Nu är ju inte bästa pris alltid det som är intressant vid ett elbyte, om man bryr sig om sin nästkommande generation.

Att köpa "grön el" osv. behöver inte betyda mer än green washing från elbolagens sida. Grön el för dem är ex. vattenkraft. Men riktig grön el tar också hänsyn till att vattenföden hålls jämna och inte torrlägger sträckor samt arbetar med att få fisken att kunna passera turbiner etc.

Jag bytte till god el och betalar gladligen några kronor extra för el som är hållbar och inte utarmar vår natur. Företaget är inte vinstdrivande och överskott går till miljöförbättrande projekt bla. Bonus att man dessutom skänker pengar i och med elavtalet till valfri organisation ex. rädda barnen. Samt att man inte behöver brys sig om att hålla koll på byte av elbolag varje år eller när nu tiden löper ut.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B b3astie skrev:
Nu är ju inte bästa pris alltid det som är intressant vid ett elbyte, om man bryr sig om sin nästkommande generation.

Att köpa "grön el" osv. behöver inte betyda mer än green washing från elbolagens sida. Grön el för dem är ex. vattenkraft. Men riktig grön el tar också hänsyn till att vattenföden hålls jämna och inte torrlägger sträckor samt arbetar med att få fisken att kunna passera turbiner etc.

Jag bytte till god el och betalar gladligen några kronor extra för el som är hållbar och inte utarmar vår natur. Företaget är inte vinstdrivande och överskott går till miljöförbättrande projekt bla. Bonus att man dessutom skänker pengar i och med elavtalet till valfri organisation ex. rädda barnen. Samt att man inte behöver brys sig om att hålla koll på byte av elbolag varje år eller när nu tiden löper ut.
Jag gillar också tanken med God el men när bara 10 % av merkostnaden för elkunden går till det "goda" så vet jag inte om det är riktigt rätt. https://www.svd.se/hogre-loner--mindre-valgorenhet
Är av naturen misstänksam mot bolag/finansmänniskor som ska göra en affärsidé av människors dåliga samvete.
Nu är detta ovan nämnda reportage från 2010 så det kan hända att de är bättre på att göra rätt idag.
Man kan se på Godel's bokslut från 2012 till 2016 att VD'n har ökat sin lön med 49 % under denna tid så någon tjänar på att ha ett rent miljösamvete. Lustigt med tanke på att omsättningen i stort sett är den samma 2012 och 2016.
Nu ska man veta att elbranschen är rätt rörig och många gånger en ful soppa.
Tex våra svenska skogsbolag producerar grön el som en form av bonus vid sin papperstillverkning. De är i stort sett självförsörjande på el. 100 % av denna el säljer de till till de som vill ha grön el. Därefter köper bolaget in all den el som de förbrukar till lägsta pris. Kol är billigt. Grattis skogsbolagen till vinsten och till dig med gott miljösamvete men tjänar miljön på detta?
 
  • Gilla
funderarn och 3 till
  • Laddar…
Byter inte längre, fick ett genuint skitbolag, lyckats förtränga vilket. Hade brytpunkt mitt i månaden på sina fakturor, faktureringsavgifter och inkasso efter några dagar, kanske billigast på elen men allt annat var skit
 
  • Gilla
roffer
  • Laddar…
Jag har råkat ut för samma sak, finns både lycksökare och skitstövlar i branschen.
 
Tecknade mig för drygt två år sen hos Telinet på tydligen ett bundet ettårsavtal. Brukar aldrig köra annat än rörligt så var nog slarv. När jag för ett år sedan ville byta och sa upp avtalet från Telinet fick jag svar att jag var bundet ett knappt år framåt och att jag skulle få betala om jag ville ur avtalet. Jag svarade att jag tyckte det var lågt att syssla med negativ avtalsbindning men fick svaret att det var så branschen fungerade och att de hade talat om det på en tidigare faktura att jag skulle ombindas. Minns inte ens om det stämde men stod säkert i sådant fall ditt avtal fortsätter med samma villkor som vid tecknande. De gav mig 3mån gratis månadsavgift som plåster på såren. Jag sa upp det omgående men då ett år framåt och nu 1 april kommer jag komma ur Telinet vilket känns skönt. Hellre ett lite dyrare elbolag men som har mer tydlig kommunikation och justare avtal.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Tibber verkar ganska oseriöst, genom att bara fylla i boende och antal personer så påstår de att det blir en besparing på 552:-/år, detta utan att fylla i vilken leverantör och till vilket pris.
När man på pekar detta i deras meddelanderuta där det står att man ska få svar inom ett par minuter, istället så får man upp att fylla i sin mailadress, sannolik för att kunna dränkas i reklam.
Hmm, ja, det var en konstig beräkning, undrar varför de gjorde så? Jag har dock endast positiva upplevelser av Tibber. Aldrig fått reklam.
 
