L largab skrev:
>>Brandkraven kommer ligga på den som uppför den "senaste" byggnaden.

När jag bygger uterum åt mor 2004, radhus, uterum placerat mot granngräns. Då krävde BN EI30 brandvägg mot grannen för att han skulle ha möjlighet att bygga i framtiden. Dvs det finns inget dom säger att den som bygger senast ska bygga brandsäkert.

Att som TS gjorde... kräva servitut ... för att dela vägg. Då hade jag också lackat ur rejält. Det är där det går helt fel.
Det var inte så att det blev krav på skydd mot brandspridning för att uterummet hamnade inom gränsen mot grannens befintliga fasad eftersom det var ett radhus? Idag mäter man värmestrålning i 135 graders vinkel ut från väggen så då måste grannar med yttervägg i samma läge klassa sin inglasing, har inte i huvudet hur bestämmelserna var 2004 dock.

Annars är det tyvärr så att det är sist på plats som får göra åtgärderna då det inte finns något för den första att anpassa mot. Oftast inget problem då normala konstruktioner ofta uppfyller kraven i dagsläget, kan behöva klassa fönster vid stora glaspartier om det finns sådana, annars inget problem.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag står fast vid att jag tycker infon om det hela är fattig, det enda jag vet är följande:

Grannens vägg är 5cm från ts
Grannen har fått bygglov beviljat
Det handlar om friköpta radhus
Grannen har satt en plåt från sitt tak till ts.

Utöver det finns det ingen mer konkret information?

Har ts bygglov för sin överhuvudtaget?
Om inte och grannen lämnar in en ansökan för uterum och de inte har uppgifter om att ts har uterum, ja då har de inte så mycket att gå på.

Har grannen gjort fel?
Det är en den stora debatten. Jag anser ja och nej. Ja, då hans vägg är såpass nära ts att han inte kan utföra underhåll från sin egna mark. Samtidigt vet jag inte vad han har för beklädnad.. Kanske är mineritskivor så att han inte behöver kunna göra något underhåll.

Är ts uterum felaktigt byggt?
Ja och nej där med. Ja, då underhåll av det kräver att han måste ha tillgång till grannens tomt. Precis som AndersPS säger så kan man inte, bara för att de en gång i tiden gått bra förlita sig på detta. Finns det ingenting i skrift så som servitut så har man ingenting att backa upp mot heller. Med tanke på ts placering mot tomtgräns så borde den gaveln utförts i ett sådant material att det klassats som underhållsfritt.

Finns det någonting TS kan göra åt saken?
Detta är då frågan dom lyftes i början. Nej skulle jag säga. Grannen bör ha samma rättigheter som ts har och ska egentligen inte behöva ta hänsyn till ts behov. Ts måste ha tillgång till grannes tomt, grannen kan neka detta och då kan ändå inget underhåll ske. Jag tror inte heller att BN är villiga/beredda att lägga ner mer tid i ärendet heller.

Lösning?
Man kan komma överens med grannen om en lösning som gynnar båda. Ts kan flytta in sin vägg lite.

Men att fajtas med grannen är knappast en lösning.

Mvh
Radhusägare med en granne som har mur/utbyggnad längs med hela tomtgräns. Grannen på andra sidan kommer vi inte överens med, men hade aldrig försökt sabotera för denne om bygglov funnits.
 
Redigerat av moderator:
AndersPS AndersPS skrev:
Vi vet med säkerhet att det inte finns ett servitut för att nyttja grannens mark för att underhålla fasaden. Visst kan grannarna över häcken sagt att det är okej, men det är ingenting som är bindande för all framtid och för alla framtida ägare av huset.
Hur vet vi det?
Jag har inte lyckats utläsa det i tråden, har jag missat så har jag läst slarvigt.
Det skulle kunna vara så att den som byggde TS uterum en gång i tiden har fått ett servitut med bygglovet.
 
Om det nu fanns bygglov :).....
 
M maxmsm skrev:
Hur vet vi det?
Jag har inte lyckats utläsa det i tråden, har jag missat så har jag läst slarvigt.
Det skulle kunna vara så att den som byggde TS uterum en gång i tiden har fått ett servitut med bygglovet.
Vi vet det, eftersom grannen har fått bygglov. Om det funnits ett servitut hade inte bygglovet beviljats.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S Santime skrev:
Bor i ett radhus med uterum byggt i tomtgräns till granne. Vår granne har nu byggt ett eget uterum fram till den gemensamma gränsen.
Grannen har byggt en innervägg c:a 5 cm från vår vägg ! Vi kan därför inte underhålla ytskiktet (målad panel) !!
Vidare har en pelare placerats så att jag inte kan underhålla knutbrädan på vårt Uterum!
Jag har överklagat ett i efterhand givet bygglov. Grannens byggnation uppfördes utan bygglov !


Vilka möjligheter (lagliga) har jag att få tillgång till min fastighets vägg??
Tacksam för ett råd
bygglovsgivare tar ej hänsyn till underhåll, det skall du hålla reda på
 
AndersPS AndersPS skrev:
Vi vet det, eftersom grannen har fått bygglov. Om det funnits ett servitut hade inte bygglovet beviljats.
Du menar då att det aldrig göres misstag i de kommunala byggnadsnämnderna........
 
