Mot ett flak öl blir dom flesta snickare nära vänner ,tyckte jag såg hyffsat bra pris på Byggmax i nåt reklamblad eller annons...?
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Mot ett flak öl blir dom flesta snickare nära vänner ,tyckte jag såg hyffsat bra pris på Byggmax i nåt reklamblad eller annons...?
Hehe mm kanske ;))
Ja alltså det är kanske värt att beställa. Föreställ dig eländet att släpa hem 70 paket isolering på släp :))
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har inte ens börjat räkna på min isolering än men har ett litet lager som räcker en bit som tur är... Alt att jag sprutar allt utom väggar....? Orkar inte ens tänka på det nu
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Har inte ens börjat räkna på min isolering än men har ett litet lager som räcker en bit som tur är... Alt att jag sprutar allt utom väggar....? Orkar inte ens tänka på det nu
Har också ca 20-25 rullar isolering men det verkar vara lite 95mm och 45mm... de kom med huset. Ska inventera rullarna innan jag beställer. :)
 
Jag använde det jag behövde till väggarna som skickades med huset resten sålde jag på blocket fick 4000kr samma dag som annonsen kom ut.
Lösull i taket sen dina lungor kommer tacka dig.
Även tidsmässigt var inte dumsnål.
För lösullen betalade jag 24000kr isolerade ut till takfot och rejält.
50-60 cm i tak 30 snedtak och ute i takfot 50cm.
Tog ca 1-1 1/2 timme för lösullsbolaget
 
M Mikaelzii skrev:
Jag använde det jag behövde till väggarna som skickades med huset resten sålde jag på blocket fick 4000kr samma dag som annonsen kom ut.
Lösull i taket sen dina lungor kommer tacka dig.
Även tidsmässigt var inte dumsnål.
För lösullen betalade jag 24000kr isolerade ut till takfot och rejält.
50-60 cm i tak 30 snedtak och ute i takfot 50cm.
Tog ca 1-1 1/2 timme för lösullsbolaget
Hade älskat att blåsa lösull verkligen, men budgeten tillåter inte detta tyvärr. Men det är ju verkligen frestande. Kanske till nästa hus ;)
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Hade älskat att blåsa lösull verkligen, men budgeten tillåter inte detta tyvärr. Men det är ju verkligen frestande. Kanske till nästa hus ;)
Vad kommer det kosta med dina beräkningar?
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Vad kommer det kosta med dina beräkningar?
Softish 4 Softish 4 skrev:
Vad kommer det kosta med dina beräkningar?
Med hemleverans kostar det runt 9300kr för all isolering. Observera att jag redan har 26 paket med 95mm byggmatta som kom med huset och den är inte precis billig. Där hade jag lite tur. Byggmattan ligger på runt 10000kr.

Sedan tillkommer virket. Där har jag ytterligare lite tur för jag fick över 600 löpmeter 45x70 c18 virke av Älvsbyhus gratis som de inte orkade ta med sig. Där har jag innerväggar osv gratis.

Men just virket för salning osv och läkt och dyligt ligger på ganska precis 10000kr från lokala handlaren. Han var så förbaskat dyr på isoleringen så det tar jag från bauhaus och det svider lite i lokalpatriothjärtat men vad ska man göra...

Skärmdump av en varukorg med olika tjocklekar ISOVER isoleringsskivor på Bauhaus webbsida och totalt ordervärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj fick du pappersklädd byggmatta från ÄH? Det var lyxigt! Till vårt hus som levererades 2014 var det 95mm "bjälklagslängd 36" som levererades med huset. Jag orkade dock inte stå och kapa till den till skivor som passade i väggar, etc så jag sålde av rullarna och köpte skivor istället. Inte jätteekonomiskt men med en liten 2-åring som man vill umgås med så är även tiden oerhört dyrbar.

45x70 virket likaså är ju bara att tacka och ta emot. Vi fick en del av det hemska ohyvlade 47x63mm bärläktsvirket över men det var krokigt, oklassat och skulle på sin höjd duga till en enklare trädgårdsbod. :)

Har du badrum med i din budget eller hade du bara tänkt ha toalett?
 
E Erik_Johansson skrev:
Oj fick du pappersklädd byggmatta från ÄH? Det var lyxigt! Till vårt hus som levererades 2014 var det 95mm "bjälklagslängd 36" som levererades med huset. Jag orkade dock inte stå och kapa till den till skivor som passade i väggar, etc så jag sålde av rullarna och köpte skivor istället. Inte jätteekonomiskt men med en liten 2-åring som man vill umgås med så är även tiden oerhört dyrbar.

