Hälften av ett hantverksmässigt lagt fiskbensmönstrat parkettgolv av bambu mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv i vardagsrummet – parkettgolv

När man bygger har man många idéer och en av de som jag valde bort var denna. 30 cm långa massiva bambustavar på 1×1 cm som man använder för att bygga något som påminner om fiskbensparkett.

Snyggt som satan, men jag insåg också att om jag inte ska ägna resten av året att lägga golv på heltid var det bäst att hitta en annan idé och ett annat golv.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Avbruten kökskran med handtaget liggande bredvid på en kartongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WTF. Kökskranen gick av!

En sak jag inte räknade med var att stå med handtaget till kökskranen i handen – den gick av och jag kände mig lite smått dum. Köpte den absolut billigaste kranen som jag kunde och försökte få ihop det.


Hand håller ett paket rörkopplingar i en byggmarknad, pris och artikelinformation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåväl, det blev "några" turer till Hornback för att få tag på alla prylar som behövdes, men nu är kranen på plats!
 
Installationsbox i väggen med flera flexibla slangar för eldragning vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemlig låda i väggen

Det är mycket som ska dras och detta är inte allt – ytterligare några slangar kompletterades med efter det att bilden togs. I vardagsrummet sitter det totalt 2 sådana här ”boxar” inbyggda i väggen, och bakom ett av skåpen blir det ytterligare en liknande installation.

Detta är då för att gömma styrningen av rullgardiner, belysningen vid trappan, strömmatning till den väggfasta plattan och inte minst, möjlighet att dra ner sladdar till mediaskåpet.
 
En inbyggd kamin med levande lågor i en modern vardagsrumsmiljö, inredningsdetaljer och konstverk synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Foto ur katalog, därav något konstig kvalitet)

En galen idé – kaminen

Det har ju funnits en och annan galen idé i det här projektet. En som utvecklades under några dagar var uppenbarelsen om att jag skulle kunna få in en kamin i vardagsrummet, vars yttervägg vetter ut mot det inbyggda uterummet. Uterummet är inte direkt vinterisolerat men den första tanken var att sätta en kamin på uterummet och dra skorstenen där, och sen sätta en kamin i vardagsrummet direkt innanför.

Ett problem med denna tanke var att kaminerna tar ganska mycket plats, både i vardagsrummet och uterummet, samt självklart det här med skorsten. Drar jag upp skorstenen från uterummet kommer den i ytterkanten av taket vilket gör det lite småklurigt att lösa rent byggnadstekniskt.

Några dagar senare och med många diskussioner med min bror såg jag av en slump en genomgående kamin hos handlaren. Tankarna började snurra, tänk om man kunde sätta just en sådan genomgående kamin i själva ytterväggen. Minimalt med plats, skorstenen döljs eftersom den går inne i väggen.

Men kan man verkligen sätta en genomgående kamin i ett oisolerat uterum? Kanske skulle det bli svårt med bygglov, eftersom det blir en rejäl köldbrygga. Men det borde gå att få igenom, och om det behövs kom idén upp om att bygga en ”isoleringsskiva” till utsidan.

Skorsten inne i väggen då? I sig inget problem, det kräver att det plockas bort lite organiskt material som kan brinna, och det innebär att man behöver sätta pelare på respektive sida om kaminen för att bära upp takstolarna. Det är också lite (nyinstallerad) el som behöver flyttas, men ingenting som är omöjligt.

Hade jag kommit på detta innan vi byggde om taket hade det varit relativt enkelt att växlat av takstolarna men jag insåg snabbt att det blir extra krångligt nu, eftersom det innebär att jag måste riva delar av taket på nytt.

Renoveringsprojekt av vardagsrum med utbyggd vägg och synliga elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen där kaminen passade in.


Jakten på en konstruktör som kunde räkna lite på en avväxling och hjälpa mig med bygganmälan började och det visade sig att det inte var så lätt. De stora firmorna hade ingen större lust att ge sig på ett mindre projekt, som dessutom var lite ”udda”. Fick tips på en kille som hette Patrik som körde egen konsultfirma, som skulle kunna hjälpa mig.

