74 553 läst · 239 svar
75k läst
239 svar
Garda larm - hur kan jag komma ur avtalet?
Tack för de orden!Demmpa skrev:När det sitter med tejp så är det absolut inte färdiglevererat inte ens tjänsten, montaget är en del av tjänsten.
När sakerna sitter med tejp så fungerar inte sabotageskyddet fullt ut, eftersom det går att ta bort hela enheten utan att sabotagelarmet aktiveras.
Gällande bruten förpackning så går det tex att plasta om förpackningarna så att det ser ut som om dom är oöppnade.
Jag tycker inte heller det är färdiglevererat och det finns nog en anledning till att de verkar så desperata.
Tack, bra ide! Måste nog göra det.hsd skrev:
Nej ,han satte inte ALLT med tejp, utan bara de saker som sedan skulle sitta där Verisure-sakerna sitter nu för att "inte behöva göra fler borrhål än nödvändigt.
Dörrmagneterna (3 st) är tejpade (en föll ju ned),
Knappsatsen är tejpad,
kamerorna (2 st) är jag inte säker på, tror att den ena kan vara tejpad.
brandvarnarna sattes i borrhålen efter mina gamla brandvarnare (Verisures brandvarnare sitter kvar på plats).
Övriga saker ligger mestadels lösa på golvet med en sladd in i väggen.
Det fanns fyra rader på ångerblanketten där jag förväntades fylla i vilka dagar och tider som passade mig att de skulle hämta varorna men jag valde att i stället skriva: "Kan med fördel överenskommas per telefon":Nötegårdsgubben skrev:Var tvungen att backa och läsa om TS inlägg (tappade visst lite intresse när tråden drog iväg i riktning om vilka larm som är bra). Hur som helst är det ju precis som du skriver: TS skriver uttryckligen att det säljs som vara och att det till och med av Gardas egna villkor framgår att ångerrätten är två veckor efter sista leverans.
Sorry att jag bara upprepat vad TS själv precis skrivit.
Men ett avslutande tips till TS då. Sluta prata med dem. Skriv och hänvisa till det uppsägningsmejl du skickade förra veckan och fråga hur de vill ha tillbaka sina prylar. Ringer de så hänvisa vänligt men bestämt till den skriftliga kommunikation du sänt och be dem svara på samma sätt.
Tonen var då ännu ganska god och jag ville ge dem en chans att komma då de kanske ändå hade ett ärende åt det här hållet. Jag ville underlätta för dem. Dumt kanske? Men sådan är jag.
Tack för kommentaren.Demmpa skrev:När det sitter med tejp så är det absolut inte färdiglevererat inte ens tjänsten, montaget är en del av tjänsten.
När sakerna sitter med tejp så fungerar inte sabotageskyddet fullt ut, eftersom det går att ta bort hela enheten utan att sabotagelarmet aktiveras.
Gällande bruten förpackning så går det tex att plasta om förpackningarna så att det ser ut som om dom är oöppnade.
De är inte det minsta intresserade av att hävda att tjänsten är levererad och har börjat löpa enligt vad som sades till mig förra veckan, utan det är huruvida varan är levererad eller inte som tvisten gäller och i båda fallen (tjänst eller vara) tycker jag att lagen är tydlig enligt min post #119 där jag skrivit med fet stil och kursiverat det som jag tyckte var tillämpbart på mitt fall.
Enligt någon jag pratat med så lär det ha hänt att Garda skickat ut folk för att demontera larmet och sedan fakturerat runt 10 000 kr för detta. Det sades mig att det blivit tidningsrubriker om detta fall.M MangeH skrev:Om det är så att Garda har installerat sakerna, Får då han själv skruva ner dem? Är det så att han själv ska behöva göra det? Jag tycker det låter ytterst tveksamt. Dessutom riskerar man ju att ev skada saker när man monterar ned dem.
Det bör räcka att han meddelar dem att han utnyttjar ångerrätten och att de är välkommna boka en tid för nedmontering av det.
