Magnus:
Jo visst är det lite tradigt. ZigBee får faktiskt mig att bli lite smålycklig. Tämligen välgenomtänkt.
Vet faktiskt inte riktigt hur licensiering/tillverkning från Zensys funkar. Tror det fanns en artikel i den danska elektronik tidningen för ett halvår sedan.
 
IHC Har en egen utgång 24V för varje LED statiskt. I knapparna så droppar man sedan det mesta av spänningen över seriemotståndet. Vad det gäller IHC tryckknappar så hittar man nog inget där man får mindre för pengarna. 450 spänn + moms för ... i princip ... ingenting.
:) Undrar hur många tryckknappar dom säljer?

varje ingång är separat och det vanliga är 24mA slinga, men finns i en snålare 3mA slinga.
Är detta ställbart, eller köper man speciella varianter (eller tar man fram lödkolven)?


Mitt antagande om uA etc gällde inte EIB, utan var mer en generel iaktagelse att så BORDE man kunna göra. Det kräver naturligtvis att man anstränger sig ordentligt med väntlägen och att det finns möjligen att schemalägga när saker och ting sover/lyssnar. Dock är EIB så gammalt att det då inte fanns möjlighet.
OK, för en tryckknapp som inte behöver lyssna på något, där kan det röra sig om runt några tiotals uA (det är inte möjligt att stänga av processorn helt när det gäller tex ZigBee, eftersom stacken kräver variabler intakt, annars måste man göra en reconnect och att negociata om nätförbindelse suger det mycket mer när väl knappen ska användas. Men det är klart, det kan ju kanske vara bättre om man bara använder knappen väldigt sällan). Men för en nod som skall utföra något på kommando måste man acceptera att den kommer att dra flera milliampere (svårt att hitta på tidslucke baserade lösningar utan att det påverkar systemet i form av tröghet (tex det tar 5 sekunder innan lampan tänds).

3W drar IHC controllern.
Hmm.. Mer än vad jag trodde. Är det uppmätt eller enl. datablad? Kanske är radion det wildcard som gör att jag kom fel. Kikade lite granna på dina bilder, det verkar som att dom använder en National Simple Switcher för att plocka ner spänningen till 5V eller kanske 3.3V (svårt att se på bilderna). Så det borde vara rätt bra effektivitet. Fast det var en konstig layout på switcharen, undrar om inte dom har lite onödigt med störningar från den...


Tack för bilderna, det är ju insidan som räknas....  ;D

- Micke
 
Det är en variant för 3mA och en annan för 24mA. Fast visst kan man ta fram lödkolven ;-)

uA avsåg naturligtvis den tiden (om någon) då en nod skulle kunna sova. Ex. borde det gå på en larm slinga. Jag avsåg inte heller ZigBee utan en RS485 slinga som jag använder själv.

Det hela var bara en tanke att om en knapp (IHC) har 2 lysdioder tända under halva dygnet a 20-30mA, så finns där trots allt en hel del effekt att utnyttja för en nod som har större möjligheter att smart konservera energi trots den utökade logiken och ändå dra mindre energi, eller lika mycket.

En smart knapp kunde ex. veta att det är mörkt och då låta knapparna gå på mindre styrka, blinka långsamt. Kanske vara kopplad till en PIR dekare och helt släcka ner om ingen rör sig i huset etc etc mm.

Jag har mätt min controller och den dra mer än 3W (fast å andra sidan kan det vara lite svårt att mäta snabbt och lätt så små laster). I övrigt enligt datablad 3W.

Dessutom tillkommer IO modulerna (230V output max 7W, 16 input max 10W --> Datablad) . Hela min anläggning har en 72W strömförsörjning som trots allt blir lite småljummen.





