GK100 GK100 skrev:
Regler är regler just det, i många fall likt detta helt betydelselöst. Det verkliga utförandet med konkret kunskap och faktaunderbyggnad betyder däremot allt.
Visst är det så! Problemet är bara den att FB inte alltid ser det på samma sätt.
När det gäller värmeledningarna så misstänker jag att de regler som finns bygger på dåliga erfarenheter. Att även värmesystem med sin begränsade mängd vatten ändå kan innebära ganska stora vattenskador om något händer. Att skarven oftast är den största boven är känd.
Att en ordentligt gjord skarv är säker och läcker inte. Troligtvis lär den inte börja läcka med tiden. Det är jag fullständigt med på! Problemet är att FB tycker att man ska följa dessa branschregler. Om man inte följer dessa så kan FB bli riktigt gnälliga. (gnälligare än vanligt)
Förhoppningsvis så ersätter de en eventuell skada utan gnäll. Men för min del är det inte värt att chansa.

Därför är inte dessa regler betydelselösa, så länge FB ställer krav på att dessa ska följas.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
useless useless skrev:
I princip samma ja, men den här texten finns bara under punkten Tappvattenledningar:

3.2.1 Tappvattenledningar
Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara,
till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast
inredning, ska utföras utan fogar.
Läs även 3.2.3 så hittar du regler för värmeledningar. Där finns mycket som stämmer med tappvatten. Men oavsett likheter eller inte, skarvar måste vara placerade synligt eller bakom luckor.
 
För min del är saken klar... :) Efter att ha läst Säkervatten så anser jag att man inte får bygga in skarvar även om det är värme.

Jag ber om ursäkt till TS för att jag kapade din tråd och samtidigt kanske lät negativ när jag påpekade detta. Anledningen var att uppmärksamma TS på det eventuella problem jag såg.
Så att TS själv kan ta ställning till det hela innan det kanske är "försent" Jag tänker inte komma med några pekpinnar om rätt eller fel. Det var bara ett enkelt påpekande i all välmening.
Det vore så typiskt när man lägger ner så mycket tid, kärlek och pengar.

Jag kommer inte fortsätta att kapa tråden med diskussionen om regler och vatten.

TS, lycka till!
 
B Byggdjuret skrev:
Läs även 3.2.3 så hittar du regler för värmeledningar. Där finns mycket som stämmer med tappvatten. Men oavsett likheter eller inte, skarvar måste vara placerade synligt eller bakom luckor.
3.2.3 gäller bara fördelarrör, att de ska sitta lätt åtkomliga mht att det är där alla rör konvergerar och att där finns avstängning till alla slingor är naturligt, att det automatiskt skulle överföras till att även gälla alla kopplingar är inte troligt:

3.2.3 Fördelarrör för värmesystem
Fördelarrör
med anslutningar, luftningar, ställdon eller annan
utrustning ska placeras i vattentätt utrymme, i inbyggnader
eller i fördelarskåp. Fördelarrör kan också placeras ovan
demonterbart undertak eller i dränerande fördelarskåp i tak.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Visst är det så! Problemet är bara den att FB inte alltid ser det på samma sätt.
När det gäller värmeledningarna så misstänker jag att de regler som finns bygger på dåliga erfarenheter. Att även värmesystem med sin begränsade mängd vatten ändå kan innebära ganska stora vattenskador om något händer. Att skarven oftast är den största boven är känd.
Att en ordentligt gjord skarv är säker och läcker inte. Troligtvis lär den inte börja läcka med tiden. Det är jag fullständigt med på! Problemet är att FB tycker att man ska följa dessa branschregler. Om man inte följer dessa så kan FB bli riktigt gnälliga. (gnälligare än vanligt)
Förhoppningsvis så ersätter de en eventuell skada utan gnäll. Men för min del är det inte värt att chansa.

Därför är inte dessa regler betydelselösa, så länge FB ställer krav på att dessa ska följas.
Visst är det så generellt men viktigast som jag ser det i ett fall som TS är att göra det på så sätt att det i praktiken inte kan ge skada och som passar så väl med den valda linjen för renoveringen.

Nästa steg är sen att hålla FB i tömmarna vid ev skada så de inte försöker spilla över på utförandet som avviker men inte har med aktuell skada att göra.Har själv aldrig hört om eller råkat ut för den typen hantering från FB men från några trådar här har det ibland påståtts att det skulle kunna ske.

Nog med OT och även jag får passa på att berömma TS för ett riktigt bra och väl utfört jobb på alla sätt.
 
K kalle55 skrev:
3.2.3 gäller bara fördelarrör, att de ska sitta lätt åtkomliga mht att det är där alla rör konvergerar och att där finns avstängning till alla slingor är naturligt, att det automatiskt skulle överföras till att även gälla alla kopplingar är inte troligt:

3.2.3 Fördelarrör för värmesystem
Fördelarrör
med anslutningar, luftningar, ställdon eller annan
utrustning ska placeras i vattentätt utrymme, i inbyggnader
eller i fördelarskåp. Fördelarrör kan också placeras ovan
demonterbart undertak eller i dränerande fördelarskåp i tak.
Jag tycker att fördelarrör till värmesystem kan passa in. Framförallt finns det inget tydligare.
Men om du kan visa på att värmesystemen ska tolkas på ett helt annat sätt än ovan nämnda får du gärna leta rätt på det. Det skulle verkligen gynna TS så sätt igång och hitta uppgifter som stödjer din tes. För du gör det för TS skull! Det vore väldigt bra om jag hade fel i det här fallet eftersom det gynnar TS.
 
