L Lewdis skrev:
Det är inget litet projekt du skall dra igång. Vet inte hur det funkar men hör med admin om du kan döpa om tråden och fortsätta. Jag personligen gillar trådar som följer ens byggdrömmar allt från ett badrum till att hela huset göra om. Den resan är kul att se. Då vore det synd att dela upp i en ny tråd.

Kanske har missat detta men vad är din budget för tillbyggnaden?
Jo det låter som en tanke. Är ju lite tid kvar. En del förberedande arbeten tänkte jag försöka komma igång med under vår och sommar. Grävning, trapp, grund för den nya delen. Även rivning av det gamla skärmtaket, räcket, borttagning av puts på de ytterväggar som ska rivas och lite annat är bra om det hinns med tänkte jag. Ska ju samtidigt jobba hela sommaren eftersom semestern måste sparas till i höst så vi får se vilket tempo som går att hålla.

Jobbar med budgeten av och till just nu. Finns fortfarande en del poster där som är osäkra. Så svårt att ge exakt svar. Men runt en miljon plus kostnad för följande putsning någonstans räknar jag med. Då är nytt kök för omkring 150kkr inkluderat. Det mesta ska utföras i egen regi så arbetskostnaderna är i alla fall låga. Tänker ta in vår rörmokare för anslutning av den nya golvvärmen, något kranlyft kommer också behövas för att få upp limträbalkar och stora glaspartier utan att knäcka ryggen.

Min gode svärfar går i planerad pension till sommaren och kommer att vara min mentor och arbetsledare i detta projekt. Utan honom skulle jag behöva ta in en del extern hjälp. Elektriker har vi inhouse och det är generellt ganska lite eljobb eftersom vi redan planerat för att flytta köket och satt en extra kopplingspunkt nere i källaren. Tanken sen blir att låta det gamla köket vara kvar medan det nya byggs och sedan "bara" flytta över elen till de nya vitvarorna innan rivning sker av det gamla köket.
 
  • Gilla
småstuga och 1 till
  • Laddar…
Ett riktigt bra jobb! Alltid kul att se när folk gör något vettigt av källaren istället för att bara låta den vara som en bortglömd del som bara håller upp huset. :D

Jag får en mindre ångest över sådana här trådar. Själv har jag påbörjat ett liknande projekt men bara hunnit halvvägs med bilningen. Och nu när det är helg och man egentligen har all tid i världen så sitter man i soffan och slöar framför datorn och skyller på en axelvärk för att inte gå ner och få något gjort. :sweat:
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
Fulkemisten
Well done! Har själv gjort samma resa för några år sedan. Otroligt slitigt medan man håller på men också rätt kul. Fantastiskt skönt när det är klart. Ingenting gör sig ju av sig själv så under ett par år får man räkna med att inte ha något annat på schemat (typ som att glo på dumburken) om man ska hinna med familjeliv och att förvärvsarbeta. Muskler får man också.
Återigen - good sport old chap!
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
En helt fantastisk renovering av källaren! Jag blir helt mållös. Och jätteinspirerad. Och jätteavundsjuk! ;)
Ett imponerande arbete helt enkelt :)

Ni har gjort mycket själv, och lejt bort en del. Ångrar ni några av dessa val?

Det ser ut som för mig att ni har ett suterränghus. Hur "nergrävd" är er källare jämnt emot marken utanför? Dränerade ni om i samband / innan ni började renovera? Ser väldigt torrt å fint ut i källaren.
Vi har nämligen ett hus från 50-talet med en liknande vacker källare, pannrum, tvättstuga, garage å allt vad det nu heter, och vi är sugna på att göra något åt det. Först måste vi väl dränera om och tilläggsisolera!
 
G Grim Pedersen skrev:
En helt fantastisk renovering av källaren! Jag blir helt mållös. Och jätteinspirerad. Och jätteavundsjuk! ;)
Ett imponerande arbete helt enkelt :)

Ni har gjort mycket själv, och lejt bort en del. Ångrar ni några av dessa val?

Det ser ut som för mig att ni har ett suterränghus. Hur "nergrävd" är er källare jämnt emot marken utanför? Dränerade ni om i samband / innan ni började renovera? Ser väldigt torrt å fint ut i källaren.
Vi har nämligen ett hus från 50-talet med en liknande vacker källare, pannrum, tvättstuga, garage å allt vad det nu heter, och vi är sugna på att göra något åt det. Först måste vi väl dränera om och tilläggsisolera!
Kul att du gillar det! Och tack för berömmet!

Idag är det mer av ett souterräng hus än det var ursprungligen. Marknivån har vi sänkt en del på framsidan, även om det skedde tidigare innan ombyggnaden av källaren. Det var planteringar runt om hela grunden ursprungligen. De var säkert fina från början men när vi köpte så var de rätt så vildvuxna. Det växte till och med små träd i rabatterna där det en gång varit buskar och blommor.

