Detta var som ni säger en ganska lätt match. Installation tog ca 10 minuter. Men hade inte fixat det utan er!

Tvinnade upp paren kanske lite för mycket, har inga mätinstrument för ändamålet så kan inte säkert säga om jag har störningar. Märks det av genom paketförluster eller att man tappar uppkopplingen?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
M
A Andy_87 skrev:
Detta var som ni säger en ganska lätt match. Installation tog ca 10 minuter. Men hade inte fixat det utan er!

Tvinnade upp paren kanske lite för mycket, har inga mätinstrument för ändamålet så kan inte säkert säga om jag har störningar. Märks det av genom paketförluster eller att man tappar uppkopplingen?
Du får paketförluster, långa svarstider och dålig hastighet.
 
E etompau skrev:
Det är den lilla anliggningsytan mellan ledare och kontakt som blir gastät. Själva kåpan etc är inte gastät på något sätt.
Jo, precis. Det var inlägget "Innerledarna med dess isolering ska klämmas fast utan skalning eftersom plasthöljet gör att kontakten blir gastät" jag opponerade mig mot.
 
  • Gilla
StefanP
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
OT.


Om du måste pumpa bildäcken med någon månads mellanrum (intervall) så är det något annat som är fel. Jag har flera gånger lagt på vinterdäcken efter sju-åtta månaders förvaring i garaget utan att ha behövt fylla i någon luft i däcken, ja jag kollar trycket när jag lägger på däcken.
Nu är vi väldigt OT, men jag kan inte låta bli att svara ändå:

Jag skulle säga att det nog är att betrakta som helt normalt att man behöver/bör pumpa med några månaders intervall...tyvärr. Däck är i allmänhet inte mer gastäta än så.
Möjligen var det lite "bättre förr". Mina nya GoodYear Efficeint Grip Performance är inte alls lika täta som mina nästan 10 år gamla Bridgestone var ända fram tills jag bytte pga slitage.

"Däckets lufttryck sjunker konstant.
Även under idealiska förhållanden sjunker det med 0,069 bar eller 1 psi varje månad – en siffra som dessutom stiger när temperaturen går upp.
Därför bör du kontrollera däckets lufttryck minst en gång per månad..."

https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/learn/checking-your-tire-pressure.html

Även Michelin håller med:
"Ett däck tappar lufttryck av naturliga orsaker (cirka 0,06 bar per månad)."
https://www.michelin.se/dack/dackskola/dackvard/sa-kontrollerar-du-lufttrycket

Även biltillverkare hävdar samma sak
"Däcktrycket sjunker med tiden, det är ett naturligt fenomen. Däcktrycket varierar också beroende på omgivningens temperatur."
https://support.volvocars.com/se/ca...4w20&article=425ca003639ab6bbc0a801e801ff90f0

"Normalt" däcktryck ligger kring 2-2,5 bar (eller barg om man ska vara petig, bar gauge, dvs tryck över normalt atmosfärstryck, eller det värde man mäter med en mätare som visar noll bar när man kopplar bort den från däcket).

På två månader anser alltså i alla fall då både GoodYear och Michelin, som båda så vitt jag vet anser sig tillverka "premiumdäck" att det är normalt att trycket kan sjunka från 2.5 till ca 2,36 bar och då tycker i alla fall jag att det är dags att pumpa. Har man tur är däcken tätare, men att bara kolla vid hjulskifte vår och höst är i allmänhet inte tillräckligt, i alla fall inte ens enligt branchen själv.
 
  • Gilla
StefanP
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Du får paketförluster, långa svarstider och dålig hastighet.
Ok, är det något som man märker av direkt och som pågår hela tiden?

Jag har fått några paketförluster efter 3000 pingningar, men de har kommit tätt inpå varandra och i samband med en enda period av längre svarstider som snabbt gick över. Detta sammanföll med att jag streamade från SVT Play samtidigt. Hastighetsmässigt kommer jag upp i förväntad hastighet och utöver den korta perioden med långa svarstider och paketförlust så är svarstiderna mycket låga.
 
Redigerat:
J johfo skrev:
Nu är vi väldigt OT, men jag kan inte låta bli att svara ändå:

Jag skulle säga att det nog är att betrakta som helt normalt att man behöver/bör pumpa med några månaders intervall...tyvärr. Däck är i allmänhet inte mer gastäta än så.
Möjligen var det lite "bättre förr". Mina nya GoodYear Efficeint Grip Performance är inte alls lika täta som mina nästan 10 år gamla Bridgestone var ända fram tills jag bytte pga slitage.

"Däckets lufttryck sjunker konstant.
Även under idealiska förhållanden sjunker det med 0,069 bar eller 1 psi varje månad – en siffra som dessutom stiger när temperaturen går upp.
Därför bör du kontrollera däckets lufttryck minst en gång per månad..."

[länk]

Även Michelin håller med:
"Ett däck tappar lufttryck av naturliga orsaker (cirka 0,06 bar per månad)."
[länk]

Även biltillverkare hävdar samma sak
"Däcktrycket sjunker med tiden, det är ett naturligt fenomen. Däcktrycket varierar också beroende på omgivningens temperatur."
[länk]

"Normalt" däcktryck ligger kring 2-2,5 bar (eller barg om man ska vara petig, bar gauge, dvs tryck över normalt atmosfärstryck, eller det värde man mäter med en mätare som visar noll bar när man kopplar bort den från däcket).

