Nej knappast. Du får säkerhet och en helt annan hastighet. Speciellt för framtida behov.
 
berguv skrev:
Är det inte rätt poänglöst att bygga in nätverk när allt finns trådlöst numera?
'
Jag är säkert helt fel ute men... Jag gillar inte trådlöst. Får en go känsla av att sitta i en microugn trots att jag jobbat i IT-branschen många år.

Trådlöst diskussionen hälsomässigt påminner om den gamla goa tiden med katodskärmarna. Helt ofarligt sa alla förståsigpåare. Men.... Huden blev illröd, flagnade och det sved i ögonen.

Avseende trådlöst är det nog mer känsla än fakta. Sen kan jag i o för sig ge en massa argument för trådbundet ändå kontra trådlöst, fast det handlar inte om det för mig. :)


 
Själv anser jag att den enda gången trådlöst är berättigat är för batteridrivna/bärbara enheter. Varför skaffa en sämre kontakt med omvärlden om man ändå måste ha kabel för kraften. Helt meningslöst, speciellt om man bygger nytt eller renoverar.

För mig är trådlöst än så länge enbart ett komplement eller en plan-b. Vid trådat har du bättre säkerhet, vesäntligt bättre bandbredd och lättare att vara säker på att du får en viss bandbredd.
 
marcusprivat skrev:
Var på en elmässa igår och träffade respresentater från Schneider (Lexel).

Tydligen ska man i Sverige om några veckor sänka priserna på alla Lexel IHC-produkter så att de matchar de danska LK-priserna.

Dessutom så är det också en ny controller på gång, fick dock inte veta något om den, de skulle släppa info om ca en månad.

Även en del intressant på gång på LexCom Home-sidan med samarbete med Jamo. I början av 2006 släpper de en 6-kanals ljudmixerenhet som kopplas in i LexCom samt en förstärkare/kanalväljare som jackas in direkt i LexCom-uttaget.
Förstärkaren drivs direkt från uttaget och har en inbyggd kanalväljare som kan "prata" med 6-kanalsmixern. Även retur för IR-signal finns. Allt mycket snyggt eftersom att det är Jamo gjort grejorna. Man kommer och att sälja Jamohögtalare gjorda för inbyggnad.

/Marcus
That figures, just när man monterat i IHC
Men det låter intressant med jamogrejerna, även om jag inte kan montera in högtalarna 8) 8)
 
Många inlägg i detta forum,
Kul att läsa när man är på gång att bygga hus nummer 3 (det skall väl enligt traditionen bli det bästa)
Elen är ju nåt man använder varje dag och jag inser nu att det förtjänar viss omsorg i planeringen eftersom det är så fult och knepigt att ändra i efterhand. (been there, done that)

Kan jag sammanfatta tråden så här ?
  • EIB är rent tekniskt bäst men även dyrast
  • IHC är enklare och billigare men knepigare att installera
  • Radiosystem är bra vid renovering men onödigt om man kan dra ledningar
  • Andra system finns men är inte etablerade


Är något system riktigt standardiserat så man vet att det funkar framöver?, EIB verkar ju vara nån sorts standard men vad är KNX ?
IHC har jag hittat på olika internetplatser i sverige och danmark men inte några bra på engelska
Radiosystem verkar intressant men är det ok med störningar från mobiler mm.

Många frågor i en men jag har ingen lust att bygga hus 4 bara för ett felaktigt teknikval.

/fj
 
Hej,

Lite justeringar IMHO.

LonWorks är nog det mest avancerade systemet som finns på Svenska marknaden.

EIB är enklare i teorin att installera än IHC eftersom det är ett busssystem, dock får jag intrycket att väldigt många inte använder den funktionen fullt ut. Det blir mer en centraliserad lösning anyway, genom att man använder IO moduler i centralen med stjärnkoppling till dumma strömbrytare. Precis som IHC. Dock finns EIB från flera tillverkare.

EIB/KNX: Kärt barn har många namn. Konnix (KNX) Association bildades 1999 av 3 andra organisationer. Nämligen BatiBUS CLub International, European Installation Bus Association och European Home Systems Association. Dessa gick samman och slog ihop sina system. Andra namn på kompatibla lösningar är Instabus EIB från Siemens, etc

Tyvärr blir du säkert tvungen att bygga hus fyra om du bygger just för teknikens skull. Ingen av dagens system kommer bli morgondagens. Vi är (återigen IMHO) bara i början av denna utveckling och de system som finns idag har ingen framtid. Sannerligen inte EIB eller IHC som är vanligast.
 
Tack för svaret TLovskog.

Jag bygger inte huset för teknikens skull, jag installerar teknik för husets skull.
Såklart att vi inte känner till morgondagens teknik för den den kommer väl att utvecklas tills det att solen slocknar.
Jag tänkte mer blygsamt välja att installera något som ger en trygghet under husets livslängd.

