Vårat hus panelade jag om utan att tilläggsisolera, satte vindduk istället och luftspalt.
Huset byggt innan 1920, 200kvm, 16 000:- i elkostnader/år.
Ägaren innan låg på tre gånger våran förbrukning.

Din panna drar troligtvis för mycket att värma vv i, byt den mot en mindre beredare i köket och en större till badrum, vi sparade in hela kostnaden redan efter ett år för de två vv beredarna.

Din värmepump måste vara defekt om du har kostnader på 8 000:- på en månad i förbrukning.

Vi satte in golvvärme i hall och i badrummet, hallen är drygt 9 kvm (1000 W, slinga), badrum ca 11 kvm (1000W slinga), dessa båda drar drygt 450 kWh/ månad vid - 15 grader utomhus.

Inne har vi drygt 20 på nedre plan och 16-17 på övre plan, i sovrummen.

Har du provat vad det är som drar så hiskeligt mycket el?

Stäng av allt, gå ut till läraren, sätt på en sak i taget, stäng av den och prova nästa så ser du snart vad som drar el utan att ge något tillbaka.

Om du har gamla elelement och har dem inställda på hög temperatur kan de ge lite värme men drar mycket i förbrukning.

Själva har vi nu endast ett element på i hela huset, ingen värmepump, bara värmeslingor och stödeldar i en större täljstenskamin.

Antingen köper ni två nya, effektiva luft/luft, eller installerar en kamin för pelletseldning samt byter bort elpannan på 7 kWh, bara den kan kosta 168 kWh/dygn om något är fel med den (ca 5 000/ månad).

Mvh P-A
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Mitt tips fixa bergvärme med en komplett konvertering kommer du sänka förbrukningen rejält, jag gick från 40.000 kwh till ca 10.000 kwh per år. -80 procent altså. Jag kan ha 23 grader inne och utan att behöva tänka ytterligare åtgärder, det är lite skit samma. :D
Oj shit ..men hade du samma som jag ..direktverkande med brödrostar eller vattenburen? ..jag har nr 1 ..där är mitt problem ... Min kåk har flera halvplan
i L vinkel ..om jag kunde skulle jag vilja slippa ..men börjar hata elräkningar och kallt jämt ..som jag börja så hade vi bara 7minus ute ..bor i Mellansverige...blä ..
 
A Avemo skrev:
Elförbrukning kan variera en hel del även utan stora förändringar. Följande diagram visar elförbrukningen i mitt hus. Jag flyttade in 2009. Förra ägaren tilläggsisolerade fasaden 2008. Jag installerade en luftvärmepump 2011 på hösten. Om du är beredd att lägga lite tid på att kartlägga vad som drar ström är det fullt möjligt att du kan hitta onödiga förbrukare som genast kan stängas av eller reduceras.
[bild]

Jag har kolla sökt mätt (lånat tångampere från jobbet..) blir galen
 
Som jag fråga tidigare ..där var det bara en som bytt fasad ...jag har tegel och gammal isolering ..jag tycker panel är 100 ggr snyggare än tegel kostnad byta allt ?
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag har kolla sökt mätt (lånat tångampere från jobbet..) blir galen
Blir du galen för att du inte förstår eller för att mätningarna verifierat att värmen är boven?

Jag har ett rum i krypgrunden för vattenpump och varmvattenberedare. När jag flyttade in mitt i sommaren var värmen i detta rum påslagen och uppskruvad på 20ºC och dörren vidöppen. Vidare var värmekabeln till vattenledningen påslagen. Två omedelbara gratis sänkningar av förbrukningen.
 
Excel
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Oj shit ..men hade du samma som jag ..direktverkande med brödrostar eller vattenburen? ..jag har nr 1 ..där är mitt problem ... Min kåk har flera halvplan
i L vinkel ..om jag kunde skulle jag vilja slippa ..men börjar hata elräkningar och kallt jämt ..som jag börja så hade vi bara 7minus ute ..bor i Mellansverige...blä ..
Takmonterad elvärme... nått skit som låg rätt i tiden 1978. Kunde slipa skridkon på elmätaren. Satt 2 st LLVP när huset köptes. Den ena flyttades till garaget, den andra åkte på tippen. LLVP funkade skit i mitt hus, bara en massa oväsen och ojämn värme i huset samt att de har dålig verkningsgrad när de verkligen behövs samt att elpriset ofta peakar när det är riktigt kallt.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Blir du galen för att du inte förstår eller för att mätningarna verifierat att värmen är boven?

Jag har ett rum i krypgrunden för vattenpump och varmvattenberedare. När jag flyttade in mitt i sommaren var värmen i detta rum påslagen och uppskruvad på 20ºC och dörren vidöppen. Vidare var värmekabeln till vattenledningen påslagen. Två omedelbara gratis sänkningar av förbrukningen.
Galen för att jag betalar dyrt för ganska dålig / ej stabil och ej hållbar värmekälla verkningsgrad betala för 4 få 1
 
Excel Excel skrev:
Takmonterad elvärme... nått skit som låg rätt i tiden 1978. Kunde slipa skridkon på elmätaren. Satt 2 st LLVP när huset köptes. Den ena flyttades till garaget, den andra åkte på tippen. LLVP funkade skit i mitt hus, bara en massa oväsen och ojämn värme i huset samt att de har dålig verkningsgrad när de verkligen behövs samt att elpriset ofta peakar när det är riktigt kallt.
Min är dessutom 10 år gammal så min blåser bara kallt när det är minus ute ..
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Min är dessutom 10 år gammal så min blåser bara kallt när det är minus ute ..
Hur har du mätt? Du kan inte avgöra temperaturen på ett luftflöde med handen, måste ske med termometer.
 