På två månader anser alltså i alla fall då både GoodYear och Michelin, som båda så vitt jag vet anser sig tillverka "premiumdäck" att det är normalt att trycket kan sjunka från 2.5 till ca 2,36 bar och då tycker i alla fall jag att det är dags att pumpa. Har man tur är däcken tätare, men att bara kolla vid hjulskifte vår och höst är i allmänhet inte tillräckligt, i alla fall inte ens enligt branchen själv.
Det är också därför det blivit lagkrav på däcktrycksövervakning på bilarna inom EU.
För när däcket tappar tryck så går det åt mer bränsle för att driva fordonet.
Att använda Nitrogen istället för luft bevarar man trycket längre!
"Nitrogen bevarar trycket upp till 3–4 gånger längre än luft"
 
M
A Andy_87 skrev:
Ok, är det något som man märker av direkt och som pågår hela tiden?

Jag har fått några paketförluster efter 3000 pingningar, men de har kommit tätt inpå varandra och i samband med en enda period av längre svarstider som snabbt gick över. Detta sammanföll med att jag streamade från SVT Play samtidigt. Hastighetsmässigt kommer jag upp i förväntad hastighet och utöver den korta perioden med långa svarstider och paketförlust så är svarstiderna mycket låga.
Ja - det bör vara ganska konsekvent hela tiden.
Du kommer även ha onormalt höga svarstider till din lokala router.
 
A Andy_87 skrev:
Ok, är det något som man märker av direkt och som pågår hela tiden?

Jag har fått några paketförluster efter 3000 pingningar, men de har kommit tätt inpå varandra och i samband med en enda period av längre svarstider som snabbt gick över. Detta sammanföll med att jag streamade från SVT Play samtidigt. Hastighetsmässigt kommer jag upp i förväntad hastighet och utöver den korta perioden med långa svarstider och paketförlust så är svarstiderna mycket låga.
Då var det antagligen så att du överlastade din lina, och att paketen tappades bort för det. Dålig kontaktering är ett mera stabilt problem, typiskt. Men det ser sämre ut ju större belastning (eftersom det då finns mindre plats för alla omsändningar som äger rum annars).

Kör ett test, exv. bredbandsrapporten, eller (ännu bättre) dslreports.com/speedtest. Om du får bra resultat där, som är jämna och fina, så är antagligen allt OK. Om du kan komma åt dem på ditt OS, så finns det räknare över felaktiga paket. Dessa skall stå på "noll" eller ett. Om de gör det så är allt typiskt OK.
 
N nissenhj skrev:
Det är också därför det blivit lagkrav på däcktrycksövervakning på bilarna inom EU.
För när däcket tappar tryck så går det åt mer bränsle för att driva fordonet.
Att använda Nitrogen istället för luft bevarar man trycket längre!
"Nitrogen bevarar trycket upp till 3–4 gånger längre än luft"
Vad är Nitrogen?
 
Nitrogen är kvävgas, N2.
Kväve har lite större kovalentradie (75 pm) än syre (66 pm).
N2-molekylen har genom din större storlek svårare att diffundera genom däckens material.
Men om det verklverk handlar om 4—5 gånger vet jag inte om det finns vetenskapliga studier som tydligt visar.
Hade så varit fallet tycker jag att syrehalten borde minska vid upprepad pumpning med luft och därmed borde tryckfall över tid minska. Finns det någon som är road av differentialekvationer är det ju ett utmärkt tillfälle att praktisera de kunskaperna :)

Det finns ca 78% N2 och 21% O2 i luft.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
  • J johfo skrev:
    Nitrogen är kvävgas, N2.
J johfo skrev:
Kväve har lite större kovalentradie (75 pm) än syre (66 pm).
N2-molekylen har genom din större storlek svårare att diffundera genom däckens material.
Men om det verklverk handlar om 4—5 gånger vet jag inte om det finns vetenskapliga studier som tydligt visar.
Hade så varit fallet tycker jag att syrehalten borde minska vid upprepad pumpning med luft och därmed borde tryckfall över tid minska. Finns det någon som är road av differentialekvationer är det ju ett utmärkt tillfälle att praktisera de kunskaperna :)

Det finns ca 78% N2 och 21% O2 i luft.
Det var det jag misstänkte, så då borde det räcka att pumpa däcken några gånger så när syre och ädelgaserna har läck ut så har man bara kvävet kvar i däcken......
Nitrogen är väl något däckkrängarna tjänar en bra slant på......
 
Tja....jag har i alla fall inte hittat några vetenskapliga studier som övertygar mig om att det skulle vara så mycket bättre att det motiverar kostnaden och ffa krånglet att behöva åka till verkstaden för att pumpa.
Oavsett luft eller kväve så rekommenderar biltillverkare högre tryck vid full last. Ska man köra längre med tung last och kanske med släp så tycker i alla fall jag att det är bättre att kunna justera trycket själv.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J johfo skrev:
Tja....jag har i alla fall inte hittat några vetenskapliga studier som övertygar mig om att det skulle vara så mycket bättre att det motiverar kostnaden och ffa krånglet att behöva åka till verkstaden för att pumpa.
Oavsett luft eller kväve så rekommenderar biltillverkare högre tryck vid full last. Ska man köra längre med tung last och kanske med släp så tycker i alla fall jag att det är bättre att kunna justera trycket själv.
Hur många av landets bilägare har möjlighet att pumpa däcken själv hemma?
Och har du den möjligheten så är det bara att skaffa en tyresaver 3.0 eller liknande. Inga större kostnader.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.