Längesen jag skrev något här... men så är det ibland. Jobb och familj går först och ibland ligger byggandet och experimenteradet i idee. Senaste tiden har varit stor fokus på en del kretskort samt renovering och inte så mycket på att utveckla mitt HA.

Av ren nyfikenhet och till viss del tanke att kunna sälja tillsammans med mina andra kretskort har jag tillverkat en "breakout board" till HLK-PM01. Denna HLK modul har diskutterats och testats friskt/hårt på MySensors forum och sköter sig riktigt bra i min mening. Den konverterar helt enkelt AX240v till 5v DC. Dock har rekommendationerna blivit att man lägger till like säkerhetsdetaljer. Kanske onödigt mycket men vi vill ju alla vara lite extra på den säkra sidan.

Breakout-board med HLK-PM01-modul för konvertering av AC till 5V DC, säkring och andra säkerhetskomponenter installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därför gjorde jag helt enkelt ett kretskort för att möta dessa extra detaljer med säkring m.m.
Mer info finns här: https://www.openhardware.io/view/504/HLK-PM01-breakout-board

Det stora projektet under hösten har dock varit utvecklandet av min logger (se tidigare inlägg).
Det är helt enkelt en apparat där du sätter TX från din nod/arduino/etc och kan antingen skriva till ett SD-kort eller se den i din mobil via bluetooth.

Kretskort monterat i svart låda med synliga anslutningar och blå lysdioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drivs av 2xAA i normala fall och enkel att ha med sig runt om man behöver logga något i HA systemet som fallerat. Fungerar fint och testar för fullt.

Beta (0.5) ligger uppe för beskådning: https://www.openhardware.io/view/532/The-Logger-Machine-Short-and-long-term-serial-logging
 
  • Gilla
tkortell och 2 till
  • Laddar…
USB Oscilloskop.

Glömde nämna i ovan inlägg att jag köpt och börjat lära mig mer om oscilloskop.
Tanken var dels att hitta dåliga DC-DC boosters för mina noder men också att försöka knåpa ihop ett optimalt filter för MySensors/nrf24l01+ radion.

Köpte mig ett USB oscilloskop från Kina. Ett Hantek 6022BE närmare bestämt... 450kr.

Hantek 6022BE USB-oscilloskop med två mätkablar och sondändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bra? Nä... troligtvis inte jämfört med ett riktigt.
Lär man sig något? Ja massor!
Var det billigt? JA! Iallafall jämfört med ett riktigt.

Resonemanget när jag köpte detta var dels att börja med det enkla och billiga för att lära sig. Detta blir kanske bara en övningsapparat för mig innan jag lär mig mer och kanske behöver uppgradera mig. Dels valde jag denna då den går att köra i Linux (även om det inte medföljer mjukvara till just Linux).

Det var lite meck att få det fungera i Linux. Är inte super duktig där men det gick.
Open source evangelist som jag är och för att kunna köra detta på min linuxdator använder jag mig av Sigrok.
Som interface/IDE kör jag även Sigrocks PulseView som klarar både diverse Oscilloskop men också en del logic analysers.

Pulseview_rigol_2_analog_channels.png

För att kunna använda detta upplägg laddar man hem en firmware som tillfälligt används varje gång man kör Pulseview och Hantek oscilloscope. Exakt hur detta fungerar vet jag inte men det fungerar fint efter man hade lagt denna firmware på rätt ställe.

Sista som tog lite tid att komma på var att öppna reglerna till USB porten. Först använde jag mig av deras udev regler från hemsidan. Dock hade min Hantek ett att vendor och productID när man kollade så jag fick ändra detta. Klonat chip? Mina udev rules.

Två kretskort kopplade med flera trådar, ett med USB-port för analys med USB-oscilloskop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett användningsområde... här diagnostiseras TTL logics med hjälp av det nya oscilloskopet. Min logger kan ta emot alla logic levels mellan 2,8-5v för att täcka hela spectrumet av alla MySensors noderna jag har. Eftersom loggern kör 3.3v och bluetooth adapern är känslig för allt over 3.3v konverterar jag allt med hjälp av en BSS138.

