Hej,
jag har ett problem med min Danfoss ECL 110 Comfort och hoppas att det finns någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig.

Sedan februari 2012 har jag haft en Danfoss ECL 110 installerad men för några veckor sedan började den bete sig väldigt underligt.
Den slår på och av (följt av ett högt smällande ljud) ungefär var 30:e sekund. Jag har haft den avstängd sedan dess med undantag för att prova den på nytt, dock med samma resultat.
När den slår av stängs den av helt och hållet och skärmen blir svart för att sen starta på nytt med lysande skärm och så håller det på fram tills jag drar ur kontakten.

Pga. av det höga ljudet har jag den avstängd hela tiden.


Är det möjligen ngn som vet vad detta kan bero på och vad för konsekvens jag kan förvänta mig om jag låter den vara avstängd helt och hållet?

Om jag skulle vilja få hem ngn som tittar på den, är det en "vanlig" elektriker jag bör kontakta eller är det ngn typ av "värmetekniker" ?

Mvh// Gabriella
 
L
Är det reglercentralen som det låter från eller är det ställdonet som sitter på shuntventilen
den senare kan det smälla i , lyssna som doktorn med en lång skruvmejlsel
 
L Liteavvarje skrev:
Är det reglercentralen som det låter från eller är det ställdonet som sitter på shuntventilen
den senare kan det smälla i , lyssna som doktorn med en lång skruvmejlsel
Tack för ditt svar!
Ljudet verkar komma från automatsäkringen 16A när den slår av och på. :-/
 
L
Automatsäkring ?? var sitter den ,i EL-centralen ?? den ska inte bråka om det verkligen är den , när det fungerar knacka på den och lyssna , hörs då samma ljud som du hört så är det något fel med den , eller att det är glapp på en anslutningskruv på den , är inget ovanligt med att en ledning kommit lite på tvären samt att det kan vara så att ledningen kommit för långt in ,
( isoleringen ligger i kläm med dålig kontakt som följd ) eller att om det finns en skena mellan säkringarna som kommit på fel sida av skruven
( det är som gaffel som träs under skruvskallen ) kan ligga ovanpå
Testa först att slå till och från den några gånger , när du gör det så kommer den att röra sig liiite
blir det inte bra , så finns det bara ett sätt öppna upp och se hur det ser ut enligt ovan
 
  • Gilla
Gabriella_eng
  • Laddar…
¨
L Liteavvarje skrev:
Automatsäkring ?? var sitter den ,i EL-centralen ?? den ska inte bråka om det verkligen är den , när det fungerar knacka på den och lyssna , hörs då samma ljud som du hört så är det något fel med den , eller att det är glapp på en anslutningskruv på den , är inget ovanligt med att en ledning kommit lite på tvären samt att det kan vara så att ledningen kommit för långt in ,
( isoleringen ligger i kläm med dålig kontakt som följd ) eller att om det finns en skena mellan säkringarna som kommit på fel sida av skruven
( det är som gaffel som träs under skruvskallen ) kan ligga ovanpå
Testa först att slå till och från den några gånger , när du gör det så kommer den att röra sig liiite
blir det inte bra , så finns det bara ett sätt öppna upp och se hur det ser ut enligt ovan

Det är själva säkringen till vänster om Danfoss som slår av och på.
När jag knackar på den, så som du beskrev, så hör jag inte samma ljud som när den slår av.
Har skruvat loss fronten för att se så att alla kablar och skruvar sitter där de ska vilket de verkar göra men detta är helt klart överkurs för min del.
Öppet elskåp med Danfoss-enhet, Hager säkring till vänster, rör och ledningar i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack snälla Liteavvarje för att du tog dig tiden att förklara och försöka hjälpa. :)
 
Det är ingen säkring utan en/ett kontaktor/relä

Den kan slå när spänningen till den glappar.
 
Prova att föra upp armen till ”1”.
 
L
Lite svårt att se för långt håll ,för att se vad det är närmare titta lite närmare på den upp automat , mitten 0 nere till för att
 
Själva reglercentralen kan vara matad antingen via 230V eller via 24VAC, det är två olika modeller.
 
L
Den får styrning från annan håll ,
Se bilden och ta ett fota vart ledningarna kommer i från
Det var lite fel upp ärr till mitten automat styr från något som ledningarna går till
nedåt avstängd
 
  • Elcentral med ledningar och automationsutrustning, fråga om ledningarnas destination markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det är något som glappar , därför sprattlar den och bryter strömmen till allt som har med värme att göra , där dom ledningarna går i något , ha den på mitten och knacka på den ledningar går in i
Kan vara en maxtermostat för GV men långsökt ,om du ställer den till rakt upp så kommer allt att fungera en ingen automatik från något
 
Kontaktorn bryter spänningen till uttaget, där något sitter inkopplat. De två grå ledarna är manöverspänning från någonstans. vart tar de vägen? Och vart tar de två kablarna vägen som sitter i uttaget? Funkar det om du slår över till 1 enligt förslag ovan?
 
L
L lordi skrev:
Kontaktorn bryter spänningen till uttaget, där något sitter inkopplat. De två grå ledarna är manöverspänning från någonstans. vart tar de vägen? Och vart tar de två kablarna vägen som sitter i uttaget? Funkar det om du slår över till 1 enligt förslag ovan?
Kan det vara enkelt att den bryter Vägguttaget , lite svårt att se om matningen kommer genom vägg eller inte , men någon styr relät , men vi får se vad TS kommer med för info
Danfossen där är 230 likaså reg -centralen är 230
 
L
När man tittar närmare på kablar och sladdar , så ligger det säkert en skarvdosa på golvet som
Danfossen och golvvärmecentralen är kopplad i , det är lite olika kulör på sladdarna
 
L Liteavvarje skrev:
... likaså reg -centralen är 230
Nej, det går inte att se utanpå reglercentralen om det är 230V eller 24VAC, bägge modellerna ser nämligen exakt lika dana ut på utsidan.

Däremot så kan man eventuellt anta det ena eller det andra med hänvisning till vilka kablar som går in i reglercentralen.


Reglercentral för 24VAC med display och knappar, flera kablar anslutna undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är 24VAC-modellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.