Som rubriken lyder ...jag blir snart psyko av alla elräkningar (bara nu dec-jan 8000tusen) och när jag en dag byter så stänger dem Forsmark

Mina frågor är hur jag ska välja ?bättre el med styrning ,solcell, ny elpanna, sol, berg/jord eller luft/luft -luft-vatten

Idag har jag luft luft plus gamla elradiatorer
Förbrukning 30.800 kw/h -år

Jag har energiglasfönster nytt tak med tilläggisolerat på vind

17-20 grader max inomhus temp. Nu när det är endast 7- ute

Det jag vill säga är att jag betalat dyrt får lite tillbaka ...eller tycker ni att 19-20grader är normalt ?

Vilket system skulle passa mig bäst ..jag måste ju dra alla rör sätta nya element plus källan
.. så det hela blir ju en dyr historia ..

Frågar jag runt i branschen men är så trött på att alla vill sälja berg och offerten jag fick från 2 st vart på ca 220 efter rot

/hjälp matte
 
Bor du i ett slott eller i en koja?
 
Jag har direktel ... och värmer huset med liten effektiv pelletskamin i vardagsrummet. Om du har öppen planlösning kan detta vara ett hyfsat ekonomiskt alternativ, åtminstone som komplement eftersom jag ser att du bor i ett kallare klimat. Jag använder alltså inte elen i golven annat än i badrummet och mina elelement har aldrig använts (huset 14 år gammalt).

Kaminen går dygnet runt dec-jan-febr bortsett från en timme mitt på dagen då jag stänger för att aska. Installationen förhållandevis billig då skorstenen kan sättas vid takfoten och det finns flera kaminer på marknaden som inte är så dyra. Skulle tro att du kan få värmeanläggningen för 20-30'.

Jag förbrukar här i Sydsverige 2 pallar pellets/år. Elen ligger totalt på ca 8.000 kWh för hushållet. Det är "mysigt" att fylla på pelletsen; lite som vedspisdoft! Kaminen klarar av att gå ca 8 timmar utan påfyllning men det finns kaminer på marknaden som kan lagra mer (men då är de inte lika snygga).

Att hålla rumstemperaturen strax under 20 grader tycker jag är rimligt.
 
N Noseone skrev:
Bor du i ett slott eller i en koja?

140+70 kv/m2
 
Att byta brödrostarna till modernare oljefyllda elradiatorer eller till ett vattenburet med elpanna kommer inte få ner några elräkningar tyvärr.
Det är en vanlig missuppfattning att nya elradiatorer skulle vara effektivare än gamla, så är det inte!

Jag har själv direktverkande el och en luft luft VP. Mindre hus än dig, 150 kvadrat. Huset är från 1972 men tilläggsisolerat. Klarar mig på 12000kwh per är. Då har vi ändå alltid 22-23 grader.
 
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Att byta brödrostarna till modernare oljefyllda elradiatorer eller till ett vattenburet med elpanna kommer inte få ner några elräkningar tyvärr.
Det är en vanlig missuppfattning att nya elradiatorer skulle vara effektivare än gamla, så är det inte!

Jag har själv direktverkande el och en luft luft VP. Mindre hus än dig, 150 kvadrat. Huset är från 1972 men tilläggsisolerat. Klarar mig på 12000kwh per är. Då har vi ändå alltid 22-23 grader.
Hm ..hur gör du då ?

Min andra stora bov är att duschvattnet där pannan är från 1971 7kw .. 2 stora 2 små ...vattnet tar slut varje dag nästan ..vi är inga badare/långduschare ...ja iaf inte varje dag
 
V vectrex skrev:
Att byta brödrostarna till modernare oljefyllda elradiatorer eller till ett vattenburet med elpanna kommer inte få ner några elräkningar tyvärr.
Det är en vanlig missuppfattning att nya elradiatorer skulle vara effektivare än gamla, så är det inte!

Jag har själv direktverkande el och en luft luft VP. Mindre hus än dig, 150 kvadrat. Huset är från 1972 men tilläggsisolerat. Klarar mig på 12000kwh per är. Då har vi ändå alltid 22-23 grader.