Har börjat använda den till att försöka analysera lite boosters men frågan är om upplösningen är bra nog för detta. Mycket att lära... men ett bra och billigt första steg för att se vad man kan göra.

Vad saknar jag?
Det första som slog mig är att jag saknar en trigger funktion. Oscilloskopet fungerar som så att man ställer in tid och upplösning och då hämtar Pulseview data för de inställningarna. Det finns ingen trigger för att kunna säga till när den ska börja mäta - utan man får helt enkelt trycka på "record" och hoppas få med vad man vill.

Det finns inte heller så att man kontinuerligt ser på skärmen vad som händer utan enda sättet är att spela in en snutt och analysera.

En arbetsbänk med ett USB-oscilloskop anslutet till ett experimentbräde och TTL-logikanalyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket mer att lära här!
Så inga avancerade frågor... ;) men gärna tips!
 
  • Gilla
m26872
  • Laddar…
Ett tips som förvånansvärt många missar med tvåkanaliga oscilloskop.

De två krokodilklämmorna är (enkelt talat) hopkopplade inne i oscilloskopet. Det betyder två saker.

- För det första att det räcker med att koppla in en av dem om det är långsamma signaler (för höga frekvenser måste båda vara ikopplade av signaltekniska skäl). Det rekommenderas inte normalt, men kan vara ganska bekvämt ibland om man t.ex. vill peta runt på många punkter och studera signalerna (krokarna går förresten ofta att ta bort och innanför sitter en väldigt användbar vass pigg - det var det ingen som berättade för mig).
- För det andra - OCH VIKTIGASTE - att man kan råka kortsluta två punkter i provobjektet om man inte tänker sig för...
 
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
T thomasloven skrev:
Ett tips som förvånansvärt många missar med tvåkanaliga oscilloskop.

De två krokodilklämmorna är (enkelt talat) hopkopplade inne i oscilloskopet. Det betyder två saker.
Och man kan på de flesta prober ta bort krokodilklämmorna med sladd om de är i vägen, de sitter typiskt bara med en fjäder runt probhalsen. Det är bättre att ha dem ur vägen än att kortsluta något.

Och just jordning och USB-oscilloskop är ett ännu lurigare kapitel. Med ett vanligt oscilloskop så "vet" man att klämmorna är förbundna med elnätets jord. Vilket kan leda till allt från uppbrända kretsar till uppbrända oscilloskop. Men de är iaf alltid det. Med USB så beror det på hur datorn är kopplad och ansluten. Särskilt om man har den i en laptop. Om den går på batteri så är klämmorna naturligtvis inte jordade, utan potentialfria (även om de förstås är sammankopplade sinsemellan), men med adapter så vet man ändå inte. Det beror på hur tillverkaren gjort.

Så länge man bara mäter på batteridrivna kretsar så skall det mycket till för att man skall göra bort sig kapitalt. (Så länge man inte kortsluter batteriet prob till prob då), men när det börjar bli nätanslutet så kan det bli lurigt. Det är t ex en stor vinst att ha ett potentialfritt labb aggregat, eftersom man då åtminstone kan jorda en punkt i sin krets utan problem.

Jag vill inte lära någon några dumheter men det här är en ganska bra video (datorgenererad röst tyvärr) på hur man gör i "praktiken" när man skall mäta nätspänningskretsar och inte har tillgång till svindyra högspänningsprober, isolationstransformatorer osv. Jag skulle vilja hävda att det går att göra säkert med dessa metoder, men de är inte så säkra som man skulle önska, och det går alldeles utmärkt bra att ta livet av sig om man är det minsta oförsiktig, så man måste vara extremt skärpt när man tar till dem.

