Vi har trävilla från -38 och förbrukar ca 34MWh per år. Jag är avundsjuk på den som förbrukar 20MWh... ;)
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
hsd
Trähus 1904 och 320 kvm 20000 kWh
Finns mycket att önska vad gäller isolering.....
 
För att man ska kunna tjäna något på att sänka när man är borta så behöver man ha något som kan ge väldigt hög effekt fort om huset är någorlunda isolerat. Har man ett hus med t.ex. en gaspanna så kan man ju plocka ut väldigt hög effekt men med fjärrvärme så blir det trögare.

Jag skulle inte bemöda mig för det. Dina rumstermostater kan ju vara användbara ändå då de (förhoppningsvis) kan reglera temperaturen i de olika rummen bättre än dina gamla.
 
hsd
Nattsänkning ger lite besparing, hur stor beror på hur snabb nerkylningen är, i ett välisolerat hus kommer det inte att ge lika mycket
Många föredrar dessutom svalare natttemperaturer
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ett exempel:
- du sänker temperaturen inomhus under 10 timmar per dygn i snitt
- du sänker temperaturen med två grader
- Temperaturskillnaden inne/ute i december är 25 grader
- Förbrukningen till värme ligger på 1000kWh och de kostar 1kr/st

Detta ger:
(2/25)*(10/24)*1000=33kr

Dvs för december så skulle du spara 33kr eller 3,3%. Om du kan göra denna besparingen under tre månader per år så skulle du totalt kunna spara 100kr/år. Det är inga stora pengar, dvs det lönar sig inte.

Detta är som sagt var en överslagsberäkning, men den är tillräckligt bra för att visa effekten "på en höft". Jag har gjort samma form av beräkningar med eltaxorna när det är kallt ute och fick lite större effekter, men samtidigt en massa investeringar för att kunna spara upp till i bästa fall 10% av uppvärmningskostnaden under tre månader per år...
Tack för en användbar formel.

I mitt specifika fall blir det så här:

(3/21)*(10/24)*3000 = 178 kr

Sänker med 3 grader.
Differens mellan ute/inne är 21 grader där jag bor, enligt Vattensfalls hemsida, -1 ute och 20 inne.
10 timmar per dygn sänkning
Min faktiska förbrukning i dec 2017 var 3 MWh. 3000 kWh för de som behöver hjälp med potensen. ;)

Om allt är rätt och riktigt, har jag alltså en potentiell besparing om knappt 200kr en vintermånad. En bra flaska vin! Fyra månader om året, då börjar det bli något att tänka på.

Frågan är hur det påverkar komforten.
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Den verkliga besparingen är att sänka 2 grader hela dygnet :)
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Den verkliga besparingen är att sänka 2 grader hela dygnet :)
Alla ställer inte upp på det! 20 grader i bostadsyta är minimum, svalare i sovrum. ;)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
S Senior skrev:
Tack för en användbar formel.

I mitt specifika fall blir det så här:

(3/21)*(10/24)*3000 = 178 kr

Sänker med 3 grader.
Differens mellan ute/inne är 21 grader där jag bor, enligt Vattensfalls hemsida, -1 ute och 20 inne.
10 timmar per dygn sänkning
Min faktiska förbrukning i dec 2017 var 3 MWh. 3000 kWh för de som behöver hjälp med potensen. ;)

Om allt är rätt och riktigt, har jag alltså en potentiell besparing om knappt 200kr en vintermånad. En bra flaska vin! Fyra månader om året, då börjar det bli något att tänka på.

Frågan är hur det påverkar komforten.
Du har tydligen trähus. Men som du anger, är det också en komfortsak, förutom att man inte vill riskera att komma under daggunkten i någon oventilerad hörna i huset! Ett sätt att mäta temperturfallet över tid, är att helt enkelt stänga av värmen en dag med "medelväder", dvs temperatur och vind (+lite regn). Du får då en kurva temeratursänkning/tidsenhet som kommer att plana ut när skillnaden ute/inne blir mindre. Men med facit i hand på de 5 hus jag byggt: Det lönar sig inte. Den energi man "sparar" på att sänka är obefintlig i murade hus och liten i trähus. Man laddar upp, resp. laddar ur energi från väggarna. När man ska höja temperaturen igen, måste man värma både rumsluft och väggar. För egen del är värmeträgheten så stor i stenhus, att det tar flera dagar innan det händer något. Vid hård blåst (10-15 m/s) här på sydkusten, regn och runt nollan sänks temperaturen inomhus max 1° /dygn om jag stänger av allt. Har testat det och fick elda på i braskaminen ordentligt för att ladda upp väggarna igen!
 
