P
Jag har löst mysteriet och undrar samtidigt hur TP-Link själva inte kunde veta om det.
Man får ladda ner Easy Smart Configuration Utility version 1.0.5.0, men den finns inte på så många av deras egna sidor för nedladdning.
Har man den äldre versionen 1.0.4.3 så funkar det inte alls att ändra portar på Default vlan, men man kan fortfarande inte ta bort Default vlan som dom hävdar.

Men idag efter påtryckningar från min sida så dök den nya versionen 1.0.5.0 upp på den Svenska sidan för nedladdning MEN FW för switchen är fortfarande den gamla!
Klicka på FW för den senaste versionen.

Modifications and Bug Fixes in FW:
New Features/Enhancement:
1.The port can be removed from VLAN1
2.The port of VLAN1 can choose tagged/untagged

Notes:

1. For TL-SG108E_V3
2. Your device's configuration will not be lost after upgrading, which means you don't need to configure your device again after upgrading.


Bug Fixes in Easy Smart Utility 1.0.5.0:
1. Fix the security vulnerabilities of TL-SG108E V1 Utility.
2. Fix the bug that the ports from VLAN1 cannot be removed in the specified situation.
3. Fix the bug that the LAG entries cannot be removed in the specified situation.
4. Fix the bug that switch cannot remember the user name and password on WIN7 or more advanced OS.
5. Fix the bug that changing the password maybe causes the software to crash on WIN8.1.
 
Redigerat:
P
Nu fungerar det som det skall, tackar alla för era bidrag!!! :):heart:(y):rofl:
 
  • Gilla
Orfeous och 2 till
  • Laddar…
Jag misstänker att du hade fått det fungera långt tidigare bara VLAN-switchen hade gått å konfigurera på rätt sätt från början.
 
  • Gilla
Orfeous och 3 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att du hade fått det fungera långt tidigare bara VLAN-switchen hade gått å konfigurera på rätt sätt från början.
Skall man trunka portarna för IPTV respektive INTERNET i inställningarna för LAG "Link Aggregation Group" för att kombinera två eller flera portar för att få ut en högre bandbredd?
 
Det kan man nog roa sig med men jag hade nog låtit bli. Du har Gbit på trunken redan och lär inte maxa den oavsett.
 
  • Gilla
pedu63
  • Laddar…
P
Lägger ut min skiss med rätt vända vlan switchar som dom sitter på vägg och dess beskrivning för den som kanske behöver i framtiden.
 
  • Skiss av nätverksuppställning med VLAN-switchar, enheter och kabeldragningar för hemmabruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
P pedu63 skrev:
Lägger ut min skiss med rätt vända vlan switchar som dom sitter på vägg och dess beskrivning för den som kanske behöver i framtiden.
Har du kabel-TV dragning i huset eller i lägenheten och vill ha 1GB hastighets nätverk mellan dina prylar istället för dåligt WIFI. Det enda du behöver är MoCA Ethernet Adapters i dom rum du vill ha switchar i, för att koppla in alla dina prylar som behöver internet uppkoppling. Man slipper WIFI eller kabeldragning av nätverkskablar mellan rummen och utnyttjar då redan den befintliga kabel-tv dragningen du redan har i fastigheten. MoCA 2.0 är så nära ett Gigabit Ethernet nätverk som möjligt utan att behöva dra Ethernet-kablar. Eftersom många bostäder är för-kopplade med koaxialkablar, anser jag att MoCA 2.0 är den mest tillförlitliga lösningen för att tillhandahålla stabil och konsekvent nätverk i ett hem jämfört med Powerline eller Wi-Fi. I varje rum kan du koppla in switchar som du kopplar in din utrustning på som behöver internet uppkoppling, du kan även koppla in accesspunkter på dessa switchar. Själv föredrar jag fast lina på mina fasta prylar och det enda som har WIFI är mobila enheter som mobiler och tablets.

Schematisk bild av ett MoCA nätverk för hemmet som ansluter olika enheter genom kabel-TV-kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två Actiontec MoCA Ethernet Adapters för att konvertera kabel-TV till 1GB nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skärmdump som visar hastighetsmätningar för en nätverksanslutning med hög bandbredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
J Jocke Best skrev:
Hur funkar dom där ihop med Comhem bredband/Kabeltv? Drabbar det grannen om man bor i lägenhet tro? Risken är ju att grannen köper en likadan också...

[länk]
Dom skall inte påverka utanför boendet vad jag vet, men så har vi ingen signal alls på kabel-tv dragningen eftersom vi har fiber annars finns det lösningar på allt på nätet bara söka på MoCA installation.
https://www.actiontec.com/wp-content/uploads/2017/02/ECB2500C_QSG.pdf

Det finns åxå filter som stänger inne signalen i hushållet, A point-of-entry (POE) filter is a small coax component that keeps the MoCA signal contained to your home and improves the performance of your MoCA network.

POE-filter för MoCA-installation som begränsar signalen inomhus
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.