Efter att ha avbokat första besöket träffades vi och gick grundligt igenom min idé, och tittade lite på andra delar av huset som jag hade tankar om. Fick en grov uppskattning av tidsåtgång och ett löfte om att ”det här kan jag nog ha klart på 4-6 veckor” och ”jag har en bekant som jobbat mycket med den här husmodellen, jag kollar med honom”.

Därefter hände inte mycket. För att göra en lång historia kort hörde jag inte av Patrik mer. En enda gång fick jag tag på honom på telefon och då ursäktade han sig och lovade återkoppla ”snarast”. Ytterligare 2 månader senare och otaliga försök till telefonsamtal, mail och sms lackade jag ur och bad honom dra åt ett varmt ställe.

Under tiden hade jag grävt lite på egen hand och insett att det dels kommer att bli oerhört tidskrävande och dels oerhört dyrt. Bara kamin och skorsten skulle komma att kosta mellan 125.000 ända upp till 200.000 efter ett besök på plats, där det högsta priset nästan var det dubbla mot vad som diskuterades i affären. När jag dessutom började räkna på vad avväxlingen skulle kosta, speciellt med tanke på hur svårt det var att få tag på en seriös konstruktör och tidsplanen, fick jag ta det jobbiga beslutet att det inte blir någon kamin.

Tittade en del på olika former av etanolkaminer som jag kunde fälla in i väggen (på den trävägg som man ser på bilden byggs väggen ut cirka 13 cm för att matcha väggen till höger), men i slutändan kändes det som en enorm kompromiss som jag hade blivit besviken på.

Vi får se om det kanske blir aktuellt med något i framtiden, det finns i planan att göra om uterummet och då kanske man kan passa på att växla av väggen i samband med det.
 
Delvis igensatt tegeldörröppning med en tillfällig trästödstruktur och murningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mura igen köksdörr

Jag har egentligen aldrig murat något men nu var det dags. Förra rundan hjälpte min pappa mig, men nu var det dags att stå på egna ben.

Det var det äldre dörrhålet som var där den nya köksön ska vara, som man ser på bilden byggde vi en trästruktur som fönstret stod på och därefter murade jag upp hålet från botten. Den äldre frisen som satt längs dörren tog jag loss så att det blir enhetligt.

Murverk under reparation där någon har börjat mura igen ett gammalt dörrhål med synligt isoleringsmaterial och eldosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha murat lite och tillbringat lite tid på uterummet insåg jag att det kommer att se ganska konstigt ut från utsidan om jag inte murar upp hela vägen under fönstret. Sagt och gjort, vi lyfta ut fönster och karm, denna gång tog vi ut själva fönsterrutan vilket gjorde att det gick att hantera det lite bättre.

Därefter bilade jag loss den gamla frisen, försökte få loss den i stora bitar så att jag kunde använda dem igen.


Delvis murerat gammalt dörrhål med tegel och trästruktur, verktyg och byggmaterial synliga runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla frisen är borta och man ser eldosan och uttaget till centraldammsugaren som jag murade in. Självklart måste man ha centraldammsugare på uterummet :)


Murverk i halvfärdigt skick där en gammal dörröppning byggs igen med tegelstenar, verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några lager tegel på plats. Det är lite svårt när man aldrig murat förr, så jag la bara ett eller max två lager i taget, sen lät jag det stå och torka.


Delvis uppmurad vägg där en dörr blockerats, med tegelstenar, murbruk och mureriverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att lägga tillbaks frisen. Tittar man på fogarna ser man att vissa av dem är återanvända block och vissa är enskilda stenar som jag satt ihop.


Delvis igensatt dörröppning med tegelstenar bredvid ett öppet fönster i ett hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart! Frisen lutar lite lite upp i mitten, och mina fogar är lite smalare än originalet, så jag fick klämma in en sten extra i min fris, vilket gör att de sista fogarna blev extremt små. Men av två dåliga val blev det ändå detta som blev bäst.


Tegelvägg under konstruktion där en dörröppning muras igen, med byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet. Nu är det dags att sätta tillbaks fönstret (som man ser ligga på bordet i vardagsrummet)

Detta hände för knappt ett år sedan och jag närmar mig nutid i rask takt. För bara någon vecka sedan gick tankarna vidare kring detta och jag bestämde mig faktiskt för att byta ut fönstret, men det återkommer jag till i ett inlägg längre fram!
 
