norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det finns en del som går att läsa sig till direkt på hemsidan men en del saker går inte att läsa sig till. Vi är nöjda men jag har lite saker att nämna.

- spånskiva i väggarna samt oisolerade innerväggar känns inte optimalt då man hör ganska bra genom väggarna.

- materialvalen i toaletterna är bra. Det är våtrumsskivor som ser fina ut samt en golvmatta. Helt ok men inget överdådigt men helt klart är det schysst. Toalettstol, blandare och annat är av hög kvalite. Ifö har vi.

- frånluftsvärmepumpen är jäkligt effektiv. Gillar den. Nibe f750.

- schneider exxact strömbrytare känns bra. Lätt att få tag på delar.

-trappen är i mjuk furu. Kommer se förskräcklig ut om 5år är min gissning.

- golven måste bytas om 5-7år garanterat. Ingen superkvalitet där inte om man har smått som är oförsiktiga :)

Det är inget överdådigt på ngt sätt men förutom att den byggs på krypgrund som ju kanske anses vars en riskkonstruktion så känns det bra. Dock är det skönt att komma åt undersidan på huset. Vi har en avfuktare i krypgrunden.
Tack för responsen. Det är ungefär det jag hört. :)

Huvudsaken är väl att det är sånt man kan åtgärda själv i samband med ytskicksrenoveringar.
 
Nu jäklar ska ni få höra, var i kontakt med Älvsbyhus angående ångspärren. Vi har varit fel ute kan man säga ;)

Återkommer ikväll med upplösningen.
 
Appendix Appendix skrev:
Tack för responsen. Det är ungefär det jag hört. :)

Huvudsaken är väl att det är sånt man kan åtgärda själv i samband med ytskicksrenoveringar.
Jo alltså det är så vi upplever det. Iövrigt är det bra standard tycker jag... men jag är ingen konstruktör heller.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Nu jäklar ska ni få höra, var i kontakt med Älvsbyhus angående ångspärren. Vi har varit fel ute kan man säga ;)

Återkommer ikväll med upplösningen.
Ska bli spännande att läsa. Har ju läst lite vad Älvsbyhus Nils Sundström skrivit om det hela på ett annat forum så jag är nyfiken på vad du fått höra. Om det verkligen är något nytt eller inte. För det är ju (åtminstone i min instruktion från 2013) ganska tydligt beskrivet hur de tänkt att man ska göra.
 
E Erik_Johansson skrev:
Ska bli spännande att läsa. Har ju läst lite vad Älvsbyhus Nils Sundström skrivit om det hela på ett annat forum så jag är nyfiken på vad du fått höra. Om det verkligen är något nytt eller inte. För det är ju (åtminstone i min instruktion från 2013) ganska tydligt beskrivet hur de tänkt att man ska göra.
Min instruktion är ett stort skämt ;)

Pratade med Nils idag. Jäkligt trevlig kille. Han får väl beskrivas inneha facit på hur Älvsbyhus har tänkt.

Han säger såhär:
Ångspärren tejpas inte ihop med undervåningen utan istället så låter man ångspärren gå in ca 5cm på golvspånskivan. Och trixet sedan som jag tyckte var så smart var att om man lägger klickgolv så ska man använda en duofoam under. Dvs en foam som inte bara dämpar utan som också är ångtrög.

Foamen läggs mot väggen och tyngden av klickgolvet ska göra att det blir tätt. Man ska inte tejpa foamen.

Runt hålet i trappen kan man försöka komma åt och tejpa ihop plasten med varandra. Det är det enda stället som är lite knivigt tydligen men Nils tyckte även det var lite överkurs.

Spånlådans vara eller inte vara pratade jag inte om då den ju faktiskt hjälper mot köldbryggan i golvspånet samt väggen och det skadar inte.

Det var egentligen ångspärren som var det sista frågetecknet gällande övervåningen. Nu ska det gå som på rälsen.
 
Ok. Ungefär som jag räknade med alltså. Just det där med foamen är som sagt smart. Minns inte om jag läst det men har kommit fram till samma slutsats. Enda bekymret är om man skulle få in fukt i bjälklaget någonstans. Då lär det ju aldrig torka ut mellan 2 täta skikt. Men det känns ändå som den bästa metoden totalt sett. För mig som har öppet hela vägen ut till takfot så blir det lite tätning runt genomföringar, etc i golvspånskivan men det är inget större jobb ändå.

Angående spånlådan så är det ju absolut ingen nackdel att ha den utan givetvis för den med sig fördelar. Det är nog bara att vissa inte tycker den är värd merjobbet. Men det kan man ju säga om vansinnesjobbet (i mitt tycke med facit i hand) att fixa luftspalt och plast ut till takfot också. Plastade och tejpade i 2 veckor. :)

Ser fram emot att följa fortsättningen!
 
Redigerat:
Hmm. Igår fick jag gjort de sista facken för spånlådan och det börjar bli dags att Sala ut på långsidorna. Men vill helst inte Sala ut inåt då det tar utrymme. Borde väl gå lika bra att Sala på stödbenets baksida?

Vind med nybyggda spånlådefack och stödben, oisolerat tak, kablar på golvet och en borr i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ricky C
  • Laddar…
Isolera ut till takfot istället så mycket bättre.
Får man varmförråd i kattvindarna som bonus :)
 
M Mikaelzii skrev:
Isolera ut till takfot istället så mycket bättre.
Får man varmförråd i kattvindarna som bonus :)
Man stöter på samma problem som när man isolerar upp till nock, det är svårt att få tätt samt så tar det väldigt lång tid :)

Men visst vore det grymt skönt och snyggt men gillar också tanken på att kunna inspektera kattvindarna och lite allt möjligt.
 
Redigerat:
Tidsmässigt tror jag inte det spelade någon roll.
Flyttade in i maj 2017 och övervåningen är i stort sett klar (har badrummet kvar) sen i oktober.
Många kvällar och långa helger blev de :)
Har gjort detta en gång innan och då isolerade jag som du tänkt göra men måste säga att detta blev mycket bättre.
Förra gången isolerade jag med skivor denna gången blev det lösull det sparade jag otroligt mycket tid på och svordomar ;)
 
Ja lösull är verkligen värt varenda krona. Och det behöver inte bli så dyrt om man tar in lite offerter och jämför. Jag betalade 18500 inkl moms för cellulosaisolering. Hade offert på några tusen mindre för Rockwool. Grannen betalade 13000 kr för Rockwool då de bara isolerade till stödbensvägg som du.
 
  • Gilla
Ricky C
  • Laddar…
E Erik_Johansson skrev:
Ja lösull är verkligen värt varenda krona. Och det behöver inte bli så dyrt om man tar in lite offerter och jämför. Jag betalade 18500 inkl moms för cellulosaisolering. Hade offert på några tusen mindre för Rockwool. Grannen betalade 13000 kr för Rockwool då de bara isolerade till stödbensvägg som du.
Det finns många sätt att skinna en katt eller vad man säger ;))
 
Har börjat kolla på isolering... trodde i min enfald att Beijer kunde mäta sig med bauhaus mfl när det kommer till priset. Men jag får hem isoleringen till gården och dessutom på pall 30% billigare än hos Beijer :/ ska ta offert men det känns inte hoppfullt.
 
Känner du ingen snickare som kan plocka hem på "firman"?
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Känner du ingen snickare som kan plocka hem på "firman"?
Arbetar ikring snickare men har ingen nära vän tyvärr... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.