Källaren har dock inte haft problem med fukt, ingen rå källarlukt om du frågar mig. Lite instängt visst men inte fuktigt. I ett av rummen i källaren (det som nu är badrum/bastu) hade tidigare ägare isolerat källarväggen invändigt med träläkt ditsatt direkt mot yttervägg och sedan isolering och träpanel. Inte heller här fanns någon fukt bakom när vi rev.

När vi ändå hade en maskin här för att gräva nytt avlopp och vatten så passade jag på att gräva upp och dränera båda gavlarna. Samtidigt så isolerade jag väggen under marknivå med 10 cm isodrän. Framsidan står på berg så där fanns inget att gräva ändå. Baksidan är dock helt original fortfarande - hade inte tid att ta den och vet att det är väldigt snålt utsprängt där med berg nära grunden - tror inte att det går att komma ned med en skopa där så enkelt. Eftersom det idag inte finns några fuktproblem inne i pannrum och badrum som vetter mot baksidan så står denna åtgärd långt ned på prio-listan... "if it ain´t broken dont fix it" som de säger.

Höjden då? - på baksidan+ena gaveln så är marknivå precis så att det går att få in källarfönster. Cirka 150 cm ovan golv. Mot framsidan så handlar det om ungefär 20 cm idag efter att vi grävt ur slänten tidigare. Viktigt tycker vi därför är att få in så mycket ljus som möjligt framifrån. Därför blev det ett glasparti och när vi bygger ut två lite större fönster än de källarfönster som sitter där idag.

Svårt såklart att svara på om ni måste dränera/tilläggsisolera först. Det beror ju på hur klimatet är idag därnere? Om det är torrt och fint så är det kanske inget ni måste börja med direkt?

Jag ville gärna göra så mycket som möjligt själv. Både för att jag tycker att det är roligt och också för att det vore ekonomiskt svårt att motivera att leja bort ett projekt av den här omfattningen. Då hade det kanske varit bättre att titta på ett större hus istället. Jag resonerade så här - allt grovjobb gör jag själv (sånt som inte syns sedan). Allt som jag känner att jag kan göra själv med ett tillräckligt bra resultat gör jag också gärna själv. Sådan som jag är osäker på och som ska vara synligt sedan lejer jag hellre bort. Därav så tog vi in en firma som klinkrade och en firma som putsade. Eljobben tycker jag själv är roligt att hålla på med. Här finns som alla vet ett regelverk att hålla sig till. Jag hade dock en förstående firma som efter möte och rundvandring därnere litade på mig tillräckligt för att komma och installera den nya centralen och göra överflyttningen från den gamla. De förberedande arbeten som jag själv gjorde innan detta godkände de utan problem.

VVS - lite enklare än el egentligen. Tog ändå hjälp av min rörmokare vid läggning av slingorna. Det tog inte lång tid för 2 gubbar att lägga ut. Plus att jag kunde vara trygg i att cirkulationen blir korrekt och att det fungerar som tänkt med värmepannan. Billig kostnad för att få det gjort. Dessutom ROT-avdrag på jobbet.

Det är nog inget stort som jag ångrar idag. Det finns alltid saker som kunde gjorts annorlunda men överlag så är jag nöjd. Något av det viktigaste tyckte jag var att få till så stora ytor som möjligt - ville inte hamna i en massa små rum och en instängd känsla. Eftersom ljusinsläppen alltid kommer att vara något begränsade ville vi också ha vitt på alla väggar för att det inte skulle bli för mörkt.

Bra belysning är viktigt av samma anledning. Putsade väggar passar bra i källaren eftersom det är ett material som låter väggen andas - ingen fukt som stängs inne. Av denna anledning så är det endast duschen i badrummet som är fuktspärrad. Ville inte sätta fuktspärr på hela golvet (18m2) samt yttervägg och därigenom riskera att stänga in fukt i väggen som sedan inte kommer ut. Vad jag kan se hittills så fungerar det utmärkt. Finns heller inget i golvet som kan ta skada av den lilla mängd som eventuellt skulle kunna tränga om vi skulle hälla ut vatten på resten av golvet. Finns inget organiskt material därunder.

Hur stor källare har ni? Var ligger huset?

/Kristoffer
 
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
Wow! Jättefint och bra jobbat inom den tidsramen :) Ser ut som de nästa projekten kommer blir lika bra. Lycka till!
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Kul att du gillar det! Och tack för berömmet!

Idag är det mer av ett souterräng hus än det var ursprungligen. Marknivån har vi sänkt en del på framsidan, även om det skedde tidigare innan ombyggnaden av källaren. Det var planteringar runt om hela grunden ursprungligen. De var säkert fina från början men när vi köpte så var de rätt så vildvuxna. Det växte till och med små träd i rabatterna där det en gång varit buskar och blommor.