A Avemo skrev:
Elförbrukning kan variera en hel del även utan stora förändringar. Följande diagram visar elförbrukningen i mitt hus. Jag flyttade in 2009. Förra ägaren tilläggsisolerade fasaden 2008. Jag installerade en luftvärmepump 2011 på hösten. Om du är beredd att lägga lite tid på att kartlägga vad som drar ström är det fullt möjligt att du kan hitta onödiga förbrukare som genast kan stängas av eller reduceras.
[bild]
Avemo! Vad visar ditt diagram? Du har säkert rätt i sak. Men är det samma förutsättningar över tid? Känns mer som en sommarstuga som stått obebodd? För 5000 kW/h direktverkande el får du inte ens pensionärer med ytterkläder på sig inomhus, som duschar varannan vecka och värmer burkmat i mikron.

I normalfallet kostar bara varmvatten 5000kw/h per år.

Ditt hus måste ha haft minst en eldstad. Alternativt en oljepanna i källaren.

Jag tycker TS har fått alla råd han behöver. Stäng av elementen. Köp en ny luft/luft.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Hur har du mätt? Du kan inte avgöra temperaturen på ett luftflöde med handen, måste ske med termometer.
Jag har inte mätt ..jag antog eftersom det är svinkallt inne när det är under 5- ..tänkte bara att den är skit /gjort sitt ..sen är dem gamla inte alls lika bra
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Som jag fråga tidigare ..där var det bara en som bytt fasad ...jag har tegel och gammal isolering ..jag tycker panel är 100 ggr snyggare än tegel kostnad byta allt ?
När vi flyttade in för 18 år sedan förbrukade tidigare ägaren 25000kWh och 4m2 olja!! 108kvm+108kvm källare byggt -73, de hade 24grader inne och en eftermonterad FTX utan styrning med 600m3/h. Nu börjar jag se slutet av våra renoveringar. Tilläggsisolerad vind 60cm lösull+jag tog bort all gammal isolering och tätade ångspärr där det läkte.
Ny FTX Ostbergs Hero130. Bort med mexiteglet och 70mm tilläggsisolering med panel. Alla fönster o dörrar bytta till SP alu. Dränerat med isodrän.
Nibe bergvärme 8,5kw med två borrhål 140+80meter. Vi är inga snåla personer men numera endast två vuxna, innetemperatur 22-23gradet. Nu är totala förbrukningen 14000kWh.
Kostnad! Tja det kör jag strutsmeton med, men målet är att bo billigt o bekvämt när det är dags att gå hem, och det stårväl inte på så är man där.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
P
Livet är för kort för att lägga all energi på att jaga kwh. Är nöjd med att gått från 34000 kwh till 18800 efter byte från elpanna till bergvärme plus några fönster byten.
 
H Husvagnsthord skrev:
Avemo! Vad visar ditt diagram? Du har säkert rätt i sak. Men är det samma förutsättningar över tid? Känns mer som en sommarstuga som stått obebodd? För 5000 kW/h direktverkande el får du inte ens pensionärer med ytterkläder på sig inomhus, som duschar varannan vecka och värmer burkmat i mikron.

I normalfallet kostar bara varmvatten 5000kw/h per år.

Ditt hus måste ha haft minst en eldstad. Alternativt en oljepanna i källaren.

Jag tycker TS har fått alla råd han behöver. Stäng av elementen. Köp en ny luft/luft.
Diagrammet visar ingenting annat än husets elförbrukning per år. Och jag kan bara närmare säga något om förutsättningarna sedan 2009 då jag bott här. Jag ville peka på att ens vanor kan spela stor roll för energiförbrukningen i samma hus. De exakta värdena i stapeldiagrammet är bara relevanta för mig och mitt hus.

Det är byggt som en sommarstuga 1969. Baserat på elförbrukningen gissar jag att det började vara permanent bebott 1998. Det är 64 m² stort och värms med direktel och luftvärmepump. Jag bor här tillsammans med en katt. Men katten förbrukar inte så mycket varmvatten. 5000 kWh för varmvatten är väl typiskt för en familj?

Elmätaren i mitt pumprum tickade 1102 kWh under 2017. Den tar vattenpump varmvattenberedare värmekabel och värme i det rummet. Luftvärmepumpen tog 2881 kWh och direktelen 579 kWh. Jag har c:a 20º inne. Lite mindre i sovrummet som är långt ifrån värmepumpen. Lite mer i badrummet när golvvärmen står på. 1725 kWh hushållsel ger en total på 6287 kWh. Ingen vedeldning det året mer än en brasa i januari då det var ett långt strömavbrott.
 
Redigerat:
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Ok dem flesta här säger borra ..finns det smarta vattenburna element så man med padda kan styra varje rums temp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.