Idag bilade vi upp det sista i tvättstugan, måttade in nya avloppsrör, kapade och tog bort de gamla gjutjärnsrören (+brunn) och kopplade in de nya. Var lite trött på slutet, så missade att fota slutresultatet. Kvar (med avloppet) är att se till så att fallet blir bra överallt och fylla igen med sand och förbereda för gjutning. Tur det finns en dag imorgon också...
 
  • Uppbruten betonggolv i tvättstuga med synligt avloppsdike och verktyg, användarens skor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten betonggolv i tvättstuga med gammalt avloppsrör och brunn som tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av tvättstuga med nya avloppsrör installerade i uppbruten betonggolv, verktyg och material synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat avloppsrör i urgrävd grå betonggolv i en tvättstuga med gammalt rör och brunn synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jockeping och 3 till
  • Laddar…
Fick inte upp garageporten (vipport) när jag skulle ut med bilen, fick bryta upp den med kofot. Sen gick porten inte att stänga, problemet är att marken höjt sig när den frusit och lyft betongplattorna under porten, framförallt en platta som lyft sig 1 cm extra.

Tänkte att det var enkelt löst genom att ta bort plattan, men den satt som berget fastfrusen i marken.
Hämtade en värmekabel på 144 w i firmabilen, monterade en stickpropp, och ringlade den som en spiral på plattan, la över en brandskyddsfilt, en plåt, och överst en trasmatta.
30 min senare var plattan varm och lossnade fint.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Toppen på räckesväggen fixad och hörnskydd limmade, även på öppningen till köket i bakgrunden. Uppladdningen för spackling har däremot inte gått ngt vidare. Men ... lite mer tapeter som skall tas ner innan så det löser sig nog.

Renoverad hall med räckesvägg och hörnskydd, öppning till kök och förberedelse för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vård av brännare

Olika demonterade delar av brännare på ett bord under underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag lagt Marmoleum klickgolv i hallen. Väldigt smidigt!
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Bestämt mig för att riva ut det relativt nya fönstret och byta ut det. Har haft en gnagande känsla från början och det blev inte som jag tänkte. Gör om, gör rätt.
 
Har satt lister i hallen. Blev inga bilder så det får det bli när det är klart :)
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Bytte ut den argsinta gula tapeten till en grådaskig färg. Köket känns "lugnare" nu :) faktiskt! (inte satt på uttagen än då färgen nog fortfarande lite för mjuk).

Blev det bättre? ... =P
 
  • Vägg halvt målad i grått över gul tapet, osatta eluttag, skyddspapper på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat kök med gråa väggar, trägolv och modern belysning, utan eluttag installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
S
Fogat valnötslister med kalkbruk. Börjar längta till tapetsering så att det här projektet med kamininstallation kan gå vidare. Började riva i mellandagarna.

Valnötslist mot en vägg av kalkbruk, i förberedelse för tapetsering och kamininstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med fogade valnötslister och kalkbruk som förberedelse för tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är trångt i "hobbyrummet".
En arbetsplats med kap- och gersåg, valnötslister vid vägg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
B b8q skrev:
Idag har jag lagt Marmoleum klickgolv i hallen. Väldigt smidigt!
Bilder? Blev det kvadratiskt eller blandade du? Tänker ha det i hall, kök o matplats och vore kul att få se :)
 
Insåg, när jag stötte på rörklamrarna till PEX rören, att klanten till hantverkare ( :oops: ) hade glömt att fästa rören i mellanbjälklaget från tvättstugan till badrummet så det blev till att skruva ner en skiva i taket, klamra rör och skruva tillbaka skivan. Nu var jag glad att jag inte hunnit börja spackla.

Efter det blev det tapetskrapande i hallen.

Renoveringsarbete med skrapat tapet på golvet och exponerade väggdelar där tapeten tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Bilder? Blev det kvadratiskt eller blandade du? Tänker ha det i hall, kök o matplats och vore kul att få se :)
Bara enfärgat, 60x30 cm bitar, den mellangrå melerade nyansen med lite dragning åt beige (vi bedömde att smuts från skor mm skulle synas mindre mot den färgen, än mot den mörkare grå som var ett alternativ)
 
  • Mellangrå melerad kakelplatta på golv med lätt beige ton, del av träbänk och matta syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
I kväll har jag ägnat mig åt ställningsbygge av den högre skolan.
Trappa med en konstruerad ställning för att nå en lucka ovanför, i ett källarutrymme med synliga rör och kabeldragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syftet är att komma in i luckan till vänster i följande bild.
En träställning byggd i ett smalt utrymme framför en öppen vägglucka, bredvid gråa rör och par skor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den döljer min kombinerade media och golvvärmecentral. Kanske inte två saker som är helt optimala att kombinera med tanke på temperaturen, men så är huset också byggt på en tid då värme löstes med kakelugnar, telefon nog bara var en fluga och alla borde klara sig med en elanslutning på 640W.
Ställningsbygge för åtkomst till kombinerad media och golvvärmecentral med blandade rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Må gud, säkert vatten, försäkringsbolaget och fan och hans moster förlåta mig för att jag blandat LK och Uponor skyddsrör och till råga på allt dragit nätverkskablar i dom.

Jag kan tillägga att det inte är så korkat byggt att jag måste bygga ställning varje gång jag ska göra något jobb bakom denna lucka, utan normalt underhåll som att koppla om en patchkabel eller så går bra ändå, om än arbetsställningen inte är helt bekväm. Men ska 64 ledare läggas in på plint så var det inte så kul att stå i trappan och sträcka sig efter en stund.
 
  • Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Y
Äntligen kan jag också nämna en bedrift, nämligen skruvat fast ett täcklock till antennkontakterna nu lagom när allt går via nätverk...
Har förträngt om detta tagit 2 eller 7år. :)

Häromdagen satte jag även ett täcklock för en takdosa som varit öppen i sisådär 10år och en turistattraktion där under guidade turer jag förklarar att det är tänkt att hänga en projektor där och dolda rör är dragna till alla väggar. :p

Väggpanel med blandade uttag inklusive antennkontakter och täcklock.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Tog tag och målade golvet i ett rum i källaren. Har hydroforen och elcentralen för källaren där. När det har torkat skall robotgräsklipparen ha sin vintervila här med. Har haft färgen länge så skönt att få gjort det. Fick även lite färg över så jag målade trappan med. Kanske får gå och bättringsmåla lite imorgon men lade rätt så rejält lager så det skall nog inte bli så mycket.:)
 
  • Ny målad källargolv med vita väggar, hydrofor samt elcentral synlig, ommålad trappa invid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat källargolv med hydrofor och elcentral, vita väggar och en trappa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målad grön trappa i källare med vita väggar och trämärlister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad källartrappa i vitt med trähandtag och gul dörr i bakgrunden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
word och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.