B Bygg-Joe skrev:
Hej,

Vi har ett avtal enligt ABS09 (fast pris) med en totalentreprenad för uppförandet av ett hus. Vi är nu halvvägs genom bygget då byggaren säger sig vilja ha mer betalt för att han själv beräknat kostnaderna fel när han tidigare lämnat anbud annars vill han avsluta uppdraget direkt. Detta ställer oss såklart i en stor knipa då det begärda tillskottet ligger på motsvarande 30% av den totala anbudssumman. Vilka rättigheter har byggentreprenaden att avsluta bygget pga detta och vilka följder har det? Läser de allmänna bestämmelserna men kan inte här hitta vad som gäller. Läser jag det korta avsnittet i konsumenttjänstlagen gällande hävning ser jag bara information gällande om konsumenten vill häva ett avtal inte entreprenaden. Någon som vet? Uppskattar snabba svar då vi är i ett kritiskt skede...
Jag utgår från att du fromma inte
B Bygg-Joe skrev:
Hej,

Vi har ett avtal enligt ABS09 (fast pris) med en totalentreprenad för uppförandet av ett hus. Vi är nu halvvägs genom bygget då byggaren säger sig vilja ha mer betalt för att han själv beräknat kostnaderna fel när han tidigare lämnat anbud annars vill han avsluta uppdraget direkt. Detta ställer oss såklart i en stor knipa då det begärda tillskottet ligger på motsvarande 30% av den totala anbudssumman. Vilka rättigheter har byggentreprenaden att avsluta bygget pga detta och vilka följder har det? Läser de allmänna bestämmelserna men kan inte här hitta vad som gäller. Läser jag det korta avsnittet i konsumenttjänstlagen gällande hävning ser jag bara information gällande om konsumenten vill häva ett avtal inte entreprenaden. Någon som vet? Uppskattar snabba svar då vi är i ett kritiskt skede...
jag utgår från att du inte betalat mer än det som är utfört. Om byggaren inte fullföljer så kommer du att få betala den som färdigställer lite mer än du beräknat men du har bankgarantin att använda. Övriga merkostnader kan Du ställa krav på entreprenören på, finns risk att han gör konkurs i det läget. Men trots det är mitt råd att inte gå med på några extra kostnader. Att han räknat fel är inte ditt problem.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Självklart får en fast prisuppgift ökas också, förutsatt att det är skäligt. Ett exempel är t.ex. om grunden/marken till huset är extra hård/mjuk och detta kräver hyra och mantimmar av extra maskiner eller ett annat tillvägagångssätt som är dyrare m.m, dvs att det tillkommer omständigheter i efterhand som påverkar avtalet på något sätt.

Detta brukar framgå i det finstilta i avtalet. Kontrollera detta.

Dock måste man tillfråga kund så snart man känner till omständigheterna för prisökningen. Vid 15% eller mindre så kan man inte frånträda avtalet, men har möjlighet att exempelvis ordna med åtgärden på egen hand istället.

Grundregeln i avtalslagen, förutom att avtal skall hållas, är också att avtal ska vara skäliga, ingen skall få en "orättvis fördel" till följd av avtalet, man ska alltså inte kunna sko sig på andras missförstånd, felberäkningar, felskrivningar eller andra oavsiktiga fel. Det gäller både kund och hantverkare.
Nej du!

Fast pris är en ersättningsform som innebär att parterna i förväg har avtalat om vad som ska betalas. Ett fast pris är bindande och får inte överskridas. Däremot kan ändrings-, tillkommande och avgående arbeten utöver kontraktsarbetena påverka den slutliga entreprenadsumman.

Om bygget blir billigare så lär inte konsumenten får betala mindre än det avtalade priset.

Om det i det fasta priset ingår en viss mängd fyllnadsmassor och mängden överskrids så är det en tillkommande kostnad. Undantaget kan eventuellt vara om det är en uppenbar felräkning eller felskrivning.

Ett "fast pris" ger ingen rätt att öka priset med 15% som ett "uppskattat pris" ger. Om det i avtalet står att det är ett fast pris och felräkningen inte är uppenbar så får byggaren bita i det sura äpplet och ta smällen. Ta kontakt med en advokat för juridisk rådgivning, det rör sig om mycket pengar.
 
  • Gilla
Reyhn och 10 till
  • Laddar…
Senast jag läste ABS09 så tolkar jag den är skriven för byggare av deras bransch.
Så frågan jag ställer är om den verkligen hjälper TS
 
B Bygg-Joe skrev:
Han skulle göra en sammanställning. En indexreglering skulle vara en sak, men 30% är som sagt någonting annat. Vad jag förstått har det gått dåligt med hans beräkningar på ett tidigare projekt som försatt hans företag i knipa och detta påverkar nu troligen vårt bygge som även det är dåligt beräknat (i en stigande marknad) men känns än mer för honom och hit om konkurs verkar vara närliggande. Ingen kul situation där man funderar ut bästa vägen fram.
Eftersom jag antar att start och slut datum framgår av kontraktet så förstår jag inte varför en indexreglering skulle vara ok?
Om man ska påbörja ett projekt om två år och ska lägga offert, uppenbarligen ska offerten inte vara prissatta som om vi skulle börja nu.
 
Det förekommer iofs i fastprisavtal att man avtalar att en indexreglerande tillkommer. Men då skall det givetvis vara avtalat i förväg, och det finns ingen anledning att hålla på med sådant på enkla villaprojekt, det är väl mer om byggprojekt sträcker sig över 3-5 år.
 