Okej, vilket avtal är billigast? :)

Skekraft är det jag har, hitat via elskling:
Jämförelse av elhandelsavtal som visar löpande rörligt elpris, rabatt per kWh och rabatt på månadsavgift med start- och slutdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortum ringde upp och erbjd mig nedanstående (som jag tänkte ta):
Elavtalserbjudande med rörligt elpris, påslag, moms och månadsavgift detaljerat listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har suttit och försökt räkna ut vilket som är billigast, men det känns som jag saknar information.
Skekaft är allt utan moms, Fortum allt utom månadsavgiften (som jag inte betalar).

Men vad är "inköpspris för el och elcertifikat" jämfört med Skekrafts poster? Tittar man på vad dessa bolag anger på elskling, så varierar posterna mot vad som specats ovan.
 
P pilen skrev:
Jag gillar också tanken med God el men när bara 10 % av merkostnaden för elkunden går till det "goda" så vet jag inte om det är riktigt rätt. [länk]
Är av naturen misstänksam mot bolag/finansmänniskor som ska göra en affärsidé av människors dåliga samvete.
Nu är detta ovan nämnda reportage från 2010 så det kan hända att de är bättre på att göra rätt idag.
Man kan se på Godel's bokslut från 2012 till 2016 att VD'n har ökat sin lön med 49 % under denna tid så någon tjänar på att ha ett rent miljösamvete. Lustigt med tanke på att omsättningen i stort sett är den samma 2012 och 2016.
Nu kan jag tyvärr inte läsa artikeln då en pay wall blockerar. Men det är självklart tråkigt om det skulle vara så att en stor andel går till annat än det som det är tänkt för.

Men så ser jag också vad alternativet skulle vara? Ge samma pengar till ett elbolag som inte ens jobbar för en hållbar natur? Vi måste ju välja ett elbolag och om nu miljöförbättrande arbeten görs lägger jag hellere mina pengar i det företaget. Sedan att VD tjänar pengar på detta kan ju diskuteras. Men jag tycker inte det är fult att tjäna pengar om denne är värd lönen dvs lönen speglar vad VD åstakommer och i detta fallet så kanske lönen inte är specillet hög med tanke på vilken nytta denne gör för att företaget ska drivas, få till nya projekt leta upp sponsorer till detta osv. Nu kan jag ju bara hoppas att det är så eftersom jag inte vet och mest spekulerar.

Men finns det andra elbolag som sköter dessa punkter på ett bättre sätt finns det inget som säger att jag inte skulle byta. Förslag? Men i dagsläget ser jag godel som minst sämst på det som finns att välja på.

P pilen skrev:
Nu ska man veta att elbranschen är rätt rörig och många gånger en ful soppa.
Tex våra svenska skogsbolag producerar grön el som en form av bonus vid sin papperstillverkning. De är i stort sett självförsörjande på el. 100 % av denna el säljer de till till de som vill ha grön el. Därefter köper bolaget in all den el som de förbrukar till lägsta pris. Kol är billigt. Grattis skogsbolagen till vinsten och till dig med gott miljösamvete men tjänar miljön på detta?
Inte säker på vad du menar det har med godel att göra? Håller annars med dig om att "grön el" är ett ord som (jag skrev i förra inlägget) används som vilseledande marknadsföring för de allra flesta elbolag.
 
B b3astie skrev:
Nu kan jag tyvärr inte läsa artikeln då en pay wall blockerar. Men det är självklart tråkigt om det skulle vara så att en stor andel går till annat än det som det är tänkt för.

Men så ser jag också vad alternativet skulle vara? Ge samma pengar till ett elbolag som inte ens jobbar för en hållbar natur? Vi måste ju välja ett elbolag och om nu miljöförbättrande arbeten görs lägger jag hellere mina pengar i det företaget. Sedan att VD tjänar pengar på detta kan ju diskuteras. Men jag tycker inte det är fult att tjäna pengar om denne är värd lönen dvs lönen speglar vad VD åstakommer och i detta fallet så kanske lönen inte är specillet hög med tanke på vilken nytta denne gör för att företaget ska drivas, få till nya projekt leta upp sponsorer till detta osv. Nu kan jag ju bara hoppas att det är så eftersom jag inte vet och mest spekulerar.

