P
Demmpa Demmpa skrev:
Prova att ta bort dom VLAN du har skapat, därefter provar du att klicka ur "Untagged Ports" på dom portar du inte vill ha som VLAN1.
Som sagt går ej om du menar VLAN_1 som är det Default_VLAN (Standard_VLAN).
 
Redigerat:
P pedu63 skrev:
Kan inte skriva in 1 på VLAN_243, då hoppar den tillbaka på Default_VLAN.
Det måste ju vara fel, klar som fan man skall kunna tagga och otagga på Default_VLAN!
Hade du haft samma switch så kunde du ju laddat ner programmet och se själv att det inte går.

Men om jag har VLAN_2 och VLAN_3 då istället då?

Hur skulle det vara om du ändrar till VLAN_2 och VLAN_3:

Du skrev så här först, VLAN Switch 1 (Hall)
Port 1 - Untagged VLAN 1 (länk till Techicolor router, internet)
Port 2 - Untagged VLAN 2 (länk till CTS, IPTV)
Port 3 - Untagged VLAN 2 (länk till Sovrum 1)
Port 4 - Untaggedd VLAN 1 / Taggedd VLAN 2 (länk till stora rum port 1 i dosa)

Nu snurrar kupan så får lägga på is i kväll
Du missförstår.

Om du skriver en 1a i rutan vid ledtexten "vlan (1-4096)", då SKA texten i rutan vid ledtexten "vlan name" ändras till " default_vlan"!

I det läget kan du bocka ur de portar du vill använda för att iopkop in iptvboxar på.

Nu har du TVÅ vlan (2 och 3) som du gett samma namn. Namnet är det bara du som har nån användning för, det är för att du ska komma ihåg vad vlanet används till... Det är NUMRET som är väsentligt. N
 
P
S sunqan skrev:
Du missförstår.

Om du skriver en 1a i rutan vid ledtexten "vlan (1-4096)", då SKA texten i rutan vid ledtexten "vlan name" ändras till " default_vlan"!

I det läget kan du bocka ur de portar du vill använda för att iopkop in iptvboxar på.
Går inte att göra nått alls med default_vlan varken tagga eller otagga några portar alls.
Alla portar är otaggade som standard, hade man kunnat göra det hade jag så klart gjort det.
Och jag vet att det är numret som är det väsentliga.
 
  • Skärmdump av nätverkskonfiguration med inställningar för Default_VLAN visande otaggade portar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P pedu63 skrev:
Går inte att göra nått alls med default_vlan varken tagga eller otagga några portar alls.
Alla portar är otaggade som standard, hade man kunnat göra det hade jag så klart gjort det.
Nu har du ju tagit bort de andra vlanen...

Om du gör en sak i taget är det lättare.

Kul bus med ursprungliga inlägget förresten :)
 
P
S sunqan skrev:
Nu har du ju tagit bort de andra vlanen...

Om du gör en sak i taget är det lättare.

Kul bus med ursprungliga inlägget förresten :)
Jag var tvungen till det för att du skulle förstå att man inte kan redigera 1an på Default_LAN.
Du kan se alla andra exempel i trådar högre upp på alla andra VLAN jag gjort.
Seriöst.....

Port 1 UNTAGGED VLAN ID 243, VLAN Name IPTV
Port 2 TAGGED VLAN ID 243, VLAN Name IPTV
Port 3 UNTAGGED VLAN ID 243, VLAN Name IPTV

Port 1-3 kommer ha VLAN ID 243 UNTAGGED, dvs synligt och allt man kopplar in där kommer få detta nätverk.

Port 2 kommer ha VLAN ID 243 TAGGED, dvs osynligt och endast utrustning som kan hantera VLAN kommer se det och kunna göra något med det.

Nu kan ju inte VLAN ID: 1, med VLAN Name: Default_VLAN, otaggade Portar 1-8 krocka med VLAN ID: 243, med VLAN Name: IPTV och otaggade Portar 1-2.

Dom ligger ju på olika VLAN, 1, 243 och 250 och det på switchen i hallen.
 
  • Skärmklipp av VLAN-konfiguration med VLAN ID 243 för IPTV och inställningar för otaggade och taggade portar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätverksschema över VLAN-konfiguration med switchar, routrar och anslutna enheter för IPTV och internet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hittat lösningen till problemet med VLAN_1, det är en bugg i mjukvaran, gå in på länken jag postade tidigare och klicka på ”Firmware”, ladda ner och installera senaste mjukvaran.

Edit: om det är en V3:a du har, kommer inte ihåg vad det stod i ditt första inlägg.

