Hej,

Ska bygga en offset smoker i sommar och har idag inhandlat första byggstenen i projektet. En gammal galvaniserad hydofor på 300 liter från 1956. Då jag vill undvika att mina framtida middagsgäster ska drabbas av metallröksfeber efter grillpartyt måste galvningen bort! Jag har googlat och läst lite här och där.
Som jag förstått finns det 3 alternativ:

1: Bränna bort galvningen antingen genom att göra upp en rejäl brasa inne i kärlet eller gå med gasverk och
värma bort bit för bit. Zink smälter ju vid hyfsat låga temperaturer.

2: Blästra bort skiten. Då blir det till att skicka iväg och det kostar ju så klart en slant och tar en väldans tid ibland (Har skickat andra grejer på blästring).

3: Slipa bort galvaniseringen. Tänker då med en vinkelslip och lamellputssivor alt grovrengörare för vinkelslipar, modellen som man tar bort färg och rost med.


Hur hade ni gjort? Vilket alternativ är bäst? Andra tips och funderingar?

Gammal galvaniserad hydofortank från 1956 står framför en bil på en grusdriveway.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh
Fredrik
 
Jag vet inte vad din arbetstid kostar men jag skulle bett plåtslagaren att bygga en passande tunna av olackad plåt.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet inte vad din arbetstid kostar men jag skulle bett plåtslagaren att bygga en passande tunna av olackad plåt.
Ok! Fritid Har jag massor av och gillar att pilla med projekt. Har en del maskiner och föredrar att i mesta möjliga mån fixa saker själv. Sen tycker jag att det är en sport a5t bygga grejer för så lite pengar som möjligt -därav kommer hydroforen och byggas om till smoker.
Men tack tipset. Ska ha det i bakhuvudet om jag bryter ihop på vägen.
 
  • Gilla
Mathias Liljedahl
  • Laddar…
Saltsyra finns på bygghandeln
Grabben ville svetsa ihop en kätting till grillen på traktorn och kedjan var galvad
doppade den i Saltsyra och den blev helt ren
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Galv är inte sisådär miljövänligt ngn stans.
Bränner du bort det hamnar det i ngn :s lungor tillslut. Slipar du bort det hamnar det på backen , där det tillslut hamnar i grundvattnet .
Återvinn dendäringa prylen och tillverka en ny i ren metall.
 
  • Gilla
Stiftet och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Saltsyra finns på bygghandeln
Grabben ville svetsa ihop en kätting till grillen på traktorn och kedjan var galvad
doppade den i Saltsyra och den blev helt ren
Ah just det! Det har du rätt i. Det har jag också läst. Saltsyra har jag men frågan är om det räcker att spruta på eller pensla? Jag lär ju inte hitta ett kar som är stort nog att sänka ner tanken i? Men tack för tipset! (y)
 
Slå i en ordentlig slatt och rulla kanske funkar?

Och jag vill ha bilder genom hela bygget :)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Galv är inte sisådär miljövänligt ngn stans.
Bränner du bort det hamnar det i ngn :s lungor tillslut. Slipar du bort det hamnar det på backen , där det tillslut hamnar i grundvattnet .
Återvinn dendäringa prylen och tillverka en ny i ren metall.
Oj då! Det var ett politiskt korrekt svar må jag säga. Bra där! Du är kanske politiker också?

ok, men om vi analyserar ditt förslag för att verkligen förvissa oss om att det är det bästa för naturen:
Jag köper ny plåt 6mm tjock. Det är ganska tjockt. och blir 60-80 kg i den storleken jag ska ha på tunna. Malm ska du brytas i gruvorna i Kiruna. Tänk alla maskiner som går i gruvan och släpper ut dieselavgaser, droppar hydraulvätska etc etc. Sen ska malmen transporteras med tåg till ett stålverk där den ska hettas upp till sjukt höga temperaturer med hjälp av oljebrännare. Sen ska den färdiga plåten transporteras till någon grossist i Tyskland för att åter transporteras till någon grossist i Sverige. Jag ska då sätta mig i min personbil och köra iväg och hämta plåten. Sedan köra den till en smed som ska tillverka en cylinder. Någon som har räkningen på hur mycket koldioxid som släppts ut hittils?

Just det sen skulle jag skrota min hydrofor också va? Då säljer jag den till skrothandlaren i här i Malmö. Haha, ja hur det ser ut där vet ju de flesta och hur mycket som har droppat där i decenium. Sen ska en lastbil, dieseldriven, transportera tanken till Malmø hamn. Där väntar ett kinesiskt skrotfartyg på att lasta ombord tanken och några hundratusentals ton skrot till för avsegling mot Kina. Denna båten går på Heavy fuel oil 6-12% svavel (tjockolja på svenska) genom ett antal oceaner innan det når smälverket i Kina. Där få eller inga miljöklagar existerar över huvud taget. Så galven från min tank kommer rinna ner i det kinsiska dagvattnet och förpesta tillvaron för de stackars kineserna som då kommer få det ännu mer illa ställt än de har idag. Men det är kanske ok om vi flyttar problemet till Kina? Då slipper ju vi det? Eller?