Om du bor i ett "luftslott", tjänar du sannolikt på att sänka temperaturen dagtid. Men bor du i ett hus byggt av fasta material, inrett med möbler av fast materia, så blir besparingen noll, under så kort tid. Det du sparar dagtid, krävs då som extra energi då du är hemma.
De flesta som eldar med ved, har nog försökt att dra ner på vedförbrukningen genom att elda mindre än ackumulatortankarna klarar, alternativt manuellt sänka temperaturen dagtid. Jag känner dock ingen som lyckats sänka vedförbrukningen på annat sätt än att sänka temperaturen även när man är hemma.
 
S Senior skrev:
20 grader i bostadsyta är minimum, svalare i sovrum.
Vi eldar med ved i kamin så fort vi är hemma. Det gör att i den omedelbara närheten av kaminen är det varmt och mysigt, främst från strålningsvärmen. I andra delar av huset är det kallare. Och vi upplever inte detta som något problem. Sitta still, då man blir som kallast, kan man göra vid kaminen.

Är helt övertygad om att man kan spara bra med pengar på värmen om man inte värmer upp hela huset till samma temperatur. Sovrum kan vara kallare som du säger. Tror vi har 15 grader cirka, är bara kallt minuten efter när man kryper ner, sen är det varmt under täcket. Även andra rum där man inte sitter ner kan vara kallare. Kök värmer vi till 17-18 grader i, där rör man ändå på sig hela tiden samt att matlagning skapar värme.
 
T
Jag hade aldrig stått ut med att vakna på vinter och sätta ner fötterna på 15 gradigt golv. Då hade jag aldrig kommit ur sängen. Ne komfort hemma är värt varje krona, finns så många andra saker att spara någon krona på. Jag kan hoppa över en tur till Jula och spara 300kr på någon bra att ha sak istället. Vi har 21 grader i alla rum hela dygnet, 17 grader är lagom i garaget. :p
 
Flera, de flesta av tillverkarna av "smarta" radiatorventiler, visar beräkningar baserat på sänkningar under delar av dygnet. Någon är gjord i södra Tyskland, sist jag kollade är klimatet lite annorlunda där jämfört med här i mälardalen, de flesta är dock gjorda i mellaneuropa där både klimat och husstandard skiljer sig från Sverige.

Med tanke på dessa besparingsberäkningar/potential, i huvudsak teoretiska, vore det intressant att se ett utfall i Sverige.

En fördel är i alla fall enkelheten i att individstyra olika rum och genom en molntjänst få en anpassning till kommande väderförändringar. Om någon är nyfiken, detta är vad jag beställt via kickstarter.

https://novo-heat.com
 
T Thörre skrev:
Jag hade aldrig stått ut med att vakna på vinter och sätta ner fötterna på 15 gradigt golv. Då hade jag aldrig kommit ur sängen. Ne komfort hemma är värt varje krona, finns så många andra saker att spara någon krona på. Jag kan hoppa över en tur till Jula och spara 300kr på någon bra att ha sak istället. Vi har 21 grader i alla rum hela dygnet, 17 grader är lagom i garaget. :p
Varför tror du folk brukar ha tofflor nedanför sängen? Eller en matta...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T
stefancrs stefancrs skrev:
Varför tror du folk brukar ha tofflor nedanför sängen? Eller en matta...
Tofflor har jag men det skulle inte räcka i detta fallet.
Sen tippar jag på att om olika rum har olika tempraturer så motverkar dom varandra så kostnaden stiger av det. Jag tror att det är bättre att ha samma temp i hela huset och därav lägre kostnad i långa loppet. Jag har smarta termostater till många element men dom är inställda på samma temp, vilket dom är betydligt mycket bättre på att hålla än en vanlig termostat. Så dom är bra att ha oavsett hur man väljer att använda dom.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
C
Ursprungsfrågan var om det lönar sig att sänka när ingen är hemma, sen ramlade tråden in på nattsäkning vilket naturligtvis är någonting annat.
Jag påstår bestämt att Vattenfall har fel när de påstår att det inte lönar sig att sänka, förutsatt att man betalar ett "fast" pris per kWh. Hur mycket man tjänar på att sänka är en helt annan sak och det är naturligtvis i stor grad beroende av hur lång tid det handlar om. Men det kan rimligtvis aldrig bli dyrare att sänka temperaturen som vissa här verkar vara inne på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.