Att mäta bland matvaror är helt förkastligt, man ska logga temperaturen i fritt utrymme.
 
Hur menar du med fritt utrymme?
Min ligger överst i skåpet på en tom glass-burk.
 
A
Nej det är helt fel
Kylpaketet är isolerat och fläkten stannar
Ingen varmluft från avfrostningen kommer ut till matvarorna
Samt det faktum att matvarorna innehåller så mycket kyla att den strålningkylan mer än väl uppväger ev värme från avfrostningen
Därför om du har tomt skåp kan en viss tempökning uppstå men aldrig ett fullt.

Så många loggningar jag gjort på denna typ av så jag kan säga att din graf är helt onormal
 
A
L least skrev:
Att mäta bland matvaror är helt förkastligt, man ska logga temperaturen i fritt utrymme.
Oxå helt fel
Klart att man är intresserad av mat3ns temperatur
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
A
L least skrev:
Och det lilla hacket vid 19-tiden är en dörröppning. Tempen i frysen ska inte sticka iväg om dörren har öppnats, snarare ska regleringen öka kylan för att kompensera den inkomna varma luften.
Oxå helt fel
Systemet är för trögt för att kompensera dörröppningar.
 
Ny loggning nu, från den 18-23 feb.
Mätning var 30-e sekund.
Börvärde (display värde) -18'C
Medeltemperaturen var -19,9'C

Verkar inte vara något fel på skåpet längre. Härligt med självreparerande saker.
 
  • Temperaturloggningsskärm med kurva som visar temperaturvariationer över flera dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Vill förstås börja med att tacka electroluxaren för den fantastiska hjälpsamheten i tråden - ovärderligt. Och så en enkel fråga:

Jag har sedan många år två EUF2300 vilka förutom att de likt precis alla andra Electroluxgrejor gått sönder (fläkttrafon brann på det ena, kallödningar till fläkttrafon samt avfrostningselementet bytt på det andra, ett styrkort bytt innan jag kom in i bilden...dvs normalt Electroluxägande...) faktiskt fungerat bra, dvs de har aldrig frusit ihop, svajat i temp eller stökat på annat vis. Och det i ganska krävande barnfamiljsanvändning.

Nu har jag sedan ett par år ytterligare ett skåp, ett EUF29400 jag tog över med trasig fläkt. Bytte fläkten och allt var frid och fröjd men detta skåp har sedan dess frusit ihop två gånger (ca ett år mellan tillfällena). Skåpet står nästan tomt i ett hus jag renoverar och används/öppnas därför oerhört sällan, dvs det kan inte bli snällare förhållanden. Efter andra gången mätte jag upp element och givare samt kontrollerade att fläkten går lätt och sitter som den ska men allt var ok. Däremot hade det blivit lite sprickor i kletet runt rör- och kabelgenomföringarna efter fläktbytet - kan det räcka för att skåpen ska frysa?

Noterade också att det är en helt annan fysisk lösning runt själva fläkten (230v på EUF29400 istf 12v som på EUF2300). Kan den helt enkelt vara sämre ur avfrostnings-/dräneringssynpunkt?

Mvh
 
A
Nä inget som påverkar direkt

Kletet kan du bara trycka till med tummen
 
U
Ok, tack, ja, jag gjorde det ordentligt tätt den här gången. Och du vet inte om skåpen med 230-fläkt generellt är mer benägna att frysa än de äldre med 12v-dito?

Har också noterat att dörrlisten inte suger fast så bra som de brukar på detta skåp. Dörren sitter perfekt men det verkar helt enkelt vara klen magnetverkan i listen - eller dålig design, det ser ut som att den knappt når ut över plåtkanterna och då blir det förstås dålig kraft. Skåpet är omhängt och det kanske påverkar saken om listen ändrar form med åren. Men hur känsligt kan det vara?
 
A
den enda skillnaden mellan 12V o 230V är trafon och den kan gå sönder lite då o då.
påverkar inte frys eller avfrostningsfunktionen då alla andra grejer är i princip lika.
om en dörr hängs om efter ett par år kan et vara svårt att få listen att lira.
 
A
men man kan ju säga att det gamla skåpet har skyhögt mycket högre kvalitet.
och har inte alls lika stor benägenhet att fallera på olika sätt.

sen är ju risken när man byte fläkt att inte pipen för avfrostningsvattnet hamnar rätt och då brukar det frysa till
 
U
Pipen och det andra krafset bakom kåpan har jag iaf koll på efter att ha tvingats öppna alla skåp vid olika tillfällen...vanan infinner sig...

Kvaliteten, eller snarare ickekvaliteten, känns väl ungefär lika i mina ögon - invändigt är de ju näst intill identiska - men jag skulle vilja se den som plockar ut styrkortet ur 29400 utan att skada några låsflikar i panel och/eller täcklock. Det måste vara den absolut sämsta plast som öht går att uppbringa.

Tack igen, bara att hålla tummarna nu då.
 
A
ja den panelen är ju ett rent skit att ta bort
 
Stort tack till electroluxaren, och andra felsökande fixare!
Jag fick ordning på min frys enligt nedan

Electrolux Frys EUF2300 13 år gammalt.
Inga problem tills nu (2018).
Kan inte hålla kylan. Ligger runt -11 på displayen och tjuter en massa, men brödet (överst) är mjukt. Ingen isbildning på bafflarna bakom gallret. Orolig för läcka vilket skulle innebära ny frys och ny kyl. Dessa har ju lite annorlunda front som är välvd och nån liknande säljs inte längre.
Flyttar all mat till frysboxen. Kompressorn låter bra men är misstänkt tyst efter någon timme.
Efter att ha läst här tar jag loss ryggplattorna och luckan upptill med fläkt och bafflar.
Pillar med fläkten och den går igång med en magnet i dörrtoppen. Nu är det dock inte speciellt kallt i skåpet. Monterar tillbaka och väntar.
Funkar inte riktigt efter flera timmar. Tar loss igen känner på fläktbladen bakifrån. Känner en vibration när jag kör magneten till o från. Snurrar fläkten med fingrarna och då drar den igång och blåser ordentligt. Blir osäker på om jag hört/känt denna fläkt fart/ljud tidigare. Monterar tillbaka och väntar. Nu verkar skåpet funka > 24h.
Läser mer, hittar bara pyttelite gul missfärgning på den bortmonterade vita platsen.
Bestämmer mig för att köpa en ny fläkt från Servicebutiken i Arninge för 1300 spänn.
Monterar densamma. Tog kort på hur sladdarna sitter med mobilen för jag fick aldrig loss dessa tidigare. Nu går det till slut. Verkar funkar nu. 48h+. Tjohoo!
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Nu har min begagnade EUF2300 fungerat klockrent sedan förra sommaren. Om jag förstått det rätt så är det inget konstigt att modellen behöver avfrostas manuellt en gång om året.

Men kan behovet av avfrostning ha påskyndats av att frugan demolerade en lucka till ett av dom övre facken härom veckan?

Jag tänker att flödet kanske blir fel när luckan fattas.

Felsymptom: tempen når endast -15°C och det finns rejält med snö och is ikring kylelementet. Fläkten snurrar när den ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.