nikasp nikasp skrev:
Inte dryg men jag känner mig mer säker på att mitt gamla val* av Glue istället för Yale var rätt. Tycker att risken att man inte kan låsa eller öppna dörren är för risky med Yale. Eller snarare den liten risken men stora konsekvenser/jobbigt att inte komma in eller kunna låsa om det jävlas. Glue-låset funkar perfekt och man behåller alla gamla möjligheter att med vred låsa inifrån och kan låsa med sin gamla vanliga nyckel utifrån.

*) Klurade länge och väl mellan Glue och Yale men hade sen turen att vinna ett Glue här på BH.
Gick i samma val och kval men kom fram till att den dagen det ska in hantverkare eller städpersonal här är det oklart om de kommer lyckas fippla sig in med en app, och jag har ingen lust att behöva bli uppringd för att släppa in folk, därav valet. Men det ska ju tilläggas att vi har en backup-entré med fysisk nyckel och den kommer jag inte byta bort på länge. Kan ju bli så att vi bara har den som nödentré och att vi förvarar nyckeln till den på annan plats än på nyckelknippan. Helst hade jag såklart haft ett e-lås där också och sluppit släpa runt på metallbitar i fickan.

M Mr9 skrev:
Men man ställer ju in dagreglen före datum. Exempel vill jag ställa in att städerskan skall komma in på fredagar men det skall börja gälla först nästa fredag därav kalendern. En gång ställde jag väckarklockan på fel tid inte spydde jag galla över Apple då..
Ja som jag flaggade för så var det inte en stor grej men det visar bara att de som programmerare och testare som utvecklat appen inte har gått den extra metern för att säkra en bra upplevelse. En mer relevant Apple-jämförelse hade varit om du tillåtits lägga in en kalendernotering som slutar på en tidpunkt före den börjat och därför aldrig fick någon notering om mötet. Det finns andra grejer som jag retar mig på också, bl.a. att om jag låtit dörren glida igen halvt så att dörren är stängd men att hakregeln inte slagit ut så står dörren som olåst i appen. Försöker jag sedan låsa dörren via appen så står den bara och tragglar med en progress-snurra och blir helt oresponsiv. Det rätta hade förstås varit att i första hand flagga för att dörren varken är stängd eller öppen så man ser det. Skulle ju kunna vara fallet att nån av ungarna kommit hem och tappat nån vante eller annat i dörröppningen som gör att dörren inte riktigt går igen. Försöker man sedan låsa när dörren är i detta läge ska man såklart få ett felmeddelande direkt istället för att appen ska göra sig otillgänglig över läget.
 
Var helt inne på att skaffa Yale men ju mer man läser här blir man osäker. Bäst att låta bli att krångla och köra gammal hederlig nyckel?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Var helt inne på att skaffa Yale men ju mer man läser här blir man osäker. Bäst att låta bli att krångla och köra gammal hederlig nyckel?
Jag kanske gav en missvisande bild som fläckades av installationsstrul. Det är en grym produkt! Bara möjligheten att dela ut tidsbegränsade koder till besökare, transportörer eller hantverkare är ju så jäkla praktiskt. Aldrig mer en nyckel på vift!
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Var helt inne på att skaffa Yale men ju mer man läser här blir man osäker. Bäst att låta bli att krångla och köra gammal hederlig nyckel?
Det finns väldigt många som inte har problem. Installationen kan vara svår om man ej förstår sig på låskistor, mellanrum etc. Så är man osäker så ta en låssmed för installationen och då menar jag låssmed och inte harryfixa. Pular man själv och inte kan låsteknik så får man skylla sig själv om det strular. Jag har själv 2 lås som funkat sen installation för 2 år sedan.
 
  • Gilla
rioj och 4 till
  • Laddar…
Mitt lås fungerar jättebra. Förutom att push notiser inte fungerar längre. Någon som har ett förslag vad det kan vara? Har kollat igenom inställningarna och push är aktiv.
Senaste fw har jag också.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Mina fungerar också klockrent, enda anmärkningen är att mitt äldsta lås ifrån 2012 verkar dra mer batteri än tidigare så när varningen får lågt batteri dyker upp så går det med nöd och näppe öppna dörren, kanske något som börjar gå trögare och slukar mer ström nu eller så har jag köpt för billiga batterier.. :)
Vi har dock alltid ett 9V reservbatteri i garaget som backup så det är inget som oroar mig egentligen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Det finns väldigt många som inte har problem. Installationen kan vara svår om man ej förstår sig på låskistor, mellanrum etc. Så är man osäker så ta en låssmed för installationen och då menar jag låssmed och inte harryfixa. Pular man själv och inte kan låsteknik så får man skylla sig själv om det strular. Jag har själv 2 lås som funkat sen installation för 2 år sedan.
Ja merparten av alla som inte gnäller här har ju ett fungerande lås, det får man inte glömma. Installation av sådana här grejer är ju inte direkt raketforskning och manualen är rätt tydlig med mått, avstånd och linjering.

