Det var Lolight som sa att man har en värmeväxlare iom arbetstanken. Då tappar man temperatur och COP.
Ska man både ha tanken som arbetstank och varmvattenberedare så kan man koppla via en växelventil så att man värmer nedre delen 'flytande' till den temperatur värmesystemet behöver och övre delen till den temperatur tappvattnet behöver.
 
S smurfen72 skrev:
Antar att brine cp reglerar sig själv på en så pass ny vp och det gör inte så mycket om deltat ligger lite högre det blir lite lägre medel brine temp men å andra sidan mindre driv ström till cp. Du har väl tilltagen borra och vp om du inte behöver mer effekt än så. Vart i landet ligger huset om det är så kallt ?
Ah, ok. Det kan vara sant. Då låter jag den vara. CPn % följer efter växlarna som kompressorn ökar. Långt upp i Norra Norrland. Vi har haft -37 som mest iår.
 
Men skulle någon kunna förklara för mig hur jag kan räkna ut COP?
Jag har monterat kwh mätare över VP och skriver av drifttimmarna av VP.
 
Det finns väl två sätt. Antingen kollar du genomsnittstemperaturen VP'n producerar och kollar i tillverkarens tabeller vad den borde ge för COP vid de aktuella driftförhållandens, eller så sätter du en värmemätare på VP'n så att du vet exakt hur mycket energi den producerar och jämför det med den förbrukade energin.
 
L
S smurfen72 skrev:
Fattar inte vad du menar med tankarna kanske du har nån länk som visar de olika produkterna. Vad jag vet är det samma tank tex nibe ukv som används som arbetstank eller volymförstorare/knäpptank funktionen beror på hur den kopplas in.
Jo, du har rätt. Nibe UKV är tex dessa tankar för knäpptank eller förstorare. Nibe VPA blir en separat tank till varmvatten, pga att den måste hållas varmare. Det var nog mera förr när man hade till vedpanna som man hade kombinerade tankar.
 
Har arbetstanken en tank inuti sig eller inte du skrev tidigare att den hade det ? Vad jag vet är det endast ivt/bosch som har kombitank och det är i prinip 2 tankar fast monterade i en enhet.
 
L
S smurfen72 skrev:
Har arbetstanken en tank inuti sig eller inte du skrev tidigare att den hade det ? Vad jag vet är det endast ivt/bosch som har kombitank och det är i prinip 2 tankar fast monterade i en enhet.
Det finns tydligen en sådan tank till vp, den heter VPAS, men det är till solvärme. Så rent generellt nej. Det är bara en tank. Men man behöver två olika tankar om du inte har varmvatten internt i pumpen. Och ska ha knäpptank också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.