marcusprivat skrev:
Har tittat på IHC-priser på danska LK och jämfört med t.ex. elbutik.se, det är mer än hälften så billigt i danmark!

Finns det några nackdelar att köpa ifrån danmark?

/Marcus
Ja, att det är hälften så billigt... ;)
 
hehe, du är rolig du! Jag menar förstås att det bara kostar hälften så mycket i Danmark som här ;)

/Marcus
 
Ber om ursäkt... ;)

Intressant fråga dock. Vi ska ändå ner till Danmark och köpa sanitetsporslin, blandare och lite annat...om det inte finns några större nackdelar med att köpa IHC där och priserna är så pass mycket lägre kanske man även skulle lasta på lite IHC-prylar på flaket...

Alter ego
 
Intressant fråga, som sagt.

Finns det några skillnader på produkterna och deras märkningar mellan att köpa i Sverige, Danmark eller Tyskland?

Tyskland skall vara ännu billigare än DK så det är seriösa pengar vi talar om för en total installation.

Rätt trist om man köper i DK och det visar sig att brandförsäkring eller andra försäkringar inte gäller, eller att kvalitetsansvarig inte godkänner, etc......

Någon som har erfarenhet och kan vad som gäller?
 
Thomas L.

Ursäkta några kanske dumma frågor men..... Jag fattar själva funktionen med IHC och andra buss system. Dock fattar jag inte hur installation går till riktigt....

Hur dras trådarna när man kör en buss installation? Drar man signalkabeln i samma rör som elkabeln? Skall man i sådana fall använda sig av 20 mm vp-slang?

I en vanlig installation går det ett vp-rör från elcentralen till ex.vis ett lamuttag. Därifrån ett till strömbrytare. Fördubblas alla rör då eller hur fungerar det?

Det bör bli en otroligt massa extra rör i väggarna. Speciellt om man kör 4-knappars strömbrytare. Stämmer det?

Bör man då, vid nybygge om elcentralen sitter i källaren, göra ett schakt mellan våningarna om elen skall dras hela vägen ner till elskåpet?

Sen anger Du LED-strömbrytare. Vad innebär en sådan? Jag har förstått det som att varje strömbrytare och uttag kan styras. Vad är det för speciellt med en LED-strömbrytare, mer än en röd knapp som visar om den är på eller ej? :)

Vore oerhört tacksam om Du kunde räta ut dom ev. frågetecknena.... :)

Sen så undrar jag lite hur Du kopplar B&O systemet till IHC-systemet. DET är inget B&O rekommenderar.......
 
Jag skickade ett mail till www.billigihc.dk och fick följande svar:

Ja, jeg kan se at www.elbutik.se er noget dyrere en www.billigihc.dk - og jeg kan bekræfte at der er tale om samme komponenter. Har netop talt med LK på telefonen, og de oplyser at IHC systemet sælges under navnet Lexel i Sverige. Og der er ingen problemer ved at installere vore komponenter i Sverige.

Vore priser er Danske kroner inkl. moms, men eksklusiv forsendelse. Der er ingen problemer for os ved at sende til Sverige, uanset om varen betales forud, eller ved postopkrævning (betaling ved modtagelsen).


Därmed inte sagt att försäkringar och sånt gäller, men det ÄR de facto samma grejor, med ett annat klistermärke på...

Passade också på att fråga Lexel om det är en ny controller på gång (256 in/ut), ryktet har ju påstått det.
Av dem fick jag följande svar:
"Det stämmer att vi jobbar på en större, jag kan inte med säkerhet säga när den kommer. Det kommer säkerligen att dröja ett år innan vi har testat av den och kan släppa ut den på den svenska marknaden."

Har jag väldigt fel när jag känner att 128 in/ut kanske är i minsta laget? Nu har jag iofs ett ganska stort hus som (när det är "färdigrenoverat") kommer att ha 8 rum o kök + inredd vind + relax, hemmabio och bar (tot 400m2). Tänker man larm, indikatorer, avancerade dimmerscenarion så bär det iväg...