I mitt avslutande strul med den delade fallregeln hade ju ett vanligt lås med vanlig fallregel inte haft några som helst problem att fungera (eftersom ASSA-låset med hak- och fallregel vi bytte ifrån funkade perfekt) och det hade heller inte varit något problem om det monterats ett nytt slutbleck.

Doorman-låset visste ju att något var fel så hade det bara haft någon felkod som sagt att fallregeln ej var helt utfälld istället för att bara tuta tjurigt hade det ju vart en klart smalare sak att hitta lösningen men det är inte alla företag som insett diagnosmöjligheterna som ges med embedded software-system. Nu gick avhjälpandet rätt fort ändå eftersom låsningen fungerade när dörren stod på vid gavel och förreglingen trycktes in för hand så då blev det tydligt att det fanns ett läge där låsningen fungerade, dvs. att det inte var ett elektroniskt fel med enheten. Det hade inte vart en jättestor grej att lägga in ett enkelt felsökningsflöde i en installationsmanual, men men...
 
  • Gilla
wernersson och 1 till
  • Laddar…
E Earplugged skrev:
Mina fungerar också klockrent, enda anmärkningen är att mitt äldsta lås ifrån 2012 verkar dra mer batteri än tidigare så när varningen får lågt batteri dyker upp så går det med nöd och näppe öppna dörren, kanske något som börjar gå trögare och slukar mer ström nu eller så har jag köpt för billiga batterier.. :)
Vi har dock alltid ett 9V reservbatteri i garaget som backup så det är inget som oroar mig egentligen.
Det är viktigt att använda batterier enligt leverantörens specifikation. Alla batterifabrikat har olika kurvor när de börjar ta slut och används då ett batteri men annorlunda kurva så blir batterivarningen vid fel tillfälle eller kanske uteblir helt. Få som tänker på detta utan tycker att ett batteri är ett batteri..
 
M Mr9 skrev:
Det är viktigt att använda batterier enligt leverantörens specifikation. Alla batterifabrikat har olika kurvor när de börjar ta slut och används då ett batteri men annorlunda kurva så blir batterivarningen vid fel tillfälle eller kanske uteblir helt. Få som tänker på detta utan tycker att ett batteri är ett batteri..
Det är ju lite synd i sammanhanget att IKEA slutat sälja alkaliska batterier utan nu enbart säljer laddningsbara Ni-MH. Så man bör alltså ligga på lager med gamla hederliga engångsbatterier enkomt av detta skäl?
 
Ni-MH av ty Eneloop fungerar bara någon eller några veckor innan systemet varnar för låg batterinivå. Jag köpte nu senast engångs Litium för lång driftstid. Jag har två dörrar med YD, så det är osannolikt att de tar slut precis samtidigt.
 
Om man ser till karakteristiken kommer det inte att fungera med varning för låg batterinivå. Cellen tvärdör utan förvarning. Har man fler än en dörr ser jag inte att det skulle vara ett problem.
 
G
Maxwells demon TotalControl skrev:
Mitt lås fungerar jättebra. Förutom att push notiser inte fungerar längre. Någon som har ett förslag vad det kan vara? Har kollat igenom inställningarna och push är aktiv.
Senaste fw har jag också.
Kan vara samma problem jag haft (med iOS). Notifieringarna slutade att komma. Om jag installerade om appen fungerade det ett tag, sedan försvann de igen.

Till slut provade jag att toggla push-notifieringar på och av på "mina sidor" och i appen och spara om. Sedan dess har det fungerat, ta i trä!
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Batterier som stendör:
Det finns ju möjlighet till nödström med 9v-batteri om batteriet tar slut. Ha ett sådant i bilen om du har långt till affären.

Torx-skruv för att byta mellan höger och vänster:
Jag drog sönder den lilla torx-skruven det första jag gjorde. Reklamerade till Bauhaus och fick en ny låskista (med lite extra tillbehör för säkerhets skull: extra kabel, skruvar och en extra torxnyckel och returkuvert till den gamla kistan från Assa. Det tog någon vecka.

Passform: Jag har experimenterat lite. För att dörren skall autolåsa behöver jag dra upp handtaget. Jag tycker det är svårt att mäta vad som är fel och är lite småirriterad på det ibland, men inte tillräckligt för att köpa nytt slutbleck och justeringsbrickor. Och jag är uppenbarligen för snål för att ta hit en låssmed.
När jag monterade låset gick dörren inte att låsa alls. Efter mycket om och men såg jag i monteringsvideon att man kunde bocka till slutblecket. Jag tryckte till med en polygrip och plötsligt låser den fint så fort handtaget dras upp. Det funkar, men besökare har svårt att förstå det där. Dock får jag en avisering i appen om den står olåst i mer än en minut om någon missat det där, så det är inte så stort problem egentligen.

Smartare funktioner: Har byggt en HA-maskin som kommunicerar med Sonos, Sonoff, Trådfri och Doorman. Det fungerar kanske ungefär, men det krävs alldeles för mycket pill för att jag ska orka med. Jag hoppas och väntar på att någon skall få till det med Homey. Då blir det ett självklart köp.
(Home Assistantguider finns här: https://snillevilla.se/category/tutorials/styrenheter/home-assistant/)
 
Är det bara jag som tycker själva handtagen känns glappiga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.