 

Om jag inte minns fel så är strömförsörjningen en vanlig transformator. Borde nog bytas till något modernare om man är dragen åt energispararhållet. De 10W som är max på ingångsmodulen bekräftar vad du säger. Utgångsmodulen driver ju reläer, så där får man &så en hög max-ström, fast det är ju bara när alla är dragna.
Skulle nog vilja hamna på en max 10W för hela anläggningsdriften, kanske får man ta fram lödkolven för att åstadkomma detta.
 
Den jag har är en switchad variant. 15W verkar dock vara en vanlig transformator.



 
TLovskog, du har ett PM
 
Tusen tack. Kanonbra site, men var är RSS-feeden? :)
 
amo skrev:
Tusen tack. Kanonbra site, men var är RSS-feeden? :)
Till vilken site?
 
Magnus Johansson skrev:
Till vilken site?
Det där var klantigt av mig. Mitt första inlägg på Bygga hus och det blir fel.

Det skulle vara ett svar på Magnus Johansson's presentation av sin site http://www.digitalk.se/

 
Jag hoppades att du skulle skriva det, det hade ju varit pinsamt om jag skrivit länken till vår site om du nu inte hade frågat efter den.

Rss:en hade visst ramlat bort, här är nyheterna (fler rss finns på siten):
http://www.digitalk.se/startsida/feed
 
Magnus Johansson skrev:
Japp, när det gäller generation-2-systemen så är det väl något av följande som gäller om man tar en golvlampa som exempel:
1. Byter hela el-uttaget till ett ZigBee-uttag
1. Ful dosa som man sätter i ett traditionellt el-uttag
2. Köper en lampa som har stöd för ZigBee
Jag glömde bort det fjärde alternativet, Intermatic har släppt "screw-in lamp modules" för Z-wave (se bild).

Läs mer här: http://www.homesettings.com/products.htm

 
  • screwinmodule.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft ihc systemet nu i sex veckor känner mig nöjd med min installation.
 
Någon som kollat på Pehas system? Funderar på att köpa deras system, kombinera tråd/radio och använda dimmersystem med 0-10v styrning från den professionella ljussidan.
 
Hej! Lång post igen - många tecken per inlägg på mig...

Sällar mig till skaran som tycker att tråden ger en massa bra information. Skall själv bygga nytt så snart jag får nybyggnadskartan och har väl en del erfarenheter när det gäller intelligenta hus - har varit med på några projekt genom åren...

Jag tänkte passa på att tipsa om en gren som faktiskt rör intelligent boende (vilket iofs är ett korkat namn, jag tror att branchen hade varit friskare och bättre om det kallats bekvämt boende istället. Burkarna är snarare mer korkade än i andra brancher än tvärt om.)

Grenen är passerkontroll. Det har varit uppe med lite fingeravtrycksläsare och RFID på kattluckor etc.

Om man vill hantera dörrmiljöer är man i princip idag tvingad att använda motorlås för att få en någorlunda låsning av skalskyddet. Fingerprint Codoor som nämndes är utesluten - inte bara för att den inte tål att sitta ute, utan även för att man rätt lätt sparkar upp dörren - den är helt enkelt gjord som ett "springskydd" snarare än skalskydd.

Istället finns en produkt som heter låsmotor som helt enkelt är en motor som vrider upp ett traditionellt lås. Den passar till Assa 8765 och Assa 410 Evolution som dels är de vanligaste låskistorna och dels är tämligen billiga. Den fungerar inte på en Assa 2000 eller Assa 2002 eftersom den reglar vredet och därmed har motorn svårt att vrida runt vredet och låsa upp dörren.

lasmotor.gif

Enheten säljs dels via Bewator och heter då LM5 och dels via Aptus som utvecklat den, då under namnet låsmotor. Cirkapris till kund är runt 2500kr + moms och den kan styras av egentligen vad som helst om man så önskar.

Man kan programmera lite funktioner med dip-switchar för att ställa om dörren skall låsas först när den är stängd genom att vänta på att den medföljande magneten aktiveras eller om den skall låsa direkt osv.