/Marcus


 
Har jag väldigt fel när jag känner att 128 in/ut kanske är i minsta laget? Nu har jag iofs ett ganska stort hus som (när det är "färdigrenoverat") kommer att ha 8 rum o kök + inredd vind + relax, hemmabio och bar (tot 400m2). Tänker man larm, indikatorer, avancerade dimmerscenarion så bär det iväg...
Jag har på mina 208m2 med 6 rum och 2 badrum + hemmabio, motorstyrda markiser, utemiljö och en del annat extra har jag använd 64 ingångar, 64 400V utgångar och 24 24V utgångar. Voilket gör att det finns en del kvar att utnyttja.
 
OLHA skrev:
Thomas L.

Ursäkta några kanske dumma frågor men..... Jag fattar själva funktionen med IHC och andra buss system. Dock fattar jag inte hur installation går till riktigt....

Hur dras trådarna när man kör en buss installation? Drar man signalkabeln i samma rör som elkabeln? Skall man i sådana fall använda sig av 20 mm vp-slang?
Det beror lite på. Igentligen kanske en elektriker skall svara hur man praktiskt exakt gör, men en översikt kan jag nog ge. IHC systemet är ett typiskt centraliserat system och väl igentligen inget busssystem i den vanliga bemärkelsen.

Dragningen är sådan att man har svagströms strömbrytare med egna rör till elcentralen. I elcentralen sitter alla ingångsmoduler, centralenhet samt utgångar. Sedan går det rör från utgångsmodulerna ut till förbrukarna (lampor uttag etc) i huset.

För att minska antalet rör så går alla mina strömbrytare i ett par/tre rum med egen 4 eller 8 tråds kabel till ett doslock där de samlas upp och går med en riktigt fet mångledare till centralen. Likadant sedan med starkströmen. En typisk träd-topologi.

I mitt hus har vi dessutom partitionerat upp huset i två delar med varsin elcentral. Den stora i garaget som är 3 elskåp och den lilla i som är på 2.

I ett riktigt Busssystem (ex. EIB) så drar man starkströmen i vilken topologi som helst och syr samman enheterna med själva busskabeln (som även innehåller matning till ex. strömbrytare och sensorer). I ett bussystem sitter ofta intelligensen ute i enheterna och programmeringen är också ofta distribuerad. Vill minnas att det finns kabel till bussen som är godkännt att läggas ihop med starkströmen.

EIB är väldigt flexibelt i sin topologi där man kan ansluta enheterna som linje, träd med eller utan stubbar. Nackdelen är att man fått begränsa sig ordentligt i hastigheten (vilket iofs inte är något bekymmer eftersom EIB är ett tämligen simpelt system utan några större hastighetsbehov)

I en vanlig installation går det ett vp-rör från elcentralen till ex.vis ett lamuttag. Därifrån ett till strömbrytare. Fördubblas alla rör då eller hur fungerar det?

Det bör bli en otroligt massa extra rör i väggarna. Speciellt om man kör 4-knappars strömbrytare. Stämmer det?

Bör man då, vid nybygge om elcentralen sitter i källaren, göra ett schakt mellan våningarna om elen skall dras hela vägen ner till elskåpet?
Som jag (för hoppningsvis) beskrivit ovan så blir det inte så fasligt mycket mer rör och doningar.

Ett ordentligt utrymme (allá industritak) skulle jag gärna gjort i vilket fall som helst. Inte snyggt, men stört mysigt när man skall göra om ...

Sen anger Du LED-strömbrytare. Vad innebär en sådan? Jag har förstått det som att varje strömbrytare och uttag kan styras. Vad är det för speciellt med en LED-strömbrytare, mer än en röd knapp som visar om den är på eller ej? :)

Vore oerhört tacksam om Du kunde räta ut dom ev. frågetecknena.... :)
En LED strömbrytare är inte sexigare än att den just har en LED. Dessa kopplar man till en 24V utgångsmodul och använder ex. som indikation på att utomhusbelysningen är tänd, garaget öppet, all off är på :), markiserna i automat läge, etc
Sen så undrar jag lite hur Du kopplar B&O systemet till IHC-systemet. DET är inget B&O rekommenderar.......
Har inget B&O system. Det enda mig vetterligen som finns färdigt för ihopkoppling med IHC är en B&O kompatibel IR mottagare till IHC systemet. (B&O modulerar sina IR signaler väsentligen annorlunda än alla andra på jorden förekommande system ... typ)
 
marcusprivat skrev:
Därmed inte sagt att försäkringar och sånt gäller, men det ÄR de facto samma grejor, med ett annat klistermärke på...
Kan inte se att försäkringsbolagen har något att säga om saken. Mig vetterligen uppfyller de Danska prylarna alla krav som ställs i Sverige.