De kan ändå vara bra att känna till för de fall man behöver ta fram dem även om man inte mäter på nätspänning, exv vill se något som är "high side" i en krets med en jord på den låga sidan osv.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S Sundberg84 skrev:
Köpte mig ett USB oscilloskop från Kina. Ett Hantek 6022BE närmare bestämt... 450kr
Är du säker på att du inte har triggning? Enligt uppgift så skall den trigga på iaf en av kanalerna. Så det kan vara en begränsning i Linux-programvaran bara?

De här är bra för att lära sig, men man växer ur dem mycket, för att inte säga, extremt fort. Skall du ha ett som är värt besväret så kostar de som sagt dock från 3500:- (eller så) och uppåt.
 
Tack för all input. Det är säkert triggning på oscilloskopet men kan inte triggas från mjukvaran då. Ska prova mig lite mer fram. Kommer inte heller använda den till att mäta annat än batteri eller USB ström så borde gå fint...
 
Ledig torsdag + fredag innebar lite hobby-tid :)
Jag har börjat växa ur mitt lilla hobbyrum. Allt mer utrustning trängs där inne. Har även haft all nätverksutrustning i samma rum så planen blev att flytta lite grejer.

Vår källare (där mitt hobbyrum ligger) delas på mitten av en hall. På motsatt sida kommer all nätverkskabel ner så ni kan ju tänka er hur full den kabelkanalen är som går under taket.

Planen är altså enkel. All nätverk + all HA ska numera trängas på andra sidan hallen. Man skulle kunna köpa sig ett rack-skåp men dom som följt tråden är att jag inte gör det... det blev en... HA/Nätverks tavla.

1518792239051-15187922282851484593467.jpg

En MDF men hål för kablar. Bakom sitter enkla distanser (sådana tussar man sätter under stolarna för att dom inte ska skrapa golvet). Här är en bild så långt jag kom... (kommer mer sen!).

Ovan, en nyinköpt begagnad 24p Gigabit switch (Ebay fr England - 350kr).
Min MySensors (Nrf24l01+) ethernet gateway (kommer mer nedan) syns till höger. I mitten har jag planerat för 5x Rasp Pi. (3 finns idag: 1) Domoticz 2)Videoredigering och video ftpserver 3) Mail + Hemsida (den som är uppsatt).

Nederst är en gammal dator jag planerar köra pfsense på som router. Får se om jag kan komma över något strömsnålare dock för denna är jag inte riktigt nöjd med.

Till vänster om router/datorn kommer MySensors GW (RFM radion) och RFLink GW finnas.

Samtidigt som jag flyttade min Mys GW så passade jag på att göra lite underhåll. Jag glömde framförallt att jorda metallhöljet. Det märktes att när jag faktiskt rörde vi höljet så fick hela grejen spel och ERR (röda led) blinkade frenetiskt i flera sekunder. Oklart vad som hände. Det händer iallafall inte längre.

1518791222035-15187911952321497205782.jpg

Jag passade också på att dra en extra GND från Nanon så att jag kan uppdatera och debugga utan att behöva öppna (RX, TX finns framdraget sen tidigare).

Hela bygget hittar du här:
https://www.openhardware.io/view/207/Mysensors-20-ethernet-gateway-W5100-build

I övrigt har stora delar dom senaste veckorna gått åt till att renovera en walk-in garderob till vinkällare.
Alla tips hur jag automatiserar skiten ur denna är välkommna :)

Ombyggd källare med trähyllor fyllda med vinflaskor och en inventeringslista på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Sundberg84 skrev:
Alla tips hur jag automatiserar skiten ur denna är välkommna :)
[bild]
Panel vid dörren där du väljer vad du ska ha vinet till, kött. fisk, mys, choklad...
Sedan en LED vid botten på varje flaska så att den mest passande lyser.


Utöver det uppenbara med detaljerad temepratur- och luftfuktighetsövervakning i flera höjder...
 
  • Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
M
Vi behöver inte göra om detta till en tråd om postnord, men i och med de nya reglerna: är det någon som känner till någon butik som säljer t ex Ds18b20, DHT22 och liknande billigt inom Europa?
 
