N Nyfiknast skrev:
Update!
Hade en rörkrökare på besök i veckan. Vi gick igenom hela systemet.
Det som upptäcktes var följande.
Saknades vatten i systemet.
Fyllde på via ett vred. Vred på fullt och efter 6 minuter kom det vatten ur skvallerröret. Måste saknats bra många liter där.

Vi gick igenom pannan.
Helt otroligt nog fanns det ett "3e" läge att sätta by-pass spjället i som jag helt missat trots att jag läst produktbladet flera gånger.
Man trycker in armen riktigt hårt och ner så låser sig armen i det innersta läget och då håller helt tätt mot överförbränningen.
Samt att termostaten i laddomaten inte verkade funka riktigt som den skulle.
En ny termostat på 78C sattes in, nytt vatten fylldes på och luckan stängs till fullo och nu funkar systemet bättre.

Då nytt vatten fylldes på i värmesystemet har jag eldat upp tempen ordentligt så vattnet blir "dött" och inte orsakar korrosion i radiatorer och rör.
Fick 80C både uppe och nere på båda ackumulatortankarna.
Tog ju säkert 10 timmar men då hade jag värme till radiatorerna på och jag började från 30C uppe och 20C nere och 5C på pannan och kallthus+kall skorsten.

Som nämnt i tråden sa även rörisen att när man inte eldar varje dag utan lite sporadiskt så kan det vara svårt att få igång allt och det kan ta tid.
Är skorstenen kall vill röken inte stiga och det kan ryka in om man öppnar luckan.
Samt som ni sagt så ska man inte öppna vedluckan mer än vad som är nödvändigt.

Så nu funkar allt som det ska, det ända som återstår är att koppla in shuntautomatiken, har en display i en kartong och en lång smal kabel som skall gå till ett sovrum och känna av temperaturen och styra flödet till radiatorerna automatiskt och på så vis effektivisera systemet.

Det man önskar nu är ju att man hade haft större tankvolym så värmen räckt längre och att huset haft tilläggsisolering så värmen stannat i huset men det får bli framtida projekt.

Hade även en riktigt trevlig snubbe från anticimex som gick igenom huset grundligt med mig då försäkringsbolaget har det som krav vid nytecknande av villaförsäkring.
Han mätte fukt på vinden som låg på mellan 9-11 % ( allt under 17% är godkänt)
På ett ställe har man dragit ett ventilationsrör från badrummet upp genom taket och öppnat upp tak och takpapp. Där var det 20% fukt men det behövde inte fara någon fara då vi haft snö och regn i 3 månader samt att det varit konstruerat så i 10år och hade det inte varit tätt hade man troligen haft större problem för länge sen.

Källaren och grunden var torra och fina.
I kattvindarna ville fuktmätaren inte ens ge utslag vilket betydde 0% fukt.

Dom här sakerna kan man tolka som ett kvitto på att huset mår bra av att det eldas i källaren och fastän att jag förstår bekvämligheten med bergvärme och dom låga driftkostnaderna så kan man om det vill sig illa rubba den fina floran som håller huset torrt.
Gäller inte alla hus, men detta är från 1936 och byggdes troligen med eldning i källaren som en del av konstruktionen för att det ska lira med ventilation osv.

Vi mätte även den sura veden jag tidigare fått levererad och den låg kring 20% med vissa bitar på 30% vilket är för högt för att det ska funka bra i panna.

Avsotningsmedlet optizon är under utvärdering och man tar 2 matskedar av pulvret och lägger det i tidningspapper och viker ihop och kastar in i elden eller på glödbädden.
Sen stänger man illa kvickt. Efter någon sekund tar det ordentligt fyr och pulvret aktiveras.
Det funkar på så sätt att pulvret blir till rök som sen passerar med vedröken ut och reagerar med tjära och avlagringar på väggarna och binder till sig vissa ämnen som gör att det blir till ett fint sot som ramlar ner och åker med röken ut.
Inget magiskt medel som gör pannan som ny men jag kommer fortsätta dosera de kommande eldningarna då det är lättare att skrapa pannan efter man eldat.
1kg kostade 199kr och räcker en evighet.