Dessutom har jag själv en hel del dimrar från LK i Danmark (som är det som säljs av www.billigihc.dk). Detta eftersom dessa dimrar (UNI400) inte hade börjat säljas av LEXEL när jag byggde mitt hus.

För förtydligande så är LK i Danmark utvecklaren och "originalet". Lexel säljer dessa under eget namn i Sverige, men det är alltså exakt samma prylar.

 
Otroligt!

Du är f-n i ett uppslagsverk!!! :) Fantastiskt bra svarat!!!

Tusen tack för svaren men jag har fortfarande några frågor kvar.

En god vän till mig byggde ett fantastiskt hus med buss. Troligen EIB. Hela hans elinstallation och då har han dessutom koll på allt (exkl larm i bussystemet), pool, värmepanna, markiser, mm, mm, mm. Huset är cirka 330 kvm och ett litet poolhus. 1.3 MKR gick det på totalt. Enligt honom så var det jobbigaste att ställa in alla markiser runt om huset med automatik för om det blåser, regnar, är mulet, etc. Ett buss-system i det här fallet kostade honom lite mer än dubbelt vad ett normalt hus med haeger automatik i. Är det Din uppfattning också?

Samtidigt, om man räknar en normalt riktigt bra elinstallation, så hur mycket mer kostar då ett IHC? för vad jag förstår, så är väl funktionaliteten densamma?

För att sen ge ett svar på B&O, så ger jag Dig helt rätt. Suveränt system men krångligt. Jag har det själv i varje rum och inte helt problemfritt. Men visst är det fräckt!!!

Men när det gäller försäkringsbolag och brand, undrar jag om Du har rätt..... Litar på Dig men tyvärr inte på dom! ;)

Än en gång, Tusen tack! Du är en klippa!!!
 
Hej Alla som är intresserade av Intelligenta hus

Under 2005 så kommer vi att få LonMark som standard på 5 miljoner fjärravlästa elmätare.

Det betyder att vi kommer ha LonWorks kommunikation till alla hushåll i Sverige.

Det betyder att vi kommer att få en realtidsprissättning av elpriserna.

Detta gör att det kommer att bli väldigt lönsamt med värmestyrningssystem som pratar LonWorks.

Mer om detta kommer nästa år!
 
OLHA skrev:
Otroligt!

Du är f-n i ett uppslagsverk!!! :) Fantastiskt bra svarat!!!
Det är så man rodnar ...

Tusen tack för svaren men jag har fortfarande några frågor kvar.

En god vän till mig byggde ett fantastiskt hus med buss. Troligen EIB. Hela hans elinstallation och då har han dessutom koll på allt (exkl larm i bussystemet), pool, värmepanna, markiser, mm, mm, mm. Huset är cirka 330 kvm och ett litet poolhus. 1.3 MKR gick det på totalt. Enligt honom så var det jobbigaste att ställa in alla markiser runt om huset med automatik för om det blåser, regnar, är mulet, etc.
Ahh. Fräckt ... en troende. In technology we trust.

Jag undrar dock vad det var som kostade 1.3M??
Ett buss-system i det här fallet kostade honom lite mer än dubbelt vad ett normalt hus med haeger automatik i. Är det Din uppfattning också?

Samtidigt, om man räknar en normalt riktigt bra elinstallation, så hur mycket mer kostar då ett IHC?
Jag vet inte riktigt i förhållande till haeger, men när jag byggde så kostade ett EIB system dubbelt upp mot vad ett IHC system kostade.

Jag betalade på löpande räkning, men har för mig att min IHC installation kostade 40000kr mer än den vanliga installationen vad det gäller materialet. Tiden är väldigt svår att uppskatta, men jag kollade för ett antal år sedan med min elektriker och han uppskattade det till 60 timmar extra. Det är dock väldigt mellan tummen och pekfingret. Han installerade dessutom larm, nätverk och en hel del lite udda extra prylar.

