D
Serienumret ser man enklast med SADPTool.
Vad som står på kartongerna kan man strunta i.
 
  • Gilla
hitox76
  • Laddar…
Har nu installerat 3 kameror hemma, 2 st 2142 (2.8 mm och 8 mm) och 1 st 2355 (2.8 mm).
2355'an har jag på husgaveln 6 meter upp men är inte nöjd med IR-ljuset. Skall inte IR-ljuset täcka hela bildvinkeln? De andra kamerorna har mycket jämnare ljus.
IR-övervakningskamera bild med ojämnt IR-ljus och dunkla kanter, tagen utomhus på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Har nu installerat 3 kameror hemma, 2 st 2142 (2.8 mm och 8 mm) och 1 st 2355 (2.8 mm).
2355'an har jag på husgaveln 6 meter upp men är inte nöjd med IR-ljuset. Skall inte IR-ljuset täcka hela bildvinkeln? De andra kamerorna har mycket jämnare ljus.
[bild]
Det är ovanligt med IR som täcker hela bildvinkeln på 2.8mm vad jag sett. Iaf på kameror som inte är specifikt gjorda för vidvinkel. Oftast ska dom klara både nära och långt bort så blir en kompromiss. Det kanske funkar bättre på din andra om det finns väggar och tak i närheten som reflekterar ljuset. Så är det på mina kameror iaf.
Det blir också en effekt av snön att kameran kanske drar ner på exponeringen då det blir så ljust i mitten. Alternativt kan du leka med BLC och WDR och se om du kan jämna ut hur den exponerar bilden.

Ett annat alternativ är att skaffa extern IR för att täcka upp.

*edit*

Som det ser ut på kamerorna är nog hikvision 2142 IR leds lite mer anpassade åt vidvinkelhållet då dom saknar reflektor som 2355 har men det är ren spekulation.
 
Redigerat:
D
Felet är nog att du riktar den rakt ner. Blir som motljus IR-ljuset studsar tillbaka mot linsen.
 
D DMOL skrev:
Felet är nog att du riktar den rakt ner. Blir som motljus IR-ljuset studsar tillbaka mot linsen.
Ja precis, det blir mycket ljus i mitten som bara reflekterar uppåt och inte ut åt sidorna. Vet inte om det är enda orsaken men det bidrar helt klart. Har en liknande installation på en kamera men det funkar hyffsat med WDR påslaget.
 
Skall leka lite med inställningarna då. Annars får det bli en 2142 där också.
 
K Kane skrev:
Skall leka lite med inställningarna då. Annars får det bli en 2142 där också.
Gör så. Kör 50% WDR på mina men det är annat märke iof(Dahua).
Har 2142-modellen en bredare ljusprofil så funkar det nog bättre ja.Baserar det endast på hur det ser ut med dioderna på kameran så kan ha fel men du kanske kan se på den du redan har hur ljuset sprids.
 
Kollade nu när jag kom hem i mörkret. Turretmodellen (23xx) har en liten grupp dioder till höger om linsen medan Dome (21xx) har dioder runtom linsen och många fler.
 
K Kane skrev:
Kollade nu när jag kom hem i mörkret. Turretmodellen (23xx) har en liten grupp dioder till höger om linsen medan Dome (21xx) har dioder runtom linsen och många fler.
Man kan anta att Dome:en har mer spritt ljus. Båda har dock 30M i specen men står inget om vinkeln så vågar inte svara på vilken som har bäst ljus. Man får nog mejla och fråga spridningsvinkeln eller testa hur det ser ut.
 
Eftersom jag har en av varje med 2.8 mm så har jag möjlighet att jämföra. Domen vinner.
 
Riktigt spännande att se vad som rört sig på tomten nattetid.
Bor i ett vanligt villaområde och mellan Kl-03-04 är det skytteltrafik på diverse av skogens djur. I natt var rådjur, en fullvuxen räv och en rävunge. Tyckte jag hörde nån katt skrika till så får hoppas rävarna inte tog den :S

Nackdelen med så mycket djurliv är att man inte kan ha något larm i mobilen för då får man inte sova. Rådjuren är även så stora att en deckare inte löse problemet. Ibland är det upp till 3 på engång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.