P pedu63 skrev:
Telia säger att dom inte gjort något i sin ände och att jag omöjligt kan ha gjort det innan, bara det att det är en tekniker från deras sida som gjort det från början vid installations början.
Det är som vanligt ingen vill ta ansvar för något och då hittar man på något som låter bra och hoppas på att någon går på det där.
De har nog inte gjort något. Det är en rutinmässig uppgradering. Uppgraderingen rättar bland annat det fel som gjort att det fungerade tidigare.

Sen har du krånglat till det för dig.. var står dina switchar nånstans? I förhållande till varandra alltså.
 
J
S sunqan skrev:
Ts: att det tidigare fungerat att koppla ihop iptv- och internet-trafiken i samma "dumswirch" är att betrakta som ren tur. Telia har förmodligen uppgraderat något i sin ände, och då börjar det strula pga att en del trafik går fel väg.

Man måste hålla isär iptv iptele och internet hemma.
Varifrån kommer informationen att man måste hålla isär de olika tjänsterna numera? Så länge man använder Telias routrar så ska det gå alldelses utmärkt att blanda åtminstone TV och Internet hur man vill. Skulle gissa att tiotusentals hushåll gör det. Se nedan (iofs nämner de ine i guiden internet men principen är densamma). Har tom själv sett att de säljer dumma switchar för detta i butikerna (Zyxel). Skulle vara kul att se info om att detta inte gäller. Jag körde detta själv tidigare med2 boxar över ADSL blandat, och då hade jag bara 24 Mbit/s, men med fiber borde det gå ännu lättare. Det borde vara något fel någonstans.

https://www.telia.se/privat/support...-digital-tv-via-fiber-med-tradlos-router?p=tv
 
Var sägs det att du kan stoppa dit en vanlig dum switch i routerns ställe? Eller ens godtycklig annan wifirouter än den du fått från telia?
Vilken port på routern använder man för att ansluta internet?
 
J
S sunqan skrev:
Var sägs det att du kan stoppa dit en vanlig dum switch i routerns ställe? Eller ens godtycklig annan wifirouter än den du fått från telia?
Vilken port på routern använder man för att ansluta internet?
Jag missuppfattade nog dig Sunqan. Jag trodde innan du menade att blanda tv och internet efter Telias router, eftersom det är det ts gör. Inte utan, eftersom man då inte kan blanda. Men är vi överens, om du menar att det inte går utan.
Tex i vissa stadsnät där skickar de ju med netgear och då kan man inte blanda.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Följande citat kom som "profilinlägg" från TS
Jag har även en EdgeRouter™ X SFP som jag velat ha istället för Telias Technicolor men inte lyckats configurera rätt så det funkar och jag gav upp. Har du några tips eller vet hur det skall vara i inställningarna i EdgeRouterna? Skulle uppskatta all hjälp som ger en lösning på problemet, tack på förhand.
Det finns några trådar här på forumet och på Sweclockers forum som behandlar ämnet, sök på tex "Telia ip-tv egen router", ger bla följande https://www.sweclockers.com/forum/t...ungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning

Om du vill ta bort både teliaroutern och CTS HES 3106 Plus så måste både IP-TVn och internettrafiken routras in i det egna LANet, det är det som Teliaroutern gör om man har "Telia öppen fiber" samt Telia som tjänsteleverantör av både internet och IP-TV.

För att få till det så måste man veta vilka VLAN som nätägaren använder för dom olika tjänsterna.

Men om du bara vill ersätta Teliaroutern utan att routra in IP-TVn i ditt egna LAN så är det en vanlig routerkonfigurering som behövs av EdgeRoutern.
 
P
S sunqan skrev:
Vilken port på routern använder man för att ansluta internet?
WAN porten så klart
 
P
J Jocke Best skrev:
Så länge man använder Telias routrar så ska det gå alldeles utmärkt att blanda åtminstone TV och Internet hur man vill. Skulle gissa att tiotusentals hushåll gör det.
[länk]
Ja men Telias routrar är ju routade på dess portar och det är ju inte vanliga switchar.
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Följande citat kom som "profilinlägg" från TS


Det finns några trådar här på forumet och på Sweclockers forum som behandlar ämnet, sök på tex "Telia ip-tv egen router", ger bla följande [länk]

Om du vill ta bort både teliaroutern och CTS HES 3106 Plus så måste både IP-TVn och internettrafiken routras in i det egna LANet, det är det som Teliaroutern gör om man har "Telia öppen fiber" samt Telia som tjänsteleverantör av både internet och IP-TV.

För att få till det så måste man veta vilka VLAN som nätägaren använder för dom olika tjänsterna.