B
Gissar att grannen blev trött när servitut för en enkel uterumsvägg kom upp.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Du menar då att det aldrig göres misstag i de kommunala byggnadsnämnderna........
Det sker säkert fel, men väldigt sällan just på det temat. Men ytterligare bevis för att det inte finns ett existerande servitut är att TS ville skapa ett samt det faktum att det hade gjort överklagandet så enkelt att frågan aldrig hade behövt ställas här.
 
TS med flera är bekymrade över hur TS vägg ska kunna underhållas. Vad för slags underhåll tänker ni ska behövas? En trävägg som varken nås av väta eller solljus håller hur länge som helst.

Själv skulle jag i TS ställe vara glad för att underhållsbehovet försvunnit.
 
  • Gilla
BerraBo och 1 till
  • Laddar…
Att diskutera med grannen i nuläget är inte så intressant, grannen har ju fått lov att göra vad hin gjort, om än i efterhand. Det är den som sanktionerat bygget i efterhand du ska gå på.

Jag skulle skriftligen bett om kopia på grannens bygglov. Sedan skulle jag skriftligen frågat kommunen om man vid beviljandet:
  • Beaktat gällande regelverk m.a.p. brandskydd, avstånd till gräns oat.ch befintliga byggnader etc.
  • Granskat ritningar för bygget
  • Då bygglovet beviljats i efterhand, gjort på platsinspektion och dokumenterat samt infogat detta i bygglovet samt kontrollerat som vid slutbesiktning genom att jämföra ritningar och slutresultat

Jag skulle också konstatera att jag ser två eventuella problem med ärendet, dels om bygglovet är korrekt beviljat (regelverk, samtycke etc.) och dels om ärendet handlagts korrekt (påplatsbesök, dokumentation etc.), alltså utan tjänstefel, och att du ser fram emot kommunens svar för att kunna ta ställning till dina vidare åtgärder i ärendet.
Felaktigt bygglov är en sak, felaktig utförd handläggning av tjänsteman är ibland en annan.
 
  • Gilla
Augen81 och 1 till
  • Laddar…
S Santime skrev:
Vårt uterum byggdes ngn gång före 2002 då vi övertog fastigheten.
Grannen byggde sitt uterum innan byggnadslovsansökan lämnades in och var färdigställt innan ansökan beviljades i efterhand. Under byggtiden påpekade jag ett flertal saker som totalt ignorerades. Jag har därför överklagat ärendet till Länstyrelsen eftersom jag inte godtar byggnadsnämndens motivering till beslutet "Vi bör bevilja bygglov eftersom ändra har byggt osv" Skillnaden är att ingen annan har byggt för att hindra grannen som är fallet här.
Tydligen önskar vissa i tråden att jag är syndabock och flytta min vägg 50 cm för att inte störa grannsämjan
Nej det är din fastighet som har byggts för att hindra grannen att bygga likadant. Inse att du inte har något rimligt argument att komma med! Spelar ingen roll att det är radhus. Man ska alltid kunna underhålla sin fastighet utan att beträda grannens tomt. Pinsamt att så många inte inser det. I ditt skulle det ha funnits ett servitut som ger dig rätt att disponera x m av granntomten vid behov. Då hade han inte kunnat bygga.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
ja inte vet jag varför folk gör som de gör. Inte så kul att sitta där på kvällarna efter det här.
Går det verkligen inte att diskutera. måste man gå via anmälningar och skit.Båda har säkert rätt. Men frågan är hur värdefull din vägg är. Låt båda väggarna ruttna. eller riv din vägg och sätt upp en glasvägg. så ni kan se på när hans vägg ruttnar. Varför bråka om en gammal uterumsvägg egentligen. Det verkar lite kontrollbehov ändå. Även om grannen är en idiot såklart. Min granne har bråkat så mycket med mig att jag helt har slutat ta hänsyn eller lyssna och hon tycker att jag är dum . Hon har nog glömt att det var hon som började. Jag kommer att sätta mitt staket PÅ gränsen. För att hon är dum i huvudet. Frågan är hur er historia ser ut tillsammans.

Jag menar: Ta en kaffe och kaka med grannen och försök ta det lugnt. Man vill ju sitta och njuta på sin uteplats.
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
Föregående ägare av radhuset som TS äger idag har tydligen fått bygglov för att bygga till tomtgräns och när det gäller radhus är det ju svårt, för att inte säga omöjligt, att hålla vanliga standard avstånd till annan bebyggelse/tomtgräns som normalt är 4,5 meter. Det verkar ju som att byggnadsnämnden har gett tillstånd till tidigare ägare av TS radhus att bygga fram till tomtgräns så då borde ju samma nämnd begärt att grannen bygger
ihop
sitt uterum med TS vägg med en brandklassad vägg. Vilket ju då inte TS borde belastas för.
 
Om det finns ett bygglov för den egna byggnaden kunde ju det vara av intresse att studera det, för att se om det finns medgivande från granne vid byggtillfället eller om sådant inte behövdes och vad bygglovet krävde vid den tiden. Om detta inte fanns med bland handlingarna vid förvärvet så kan man ju få kopia från kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.