Jag har tänkt styra värmen och belysningen via knappar och automatiskt på tider mm. sen vill jag kunna styra från internet för skojs skull.
 
Hej,

Jag bygger inte huset för teknikens skull, jag installerar teknik för husets skull.
Själv gör jag det till viss utsträckning för teknikens skull, men det är igentligen bara för A) Det är kul och fräckt B) man måste prova för att vinna ny mark. Jag ser dessa system som en klar framtida inkomstkälla / arbetsområde.

Det jag tänkte på var närmare din mening ...

Är något system riktigt standardiserat så man vet att det funkar framöver?
Jag anser att det digitala hemmet har precis börjat klättra på "slope of enlightenment" på Gartners Hypecykel. D.v.s vi har varit igenom den värsta hypen och förödmjukelsen/besvikelsen i slutet av 1900 talet. Nu börjar fler och fler aktörer komma in och ny teknik och användningsområden kommer varje dag. Snart kommer man komma in i någon form av konsolidering, där bäst teknik vinner, standarder sätter sig, och då tar det fart ordentligt.

Därför tror jag inte att något av dagens system har en längre framtid än 5-10år. EIB och IHC kommer ersättas av system som klarar både underhållningen, kommunikation och elen, och bättre än idag. (nu kanske just elen var din grej och då faller resonemanget lite).

Dagens system klarar bara elen, medans morgondagens system kommer handha elen som ännu en tjänst i mängden ... och säkert ute på marginalen av sin kapacitet.

Släpper man väl lös elektroniken ihop med eldistributionen så öppnas nya möjligheter att bygga bättre och säkrare system. Akilleshälen är dock att lösa driftssäkerheten som i dagens lite småbrutala system är oöverträffat.

Välkommen till formumet föresten.
 
marcusprivat skrev:
Var på en elmässa igår och träffade respresentater från Schneider (Lexel).

Tydligen ska man i Sverige om några veckor sänka priserna på alla Lexel IHC-produkter så att de matchar de danska LK-priserna.

Dessutom så är det också en ny controller på gång, fick dock inte veta något om den, de skulle släppa info om ca en månad.

Även en del intressant på gång på LexCom Home-sidan med samarbete med Jamo. I början av 2006 släpper de en 6-kanals ljudmixerenhet som kopplas in i LexCom samt en förstärkare/kanalväljare som jackas in direkt i LexCom-uttaget.
Förstärkaren drivs direkt från uttaget och har en inbyggd kanalväljare som kan "prata" med 6-kanalsmixern. Även retur för IR-signal finns. Allt mycket snyggt eftersom att det är Jamo gjort grejorna. Man kommer och att sälja Jamohögtalare gjorda för inbyggnad.

/Marcus
Enligt vad jag hört från danska återförsäljare är den största nyheten att den nya controllern stödjer trådlös förbindelse med in/ut-enheter. Har någon hört/sett till något av prissänkningen på svenska marknaden. Jag har ännu inte hittat någon svensk leverantör i samma prisklass som www.billigihc.dk.

/A
 
Priserna har gått ner ordentligt i Sverige.
Tyvärr har de haft lite svårt att få fram produkter på senaste tiden.
Efterfrågan ökar hela tiden.
 
Stoppa tråden!
Nu vill jag inte höra mer om allt skoj man kan göra. Vi har redan byggt färdigt och har inte plats för fler trådar i våra rör.

Jag ser redan fram emot att planera intelligensen i nästa hus. Det lär dröja rätt många år innan vi bygger igen - men tänk vad tekniken ska ha gått framåt då..

=)
 
Jag ser redan fram emot att planera intelligensen i nästa hus. Det lär dröja rätt många år innan vi bygger igen - men tänk vad tekniken ska ha gått framåt då..
Ja som det är nu så måste man ju vara "ingenjör" för att programmera dessa intelligenta produkter ;) .Jag ser fram emot att produkterna är intelligenta så till vida att det bara är till att koppla ihop prylarna och sedan fungerar det.Förhoppningsvis är även priserna lägre då.....
 
Går det att få tag på nån gratis programvara till tex EIB?
 
Kalsipper skrev:
Ja som det är nu så måste man ju vara "ingenjör" för att programmera dessa intelligenta produkter ;) .Jag ser fram emot att produkterna är intelligenta så till vida att det bara är till att koppla ihop prylarna och sedan fungerar det.Förhoppningsvis är även priserna lägre då.....
Fungerar gör det väl ganska så direkt, men intelligensen får man ju tillföra själv. Det kräver en hel del fru- och självanalys för att komma på hur man vill ha det. Kanske kan skrika åt huset i framtiden och få det att förstå på det sättet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.