M Marcussjogren skrev:
Vi behöver inte göra om detta till en tråd om postnord, men i och med de nya reglerna: är det någon som känner till någon butik som säljer t ex Ds18b20, DHT22 och liknande billigt inom Europa?
Har beställt lite sådana kina grejor från pc_h butik på tradera. Tex 10 st 18b20 för 129
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
L largab skrev:
Har beställt lite sådana kina grejor från pc_h butik på tradera. Tex 10 st 18b20 för 129
Nice! Ska kolla upp det.

M.nu ska ju ha 49:-/st + frakt, rena guldgruvan för dem.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Är du säker på att du inte har triggning? Enligt uppgift så skall den trigga på iaf en av kanalerna. Så det kan vara en begränsning i Linux-programvaran bara?
I själva hårdvaran finns ingen triggningsfunktion men man skulle kunna implementera detta i mjukvara.
 
Senaste tiden har jag intresserat mig för lite LED-strips (mer info kommer!)

Elektroniska komponenter och LED-strips på bord med dator och nätaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


samt att göra lite videos till mina kretskort. Får många nybörjarfrågor och de flesta problem jag upplever folk har när man börjar bygga egna sensorer är ganska basic grejer som att man inte lödar ordenligt (inte får bra connection) eller sätter grejer på fel ställe.

Många gånger har det också att göra med att man använder min PCB och inte förstår den dynamiska biten kring att du måste brygga vissa jumpers beroende på om du kör batteri eller 3,3/5v.

Så jag har gjort ett par filmer........ engelskan är sådär, och man märker på sina ställe vilken nybörjare jag är på det här med att prata/göra video... men men, kul är det!

Först en hel byggvideo av en standard 5v MySensors node (inkl mjukvara för Radiotest och sen radera Eeprom).

Därefter har jag gjort en liten introduktion till vad EasyPCB är.
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
I påsk har jag satt upp en LED-Strip/List i köket för att få bättre belysning när man jobbar i vasken.
Jag passade på att bygga in en rörelsedetektor så kan jag automatisk starta/stänga belysningen om det är mörkt ute osv...

1522338568436-img_20180329_174732-resized.jpg

1522338667109-img_20180329_174525-resized.jpg

Allt bygger som vanligt på min EasyPCB och till denna har jag gjort ett dotter-kort som placeras undertill. Allt går såklart att köra via ett eget mönsterkort men tiden... det går så mycket snabbare med ett färdigt kort att bara lödda och köra.

1522338635118-img_20180329_174759-resized.jpg

Denna PCB adderar man egentligen bara till EasyPCB och får då dels ström (12-5v via en voltregulator) och en mosfet som dimmar och sköter LED out. Allt litet och smidigt förpackat.

Gjorde lite fel som vanligt på första revisionen så fick skrapa lite för att få fram kopparen. Ville ha ren koppar bakom voltregulatorn och mosfet som heatsink men det gick jag bet på...

Jag passade på att dokumentera allt på video för en gångs skulle (engelska) men är ni sugna är där utförlig information.


Allt sköts via Domoticz. Rörelsedetektorn rapporterar tillbaka om där är någon i köket. Controllern bestämmer om och hur led-strip ska tändas. Är det mörkt ute (natt och larmat) så dimmas den till 20% så man inte blir blind. Är det mörk ute (men olarmat, dvs vi är hemma och vakna) så tänds den och släcks 5 minuter efter senaste rörselsen.
 
  • Gilla
FredrikB
  • Laddar…
Har också i påsk försök göra en NAS utan att lyckats. Ingredienserna har varit 2x Sata HD med sata2usb adapters och en Raspberry pi med Openmediavault.

Det är dock ganska tydligt att Rasp inte fixar detta pga dålig USBs/hårdvara. Hårddiskarna disconnectar hela tiden. Skulle kunna köpa en Zyxel nas326 men gillar körs open source.

Har därför beställt en Rock64 på rekommendation. Får se var det slutar. Någon input från något som hållt på med detta ?

Rock64 enkortsdator med CPU, RAM och aanslutningar synlig, tänkt för NAS-bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.