Känns som att detta kapitel närmar sig ett avslut.
Nu blir det att dra färdigt elen i huset, slipa golven och måla precis allt.
Har blivit lite sugen på att sätta in en täljstenskamin i vardagsrummet för myseldning och även lite extra värme när kylan blir extrem.
En tanke är även att sätta in en till 750L acctank och öka volymen med 50% men då måste även expansionskärlet på vinden bytas till ett större så vi får se, kanske till nästa vinter.
Att ha expansionskärl på vinden gör att man får en notering av anticimex.
Försäkringen gäller vid vattenskada men ingen reducerad självrisk.
Är förståeligt att det är en risk med att ha vatten draget på vinden men enligt rörisen så får man mindre problem med luft i systemet då luften kan leta sig ut lättare jämför med en tryckkärl i källaren men det finns för och nackdelar med allt.

Har ni frågor så fråga på!
Om du tänker sätta in en eldstad i vardagsrummet så kolla om det kan funka med en vattenmantlad eldstad som du kan koppla till tankarna så du får en del av värmen till övriga huset också.
 
Kul om du ville göra en uppdatering efter den hjälp du fick av din röris.
 
M maxmsm skrev:
Om du tänker sätta in en eldstad i vardagsrummet så kolla om det kan funka med en vattenmantlad eldstad som du kan koppla till tankarna så du får en del av värmen till övriga huset också.
Berätta mer detta låter intressant. Har du några bra sidor att tipsa om?
 
B Bengt_j skrev:
Kul om du ville göra en uppdatering efter den hjälp du fick av din röris.
Tycker att hela systemet lirar bra numera.
Pannan kommer upp i temp, vattnet i tankarna går upp, laddomaten låter inget längre, varmt i huset även vid - 9 kallaste tempen hittils där vi bor.
Det man önskar är ju att man hade större tankar och kanske även en kraftigare panna så värmen håller sig längre men 1 eldning per dag är okej i dagsläget.
Hade varit intresserant att se några siffror på hur mycket en vattenmantlad kamin kan tillföra i värme i systemet:) sitter ni på info/erfarenhet så dela med er!
 
N Nyfiknast skrev:
Berätta mer detta låter intressant. Har du några bra sidor att tipsa om?
En sida med lite info:
https://www.dinbyggare.se/vattenmantlad-kamin-effektiv-varmekalla-det-lilla-huset/

En sida från en butik ett par mil från Helsingborg som jag besökt:

http://www.konstruktion.nu/

En nätbutik:

http://www.nordicvarmesystem.se/sidor/produkter/vattenmantlade-kaminer/inbyggnadskaminer.aspx

Det finns massor om man söker lite, vissa butiker har inte detta i sitt sortiment då de inte funkar vid el-avbrott då pumpen kräver el, men det fixar man genom att koppla pumpen via en stickkontakt och ett batteri + en omformare som man byter till vid el-avbrott.
 
Vilken trevlig tråd, som jag helt har missat!

Fungerar det bra fortfarande?
Har du kommit på något knep för att få upp draget/farten bättre vid iskall panna?
Har du monterat turbulatorer?
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Vilken trevlig tråd, som jag helt har missat!

Fungerar det bra fortfarande?
Har du kommit på något knep för att få upp draget/farten bättre vid iskall panna?
Har du monterat turbulatorer?
Det funkar bra står vid den nu:)

Bästa knepet för att undvika allt det dryga med att få igång en iskall panna är helt enkelt att inte låta den bli iskall. Det är mitt i särklass bästa tips.
Inte under 40 grader skulle jag säga. Då får man lätt igång pannan då skorstenen fortfarande är varm.
Gjorde några egna turbulatorer förra veckan som jag håller på att laborera med nu, dom har sänkt rökgastempen med omkring 50-100grader.
Såhär ser några ut. Dom ska väl vara veckade eller snurrade för bästa effekten men jag tog några metallskenor som låg i garaget bara för att ha något att stoppa i pannan.
Känns helt klart som en bra idé att ha något i tuberna som fångar upp mer av värmen när man ändå eldar liksom.
 
  • Hemmagjorda turbulatorer av metallskenor för att sänka rökgastemperaturen i en panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där designen kan knappast hjälpa.
 
Ser ut som portskenor.
Du kanske bara har sänkt effekten? Vilket yttrar sig med lägre RGT.
Har du kollat med Perifal om dom har några turbulatorer kvar i lager?
 