Skärmdump visar firmware-uppdatering på TP-Link webbplats med VLAN-buggfixar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P
Demmpa Demmpa skrev:
Hittat lösningen till problemet med VLAN_1, det är en bugg i mjukvaran, gå in på länken jag postade tidigare och klicka på ”Firmware”, ladda ner och installera senaste mjukvaran.

Edit: om det är en V3:a du har, kommer inte ihåg vad det stod i ditt första inlägg.
Jag provade uppdatera den senaste FW filen (TL-SG108E(UN)_V3_20171214) 3 ggr innan, det är ju det första man gör.
Men det gick inte eftersom den sa att det inte var för samma REGION.
Det gamla FW var TL-SG108E(UN)_V3_160722.

Men när jag provade idag med SAMMA fil, så gick det uppgradera den helt :)
Men säg den lycka som varar länge, När jag försöker klicka i taggade och otaggade portar så går det INTE lika förbannat alls fortfarande!!

det står att:
New Features/Enhancement:
1.The port can be removed from VLAN1
2.The port of VLAN1 can choose tagged/untagged

Notes:
1. For TL-SG108E_V3
2. Your device's configuration will not be lost after upgrading, which means you don't need to configure your device again after upgrading.

Men det går ju inte alls ta bort VLAN 1!
Och portar på VLAN1 kan INTE alls väljas att taggas och otaggas alls!
 
  • Skärmklipp av systeminformation med TL-SG108E enhetsbeskrivning och firmware-version.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Exakt vilken modell & version är det du har?

Sök lite på tp-links sida, om du inte hittar något som gör att du kan konfigurera ”VLAN_1” så ta och reklamera switcharna med hänvisning till att det inte går att konfigurera ”VLAN_1”, du har upp till tre år från inköp men reklamationen måste ske ”inom skälig tid” (någon vecka).
 
P
Det ser du på bilden ju:
FW version resp HW version.

Du kan se videon att det inte går att redigera VLA1 och dess portar el ta bort VLAN1 som det står i deras NOTES.
 
Redigerat:
Sorry missade bilden :rolleyes:
 
P
Anledningen till att jag vill köra seperata VLAN är att om jag kör ut både IPTV/INTERNET direkt från Telia Router TG799Vac är att då hackar IPTV.
Telias Router TG799Vac är ju routad på alla dess 4 portar, det ger ut IPTV, Internet, VoIP på alla dess 4 LAN portar.
Men kör jag ut både IPTV/Internet från Router till en vanlig switch (osmart) så krockar dess nätverk med varandra.
Så då kör jag ut Internet från Telias Router TG799Vac och IPTV tar jag direkt från CTS gula Port 2 som är för IPTV,
Därav dom 2 st kablar som går till VLAN switchen i "stora rummet" 243 IPTV Portarna 1-3 otaggat och 250 Internet portarna 4-6 otaggat.

I VLAN switchen "stora rummet" går en kabel (GUL IPTV) till Port 1 från den utanpå liggande TP uttaget, från Port 2 går det en kabel till en TV-box i en TV-bänk,
från Port 2 går det en kabel till ett "sovrums" TV-box.

I VLAN switchen "stora rummet" går det en kabel (SVART Internet) till Port 4 från den utanpå liggande TP uttaget från Port 5 går en kabel till en switch i TV-bänken.
Allt i TV-bänken har tillgång till Internet och allt funkar som det skall.

Så nu tänkte jag att jag skulle ha en VLAN switch i "hallen" också men jag behöver det inte, men i fall att jag vill ha det i fram tiden.

Så skulle det ut så här tycker jag:
Från Telias Router TG799Vac LAN 1 port, skulle jag dra en kabel till switch "hall" Port 1, här skulle det gå IPTV/Internet på samma kabel in till VLAN switchen.

Men i switch "hall" måste det delas upp i 2 st VLAN, VLAN IPTV med ID 243 och VLAN Internet med ID 250
Från Port 2 i switch "hall" skall det gå en kabel till utanpå liggande TP uttaget i hallen till det utanpå liggande TP uttaget i stora rummet, då skall Port 2 vara taggad i switch "hall.

IPTV
Från det utanpå liggande TP uttaget i stora rummet skall det gå in i switch "storarum" Port 1, (skall denna vara taggad eller otaggad)?
Från Switch "storarum" skall det gå en kabel från Port 2 direkt till en TV-box, då skall denna vara otaggad.
Från Switch "storarum" skall det gå en kabel från Port 3 till en switch i "sovrum", denna skall också vara otaggad.

Internet
Från switch i hall Port 2 taggad skall gå det utanpå liggande TP uttaget i hallen och sedan vidare in i switch "storarum" Port 5 (taggad el otaggad?)
Från switch i "storarum" Port 6 otaggad skall det gå till en switch i TV-bänken (UHDTV, XBOX ONE, XBOX X, PS4, HemmaBio).