Källaren har dock inte haft problem med fukt, ingen rå källarlukt om du frågar mig. Lite instängt visst men inte fuktigt. I ett av rummen i källaren (det som nu är badrum/bastu) hade tidigare ägare isolerat källarväggen invändigt med träläkt ditsatt direkt mot yttervägg och sedan isolering och träpanel. Inte heller här fanns någon fukt bakom när vi rev.

När vi ändå hade en maskin här för att gräva nytt avlopp och vatten så passade jag på att gräva upp och dränera båda gavlarna. Samtidigt så isolerade jag väggen under marknivå med 10 cm isodrän. Framsidan står på berg så där fanns inget att gräva ändå. Baksidan är dock helt original fortfarande - hade inte tid att ta den och vet att det är väldigt snålt utsprängt där med berg nära grunden - tror inte att det går att komma ned med en skopa där så enkelt. Eftersom det idag inte finns några fuktproblem inne i pannrum och badrum som vetter mot baksidan så står denna åtgärd långt ned på prio-listan... "if it ain´t broken dont fix it" som de säger.

Höjden då? - på baksidan+ena gaveln så är marknivå precis så att det går att få in källarfönster. Cirka 150 cm ovan golv. Mot framsidan så handlar det om ungefär 20 cm idag efter att vi grävt ur slänten tidigare. Viktigt tycker vi därför är att få in så mycket ljus som möjligt framifrån. Därför blev det ett glasparti och när vi bygger ut två lite större fönster än de källarfönster som sitter där idag.

Svårt såklart att svara på om ni måste dränera/tilläggsisolera först. Det beror ju på hur klimatet är idag därnere? Om det är torrt och fint så är det kanske inget ni måste börja med direkt?

Jag ville gärna göra så mycket som möjligt själv. Både för att jag tycker att det är roligt och också för att det vore ekonomiskt svårt att motivera att leja bort ett projekt av den här omfattningen. Då hade det kanske varit bättre att titta på ett större hus istället. Jag resonerade så här - allt grovjobb gör jag själv (sånt som inte syns sedan). Allt som jag känner att jag kan göra själv med ett tillräckligt bra resultat gör jag också gärna själv. Sådan som jag är osäker på och som ska vara synligt sedan lejer jag hellre bort. Därav så tog vi in en firma som klinkrade och en firma som putsade. Eljobben tycker jag själv är roligt att hålla på med. Här finns som alla vet ett regelverk att hålla sig till. Jag hade dock en förstående firma som efter möte och rundvandring därnere litade på mig tillräckligt för att komma och installera den nya centralen och göra överflyttningen från den gamla. De förberedande arbeten som jag själv gjorde innan detta godkände de utan problem.

VVS - lite enklare än el egentligen. Tog ändå hjälp av min rörmokare vid läggning av slingorna. Det tog inte lång tid för 2 gubbar att lägga ut. Plus att jag kunde vara trygg i att cirkulationen blir korrekt och att det fungerar som tänkt med värmepannan. Billig kostnad för att få det gjort. Dessutom ROT-avdrag på jobbet.

Det är nog inget stort som jag ångrar idag. Det finns alltid saker som kunde gjorts annorlunda men överlag så är jag nöjd. Något av det viktigaste tyckte jag var att få till så stora ytor som möjligt - ville inte hamna i en massa små rum och en instängd känsla. Eftersom ljusinsläppen alltid kommer att vara något begränsade ville vi också ha vitt på alla väggar för att det inte skulle bli för mörkt.

Bra belysning är viktigt av samma anledning. Putsade väggar passar bra i källaren eftersom det är ett material som låter väggen andas - ingen fukt som stängs inne. Av denna anledning så är det endast duschen i badrummet som är fuktspärrad. Ville inte sätta fuktspärr på hela golvet (18m2) samt yttervägg och därigenom riskera att stänga in fukt i väggen som sedan inte kommer ut. Vad jag kan se hittills så fungerar det utmärkt. Finns heller inget i golvet som kan ta skada av den lilla mängd som eventuellt skulle kunna tränga om vi skulle hälla ut vatten på resten av golvet. Finns inget organiskt material därunder.

Hur stor källare har ni? Var ligger huset?

/Kristoffer
Jag tycker verkligen att ni gjorde ett bra val genom att sänka marken på framsidan av huset så att ni fick dit större fönster. Det gör väldigt mycket med ett rum att ha in dagsljus, och att kunna se ut. Det gör också mycket med hur jag uppfattar rummets storlek, om det har flera eller stora fönster.

