Rüdiger Rüdiger skrev:
Bara en fråga: varför kör du inte med decentral anläggning typ lunos eller so.? 5-6 stycken rör i yttervägg (ca.) el-anslut pang. Ingen rördragning.
ursäkta, i fall att produktnamn är förbjudet, radera
Nu har jag tittat lite närmare på det, och förutom kommentarerna från andra ovan, så känns det inte som något för mig ... Hemsidan för Lunos-agenten kändes ju inte så lite "snake oil" heller ...

1: Mindre rördragning, men mer eldragning? Ventilationsrör drar jag själv, el kopplar nån annan. Alternativet är att ha fula sladdar efter väggen i varje rum? (om det sitter en vanlig kontakt på)..
2: Hål i varje vägg? Nja ..
3: Två utsug i badrum? Nja...
4: Vad händer om en går sönder om 5 år, och företaget gått i konkurs? Då får man byta allihop ....Har man ett centralt FTX-agg är det bara att slänga ut det gamla och stoppa i ett nytt, om det inte finns reservdelar såklart. ...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Fortfarande inget svar från Alig ventilation .. ska man sparka på dem eller?
 
Sparka. Får du ingen reaktion så dumpa dom och klaga hos de du fick kontakten av.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sparka. Får du ingen reaktion så dumpa dom och klaga hos de du fick kontakten av.
Fick svar rätt snabbt... Han hade tydligen irrat bort sig när han jagade golvdon som var justerbara .. :rolleyes::rofl:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Förr var det ganska vanligt med golvdon och vid ett nybygge hade det varit enkelt att mintera innan innergolv blivit lagt och man haft koll på hur golvbjälkar ligger. Istället för att börja med golvlådor under bjälklaget och behöva ta 40 x 20 cm hål så går det utmärkt att borra hål med en dosfräs och dra upp ett 80 mm spiro till innergolv och sedan få tillverkat en enkel skärm som sprider luften efter väggen. Luftmängden stryps med spjäll på kanalen under golv och vill man vara extrem kan man komplettera med en ljuddämparslang. Själv skulle jag nog hellre satsat på en kanaldragning inomhus och tagit omaket med att behöva göra en inklädnad i något rum. Schematisk ritning över ventilationssystem med måttangivelser och noteringar för installation i golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://inventiair.se/Produkter/home/
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
E exerg skrev:
Förr var det ganska vanligt med golvdon och vid ett nybygge hade det varit enkelt att mintera innan innergolv blivit lagt och man haft koll på hur golvbjälkar ligger. Istället för att börja med golvlådor under bjälklaget och behöva ta 40 x 20 cm hål så går det utmärkt att borra hål med en dosfräs och dra upp ett 80 mm spiro till innergolv och sedan få tillverkat en enkel skärm som sprider luften efter väggen. Luftmängden stryps med spjäll på kanalen under golv och vill man vara extrem kan man komplettera med en ljuddämparslang. Själv skulle jag nog hellre satsat på en kanaldragning inomhus och tagit omaket med att behöva göra en inklädnad i något rum. [bild] [länk]
Detta är de lite mer klumpiga lådorna:https://inventiair.se/Produkter/home/
 
E exerg skrev:
Förr var det ganska vanligt med golvdon och vid ett nybygge hade det varit enkelt att mintera innan innergolv blivit lagt och man haft koll på hur golvbjälkar ligger. Istället för att börja med golvlådor under bjälklaget och behöva ta 40 x 20 cm hål så går det utmärkt att borra hål med en dosfräs och dra upp ett 80 mm spiro till innergolv och sedan få tillverkat en enkel skärm som sprider luften efter väggen. Luftmängden stryps med spjäll på kanalen under golv och vill man vara extrem kan man komplettera med en ljuddämparslang. Själv skulle jag nog hellre satsat på en kanaldragning inomhus och tagit omaket med att behöva göra en inklädnad i något rum. [bild] [länk]
Det är ju krypgrund på kåken, och jag har redan bytt blindbotten i trä mot cellplast, så det är en smal sak att plocka ner isoleringen igen och hitta reglarna .. Hålet i golvet är ju en annan sak dock... Men det är ju lockande att göra som du ritar ovan, om inte annat så för priset.. inventiair home kostade 1200+moms och frakt styck...
 
För det priset kan man ju köpa en 3D printer och tillverka egna delar :p
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
För det priset kan man ju köpa en 3D printer och tillverka egna delar :p
Jag har en halvfärdig Prusa i3 ... :D .. saknar hotend/extruder, kanske skulle lägga 2-3 tusen på bra såna istället?

Förresten, har Alig återkommit? Nä. Och då var frågan rätt enkel: är det rimligt att göra såhär (dra tilluft i krypgrund med golvdon) och vad kostar det om nu gör ritningen. :rolleyes:
 
Jahapp .. fortfarande inget svar .... förtroendet för Alig är väl sådär?
 
Redigerat:
Då är det väl bara att börja leta saker på egen hand?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är det väl bara att börja leta saker på egen hand?
Tja, antar det ... Har du några förslag på hur man skulle göra golvdon själv? Även om ett enkelt hål i golvet och en skärm upp bakom elementet (enligt skiss ovan) skulle funka så är det ingen lösning jag är sugen på från en utseendemässig synvinkel :)rofl:).
 
Bygga en låda och såga ett rektangulärt hål i väggen. Sen sticker man ner den till grunden och ansluter spiro?

Handritad skiss av en ventilationsinstallation med låda, vägghål och anslutning till grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygga en låda och såga ett rektangulärt hål i väggen. Sen sticker man ner den till grunden och ansluter spiro?

[bild]
Hur blir det med ljudnivån ? Det kanske är såpass att jag borde återgå till min ursprungliga plan på att gå upp i garderober, men göra utsläpp vid golvnivå, istället för i taket, och försöka få till en "displacerande ventilation"? ...
 
Du skulle ju kunna dra in en takventil i golvet under garderoben och sätta ett galler i sockeln?

Ljud från ventilen skulle inte jag oroa mig för. Om du har ljuddämpare innan som tar bort aggregatets ljud borde det räcka
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.