  • Gilla
Bygg-Joe och 1 till
  • Laddar…
om byggaren i det här fallet, överhuvudtaget, har en chans att få mer pröjs för projektet faller ju hela syftet och idén med ”fast pris”!?

Ungefär som dolda fel... skrota konceptet om det ska vara nästintill omöjligt att nyttja/luta sig mot!

Lycka till TS, hoppas det löser sig på smidigast möjliga sätt!
 
  • Gilla
Bygg-Joe
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Om man har fått ett fast pris så får man inte gå över det överhuvudtaget.
En prisuppgift får överskridas med max 15%
Nja. Har man fått en muntlig uppskattning av pris, så kan denna öka med 15% beroende på omständigheter mm.
Men om man har fått ett muntligt pris, entreprenören påbörjar jobbet och det visar sig när han river upp något (något som inte gick att riva upp när han gav priset pga att det var förstörande, exempelvis riva en gipsvägg o det visar sig att det är helt ruttet bakom) då kan man faktiskt få lov att gå upp 30%.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
om byggaren i det här fallet, överhuvudtaget, har en chans att få mer pröjs för projektet faller ju hela syftet och idén med ”fast pris”!?

Ungefär som dolda fel... skrota konceptet om det ska vara nästintill omöjligt att nyttja/luta sig mot!

Lycka till TS, hoppas det löser sig på smidigast möjliga sätt!
Dolda fel funkar ganska bra vad jag vet
 
Fast pris är fast pris. Därför är det viktigt för båda parter att det skrivs exakt vad som ingår. Står det att det ingår 3kbm grus och det behövs mer då får byggaren ta betalt för det. Men står det ingen max gräns då får inte byggaren ta betalt för mer.
 
F frityreldarn skrev:
Nja. Har man fått en muntlig uppskattning av pris, så kan denna öka med 15% beroende på omständigheter mm.
Men om man har fått ett muntligt pris, entreprenören påbörjar jobbet och det visar sig när han river upp något (något som inte gick att riva upp när han gav priset pga att det var förstörande, exempelvis riva en gipsvägg o det visar sig att det är helt ruttet bakom) då kan man faktiskt få lov att gå upp 30%.
Men det du pratar om är inte ett fast pris. Utan ett avtal om löpande räkning, där faktiska timmar och materialkostnader debiteras löpande. OM det då finns en uppskattning angiven, muntlig eller skriftlig. Så får de löpande kostnaderna inte debiteras mer än max 15% utöver det uppskattade priset.

Sedan har vi alltid frågan om tillkommande arbeten, saker som inte ingick i det fasta priset, eller i prisuppskattningen för löpande räkning.

Men har du avtal om fast pris så får byggaren inte ta mer betalt för det som ingår i det fasta priset, oavsett hur hög den verkliga kostnaden blir. Han behöver då inte heller gå ned i debitering om den verkliga kostnaden visar sig bli mycket lägre.
 
F frityreldarn skrev:
Nja. Har man fått en muntlig uppskattning av pris, så kan denna öka med 15% beroende på omständigheter mm.
Men om man har fått ett muntligt pris, entreprenören påbörjar jobbet och det visar sig när han river upp något (något som inte gick att riva upp när han gav priset pga att det var förstörande, exempelvis riva en gipsvägg o det visar sig att det är helt ruttet bakom) då kan man faktiskt få lov att gå upp 30%.
Jag skrev väl fast pris? Det är fast.
Men som du säger en prisuppgift får justeras med max 15%

Det nu nämner med gipsväggen blir äta.
Men om du ska riva en vägg i ett hus där man kan misstänka problem så måste du nog som byggare tänka på det när ger priset.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Nja. Har man fått en muntlig uppskattning av pris, så kan denna öka med 15% beroende på omständigheter mm.
Men om man har fått ett muntligt pris, entreprenören påbörjar jobbet och det visar sig när han river upp något (något som inte gick att riva upp när han gav priset pga att det var förstörande, exempelvis riva en gipsvägg o det visar sig att det är helt ruttet bakom) då kan man faktiskt få lov att gå upp 30%.
Men då är det ju inte ett fast pris. TS har ett avtal om fast pris, så det du skriver är inte applicerbart.
 
T Polos skrev:
Dolda fel funkar ganska bra vad jag vet
Ot
Det beror nog på vad man menar med bra.
Nog Ot nu.
 
Du har fått två bra råd: jurist och riskbedömning
De flesta medlemmar på detta forum beskriver, som de brukar göra dina rättigheter. Men det är inte alltid bäst att få rätt. Allt måste alltid ses i sitt sammanhang. Som du själv skrivit verkar det finnas en risk att byggaren går i konkurs om du hävdar dina rättigheter och byggaren ska ta betala felräkningen ur egen ficka. Det är sannolikt inte bäst för dig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag skrev väl fast pris? Det är fast.
Men som du säger en prisuppgift får justeras med max 15%

Det nu nämner med gipsväggen blir äta.
Men om du ska riva en vägg i ett hus där man kan misstänka problem så måste du nog som byggare tänka på det när ger priset.
Jepp, om det finns indikationer på att det kan vara så. Men det jag menar är att det upptäcks något som man inte i förhand kunde anat så är de 15% inte fast som max.
Om vi säger så här. Byggaren räknar på att göra en kupa, men det finns ingen vindslucka upp o inga andra som helst sätt att se upp på vinden. Eller liknande situationer, och det heller inte finns några indikationer på att något är fel såsom fukt, missfärgning, ruttet virke, och sedan byggaren börjar arbetet. När han sågar upp så visar det sig att det som han skall använda för att montera kupan i är genomruttet då kan han hävda 30%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.