Snyggt! Imponerad av murningen. Har bara murat Leca som skulle putsas och det var lite pilligt.
Så om det är första gången du murar så ser det väldigt bra ut!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Växt som växer ur en sluten säck med plantjord på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imponerande hur det kan växa på märkliga ställen.
 
Öppen släpvagn fylld med jord för toppdressning av en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toppdressning av gräsmattan

Den en gång så fina och pedantiskt skötta gräsmattan fick lite stryk av både tunga maskiner och ärligt talat, ett intresse för just gräsmassa som inte var riktigt lika stort som hos den tidigare ägaren.

För att fylla igen ojämnheter och ge gräsmattan en boost provade jag att toppdressa den. Slitigt, fortfarande lite ojämt och kanske lite för tjockt lager jord.

Lärdom: Det kommer att dröja länge innan jag gör om det!
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Synliga träkonstruktioner av takstolar i ett påbyggt vardagsrum, utan inkledning, med kryssgavlar och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolsinklädnad

Tyvärr var mina takstolar inte så vackra som på bilden – detta är från ett avsnitt av Grand Designs där de byggde ett hus med synliga takstolar. Mina takstolar däremot, de finns bara till för en enda sak – bära upp taket. Första tanken var att de skulle få vara sådär råa och fulsnygga, men desto mer av vardagsrummet som blev färdigt desto mer tveksam blev jag.

Jag bestämde mig därför att klä in dem, men jag vill ändå ha kvar en känsla av ruffighet. Beslutet blev att bygga det med OSB skivor som inte ska spacklas, så att både struktur och skavanker syns genom färgen.


En hand som hyvlar en kant på en OSB-skiva med en elhyvel på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick plattorna sågade på Hornbach i rekordfart, praktiskt eftersom det är svårt att få exakt rätt storlek när man sågar hemma. Bottenplattan hyvlade vi lite i ändarna så att den matchar taklutningen.




Allting limmades och spikades ihop med spikpistol och min nyinköpta tryckluftskompressor. Kul med nya leksaker till hemmet :D


OSB-skivor uppkapade och sammansatta för att klä in takstolar, redo för montering på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En styck ”modul” färdig för montering. Varje takstol är unik och ser lite olika ut, men vi byggde ihop 2 hela längder och en sista, kortare bit som vi fick anpassa till takstolen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Batterifacket med nya batterier i ett Yale Doorman elektroniskt lås monterat på en brun dörr, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteribyte i dörren – Yale Doorman

Ganska direkt när vi flyttat in skaffade vi larm från Verisure och ett integrerat elektroniskt lås – Yale Doorman. Idag var det dags för det årliga batteribytet.

Lite kort om låset: Jag är oerhört nöjd med att ha ett elektroniskt lås och man blir snabbt van vid dess alla fördelar. Efter ett tag förstår man inte hur primitivt det är att inte ha möjlighet att inte kunna låsa upp dörren på distans via mobilen, en funktion som jag knappt trodde man skulle använda.

Tekniskt sett fungerar det mestadels bra, även om själva låsregeln ibland åker ut när dörren är öppen vilket såklart betyder att man drar igång dörren med denna ute, och det blir en liten skada på dörren. Efter att jag monterat brytskydd på dörren tar det smällen och än så länge syns faktiskt ingen skada ens i lacken. Frågan är väl om det finns någon risk för låset, om låsregeln får en rejäl smäll när dörren stängs. Det verkar i alla fall vara ett välkänt problem med låset, och det är vad jag förstått åtgärdat i den senare versionen av låset.

Kopplingen till Verisure är toppen, när man låser upp dörren slår man också ifrån larmet. På samma sätt aktiverar jag larmet när jag går hemifrån och låser dörren.

Möjligheten att skapa tidsstyrda koder har använts flitigt till hantverkare och vänner. Supersmidig funktion.