45x70 virket likaså är ju bara att tacka och ta emot. Vi fick en del av det hemska ohyvlade 47x63mm bärläktsvirket över men det var krokigt, oklassat och skulle på sin höjd duga till en enklare trädgårdsbod. :)

Har du badrum med i din budget eller hade du bara tänkt ha toalett?
Etikett på rulle av gul byggmatta som visar produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänta nu. Det är ju samma matta som du fått.
E Erik_Johansson skrev:
Oj fick du pappersklädd byggmatta från ÄH? Det var lyxigt! Till vårt hus som levererades 2014 var det 95mm "bjälklagslängd 36" som levererades med huset. Jag orkade dock inte stå och kapa till den till skivor som passade i väggar, etc så jag sålde av rullarna och köpte skivor istället. Inte jätteekonomiskt men med en liten 2-åring som man vill umgås med så är även tiden oerhört dyrbar.

45x70 virket likaså är ju bara att tacka och ta emot. Vi fick en del av det hemska ohyvlade 47x63mm bärläktsvirket över men det var krokigt, oklassat och skulle på sin höjd duga till en enklare trädgårdsbod. :)

Har du badrum med i din budget eller hade du bara tänkt ha toalett?
Vänta nu. Trodde att byggmatta på rulle samt bjälklagslängd var samma produkt? Bjälklagslängden är ngn meter längre dock. Är jag ute å cyklar?

En annan fundering är om det verkligen går åt 180m2 pappersbeklädd 95mm isolering. Vars ska den vara förutom på vinden?

Jag och frun har tänkt såhär IOM att vi är gröna på seriöst snickeri. Vi ser om 100000kr räcker hela vägen till en toalett med dusch också eller om vi får bygga klart allt annat och ta toaletten ett annat år. Känns inte som ngn panik med en toalett för tillfället då vi bara är jag, frun, våran ettåring samt en fyrbening och hon använder ändå inte toaletten. :)
 
Bjälklagslängd kan man säga är vanlig 95mm isolering fast på rulle. Så den kan du om du är sparsam skära i 565 mm breda bitar så har du isolering till gavlar och eventuell fönstervägg i takkupa. Byggmatta brukar den pappersklädda varianten kallas som man lägger överst på ett bjälklag för att få en vindskyddande yta.

Jag tror förövrigt absolut att 100000kr räcker till ett badrum om man gör det mesta själva förutom ytskikt och väljer prisvärd men funktionell inredning. Framförallt om man kan tänka sig att köra våtrumsmatta och våtrumstapet. Då blir det mjukt och varmt om fötterna utan golvvärme, etc så det drar ner kostnaden på flera plan. Jag tycker själv att det är ganska trevligt med ett mjukt underlag att gå på.
 
E Erik_Johansson skrev:
Bjälklagslängd kan man säga är vanlig 95mm isolering fast på rulle. Byggmatta brukar den pappersklädda varianten kallas som man lägger överst på ett bjälklag för att få en vindskyddande yta.

Jag tror förövrigt absolut att 100000kr räcker till ett badrum om man gör det mesta själva förutom ytskikt och väljer prisvärd men funktionell inredning. Framförallt om man kan tänka sig att köra våtrumsmatta och våtrumstapet. Då blir det mjukt och varmt om fötterna utan golvvärme, etc så det drar ner kostnaden på flera plan. Jag tycker själv att det är ganska trevligt med ett mjukt underlag att gå på.
Ahhh. :) då börjar poletten trilla ner. Aja bara å börja kapa Mao ;)

Frågan är då varför Älvsbyhus i sin dokumentation föreskriver 180m2 byggmatta. Vars ska den få plats? :) överst på bjälklaget men kanske även i snedtaket eller?

Håller tummarna för toaletten.
 
Om man tänker till lite när man reglar på takstolarna så kan du nog få använt mycket av den isoleringen utan att behöva skära. Om du reglar på tvärs takstolarna med 120cm c/c (blir väl bara 2 längder isolering = 240cm om man bara isolerar till stödbensvägg?) med 45x95 reglar och sedan reglar på ett lager till med 120 cm c/c på samma ledd som takstolarna. Då får du skära till bitar till första lagret mellan takstolarna då de har varierande c/c avstånd. Men sedan kan du köra hela längder (eller tja, så långa de behöver vara) med bjälklagslängd i andra och tredje lagret. Därefter på med plast och gles.

Det är förövrigt så Nils Sundström rekommenderat att man gör också men han tog då inte hänsyn till att man får så hiskeligt mycket isolering med huset utan rekommenderade därför 60cm c/c på reglingen för att det skulle passa vanliga skivor. Men då skulle du behövt köpa dubbelt så mycket reglar till just det momentet. ;)

Om det är något oklart i det jag skriver får du fråga så ska jag försöka utveckla vidare.
 
Har inget Älvsbyhus men har en massa byggmatta med papp på ena sidan. Är det några problem med att använda den i en vanlig yttervägg? Kan det bli för mycket att det goda med både papp och plast osv?
 
Tomture61
Vet ej om du har gips eller vindväv på utsidan av huset ?
Vindvävens vara kom nog till pga allt för många fuktskador i anslutning till badrum.
Så sätter du din isolering med papp i yttervägg beror det på !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.