lärjungen
EDIT: När ni kommer med svar vill jag gärna att ni länkar till en auktoriserad källa som verifierar det ni skriver. Helt enkelt för att undvika spekulationer :)

Jag har två funderingar.

Fundering #1
Jag har på tomten två friggebodar där entrén på respektive friggebod möts på en gemensam altan med gemensamt tak. Stugorna sitter således ihop och bildar ett L.

Under vintern har jag börjat med ett projekt där jag byggt in denna gemensamma altan med väggar, isolerat (stugorna hade bara isolerat golv tidigare), satt in lite fler fönster osv. Friggebodarna har nu, i och med mina ingrepp, blivit en enda sammanhängande stuga. Jag bor ute på landsbygden i en mindre by, och är således utanför detaljplan. Därmed har jag gått runt i förvissningen om att bygglov inte behövs för detta. Och eftersom friggebodarna dessutom redan hade ett befintligt gemensamt tak och golv mellan sig slog mig inte tanken att någon form av tillstånd skulle krävas. Tilläggas bör att stugan kommer att användas som gästboende och periodvis hyras ut till sommargäster.

Men under kvällen började jag fundera lite närmare på omständigheterna och kollade upp Boverkets regler. Viktigt i sammanhanget är ju att eftersom jag byggt ihop två friggebodar som vardera var på ca 15 m2, plus en altan på ca 10 m2, så är ju totala kvadratmetern nu uppe i ca 40 m2. Min tolkning av Boverkets regler är ändå att jag inte behövde bygglov, men passar på att lufta mina funderingar här också för att se om jag möjligen misstolkat någonting.

Boverket skriver nämligen såhär:

"Det krävs i de flesta fall bygglov för att göra en tillbyggnad. Det krävs dock inte bygglov för att göra högst en tillbyggnad på max 15 m² på en- eller tvåbostadhus."

och

"Utanför ett område med detaljplan krävs normalt inte bygglov för ändringar av en byggnads yttre utseende."

Eftersom altanen som binder ihop stugorna är ca 10 m2 så håller jag mig ju innanför ramarna för ovanstående regel om 15 m2, om det nu kan klassas som en tillbyggnad när jag endast satt väggar på en redan befintlig del av byggnaden. Sen vet jag inte om det gör någon skillnad att stugan inte är något egentligt bostadshus, men känns som att kraven isåfall borde vara lägre, inte högre.


Fundering #2
I denna stuga har jag tänkt göra ett enklare badrum utan tätskikt (förutom på golvet). Duschkabin, toalett och handfat. Inget badrum eller avlopp fanns tidigare. Krävs det någon form av anmälan för det? Och isåfall varför? Kan någon isåfall länka till kraven så jag får det svart på vitt. Hittar inte riktigt någonting som berör friggebodar eller fritidshus.
 
Redigerat:
Friggebod får du bara ha högst 15 kvadratmeter sammanlagd byggnadsarea av på tomten (9 kap. 4 § PBL). Så du kan inte ha två friggebodar á 15 kvadratmeter. Då är den ena en friggebod om 15 kvm och den andra en komplementbyggnad om 15 kvm.

Bygger du ihop friggebodarna genom att sätta ytterligare två väggar på altanen, så att du får en byggnad om 15 + 10 + 15 kvm genom tillbyggnad, då har du en komplementbyggnad om 40 kvadratmeter. Hade du ett tak över altanen tidigare som satt mellan dessa komplementbyggnader så har du redan en komplementbyggnad om 40 kvm som är sammanbyggd med byggnadsdelar. Då har du ingen friggebod kvar på fastigheten, bara en komplementbyggnad bestående av olika mer eller mindre kreativt ihopsatta delar.

Om komplementbyggnaden (oavsett storlek så länge den inte är en friggebod) är lovpliktig beror på om din fastighet är inom eller utanför detaljplan (alternativt områdesbestämmelser), och om den ligger inom sammanhållen bebyggelse utanför detaljplan (9 kap. 6 § PBL). Har du en eller två grannar som ligger på tomter bredvid din eller tvärs över en väg så är din tomt inom sammanhållen bebyggelse.