Låset är ett sk godkänt lås, men, och detta är den stora nackdelen, enbart om man använder det fristående. Kopplar man upp med exempelvis Verisure är det inte längre ett godkänt lås. I praktiken betyder det dock inte så mycket, eftersom försäkringsbolag generellt sett inte kräver att man har ett godkänt lås. Det är lite rörigt, men har man under 1 miljon i lösöre är det med mitt försäkringsbolag okej att koppla upp låset.

Är det inget jag saknar då? Funktionen med bortasäkring är lite tveksam när man har flera Yale Doorman - har inte fått riktigt bra besked om hur det fungerar. Låste är ganska "fult" och klumpigt. Det är ytterst lite glapp i handtaget, mitt är helt okej men jag vet att andra har haft större problem.

Jag kommer utan tvekan att installera ett Yale Doorman när jag byter dörr i källaren och kan varmt rekommendera det tillsammans med Verisure. Numera erbjuder även Sector Alarm integration med låset, men jag tror att deras funktionalitet är lite sämre. En bra grej att tänka på nämligen är att när man kopplar upp låset försvinner all funktionalitet som sitter direkt i låset och det går enbart att konfigurera det via integrationen – så man är lite utelämnad till sin larmleverantör.
 
Uppäten jordgubbe på planta med synliga bett, närbild i trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordgubbstjyvar!

Någon eller något har käkat upp min första jordgubbe! Nästa år blir det kameraövervakning och fågelnät, detta ska inte hända igen!
 
  • Gilla
Noviisen och 1 till
  • Laddar…
Ny gashäll av märket Siemens, omonterad och fortfarande i förpackningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gashällen har kommit <3

För ett tag sedan hade tretti.se kampanj med 20% rabatt på bland annat gashällen som jag tänkte köpa. Har tidigare sneglat på denna eller en lite billigare modell, men nu med deras kampanj blev priset för denna lite under det för den billigare. Bäst att slå till, direkt!

Hällen känns riktigt bra, gedigen och snygg! Nu ska bara köket komma på plats så jag för testa den! Spännande att man som 30+ kan bli sådär barnsligt förtjust för en pryl :)
 
Gurkplanta i träkruka med droppbevattningsslang, inomhus i uterum med oordning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Automatisk bevattning

Provade att plantera en gurka på uterummet, det är ju lite som ett växthus (även om det är mycket prylar där ute). Ett smart hem måste ju ha automatisk bevattning, men jag funderar på om detta verkligen är så det är tänkt att det ska fungera?


Vattendroppe hänger på undersidan av ett grått tak som en del av ett DIY droppbevattningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är sk drip bevattning, där det sakta droppar vatten ner på gurkan. Enda nackdelen med mitt system är att det enbart fungerar när det regnar ute.

Hmm...
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
En gammal vattenkran med en nyare mässingskoppling monterad på vit kaklad vägg, indikerar en temporär installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diskmaskin – och vattenläcka

I samband med kampanjen på tretti.se beställde jag en diskmaskin och tänkte att den kan få stå i källaren tills köket blir färdigt. Har aldrig ägt en diskmaskin men nu är det ta mig tusan dags! Drog ner den i källaren och kopplade in den lite tillfälligt, inget konstigt!


Vatten på källargolv med synlig avloppsbrunn, vattnet reflekterar ljuset från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använde den gamla slangen som redan fanns i rummet, men den har bara använts ”löst” tidigare. Nu när den blev trycksatt så bestämde sig slangklämman som suttit där i flera årtionden att det var dags att lossna.

Det stod ganska mycket vatten i rummet, men det är byggt som tvättstuga och har väldigt bra fall mot brunnen – exakt, brunnen som det var stopp i.


En vattenfelsbrytare visar ett larm för vattenläcka med texten "Start flöde 58 2017-06-05 22:01" på en blå bakgrundsbelyst skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I annat inlägg har jag skrivit om min vattenfelsbrytare, och den gjorde sitt jobb idag! Oerhört nöjd med att jag har installerat denna, antagligen en av de smartaste detaljerna i mitt ”smarta hem”. Ska kompletteras med vattendetektorer på strategiskt utvalda platser.
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Kvitto från Skånetrafiken med ett markerat saldo på -578,00 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skånetrafiken slår till igen - Det är ett fasligt intressant saldo på detta Jojo-kort.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.