Men om du bara vill ersätta Teliaroutern utan att routra in IP-TVn i ditt egna LAN så är det en vanlig routerkonfigurering som behövs av EdgeRoutern.
Jag får det att funka om jag först bryggar telias router och kör med mina ASUS el Netgear routrar, men inte med EdgeRoutern. Jag behöver ha kvar CTS HES 3106 Plus för att hämta ut Internet och IPTV, VoIP från dess portar så slipper man routa portarna?
 
P
S sunqan skrev:
Sen har du krånglat till det för dig.. var står dina switchar nånstans? I förhållande till varandra alltså.
Ja dom är vid respektive utanpå liggande nätverksuttag i hall och stora rum

 
  • Nätverkskonfigurationsschema med enheter och kablar i ett hemsystem, inklusive switchar och uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätverksutrustning och kablar märkta med anslutningspunkter på en vit vägg.
  • Nätverksuttag och switch med anslutna kablar för IPTV och internet uppmärkta med text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har Telia Öppen Fiber som nätägare och Telia som tjänsteoperatörer för både IP-TV och internet så är det tekniskt möjligt att ta bort ”bredbandsdelaren/VLAN-switchen/CTS-HESen” och koppla fibern direkt in i en router.

På någon av portarna i CTS-HESen (antagligen internetporten) så kör Telia ut internet otaggat och IP-TVn taggat, på så sätt kan man koppla in deras TG-router och få ut internet och IP-TVn ihoproutrade till ett LAN, så att man kan koppla in IP-TV-boxen på valfri port på routern.

Detta är nämligen deras normala förfaringssätt.

Handritad nätverksdiagram som beskriver hur fiber ansluts till en router för IP-TV och internet utan en VLAN-switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom du har två nätverkskablar mellan bägge utanpåliggande nätverksuttagen (hall, stora rum) så behöver du egentligen inte hålla på med VLAN, det är enklare att du sätter två enkla switchar i vardera änden.

VLAN används istället för att dra flera fysiska kablar mellan två ställen.

Hastighetsmässigt är det bättre med en kabel för varje LAN, men oftast belastas inte ett nätverk till max utan oftast är det låg belastning, då kan man spara pengar genom att köra med VLAN över en nätverkskabel istället för att dra flera kablar.
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Om du har Telia Öppen Fiber som nätägare och Telia som tjänsteoperatörer för både IP-TV och internet så är det tekniskt möjligt att ta bort ”bredbandsdelaren/VLAN-switchen/CTS-HESen” och koppla fibern direkt in i en router.

På någon av portarna i CTS-HESen (antagligen internetporten) så kör Telia ut internet otaggat och IP-TVn taggat, på så sätt kan man koppla in deras TG-router och få ut internet och IP-TVn ihoproutrade till ett LAN, så att man kan koppla in IP-TV-boxen på valfri port på routern.

Detta är nämligen deras normala förfaringssätt.

[bild]
Då skulle jag behöva en SFP Module till EdgeRoutern där jag kopplar in fibern.
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du har två nätverkskablar mellan bägge utanpåliggande nätverksuttagen (hall, stora rum) så behöver du egentligen inte hålla på med VLAN, det är enklare att du sätter två enkla switchar i vardera änden.

VLAN används istället för att dra flera fysiska kablar mellan två ställen.

Hastighetsmässigt är det bättre med en kabel för varje LAN, men oftast belastas inte ett nätverk till max utan oftast är det låg belastning, då kan man spara pengar genom att köra med VLAN över en nätverkskabel istället för att dra flera kablar.
Men om jag bara har en vanlig switch i stora rummet då blandas IPTV/Internet i den och när jag sedan kopplar en kabel mellan switch "storarum" till Switch i sovrummet, då hackar det.
Det funkade fram till den 1 December 1017 men inte efter det som sagt.

Men som sagt jag behöver ju inte använda båda kablarna, valfritt ju.

Just nu har jag ju en vanlig switch i Hallen med bara IPTV på, eftersom jag tar ut Internet från Technicolorn. Och en VLAN switch i stora rummet, där Internet kommer in på port 4 och från port 5 går det till Switch i TV-bänk, från port 6 går det kabel till Switch i sovrummet. IPTV kommer in på port 3 och från port 4 till TV-boxen i TV-bänken och från port 6 går det en kabel till TV-box i sovrummet.
 
  • Planritning med markerade positioner för nätverkskomponenter och kabeldragningar i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P pedu63 skrev:
Varför inte?
Okej, jag korrigerar. Du har kopplat grejerna för "port based" VLAN, dvs delat en switch i virtuella switchar. Skall du konfa 802.1Q då?
 
Schema över ett hemnätverk med markeringar som visar rekommenderade kopplingar för switchar och internetkällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är enklaste möjliga koppling

Att låta internet gå in i hallswitchen i port4 & gå ut i port5 ger ingen nytta, bara nackdelar.
Samma sak i storarum-switchen & bägge sovrumsswitcharna.
En switch ska i normalfallet bara användas för att sprida på nätverket, aldrig för att skarva.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.