Du kan ju reflektera en extra gång om dina tankegångar. Alternativt svara på frågorna jag ställde dvs vilket alternativ du hade valt. 1, 2 eller 3?

mvh
 
  • Gilla
  • Haha
Johnnyfox och 14 till
  • Laddar…
Firmor som håller på med ytbehandling har stora syrabad som de doppar grejer i. Vet inte vad det är för sorts syra, men det verkar vara ganska starka grejer.
Du kanske kan kolla om de vill och kan ge den ett bad för en ringa ersättning.
 
Den är nog inte enbart galvad den kan vara plastad invändigt också. Jag byggde ett roterande jordsåll av en likadan i somras och den var plastad invändigt och det eldade jag ur men tror knappast det blev så varmt så galven släppte den brukar sitta bra och är nog svår att bränna bort.
 
  • Gilla
rembacka och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
greenteng greenteng skrev:
Oj då! Det var ett politiskt korrekt svar må jag säga. Bra där! Du är kanske politiker också?

ok, men om vi analyserar ditt förslag för att verkligen förvissa oss om att det är det bästa för naturen:
Jag köper ny plåt 6mm tjock. Det är ganska tjockt. och blir 60-80 kg i den storleken jag ska ha på tunna. Malm ska du brytas i gruvorna i Kiruna. Tänk alla maskiner som går i gruvan och släpper ut dieselavgaser, droppar hydraulvätska etc etc. Sen ska malmen transporteras med tåg till ett stålverk där den ska hettas upp till sjukt höga temperaturer med hjälp av oljebrännare. Sen ska den färdiga plåten transporteras till någon grossist i Tyskland för att åter transporteras till någon grossist i Sverige. Jag ska då sätta mig i min personbil och köra iväg och hämta plåten. Sedan köra den till en smed som ska tillverka en cylinder. Någon som har räkningen på hur mycket koldioxid som släppts ut hittils?

Just det sen skulle jag skrota min hydrofor också va? Då säljer jag den till skrothandlaren i här i Malmö. Haha, ja hur det ser ut där vet ju de flesta och hur mycket som har droppat där i decenium. Sen ska en lastbil, dieseldriven, transportera tanken till Malmø hamn. Där väntar ett kinesiskt skrotfartyg på att lasta ombord tanken och några hundratusentals ton skrot till för avsegling mot Kina. Denna båten går på Heavy fuel oil 6-12% svavel (tjockolja på svenska) genom ett antal oceaner innan det når smälverket i Kina. Där få eller inga miljöklagar existerar över huvud taget. Så galven från min tank kommer rinna ner i det kinsiska dagvattnet och förpesta tillvaron för de stackars kineserna som då kommer få det ännu mer illa ställt än de har idag. Men det är kanske ok om vi flyttar problemet till Kina? Då slipper ju vi det? Eller?

Du kan ju reflektera en extra gång om dina tankegångar. Alternativt svara på frågorna jag ställde dvs vilket alternativ du hade valt. 1, 2 eller 3?

mvh
Vet inte hur du tänker nu :rolleyes: Politiker wtf , finns alla varianter av medmänniskor i detta avlånga land !
Om du vill förgifta din omgivning så får man hoppas du har långt till närmsta granne , typ du bor på månen . Där kan du köra vilken bil du vill och spränga kärnkraftverk mm.
En som tänker efter före :cool:
 
S smurfen72 skrev:
Den är nog inte enbart galvad den kan vara plastad invändigt också. Jag byggde ett roterande jordsåll av en likadan i somras och den var plastad invändigt och det eldade jag ur men tror knappast det blev så varmt så galven släppte den brukar sitta bra och är nog svår att bränna bort.
Låter intressant, har du mer info?
 
Jag undrar om det verkligen är ett problem att låta den vara galvad. Du måste nog värma på ganska bra för att zinken skall förångas och jag antar att du inte skall gå på köttet med svetsen?
Dessutom skall väl inte gästerna sitta med näsan över grillen och dra in allt som ryker från den?
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=36&t=186470
http://www.barariktigmat.se/index.php/teknik/utrustning/item/165-att-bygga-en-kallrok

Annars säger jag som ovan att saltsyra nog är bästa sättet att få bort galvaniseringen. Hur mycket som krävs kan jag inte säga men har du en skvätt så kan du ju alltid lägga på lite och se vad som händer. Dock så kommer nog den behandlade ytan att börja rosta ganska omgående så du måste lägga på en annan (värmetålig) ytbehandling istället om du vill undvika detta.

Kom också ihåg att saltsyran är starkt frätande så handskar och skyddsglasögon är ett måste. Dessutom så avgår vätgas när saltsyra reagerar med zink och vätgas blandat med syret i luften är mycket explosivt (knallgas). Utomhus känns som ett bra ställe att göra detta på.
 
På tyska grillsportsidor (det heter verkligen så) används det citronsyra eller kalkborttagare för att få bort galvet. De säger att saltsyra går också men att järnet börjar rosta kupiöst efteråt.
 
Saltsyra och tapetklister är ett alternativ. Vilken syra du än använder måste du häva reaktionen med ett basiskt ämne annars fortgår "ätandet" på materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.