D Daniel 109 skrev:
Den där designen kan knappast hjälpa.
Därför att? Jag skrev att dom ska vara veckade eller snurrade för bästa effekt men med dom här bitarna finns det mer metall som kan absorbera värmen från pannan, det var vad som fanns i garaget.
 
Metall som kan absorbera värmen? Visst kan den bli varm, men till vilken nytta. Flödet i mitten blir ju snarare isolerat från pannan. Du tycks ha missförstått vad turbulatorerna ska göra.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Ser ut som portskenor.
Du kanske bara har sänkt effekten? Vilket yttrar sig med lägre RGT.
Har du kollat med Perifal om dom har några turbulatorer kvar i lager?
Det är precis vad det är.
Varför skulle effekten ha sänkts? En lägre RGT borde väl innebära att mer av värmen stannar i pannan och inte försvinner ut ur skorstenen.
Det är ju det syftet som turbulatorer har, att sänka rökgastemperaturen och höja värmeutvinningen från pannan.

Baxi säljer inga turbulatorer längre till denna modell, ringde dom innan jag gjorde egna.

Kollade även med eldkraft där jag köpt keramiken ifrån och dom hade inget heller.
Det finns turbulatorer till andra pannan som man säkert kan använda. Hög effekt turbulatorer som det kallades kostar 295kr styck. Sen fanns det ett paket med 6st för 895kr som såg ut att vara av tunnare plåt.

Detta gjorde att jag började läsa om turbulatorer och det finns dom som stoppar i ölburkar i tuberna och får mer effekt. Ett annat billigt knep var att kapa till en grov kätting och hänga i tuberna. Det var rekommenderat av flera. En av dom hade kopplat sin panna till dator och gjort grafer av all data och visade på att man fick ur mer värme med kättingar.

Fick en tidig julklapp av min bror som var en vinkelslip och skenorna i garaget blev utmärkt att göra egna turbulatorer av istället för att köra dom till tippen.

Notera att jag skrev att dom är under utvärdering.
 
Du stoppar ju upp flödet. Då går effekten ner. Eftersom de är raka medför de inte turbulens. Det flöde som går i mitten blir isolerat från pannan. Skenan har ingen möjlighet att leda värme till vattnet, så den ökar inte värmeupptaget. Skaffa spikband och bygg egna veckade turbulatorer.
 
D Daniel 109 skrev:
Du stoppar ju upp flödet. Då går effekten ner. Eftersom de är raka medför de inte turbulens. Det flöde som går i mitten blir isolerat från pannan. Skenan har ingen möjlighet att leda värme till vattnet, så den ökar inte värmeupptaget. Skaffa spikband och bygg egna veckade turbulatorer.
Så dom både stoppar upp flödet, sänker effekten och har ingen möjlighet att leda värme till vattnet och jag har missuppfattat vad turbulatorer är till för.
Dags att dra ut den där pinnen ur röven för det var väldans vad du blev besvärad av att jag lagt några skenor i min vedpanna.

På BAXIs hemsida står följande.

Turbulatorer
Med en uppsättning rökgasturbulatorer kan rökgastemperaturen sänkas med ca 40-50C. Detta höjer pannans verkningsgrad och håller kvar energin i pannan istället för att den försvinner ut i skorstenen.

Så nu vet du det.

Och mitt inlägg om att jag läst att tillomed kättingar funkar gick dig helt förbi.
Dom bitarna jag har stoppat i har inte som funktion att trycka rökgaserna ut mot tubernas väggar utan istället bara fånga den värme som annars går förlorad när den försvinner ur skorstenen.
Dom hänger alltså bara där för att bli varma medans jag eldar och hjälper till att bevara värmen efter det brunnit ut.

Som när man eldar ute så kan man lägga stenar i brasan och när brasan brunnit ut kan man lägga dom under sin sovsäck och täcka med sand för att få varmare underlag och hålla värmen.

Kommer att stoppa in tjockare gods i pannan när jag har möjlighet till det för dom blir varma och hjälper därmed till att hålla uppe tempen i tuberna även när elden slocknar. Det är syftet

Och att hålla tuberna varma längre ger de facto mer värmeöverföring även fast dom inte står i direkt kontakt med väggen i tuberna då det är mer massa som blir uppvärmt och därmed håller värme längre.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.