Även uttervägg isolerat ?
 
En kvartsmiljonfråga!

Svaret är att det beror på ... en massa saker.
Jag har det likadant och har funderat på detta en hel del.

1 Kan du göra det mesta själv eller blir det inköpta tjänster?
2 Är huset kompakt och därmed (förhållandevis) enkelt att installera vattenburet?
3 Få stora rum eller många små?
4 Öppen planlösning eller inte?
5 Vilka pengar finns tillgängliga, dvs vad är max kostnad (totalt).
6 Vad för tak, takyta och riktning på taket (väderstreck)?
7 Ligger huset så att det är lättsålt/efterfrågat?

Olika typer av lösningar kräver olika saker.
Sedan får man värdera vad man själv vill ha/tycker är viktigast. (Gör en prio-lista)
För min del står vattenburen värme högst då det ger mest frihetsgrader i att välja uppvärmningssystem, men det är också den dyraste lösningen då vi har ett hus med många små rum/fönster, lågt i tak, ingen källare, gammal stengrund som man inte vill gräva i närheten av, samt ett fristående garage/verkstad, och inget lämpligt utrymme för varken pannrum eller att ha ackumulatortankar.
Alltså blir investeringen för vattenburet hög, och ovanpå det kommer att i princip precis hela huset måste måste göras om (ffa invändigt).

Jag skulle rekommendera att titta på solceller, om taket är lämpligt. Då kan du få ner kostnaden för elen, kanske rent av tjäna några kronor, och behålla det otroligt enkla, användarvänliga och billiga systemet med elradiatorer, men med en mkt lägre totalkostnad.

Har själv kaminer, men med en icke öppen planlösning är det värdelöst för uppvärmning. Dessutom måste man hålla på med vedhantering jämnt, och ha ngn som är hemma och sköter eldningen på dagarna, samt ev eldvakt på nätterna, om man inte tycker det är ok att gå upp på morgonen i svinkallt hus och ta en rejält varm dusch för att kompensera.

Pelletskamin är motsvarande LLVP, fast med den skillnaden att den ger så mkt värme som man behöver även när det är riktigt kallt, och kan ge värme vid strömavbrott om man har batteribackup.Å andra sidan är nog driftskostnaden högre för pellets än en LLVP.
 
Det finns inga snabba, enkla och billiga vägar skulle jag säga. Problemet är i grunden att ditt hus har ett stort energibehov. Om det beror på att det är otätt eller dåligt isolerat eller om det är något mer än värmen som drar mycket vet vi inte.

Energiglas i fönstren skriver du. Är det nytt glas i gamla bågar då? Hur ser tätningslisterna ut och hur är det med drevningen runt karmarna?

Hur stor är varmvattenberedaren? Om det inte läcker någonstans så kommer inte en ny att minska förbrukningen nämnvärt. Om den nya möjliggör att ni använder mer varmvatten och ni även gör det lär förbrukningen tvärt om öka.

Kan du inte få huset att läcka mindre värme så återstår bara att värma med något alternativ till direktel som kostar mindre per kWh. Utan att dra in vattenburen värme är det i princip bara en till luft luftvärmepump eller en pelletskamin som är realistiskt.

Hur sitter den befintliga luft luftvärmepumpen i huset? Står den uppställd högre än elelementen? Låter du det bli ett par grader kallare i de rum som är längst ifrån värmepumpen?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Hm ..hur gör du då ?
Min andra stora bov är att duschvattnet där pannan är från 1971 7kw .. 2 stora 2 små ...vattnet tar slut varje dag nästan .
Jag tror inte varmvattenberedaren är tjuven. Vi märkte ingen skillnad när vår varmvattenberedare från -74 ersattes med en modern. Den nya kanske är bättre isolerad, men skillnaden i elförbrukning för huset är inte märkbar. Dusch, disk och badvanor kan vara orsak till en hög förbrukning.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
MultiMan
Varmvatten kan vara en mycket stor bov. Jag bor i hus från 1926 med spån i väggarna och vinden, dock med moderna treglas och inget tvärdrag. Har nu 20-22C inne och med en LLVP samt direktverkande el kommer jag hamna någonstans runt 12000 kWh/år, 114m2. Utan värmepumpen låg jag på 16' och hade bara 17-18C inne.