Inom sammanhållen bebyggelse och inom detaljplan så måste du ha bygglov för komplementbyggnader som inte är friggebod eller attefallshus. Och attefallshus behöver du anmälan för.

Så i korthet: Om du inte bor utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse är din konstruktion på 15 + 10 + 15 ett "svartbygge". Bor du utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse så beror det helt och hållet på hur mycket du redan har byggt på tomten utan lov, hur nära du hamnat tomtgräns och om komplementbyggnaden ligger inom bostadshusets omedelbara närhet (typ inom 25 meter).
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
T Tänka skrev:
Friggebod får du bara ha högst 15 kvadratmeter sammanlagd byggnadsarea av på tomten (9 kap. 4 § PBL). Så du kan inte ha två friggebodar á 15 kvadratmeter. Då är den ena en friggebod om 15 kvm och den andra en komplementbyggnad om 15 kvm.

Bygger du ihop friggebodarna genom att sätta ytterligare två väggar på altanen, så att du får en byggnad om 15 + 10 + 15 kvm genom tillbyggnad, då har du en komplementbyggnad om 40 kvadratmeter. Hade du ett tak över altanen tidigare som satt mellan dessa komplementbyggnader så har du redan en komplementbyggnad om 40 kvm som är sammanbyggd med byggnadsdelar. Då har du ingen friggebod kvar på fastigheten, bara en komplementbyggnad bestående av olika mer eller mindre kreativt ihopsatta delar.

Om komplementbyggnaden (oavsett storlek så länge den inte är en friggebod) är lovpliktig beror på om din fastighet är inom eller utanför detaljplan (alternativt områdesbestämmelser), och om den ligger inom sammanhållen bebyggelse utanför detaljplan (9 kap. 6 § PBL). Har du en eller två grannar som ligger på tomter bredvid din eller tvärs över en väg så är din tomt inom sammanhållen bebyggelse.

Inom sammanhållen bebyggelse och inom detaljplan så måste du ha bygglov för komplementbyggnader som inte är friggebod eller attefallshus. Och attefallshus behöver du anmälan för.

Så i korthet: Om du inte bor utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse är din konstruktion på 15 + 10 + 15 ett "svartbygge". Bor du utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse så beror det helt och hållet på hur mycket du redan har byggt på tomten utan lov, hur nära du hamnat tomtgräns och om komplementbyggnaden ligger inom bostadshusets omedelbara närhet (typ inom 25 meter).
Tack för svar.

Ok, då är det ingen friggebod helt enkelt. Den fanns redan på tomten när jag köpte mitt hus, dvs jag har inte utfört detta bygge själv från början. Men jag vill minnas att det, mycket riktigt, från början var ett svartbygge (byggt -91) som smälldes upp utan kommunens vetskap och innan friggebodsreglerna blev generösare. Det har dock sedermera registrerats av en tidigare husägare och är numera helt lagligt. Jag flyttade in på tomten 2014.

Hursomhelst: om jag tolkar dig rätt så är stugan/stugorna en komplementbyggnad och ingen friggebod. Och eftersom en tidigare ägare gjort upp med kommunen är det lagligt. Frågan kvarstår dock: fick jag sätta upp väggar på altanen utan att anmäla det? Jag bor, enligt definitionen av sammanhållen bebyggelse, på just en sådan. Även om jag personligen tycker att 50 m skog åt bägge håll från min tomt och sommarstugor som "grannar" där bakom inte känns speciellt "sammahållet" ;)

EDIT: Sen kan man ju diskutera huruvida det egentligen är en komplementbyggnad. För det ligger nämligen till såhär: jag äger två stycken tomter. Den ena ligger bostadshuset på, och den andra ligger denna "komplementbyggnad" på. Men enligt definitionen för komplementbyggnad "krävs det att det finns en större byggnad (huvudbyggnad) på fastigheten." (citerad källa: Wikipedia), vilket det ju inte gör. Stugan är den enda byggnaden på den tomten, som har en annan fastighetsbeteckning. Vad är det då för en byggnad rent juridiskt?
 
