S simonnnn skrev:
Jag funderar på hur denna sidan köket ska kunna bli snygg och praktisk...

237 cm och jag vill få plats med kyl+frys+någon bänkyta.
I detta exemplet satte jag ugnen här för att få upp den i bättre arbetshöjd än tidigare..
Vad tror ni?

[bild] [bild]
Nu har jag ju inte läst hela tråden men med tanke på denna bild,
skulle jag föreslå den lilla 40 cm (?) bänken EMELLAN kyl och frys,
kanske med lådor under.
Det är suveränt med en avställningsyta emellan (om de öppnas mot varandra).
 
Hej igen alla hjälpsamma!

Jag har samlat in några offerter från hantverkare och självklart är den jag fick bäst känsla av också dyrast. Jag fick verkligen en bra känsla av honom (plus goda referenser) och vill att han ska göra köket, samtidigt som jag inte är gjord av pengar. Tycker ni att nedanstående spec. känns rimlig? (för er som inte följt tråden, se gärna min första post på sidan 1 och jämför med nya planlösningen som publicerats på sida 7 i tråden)

Notis: Denna entreprenadfirman (och även en annan elektriker) har sagt att vi borde dra en ny el direkt från proppskåpet i hallen till sidan där häll+ugn nu kommer vara (innan var kyl+frys där) för att vara säker på att slippa överbelastningar. Låter det rimligt tycker ni? Tyvärr kommer detta behöva dras utanpåliggande vilket inte blir kanonsnyggt, men tyvärr nödvändigt säger de. Att bila i betongen blir tyvärr alltför dyrt.

Arbetskostnad bygg 42 000:-
Materialkostnad bygg 5000:-
VVS-arbete 5000:-
VVS-material 1000:-
Plattsättning arbete 8000:-
Plattsättning fix och fog 1500:-
El arbete 20 000:- (denna känns hög?)
El material 14 200 :- (denna känns hög?)
Servicebil 2500:-

Stort tack på förhand!

Mvh Simon
 
S simonnnn skrev:
El arbete 20 000:- (denna känns hög?)
El material 14 200 :- (denna känns hög?)
Vad ingår i detta mer än ny matning från elcentralen?
 
Biggie Biggie skrev:
Vad ingår i detta mer än den nya matningen från elcentralen?
Allt elarbete som behövs i samband med köksrenoveringen: installation av belysning, samtliga vitvaror, 3-4 eluttag vid arbetsbänk.

Det enda som inte ingår vad jag kan tänka på är takbelysning som inte ska ändras något och omtrådning av hela lägenhets el gjordes nyligen så inget sådant.
 
Vad är det som ska göras ytskiktsmässigt? Är priset före eller efter ROT?

Elen tycker jag är löjligt dyr. Om det handlar om att dra en ny matning och vägguttag samt installation av vitvaror så vet jag inte hur det kan bli så dyrt? Räknar man med påslag på grejerna och tänker att du kommer behöva totalt 10 uttag à 300kr/st och 4 brytare à 400kr/st så är det en kostnad av 4600kr. Ny matning 10m (antar att det är något sådant) så säg 200kr/m

Där har du ca 7000kr. Ingår belysning och sådant i priset? Om inte så är det priset åt helsike för högt vad jag kan se. Och varför kan man inte dra matningen i rören till gamla kyl/frys uttaget?

Arbetskostnaden samma sak. Löjligt dyr.

För att ge dig någon sorts liknelse så bytte vi central inkl material för 7500kr. Det tog honom 5h.

I ärlighetens namn så tycker jag nästan samtliga kostnader är höga förutom VVS som tvärtom är rätt låg?
 
Så jag tror du får komma med ett litet förtydligande i vad som är tänkt att ingå i den kostnaden, för att man lättare ska kunna ge en uppfattning :)
 
J Jarlsgård skrev:
Vad är det som ska göras ytskiktsmässigt? Är priset före eller efter ROT?

Elen tycker jag är löjligt dyr. Om det handlar om att dra en ny matning och vägguttag samt installation av vitvaror så vet jag inte hur det kan bli så dyrt? Räknar man med påslag på grejerna och tänker att du kommer behöva totalt 10 uttag à 300kr/st och 4 brytare à 400kr/st så är det en kostnad av 4600kr. Ny matning 10m (antar att det är något sådant) så säg 200kr/m

Där har du ca 7000kr. Ingår belysning och sådant i priset? Om inte så är det priset åt helsike för högt vad jag kan se. Och varför kan man inte dra matningen i rören till gamla kyl/frys uttaget?

Arbetskostnaden samma sak. Löjligt dyr.

För att ge dig någon sorts liknelse så bytte vi central inkl material för 7500kr. Det tog honom 5h.

I ärlighetens namn så tycker jag nästan samtliga kostnader är höga förutom VVS som tvärtom är rätt låg?
Tack @Jarlsgård

Alla priser är före ROT.
Jag kommer riva gamla köket samt lägga ny parkett. Även målning kommer jag göra i efterhand.
Allt utom det ska täckas i offerten dvs. montera hela köket, regla bakom bänkskåp pga. djupare bänkskiva, ordna med ventilationen etc.

Håller med om elen spontant, men jag har bristande kunskap och därav bristande förståelse.
 
Så 42k innan rot för uppmontering av köket med vad som hör till (vent etc.)?

Nu är jag inte expert men det låter djävulskt saltat.

Samma med material. Skruv, reglar och lite spiro kostar inte 5k.

Nä jag ångrar mig, tycker allt känns åt helsike för dyrt!
 
Det är svårt att veta om det är saltat eller inte angående elen när man jobbar som montör, men jag tycker det lät dyrt också, speciellt om det är utan spotlights med dimmer etc.

Men jag tycker det borde finnas någon egenföretagare här på BH som har bättre koll.
 
S simonnnn skrev:
Jag har samlat in några offerter från hantverkare och självklart är den jag fick bäst känsla av också dyrast.
Hur stor va prisskillnaden? Hur såg de andra offerterna ut?
 
Hej!

Det hela går framåt och på måndag kommer snickaren och kör igång.
Jag har själv rivit allting och ska lägga parkett nu innan måndag.
Fråga! Cementen(?) som syns på bilden är högre än spånskivan vilket gör att golvet som ska läggas på inte blir jämnt. Tror ni jag kan knacka bort delar av cementen för att lösa detta eller vad gömmer sig under cementen? Vad fyller den för funktion?

Tack!


Renoverat rum med nerrivet gips, exponerade rör och ojämnt cementgolv med parkettbitar och andvattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv med synlig spånskiva och en cementhög nära rörledningar och en öppning i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Kan vara platsen för det ursprungliga avloppsröret som man gjutit igen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan vara platsen för det ursprungliga avloppsröret som man gjutit igen.
Kan vara... vågar man knacka där eller riskerar man att vattnet står som en pelare upp ur golvet helt plötsligt?
 
BirgitS
Det sprutar inte från avloppsrör i alla fall utan där är det väl risken för obehagliga lukter man får tänka på.
Det är inte direkt ovanligt att man lägger parkettgolv bara fram till skåpens stödben/precis bakom sockeln så att köksskåpen inte ska förhindra golvet att röra sig med luftfuktighet och temperatur. Kolla vad din golvtillverkare skriver i sina instruktioner.
 
Hur blev köket?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.