Detta är dock 5 år sedan och då var osäkerheten stor hos elektrikerna om dessa system. D.v.s om du hittade någon som överhuvudtaget fattade vad d pratade om.

Någon annan med IHC som har färskare siffror?
för vad jag förstår, så är väl funktionaliteten densamma?
Nja. Det finns mycket saker som du inte kan göra i en vanlig installation (eller som är oerhört bökigt), som är busenkelt i en IHC/EIB eller LonWorks för den delen.

För att sen ge ett svar på B&O, så ger jag Dig helt rätt. Suveränt system men krångligt. Jag har det själv i varje rum och inte helt problemfritt. Men visst är det fräckt!!!

Men när det gäller försäkringsbolag och brand, undrar jag om Du har rätt..... Litar på Dig men tyvärr inte på dom! ;)
Enheterna är CE märkta och skall då uppfylla alla krav som ställs inom hela EU, så där sover jag lugnt. Dessutom hade aldrig Lexel (jo även de danska prylarna gick genom Lexel) sålt till mig om det inte var ok. Min elektriker hade nog också backat.

 
Hej igen

Det som är intressant med "Intelligenta hus" är att spara pengar. Därför så kommer begagnade kilowattimmar att vara en viktig del i helheten, mer kommer nästa år!
 
Snälla lonanders kan du inte skriva lite mer utförligt. Som det är nu så har du bara kastat ett par benknotor till hungriga vargungar ;)

Om jag har förstått det hela rätt så har man använt Anotos /C technologies teknologi för bildingenkänning och gjort utrustning som kan monteras på en konventionell elmätare. Anoto delen tar en bild på elmätaren och tolkar mätarställningen. Detta skickas sedan periodvis över elnätet till energibolagen.

Jag antar att detta är mest intressant för befintliga byggnader. Jag förväntar mig att de flesta (åtminstånde här nere i skåne) elbolagen redan monterar "intelligenta" elmätare vid nybyggnation. Åtminstånde har Skånska Energi gjort det i mitt hus.

Cool lösning, men synnerligen ad-hoc.

Men frågor man har (som då kanske får svar någon gång under 2005) ...

  • Kommer alla elmätare att utrustas med detta?Är det redan klubbat bland alla energibolag?
  • Vad menas med realtidsprissättning? Vad jag förstår skall energibolagen behålla sin prismodell och detta är "bara" ett instrument för att få betalat för det faktiska utnytjandet varje månad. Iofs kan man då följa sin förbrukning och då möjligen få ner den.
  • Hur kommer sänkt energikostnad och styrning av värmepannan in i bilden med fjärravläsning.
LonWorks / LonMark får nog anses som ett steg upp i värdekejdan jämfört med IHC/EIB. IHC är ett centraliserade systemet med intelligensen i elcentralen. EIB har (åtminstånde möjligheten) att ha all intelligens ute i nätverket. LonWorks är ännu mer "intelligent" och universellt. Det har även det funnits med länge och själva hävdar Echelon att det är världens mest använda teknik för styrning. Allt från industri, tåg, ventilationen i Kinesiska kolgruvor och även hemmen.

Verkar vara populärt i Norge. När jag utforskade möjligheterna skiftet 1999/2000 var det dock stendött i Sverige och från LonUsers Swden möttes jag av direkt ointresse för hemmamarknaden. Det verkar dock hålla på att ändra sig nu.

LonMark är en loga/certifieringsprogram som skall visa att produkterna är garanterat utbytbara.

http://www.lonmark.org/default.htm - Information
http://www.lonusersweden.org/ - Svenska användarföreningen
http://www.echelon.com - The creator

Rätta mig gärna om jag ha fel.
 
Hej alla

Lite mer info kan ni få på www.electrotest.se där kan ni styra en del funktioner i mitt hus.

Vår ambition är att få LonMark till världsstandard på elmätare, vi kommer att samarbeta med Svensk Energi som är nätbolagens branschorganisation.

Elpriserna kommer att variera mellan natt och dag framöver, 30 öre på natten och kanske 80 öre vid höglast. Detta priset kommer att förmedlas till elmätaren via Internet eller elnätet.

Mer info kommer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.