Men finns det andra elbolag som sköter dessa punkter på ett bättre sätt finns det inget som säger att jag inte skulle byta. Förslag? Men i dagsläget ser jag godel som minst sämst på det som finns att välja på.



Inte säker på vad du menar det har med godel att göra? Håller annars med dig om att "grön el" är ett ord som (jag skrev i förra inlägget) används som vilseledande marknadsföring för de allra flesta elbolag.
Troligtvis är det adblocker som begränsar din åtkomst till artikeln. Testa att koppla ur adblocker tillfälligt.
Jag kan nämligen se artikeln utan att betala.
Jag vill inte kritisera ditt val, tycker det är beundransvärt av dig att betala någon annan för att de ska skänka bort dina pengar till välgörande ändamål och miljöförbättrande åtgärder. Som jag skrev tidigare vill jag mer uttrycka min skeptiska inställning till ett gäng finansvalpar från handelshögskolan som ska idka välgörenhet och bara lyckas skänka 10 % av merkostnaden för kunden. Tycker inte det är ett bra betyg åt handelshögskolan men skolan kanske har mer fokus på marknadsföring än ekonomi? Jag står fast vid min kritik mot att VD'n får sin lön höjd med 49% trots att bolaget har samma omsättning efter 4 år. Det känns inte som han har förtjänat detta. Hade bolaget höjt sin omsättning/vinst med 49% hade det varit en annan femma.

Vad avser min historia om grön el var det inte någon synpunkt med avseende på Godel utan elmarknaden i stort. Här kommer ett annat aktuellt exempel för er som ska välja elavtal. Idag när det är en underbar vinterdag (åtminstone i Västsverige) producerar elbolagen i Skandinavien och Finland 61 780 MW, av dessa är 1,2% vind (725 MW). Nu får vi hoppas att elbolagen inte har sålt mer vind-eleffekt än 725 MW för då stänger de väl av strömmen för en del av dem som tecknat sig för enbart vindel, eller? Nu säljs inte el i effekt (MW) utan i energi (MWh) så detta lär inte hända. Samtidigt går dansk kol och olja för högtryck 6,9 % (4263 MW). Sverige importerar just nu ca 1150 MW via de danska förbindelserna. Kan det vara så att någon som tecknat sig för vindel får fulel från Danmark idag? I slutet av året när man stämmer av hur mycket energi (MWh) det har sålts går nog siffrorna ihop men idag när man räknar effekt (MW) är det nog några vindkraft-elköpare som får lite fulel i sina uttag.
Det jag vill poängtera är att man varken vet eller kan bestämma var den el man konsumerar produceras någonstans.
 
A
P pilen skrev:
Det jag vill poängtera är att man varken vet eller kan bestämma var den el man konsumerar produceras någonstans
Nä, men den mängd el som jag väljer att köpa av en viss sort måste ändå tillföras systemet som helhet, så det blir ändå nettovinst.
 
M -MH- skrev:
Okej, vilket avtal är billigast? :)

Skekraft är det jag har, hitat via elskling:
[bild]

Fortum ringde upp och erbjd mig nedanstående (som jag tänkte ta):
[bild]

Har suttit och försökt räkna ut vilket som är billigast, men det känns som jag saknar information.
Skekaft är allt utan moms, Fortum allt utom månadsavgiften (som jag inte betalar).

Men vad är "inköpspris för el och elcertifikat" jämfört med Skekrafts poster? Tittar man på vad dessa bolag anger på elskling, så varierar posterna mot vad som specats ovan.
Kolla vad kostnaden per kWh inkl.moms är, då blir det enkelt att jämföra.

Har du lägenhet eller villa? Hur mycket gör du av med?

Ske-krafts avtal såg bra ut, kanske försöka förlänga det istället?
 
Redigerat:
Jo, men hur vet jag kostnaden med moms då? Jag vet ju inte Fortums inköpspris och elcertifikatsavgift.
 
Snailman
M -MH- skrev:
Jo, men hur vet jag kostnaden med moms då? Jag vet ju inte Fortums inköpspris och elcertifikatsavgift.
De beror väl inte på leverantören utan på var bostaden strömmen ska levereras till är belägen?
 
I januari låg deras pris på 44:05 öre inkl.moms /kWh med el till region 2. (Heter det så?)
 
Snailman Snailman skrev:
De beror väl inte på leverantören utan på var bostaden strömmen ska levereras till är belägen?
Möjligt, men vad är den då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.