Redigerat:
Låter inte som sammanhållen bebyggelse. Normalt räknar man att det krävs ett tiotal hus, och med angränsande tomt menas tomt, gränsar din tomt till skog är det förstås något annat.

Uppåt 50 kvm kan du komma undan med som komplementbyggnad utan bygglov. Olika tolkningar i olika kommuner, så hur just din kommun väljer att tolka reglerna vet jag inte.

Ser nu din edit. Är det på olika fastigheter skulle jag vara väldigt försiktig. Dels kommer du sannolikt behöva bygglov (kan finnas undantag för näringsfastigheter) dels riskerar du att behöva betala för separat anslutning till el, vatten och avlopp (om det senare finns i kommunal regi).
 
lärjungen
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter inte som sammanhållen bebyggelse. Normalt räknar man att det krävs ett tiotal hus, och med angränsande tomt menas tomt, gränsar din tomt till skog är det förstås något annat.

Uppåt 50 kvm kan du komma undan med som komplementbyggnad utan bygglov. Olika tolkningar i olika kommuner, så hur just din kommun väljer att tolka reglerna vet jag inte.

Ser nu din edit. Är det på olika fastigheter skulle jag vara väldigt försiktig. Dels kommer du sannolikt behöva bygglov (kan finnas undantag för näringsfastigheter) dels riskerar du att behöva betala för separat anslutning till el, vatten och avlopp (om det senare finns i kommunal regi).
Men om byggnaden redan är reggad och klar hos kommunen, varför skulle de kräva bygglov? I synnerhet om 15 m2 tillbyggnad inte kräver det? Denna komplettering med väggar på altanen kan ju inte betraktas som något mer spektakulärt än en tillbyggnad, om ens det eftersom ytan med tak och golv redan fanns tidigare.

Har enskilt avlopp, och el fanns redan dragen till stugan.
 
OM detta är utanför sammanhållen bebyggelse, så tror jag att du inte behöver bygglov. Men de reglerna kan jag dåligt.

Om vi antar att det är inom sammanhållen bebyggelse (numera räcker det med ett eller två hus inom ca 200m, så är det sammanhållen bebyggelse). Kommunen definierar vilka områden som är sammanhållen, men utifrån ungefärliga riktlinjen om minst 2 - 3 hus.

Då är det bygglovspliktigt att öka ytan, och att göra ändringar av utseende osv.

Det jag tror du syftar på med att man får bygga på 15 kvm, är attefallsreglerna. Du får bygga 25 kvm fristående komplementbyggnad, eller (och??) bygga på 15 kvm på en bef. byggnad utan lov. MEN man måste då ändå göra bygganmälan, och därmed ha kontrollplan osv.
 
Att skapa ett rum genom att sätta upp väggar på en altan är bygglovspliktigt, även om altangolvet och taket (max 15 kvm skärmtak + några andra förutsättningar) inte är bygglovspliktigt. Detta då om det är inom detaljplan eller sammanhållen bebyggelse. Utanför sammanhållen bebyggelse är vissa mindre utbyggnader helt fria.
 
Hemmakatten
Vad menar du, TS, med att byggnaden är "reggad och klar"? Har du fått bygglov i efterhand? Eller är den att räkna som ett svartbygge mer än 10 år gammalt som därmed inte behöver rivas?
 
Lite off topic om elen.

Men om elbolaget (nätägaren) upptäcker att du matar el från din ena fastighet till en byggnad på en annan fastighet, så kan de bråka. Du måste egentligen ha ett eget abonemang, med egen anslutningsavgift osv. för den andra fastigheten. Nätägaren har monopol på att distribuera el inom området.

