13th Marine 13th Marine skrev:
Låter intressant, har du mer info?
Info om jord sållet eller om galv ?
 
H heimlaga skrev:
Vad är en offset smoker?
En rökugn för kallrökning?

Jag skulle ta bort galvaniseringen på kemisk väg och försöka samla det i en balja och lämna in till problemavfallshantering.
Problemet är att du sannolikt har 5 cm järnhaltig sörja att skrapa bort på insidan innan du kommer åt galvaniseringen.
Nja det är nog varmröknknh? Offset blir den iom att eldlådan sitter "offset" (vet inte vad det heter på svenska). Sen kommer jag använda den som vanlig grill också och då passar det bra med en offset. Svart offset smoker och grill på hjul med separata rökkammare och eldlåda fotograferad utomhus. Offset-rökare på hjul med separat eldlåda och rök som stiger ur skorstenen.
(Bildens lånade från google)

Ok? Var nog inte riktigt med på var du menar med 5cm sörja? Menar du att när galven släpper så lägger det sig i botten av tunnan eller att det sitter massa skit ivägen innan jag når galven?
 
Förresten! Är på jakt efter en "eldlåda" och tänker mig ett tryckärl 50-100L typ ett expansionskärl, minihydrofor, kompressortank eller motsvarande. Gasoltuber hade varit ett bra alternativ men diametern är för liten dessvärre.

Någon som har något intressant ovan nämnt får gärna kontakta mig.
 
Är verkligen zink så farligt?
Tycker det verkar rätt nyttigt om man googlar....
Ja, man vill ju inte ha det i den rökta maten eller i lungorna vid sversning men det är väl knappast något högriskavfall?
Bränna bort blir nog svårt. Svetsar man galvat så får man ju bränna på bra innan zinken brinner upp. Det ska lysa gult innan det händer något.
Syra verkar vettigast.
Eller skaffa annat kärl.
 
  • Gilla
greenteng och 1 till
  • Laddar…
Vi kan ju till att börja med slå fast att zink inte anses farligare än att man kan ha det som beläggning på en behållare avsedd för dricksvatten. Vidare kan vi ta till oss att gaserna som avges när man svetsar i förzinkad plåt är giftiga. Även gamla konserveringsapparater där man skall hantera mat och kokande vatten har förekommit. Skillnaden ligger i temperaturen. Inuti röken kommer det att temperaturmässigt ligga mellan svetsning där det är farligt och kokande vatten där det är ofarligt. Men mycket närmare det senare. Är det farligt? Jag vet inte. Men jag tvivlar.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle skaffat annat kärl galvat är dels inte kul att hålla på med och sen risken för att det är giftigt. En beg acktank bör att få tag på billigt kanske gratis om den har tex trasig beredare.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vi kan ju till att börja med slå fast att zink inte anses farligare än att man kan ha det som beläggning på en behållare avsedd för dricksvatten. Vidare kan vi ta till oss att gaserna som avges när man svetsar i förzinkad plåt är giftiga. Även gamla konserveringsapparater där man skall hantera mat och kokande vatten har förekommit. Skillnaden ligger i temperaturen. Inuti röken kommer det att temperaturmässigt ligga mellan svetsning där det är farligt och kokande vatten där det är ofarligt. Men mycket närmare det senare. Är det farligt? Jag vet inte. Men jag tvivlar.
Nej, det tror inte jag heller. Men zinkoxiden som bildas vid upphettningen är ju giftig som du säger. Jag tror precis som du att man hamnar närmare temperaturen kokande vatten men varför chansa? Kommer ju inte vara kul och använda smokern sen om man går och tänker "kanske" hela tiden? Då försvinner ju njutningen med hela grejen. Tanken är ju att man ska gå och putta in klabbar i röken en halv dag och ta några kalla samtidigt och "hygga" sig som danskarna säger. :rofl::beer:
 
S smurfen72 skrev:
Jag skulle skaffat annat kärl galvat är dels inte kul att hålla på med och sen risken för att det är giftigt. En beg acktank bör att få tag på billigt kanske gratis om den har tex trasig beredare.
Jag förstår hur du tänker men hydroforen kommer användas. Den är perfekt storlek, vikt och sedan är den redan inköpt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
Om man eldar i den i typ 8h - hur mycket kan det då finnas kvar egentligen?

Och så tror jag att det är ett större problem att den förmodligen är plastad invändigt, kan tänkas stå på typskylten.

Vår hydrofor från 1956 är plastad invändigt.
 
S smurfen72 skrev:
Info om jord sållet eller om galv ?
Jordsållet tänkte jag på =)
 
M Marcussjogren skrev:
Om man eldar i den i typ 8h - hur mycket kan det då finnas kvar egentligen?

Och så tror jag att det är ett större problem att den förmodligen är plastad invändigt, kan tänkas stå på typskylten.

Vår hydrofor från 1956 är plastad invändigt.
Nej, det har du nog rätt i. 8 timmar är ju ganska lång tid. Men jag tänker att den riskerar att spricka? Vad står det på typskylten som kan avslöja om det är plast eller inte?
Ah, ja vi får se hur det ser ut när jag öppnar upp den. Hehe men plast brinner väl också (Oj, nu får nog någon ont i magen....) ?
 
greenteng greenteng skrev:
Nej, det tror inte jag heller. Men zinkoxiden som bildas vid upphettningen är ju giftig som du säger. Jag tror precis som du att man hamnar närmare temperaturen kokande vatten men varför chansa? Kommer ju inte vara kul och använda smokern sen om man går och tänker "kanske" hela tiden? Då försvinner ju njutningen med hela grejen. Tanken är ju att man ska gå och putta in klabbar i röken en halv dag och ta några kalla samtidigt och "hygga" sig som danskarna säger. :rofl::beer:
Han har bestämt sig med en dåres envishet. Då biter inga argument.
Hoppas bara att grannarna kan ta semester den dagen han håller på.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Han har bestämt sig med en dåres envishet. Då biter inga argument.
Hoppas bara att grannarna kan ta semester den dagen han håller på.
haha yes! Jag skickar dom till Blekinge. Är det ok? ;)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M
greenteng greenteng skrev:
Nej, det har du nog rätt i. 8 timmar är ju ganska lång tid. Men jag tänker att den riskerar att spricka? Vad står det på typskylten som kan avslöja om det är plast eller inte?
Ah, ja vi får se hur det ser ut när jag öppnar upp den. Hehe men plast brinner väl också (Oj, nu får nog någon ont i magen....) ?
På min står det helt enkelt att det är plast inuti :)

Sshhhh passa dig! ;) nä men efter 8h så har du ju antingen en väldigt geggig insida eller en väldigt ren insida :)

Att du eldar så den spricker tror jag inte, min eldningstunna har fått utstå mycket och har inte drabbats av annat än rost.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
På min står det helt enkelt att det är plast inuti :)

Sshhhh passa dig! ;) nä men efter 8h så har du ju antingen en väldigt geggig insida eller en väldigt ren insida :)

Att du eldar så den spricker tror jag inte, min eldningstunna har fått utstå mycket och har inte drabbats av annat än rost.
Hehe ja jag ska vara tyst :rofl:
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.