hemma på ett enkelt, billigt och smidigt sätt.
Det finns även div batteridrivna som kan passa ihop med batterierna man har till nån skruvdragare eller andra laddbara verktyg, men då kostar de lite mer, men inga fantasisummor.
Vissa bilar har dessutom en kompressor och en repsats(vätska) i bagaget istället för ett reservhjul, min har och sambons förra bil hade så.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Vissa bilar har dessutom en kompressor och en repsats(vätska) i bagaget istället för ett reservhjul, min har och sambons förra bil hade så.
Rätt och riktigt! Har du provat hur lång tid det tar att pumpa ett däck?
 
Däck har inget i den här tråden att göra.
Tillbaka till topic nu
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det var väl fn vad svårt att läsa tråden med en parallell tråd om däck...

Hur mycket har du tvinnat upp paren? Några centimeter? Är det 100Mbit?
Kolla ethernetstatistik på en direktansluten dator så kan du se om det är problem med kontakteringen. Skriv "netstat -e" i en kommandprompt.

Antal tappade IP-paket säger inte mycket då det kan försvinna paket lite överallt som inte har med förbindelsen mellan din närmsta switch och din router eller dator att göra.
 
A Andy_87 skrev:
Ok, är det något som man märker av direkt och som pågår hela tiden?

Jag har fått några paketförluster efter 3000 pingningar, men de har kommit tätt inpå varandra och i samband med en enda period av längre svarstider som snabbt gick över. Detta sammanföll med att jag streamade från SVT Play samtidigt. Hastighetsmässigt kommer jag upp i förväntad hastighet och utöver den korta perioden med långa svarstider och paketförlust så är svarstiderna mycket låga.
Hur testade du detta, när du fick paketförluster?
 
A Andy78 skrev:
Hur testade du detta, när du fick paketförluster?
Just att man tappar ping-paket säger inte så mycket. De är inte högt prioriterade i andra änden, så den dator/utrustning du pingar kan mycket väl tycka att den har bättre saker för sig.

Bättre istället att titta på räknarna på ditt interface. I Linux så ser det exv. ut såhär när man skrivit "ifconfig" (du fick motsvarande ipconfig kommando för Windows ovan).

...

RX packets:160740663 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:94725584 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
...

Det är bra och tyder på ett friskt fysiskt interface. På ett lokalt interface så ser det däremot ut såhär:

...
RX packets:114370647 errors:6 dropped:4935 overruns:0 frame:3
TX packets:182918469 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
...

Det är sämre och tarvar lite undersökning. Detta är dock efter ca 33GB mottagna, och 240GB skickade, så ingen direkt fara på taket. Några enstaka fel kan man acceptera; de kan uppkomma när utrustning ansluts, eller tas bort osv.
 
Sedan bör man ju tänka på vad man pingar, att man får tappade paket kan bero på att ett hopp i i kedjan beter sig precis som du beskriver stefan.
Jag brukar köra en traceroute mot något och pinga hosten precis efter gateway.
Sedan är det en fördel att pinga med större paket tex 1450.
 
A Andy78 skrev:
Jag brukar köra en traceroute mot något och pinga hosten precis efter gateway.
Sedan är det en fördel att pinga med större paket tex 1450.
Ja, fast just den kan vara en router. Och dessa är notoriska på att slänga bort paket som inte har med forwarding att göra. Exv. ping, eller TTL-exceeded svar osv.

Ping som diagnos är bäst inom ens "eget" nät, där man har kontroll över båda ändpunkterna. Fast iperf är i så fall bättre och säger mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.