Personligen hade jag nog skickat med några tider så att jag tydligt har givit dem möjlighet att hämta larmet. (och har konversationen dokumenterad skriftligt för ev framtida konflikt)
Vet inte säkert om det är sant MEN har heller ingen större lust att sätta mig i en sådan situation att får svaret den hårda vägen!
Men det var visst inte så länge ångerrätten gäller utan mera om man vill utnyttja sin uppsägningsrätt på tre månader vid ett senare tillfälle. Hur som helst, ganska skrämmande.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är inte ditt problem att förpackningarna var brutna och att de inte kan sälja dessa.
Å andra sidan säljer de deras larm genom att montera detta direkt hos kund. Då spelar det ingen roll om förpackningen är bruten...
Å andra sidan säljer de deras larm genom att montera detta direkt hos kund. Då spelar det ingen roll om förpackningen är bruten...
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
De har rätt att få tillbaka sina prylar, men de kan inte bara kliva in å hämta dessa. Så u kan låta dessa hämta sina prylar om de vill eller så monterar du ner prylarna. Vill de ha betalt så kan man göra det själv lika gärna. Det är inte direkt rocket science. Men jag skulle nog ta en massa bilder. oavsett vem som gör jobbet. Om företaget gör det så är det viktigt att det finns dokumenterat hur det såg ut innan de monterade ner enheten och efteråt. Dels ifall du skulle få nån som bara sliter ner enheterna å slänger ner de i en kartong. Då har du bevis på hur det såg ut innan teknikern satte igång. och hur han hanterade sakerna. Så om de förstör vägg och enhet så har du bildbevis. Kör det klassiska tidningstricket när du fotar
Att du fotar när du själv monterar ner sakerna är egentligen av samma anledning. De ska inte kunna påstå att du själv sliter ner prylarna å slänger dessa om kring dig.
Mycket jobb, men om de känns som att de skulle kunna trilla ner på dagis nivå så är det viktigt att man själv håller sig på högstadienivå åtminstone
Att du fotar när du själv monterar ner sakerna är egentligen av samma anledning. De ska inte kunna påstå att du själv sliter ner prylarna å slänger dessa om kring dig.
Mycket jobb, men om de känns som att de skulle kunna trilla ner på dagis nivå så är det viktigt att man själv håller sig på högstadienivå åtminstone
Tack för rådet!M Mr9 skrev:
Skickade dem just ett mejl där jag undrade om de vill att jag ska demontera larmet eftersom de inte hört av sig angående detta.
Med det avser jag att de inte hört av sig skriftligen som jag bett om.
Jag räknar inte övertalningssamtal på telefon som att "höra av sig" och det har jag låtit dem veta.
Förhoppningsvis hör de av sig (skriftligen) då de läst det i morgon.
Jag får väl googla på "det klassiska tidningstricket". Har ingen aning om vad det är...B Byggdjuret skrev:De har rätt att få tillbaka sina prylar, men de kan inte bara kliva in å hämta dessa. Så u kan låta dessa hämta sina prylar om de vill eller så monterar du ner prylarna. Vill de ha betalt så kan man göra det själv lika gärna. Det är inte direkt rocket science. Men jag skulle nog ta en massa bilder. oavsett vem som gör jobbet. Om företaget gör det så är det viktigt att det finns dokumenterat hur det såg ut innan de monterade ner enheten och efteråt. Dels ifall du skulle få nån som bara sliter ner enheterna å slänger ner de i en kartong. Då har du bevis på hur det såg ut innan teknikern satte igång. och hur han hanterade sakerna. Så om de förstör vägg och enhet så har du bildbevis. Kör det klassiska tidningstricket när du fotar
Att du fotar när du själv monterar ner sakerna är egentligen av samma anledning. De ska inte kunna påstå att du själv sliter ner prylarna å slänger dessa om kring dig.
Mycket jobb, men om de känns som att de skulle kunna trilla ner på dagis nivå så är det viktigt att man själv håller sig på högstadienivå åtminstone