Hej, det här är inte en husfråga utan relaterad till lägenhet med stadsnät-fiber, men det verkar finnas sånt kunnande på detta forum så jag hoppas det är okej att jag ställer frågan här?

Jag har lånat ut lägenheten till ett ungt par under en tid, medan jag varit bortrest.
Nu när jag kommit tillbaka upptäcker jag att det på något sätt mixtrats med sladdarna i vägguttaget till stadsnätet. Dosan har öppnats och Ethernet-kontakten verkar ha vridits av, med påföljande vrid-deformation av sladden den sitter i. Helt galet.

Nu kommer jag behöva betala reparationskostnaden troligen, så innan jag pratar med min värd undrar jag vad jag kan räkna med att hosta upp i reparationskostnader? Sladden går in i väggen, så jag tror den är kopplad från någon central-nod i trapphuset. Kan en tekniker skarva ifrån den del av sladden som inte blivit deformerad, eller kan det behöva dras en helt ny sladd från trapphuset?

I den bifogade bilden ser man sladden som tvinnats till höger, och ethernet-kontakten liggandes lös bredvid.
Tack på förhand.
 
  • Öppen stadsnätsanslutningsdosa med vridna kablar och lös Ethernet-kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkligt att man har snurrat så jävligt på kabeln. Hur som helst går det troligen bara att kontaktera om kabeln med samma kontakt igen.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag förstår inte, utöver de friheter de tog sig, vilket syfte det skulle haft.

Det låter bra att det kan gå att sätta i kontakten igen! Jag antar att man i värsta fall får klippa av det som är vridet i sådana fall. Frågan är ifall det då går att förlänga kabeln så att man får Ethernet-uttaget på sin ursprungliga plats? Tror inte värden accepterar något annat.
 
Redigerat:
Kan mycket väl vara en dålig installatör som gjorde det där och vridit uttaget med kabeln i likt man gör med eluttag.
Metalldelen kan du väl öppna genom att klämma på den, en del som trycks in?
Isåfall så kan det vara en av sådan typ där man skalar kabeln lägger i kardelen och sedan trycker ihop då skalas varje tråd.

Det där borde inte kosta på spänn att laga, har du tur så gör operatörer det gratis.
 
  • Gilla
Andy_87
  • Laddar…
Gör det själv, öppna kontakten så brukar det vara uppmärkt vilken färg som skall vars. Koppla enligt B.

Googla på modularjack eller actassi så hittar du nå någon film hur man gör.
 
  • Gilla
Andy_87 och 1 till
  • Laddar…
GustavN
Jag har öppnat upp kontakten och kontakterat om jacket. alt att man kan kapa lite på den och räta ut kontakten.
 
  • Gilla
Andy_87
  • Laddar…
A
Du tycks ju ha lite mariginal på kabeln. Kontaktera om den bara likt föreslaget ovan.
 
  • Gilla
Andy_87
  • Laddar…
Tack för era svar! Jag tolkar det som att kabeln som går från väggen till kontakten är en vanlig ethernet-sladd, inte fiberoptisk. Därmed behövs ingen dyr fiberreparation. Är det korrekt uppfattat?

Hittar inte något sätt att öppna metallkontakten (RJ45'an), men antar att det går att köpa en ny med samma specs?

Så här ser kabeln ut i genomskärning:
 
  • Genomskuren ethernetkabel som hålls upp framför en vit vägg, synliga färgade trådar inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är korrekt det där är inga.fiberoptiska kablar det är koppar
 
  • Gilla
Andy_87
  • Laddar…
H
Det är lite svårt att se på kortet men det verkar vara STP från operatör och du har UTP. Kanske idé att byta din kabel till STP också isåfall.
 
  • Gilla
Andy_87
  • Laddar…

Ser ut att vara en sån, går säkert vålda isär och kontakter om med hjälp av en polygrip.
 
  • Gilla
Andy_87
  • Laddar…
Ska testa installera själv. Går det bra att sätta in en UTP-modularkontakt trots att sladden in i lägenheten är STP?
 
Jag hade då gjort det.
 
  • Gilla
Andy_87
  • Laddar…
A Andy_87 skrev:
Ska testa installera själv. Går det bra att sätta in en UTP-modularkontakt trots att sladden in i lägenheten är STP?
Ja. Det är inga problem.
 
  • Gilla
Andy_87
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Det är inga problem.
Låter ju bra.

Kanske en dum fråga, men är en sax okej att skala kabeln med, och klippa kopparn, och sedan bara kontaktera ett verktygsfritt modularjack?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.