I situationer som den här är det nog i praktiken rätt ovanligt att nätägaren agerar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
Här i fritidshusområdet bredvid oss har elverket inte godtagit en sådan lösning. Ungefär samma situation som hos TS. Dvs. två tomter, litet "gästhus" på ena tomten och bostadshuset på den andra tomten. De har fått betala två elavgifter, två vattenavgifter, två samfällighetsavgifter. Det enskilda avloppet har de dock gemensamt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
lärjungen
H hempularen skrev:
Det jag tror du syftar på med att man får bygga på 15 kvm, är attefallsreglerna. Du får bygga 25 kvm fristående komplementbyggnad, eller (och??) bygga på 15 kvm på en bef. byggnad utan lov. MEN man måste då ändå göra bygganmälan, och därmed ha kontrollplan osv.
Har du en källa på detta? Jag hittade informationen om tillbyggnad på Boverkets hemsida, närmare bestämt här.
 
lärjungen
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad menar du, TS, med att byggnaden är "reggad och klar"? Har du fått bygglov i efterhand? Eller är den att räkna som ett svartbygge mer än 10 år gammalt som därmed inte behöver rivas?
Som jag skrev ovan finns detta byggnadsverk på tomten sedan -91, och det har berättats för mig att dåvarande ägare uppförde det som svartbygge. Senare ägare anmälde dock bygget till kommunen för att få det godkänt. Allt detta skedde långt innan jag flyttade hit. Vet ej om det var mer än tio år efter att det uppfördes, men det jag blivit informerad om är att bygget idag inte betraktas som svart.
 
lärjungen
H hempularen skrev:
Att skapa ett rum genom att sätta upp väggar på en altan är bygglovspliktigt, även om altangolvet och taket (max 15 kvm skärmtak + några andra förutsättningar) inte är bygglovspliktigt. Detta då om det är inom detaljplan eller sammanhållen bebyggelse. Utanför sammanhållen bebyggelse är vissa mindre utbyggnader helt fria.
Jag vill gärna ha källor på påståenden som dessa tack :) I synnerhet då jag läst raka motsatsen på Boverkets hemsida (här)

Jag citerar igen:

"Det krävs i de flesta fall bygglov för att göra en tillbyggnad. Det krävs dock inte bygglov för att göra högst en tillbyggnad på max 15 m² på en- eller tvåbostadhus."
 
Är båda fastigheterna klassade som bebyggda av Skatteverket, typkod 220 eller 213? Jag skulle nämligen tro att det är en förutsättning för att du ska kunna tillämpa Attefallsreglerna då de bygger på att det är en bebyggd småhusfastighet för att få tillämpas.

Attefallsreglerna (och de flesta andra bygglovsregler du behöver titta på) hittar du i 9 kap. plan- och bygglagen. Närmare bestämt 9:4 a för Attefallshus och 9:4 b för dito tillbyggnad.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
lärjungen
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är båda fastigheterna klassade som bebyggda av Skatteverket, typkod 220 eller 213? Jag skulle nämligen tro att det är en förutsättning för att du ska kunna tillämpa Attefallsreglerna då de bygger på att det är en bebyggd småhusfastighet för att få tillämpas.

Attefallsreglerna (och de flesta andra bygglovsregler du behöver titta på) hittar du i 9 kap. plan- och bygglagen. Närmare bestämt 9:4 a för Attefallshus och 9:4 b för dito tillbyggnad.
Det jag hittar på PBL är följande:

"4b § För en- eller tvåbostadshus krävs det trots 2 § inte bygglov för att
1. göra högst en tillbyggnad som inte har en större bruttoarea än 15,0 kvadratmeter, som inte överstiger bostadshusets taknockshöjd och som inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter"

Denna paragraf skulle ju isåfall innebära att mitt tilltag är enligt reglerna.

EDIT: Det jag däremot kan behöva göra är en anmälan eftersom jag enligt kommunen faktiskt har en tomt inom sammanhållen bebyggelse. Någon som vet hur de ställer sig till att anmälan kommer in efter att bygget påbörjats? Jag kommer inte vilja spela dum eller liknande, utan ha öppna kort och i så fall erkänna att jag gjort ett misstag. Blir det tal om straffavgift för sent inkommen anmälan?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.