Så tänker jag att det funkar, rätta mig om jag har fel!

Frågan är nu om jag måste ha med Port 1 i samtliga Port kombinationer i båda switcharna eftersom det är där IPTV/Internet kommer in till sammans från den Routade Routern?

Det funkar som jag vill nu (bild ovan) men då har jag bara en VLAN switch och det är den i "storarum".
Men om jag vill ha det som (bild under), behöver jag lägga till VLAN switch i "hall".

Hade jag bryggat Telia routern hade jag ju kunnat ha min egen Router med VLAN 243 och VLAN 250 på den.
Och tagit ut data trafiken från Port 4 på den bryggade Telia Routern, men jag vill inte ha mer skit på hall hyllan.
 
  • Nätverkskonfiguration med VLAN-switch, router och kablar anslutna till uttag i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av hemnätverkslösning med VLAN-switchar, router, och kopplingsbeskrivning för IPTV och internet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätverksswitch och kablar märkta för IPTV och internetanslutning i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lite googlande tycks idikera att TPlink inte låter användaren ändra något rörande vlan 1, tyvärr. Det gör den tämligen värdelös som vlan-switch förutom vissa specialfall.

En person har lyckats komma runt det genom att manuellt editera en backup av konfigurationen och läsa tillbaka den. https://forum.pfsense.org/index.php?topic=123324.60 sida 5.
Känns lite
 
P
Jag läste på nu och man kan ta bort alla member portar på Default_VLAN, gör ju inget om man inte behöver VLAN1. Är det någon nackdel?

1. Setup your vlan configuration as usual
2. Save the config (config.cfg)
3. Open it up with a Hex-editor. Right after the text "Default_VLAN" you will see FF (that's basically means all 8 ports are member of untagged vlan1). Change it to 00 if you want to un-member all ports from vlan1. As shown in the attached picture, I changed it to 80 because I still wanted port 8 to be a member of vlan1 so that I can manage the switch from web-gui.
4. Save the file, restore the modified config in system:system_tools:restore_config
5. Wait for the switch to reboot, goto vlan config, notice that ports belonging to vlan1 are changed.

Man kan ta bort Default_VLAN1 i det GUI också tydligen.

Verkar ju lovande, kan vara värt att kolla upp.
Some official firmware of TP-Link products can be replaced by the third party firmware such as DD-WRT.
 
  • Skärmdump av en hex-editor som visar en konfigurationsfil med ändringar i VLAN-inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Hex-redigerare med ändrad VLAN-konfiguration; textraden 'Default_VLAN' markerad och ändrad till '80'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns inga direkta nackdelar med ovanstående, men tänk på att om du kör ovanstående och sedan uppdaterar firmeware så finns risken att du får göra om ovanstående.
Så spara ner/skriv ut denna tråd och den tråd där du hittade ovanstående, så att du kan göra om ovanstående om det strular till sig i framtiden.

Du har som sagt alltid rätt att reklamera varan om den inte fungerar som det är tänkt, du ska inte behöva modifiera varan för att den ska fungera som tänkt. Att använda en Hex-editor för att redigera config-filen, i en enhet som har web-gui, för att den ska börja fungera är inte rätt.
 
P
Jag fick ett mail från TP-Link som skriver:

I have double confirmed, with the new firmware version, the port can be removed from Vlan 1.
Please setup Vlan 2 and choose member port, and then change the PVID of the corresponding member port to 2. After that, please go to Vlan 1 and change the corresponding port to not member. After that, we can remove the port from Vlan 1 to Vlan 2.

Vänligen konfigurera ett Vlan 2 och välj portar, och ändra sedan PVID av motsvarande portar till Vlan2.

Därefter, gå till Vlan 1 och ändra motsvarande portar till icke medlemar. (Den möjligheten är ju inte en med i GUI)

Därefter kan vi ta bort portarna från Vlan 1 till Vlan 2. (Den möjligheten är ju inte en med i GUI)

Men det går inte göra som han skriver om man inte kommer åt VLAN 1, så är det ju svårt att ändra. Förstår inte hur han skall kunna ta bort medlems portar på VLAN 1 i GUI.

Man vet ju tydligen inte ens hur det grafiska gränssnittet ser ut i FW tydligen, på ett gammalt går det ju för det ser helt annorlunda ut.
 
  • Skärmdump av en TP-Link VLAN-konfigurationssida i gränssnittet för nätverksinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av VLAN-konfigurationsgränssnittet i en nätverksenhet med olika VLAN ID och portinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.