Låsmotorn kan också bli en krypterad systemenhet om den kopplas till en MultiCentral från Aptus som förutom passagefunktioner har larm och mätdatainsamlingsmöjligheter. Den har dessutom integrerad strömmatning och batteribackup med Lithium-Jon-batterier vilket i praktiken innebär betydligt smidigare utförande än bly-ackar, mindre miljöbelastning och att de mer eller mindre blir outslitliga eftersom en sådan klarar cirka 1000 uppladdningar och inte kräver underhållsladdning eller urladdningscykler.
larmpaket_ny.gif
Som standard har MC1:an (MultiCentral 1) 8 dubbelbalancerade ingångar, 2 reläer som alla är fritt programmerabara och kan hantera två dörrar. Behöver man bygga ut kan varje masterenhet hantera 127 slavar och den fria programvaran hanterar obegränsat med system.

Vill man ha fler larmingångar eller reläer kan man använda upp till 5 extensionkort i separata kapslingar som man placerar där det passar.

Master-slav-kommunikation och kommunikation mellan läsare-låsmotor och central är krypterad 485-kommunikation och all kommunikation mellan dator och hårdvara är krypterad.

Enheten har uttag för gsm- eller telemodem samt en integrerad ethernetswitch på två portar med autosensing för att inte använda en lägenhets kanske i värsta fall enda bredbandsuttag.

Prismässigt ligger ett paket med en MultiCentral, strömförsörjning, batteribackup, kapsling i plåt, programvara, RFID-läsare för montering på dörren med knappsats, låsmotor för montering på befintlig låskista, larmgivare, hemma-bortaknapp för tillslag av larm, brandvarnare, dörrmagneter, läckagegivare (exempelvis för placering under diskbänken) och siren som rekommenderat cirkapris på 12200kr + moms - alltså ungefär vad endast ett motorlås utan något annat brukar kosta.

Visst - fortfarande inte tokbilligt, men ändå rimligt... Själv har jag haft systemet installalerat i drygt två år och det fungerar bra. Under tiden har bland annat HSB i Göteborg infört det som standard i all nybyggnation. SGS, Poseidon och Chalmers har installerat det i sina senaste projekt i Göteborg, MKB i Malmö i Tango-huset och Svenska Bostäder håller på att installera det i Skatteskrapan-projektet mitt på Söder i Sth.

Tyvärr är inte systemet anpassat till privatpersoner i villamiljöer och det märks kanske framför allt på larmdelen som i ett separat larmsystem har betydligt bättre funktioner för zon-indelning osv. Programvaran arbetar mot en standard MS-SQL-server och man får med en DesktopEdititon av databasen, men för webinterface krävs licens som kostar lite mer än vad de flesta privatpersoner vill lägga. I övrigt är webb-interfacet web-serivce-baserat vilket gör det enkelt att skapa egna funktioner eller gränssnitt - exempelvis kan jag använda en mobilanpassad sida för att larma av huset, öppna dörren för en hantverkare eller larma på när han/hon är färdig.

Om inte annat att kunna ge hantverkare en nyckelbricka för 35 spänn som man kan spärra när de tappar bort den, eller ge dem en tillfällig kod som bara fungerar mellan 7 och 17 fram till på fredag är schysst. Ännu bättre att kunna visa ett utdrag från loggen som visar på sekundnivå när de kommit och gått senaste månaden sparar förmodligen ihop till systemet på att bara behöva betala den tid de varit i huset. En lätt chockerande funktion för alla hantverkare hemma hos mig hittills. Inte alla blir glada

Sen är det inte fel att kunna få ett mail eller sms när de larmar av eller på så att jag kan ringa och kolla varför de redan åkt...

www.aptus.se

/peo
 
Intelligenta hus är på framfarten och jag tycker att det är väldigt intressant.
Här är två länkar till bra sidor om IHC system

http://www.intelligenthouse.se
http://www.ihc.se

där kan man läsa mera om IHC system vilket kan vara viktig information om man funderar på att skaffa det systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.