GK100 GK100 skrev:
Visst är det så generellt men viktigast som jag ser det i ett fall som TS är att göra det på så sätt att det i praktiken inte kan ge skada och som passar så väl med den valda linjen för renoveringen.

Nästa steg är sen att hålla FB i tömmarna vid ev skada så de inte försöker spilla över på utförandet som avviker men inte har med aktuell skada att göra.Har själv aldrig hört om eller råkat ut för den typen hantering från FB men från några trådar här har det ibland påståtts att det skulle kunna ske.

Nog med OT och även jag får passa på att berömma TS för ett riktigt bra och väl utfört jobb på alla sätt.
Visst är det som du säger. FB brukar kunna vara ganska generösa i sina tolkningar. Det är väl att de kan neka om man inte följt branschregler. Men sen behöver man inte alltid blanda in FB heller för den delen. Blir skadan inte allt för stor så tillhör jag den kategorin som fixar det själv.
Enklare, slippa blanda in FB å ha massa hantverkare springande runt omkring.
 
B Byggdjuret skrev:
Jag tycker att fördelarrör till värmesystem kan passa in. Framförallt finns det inget tydligare.
Men om du kan visa på att värmesystemen ska tolkas på ett helt annat sätt än ovan nämnda får du gärna leta rätt på det. Det skulle verkligen gynna TS så sätt igång och hitta uppgifter som stödjer din tes. För du gör det för TS skull! Det vore väldigt bra om jag hade fel i det här fallet eftersom det gynnar TS.
"Framförallt finns det inget tydligare", ja det kan ju bero på att det inte finns något generellt förbud mot kopplingar i vägg för värmesystem, utan att du tolkar skrivningen väl brett för att finna stöd för din åsikt? Jag själv skulle säga att det är allt för långsökt att tolka in fördelarrör för värmesystem = hela värmesystemets rördragning.

Det skulle naturligtvis också vara enklast för dig att visa på var och i vilket regelverk det inte är tillåtet, det som är förbjudet eller avråds från brukar man ju sätta på pränt. Något så grundläggande som att det finns ett förbud mot kopplingar i vägg borde ju stå utskrivet explicit för att ge stöd till alla hantverkare, istället för att de ska behöva göra analogitolkningar?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
harry73
Ni skulle ju sluta om detta. Varningen har säkert framkommit till TS och alla andra som läser tråden och har liknande planer
 
harry73 harry73 skrev:
Ni skulle ju sluta om detta. Varningen har säkert framkommit till TS och alla andra som läser tråden och har liknande planer
äääh du har rätt...:) Jag lyckades inte hålla mig ifrån det hela! Utan halkade tillbaks igen.
 
Otroligt härlig tråd att följa:)! Ser att ni använder blåa rör till värmeledningar, hur är dessa att jobba med?
 
Martin_B
Vad säger ni om detta fall då?: :D

Säg att man har bjälklaget öppet i ett 100 år gammalt hus och måste ansluta en ny VB-slinga till befintlig VB.

Får man inte skarva på sig där? Möjligtvis ta bort en befintlig skarv som går till en radiator, och skarva på till golvvärmefördelare?

Måste man i så fall riva upp hela bjälklaget och hela vägen tills röret åter kommer "ut ur" bjälklaget, för att kunna skarva på utanför bjälklaget så det blir synligt?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Otroligt härlig tråd att följa:)! Ser att ni använder blåa rör till värmeledningar, hur är dessa att jobba med?
Jag har inte jobbat så mycket med det personligen men vad jag har förstått så är det lite mer meck (med å gänga) men billigare material såklart. Upplever att livslängden är längre än med rör med gummi/plast i, då jag har rivit i gamla system som fortfarande varit täta efter 60-70 år.. Men kopparrören har ju inte suttit så länge i våra hus i Sverige så man vet ju inte säkert, kanske håller lika länge! Sen är det lite snyggare när rören är lite tjockare (mer gods för samma innermått så att säga) tycker jag iallafall! :)
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
M Meurman skrev:
Jag har inte jobbat så mycket med det personligen men vad jag har förstått så är det lite mer meck (med å gänga) men billigare material såklart. Upplever att livslängden är längre än med rör med gummi/plast i, då jag har rivit i gamla system som fortfarande varit täta efter 60-70 år.. Men kopparrören har ju inte suttit så länge i våra hus i Sverige så man vet ju inte säkert, kanske håller lika länge! Sen är det lite snyggare när rören är lite tjockare (mer gods för samma innermått så att säga) tycker jag iallafall! :)
Tack, då har jag lite mer på fötterna. Det är väl inte allt för avlägset med att byta rör här och jag kan köpa sådana rör billigt genom jobbet så därav frågan.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, reglerna gäller vid installation av en ny anläggning även om huset är gammalt,
Nej, det är olika regler för tappvatten och värmesystem.
Fast var står det att anläggningen är ny? Vad är defintionen på det? Huset har ju haft vattenburen värme sedan länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.