Bor normalt själv men med kvinnligt besök så kan månadsförbrukningen dra iväg med minst 30%, ibland mer. Lite matlagning, mest varmvatten som står för det.
 
Jag förstår din frustration matte. För några år sedan var jag i samma situation som dig.

Fullkomligt vräkte in el o ved i mitt hus. Kunde ändå kyla öl i hörnen. Upplevde hela huset som ett enda stort kallras. Men det var då. Idag lallar jag runt i t-shirt med 23 grader inomhus. Och ids inte tända vedspisen i köket eller någon av de två kakelugnarna.

Lösningen i mitt fall var isolering och konvertering till vattenburen uppvärmning.
Trots mycke arbete själv har jag fått plöja ner många hundratusentals kronor.

Så här är det!
Vill du spara kW/h är ytterligare luft/luft värmepump alternativet med kortast återbetalningstid. Gärna i kombination med eldstad - om du har tillgång till billig ved.

Men! Vill du ha ökad komfort är mer isolering enda alternativet. Bra att du tilläggsisolerat vinden. Tyvärr är ju ytterväggarna en större bov. Sanningen ”värmen stiger alltid” är ju i sammanhanget en lögn.

Problemet med tilläggsisolering av fasad o golv är att det är kostsamt. Och bara går att räkna hem om huset ligger i en del av Sverige där bostadsmarknaden kan göra även arbetsskygga människor till miljonärer.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har direktel ... och värmer huset med liten effektiv pelletskamin i vardagsrummet.
Det låter trevligt Yonna!
Kikade lite på pelletskaminer innan vi bestämde oss för en vanlig braskamin med täljsten.
Vad är det för en kamin du har?
 
Har en Eco Baby. Var på den tiden den "minst fula" på marknaden men jag ser att det finns fler alternativ idag. Min lär klara bostad på 130 m2 (beroende på planlösning) men mitt hus är mindre. Satte inne i kattvinden liten motor som skyfflar värmen till hallen längst bort - men den installationen var fullständigt onödig och används aldrig. Den äter 1 säck/dygnet när det är som kallast i Skåne (kustnära så här blåser mycket).
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns inga snabba, enkla och billiga vägar skulle jag säga. Problemet är i grunden att ditt hus har ett stort energibehov. Om det beror på att det är otätt eller dåligt isolerat eller om det är något mer än värmen som drar mycket vet vi inte.

Energiglas i fönstren skriver du. Är det nytt glas i gamla bågar då? Hur ser tätningslisterna ut och hur är det med drevningen runt karmarna?

Hur stor är varmvattenberedaren? Om det inte läcker någonstans så kommer inte en ny att minska förbrukningen nämnvärt. Om den nya möjliggör att ni använder mer varmvatten och ni även gör det lär förbrukningen tvärt om öka.

Kan du inte få huset att läcka mindre värme så återstår bara att värma med något alternativ till direktel som kostar mindre per kWh. Utan att dra in vattenburen värme är det i princip bara en till luft luftvärmepump eller en pelletskamin som är realistiskt.

Hur sitter den befintliga luft luftvärmepumpen i huset? Står den uppställd högre än elelementen? Låter du det bli ett par grader kallare i de rum som är längst ifrån värmepumpen?
Oj fixar inte svara på allt ..nya fönster inte 2 till 3 glas med gammal karm ..u värde under 0.8

Öppen planlösning har jag ..förutom vardagsrummet som är svinkallt

Llvp är 10 år gammal verkningsgrad betala för 2 få 0.5 tillbaka .. ( min uppskattning)

Sedan har jag ju pannan från 1971 ...måste ju snart lägga in den i beräkningen ...

Jag är medveten om att 70talet var dem allergiska mot energi spar och isolering
 
  • Gilla
MIKE THE HAMMER
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.