Utan att kunna jättemycket så låter ju berg onekligen som en bra grej att ha runt och under huset. Det står stadigt och det samlar inte en massa vatten. Vi har tyvärr en rätt så lerhaltig mark på våran tomt, som dessutom är så rak så att höjdskillnaden mellan hörnen är sisådär 50 cm (50 x 50 meter). Med andra ord omöjligt att gräva ut. Själv är jag uppvuxen i fjälliga fjordar i norra Norge så jag har en förkärlek för suterränghus (eller liknande). Just att man har både källare och flera våningar gör mycket!

Dina resonemang kring göra själv / leja bort låter nyttiga. Följer själv typ samma filosofi. Kan jag så gör jag, och kan jag inte så lär jag mig. I alla fall i sådant som inte kan ta ihjäl någon (el) eller orsaka stora kostnader (vatten/avlopp). Tycker som dig att det är oerhört kul att pilla runt på huset med alla möjliga projekt. Jag undrar om inte själva renoveringen nästan är roligare än resultaten!

Jag har lyxen att jobba på ett företag som har oerhört bra priser på elmaterial (Elnätsbolag) så jag kan köpa saker hos grossisten för ungefär 1/3 av listpris, vilket gör att jag handlar billigare än även elektrikern. Jag har också en mindre elmontör som låter mig köpa grejer själv och sedan kommer och "ansluter allt". Brukar dock bli lite sporadiskt eftersom det är när han har vägarna förbi. Trevlig och duktig är han! Även VVS kan jag köpa via grossist (Dahl) via en bekant, så en kommer undan rätt bra på just materialsidan.

Det enda rummet vi gjort om ordentligt är gamla pannrummet till tvättstuga med spabadkar, och gjorde precis som dig med tätskikt vid badkar men inte annars. Döda material är bra material. I övriga rum har vi putsade väggar som jag målade vita omgående vid innflytt (Det var gula innan tror jag, men så jäkla smutsiga så vet ej).

Våran källare är ca 80 kvm och vi bor på Gotland. Med andra ord en ganska varm och fuktig vinter. Vi har heller inga fuktproblem idag, förra ägaren gjorde ordentligt med platonmatta runtom hela huset. Det luktar inte unkent alls, men det luktar källare. Lite sådär mysig källare. Dock så är det inte tilläggsisolerat så jag bävar lite för att värma upp det på vintern. Det är visserligen inte kallare än 14-15 grader men att värma upp dom där sista 5 graderna lär kosta några kronor. Jag vill dränera om, och samtidigt dränera ner under huset så att jag kan sätta värme i golvet, men det får nog bli ett projekt för framtiden, när vi eventuellt bygger ut!

Hade ni någonsin funderingar på att bygga ut även källaren nu när ni ska bygga ut, eller kostade det mer än det smakar?
 
  • Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
Skönt med bra priser på materialet! Då är det roligare att dra igång projekt. Jag har själv inga rabatter men däremot 10 minuter till Bauhaus/Byggmax/Biltema. Ofta finns det man behöver hos någon av dom.

Med golvvärme behöver du kanske inte ha samma höga temperatur i källaren som med vanliga radiatorer. När man är varm om fötterna upplever man ju värmen annorlunda. Du får väl prova en vinter och se vad kostnaden blir. Sen ta ett beslut om det är lönsamt att tilläggsisolera?

Det blir ett rum till i källaren nu vid kommande utbyggnad. En del berg måste bort även för det rummet men då är i alla fall fördelen att det kan tas bort ute i friska luften och inte inne i huset. Berget är synligt i dagen vid ena gaveln och hällen sluttar sedan nedåt framåt tomten. Därför bedömer jag det som onödigt mycket jobb att gräva ur för hela husets bredd och det får räcka med ett till källarrum. Här den något skrynkliga skissen
 
  • Skrynklad byggritning av ett hus med markerade källarrum och planerad utbyggnad, inklusive golvvärme och bergutsprängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
småstuga och 2 till
  • Laddar…
L
M Morgonskiftet skrev:
Skönt med bra priser på materialet! Då är det roligare att dra igång projekt. Jag har själv inga rabatter men däremot 10 minuter till Bauhaus/Byggmax/Biltema. Ofta finns det man behöver hos någon av dom.

Med golvvärme behöver du kanske inte ha samma höga temperatur i källaren som med vanliga radiatorer. När man är varm om fötterna upplever man ju värmen annorlunda. Du får väl prova en vinter och se vad kostnaden blir. Sen ta ett beslut om det är lönsamt att tilläggsisolera?

Det blir ett rum till i källaren nu vid kommande utbyggnad. En del berg måste bort även för det rummet men då är i alla fall fördelen att det kan tas bort ute i friska luften och inte inne i huset. Berget är synligt i dagen vid ena gaveln och hällen sluttar sedan nedåt framåt tomten. Därför bedömer jag det som onödigt mycket jobb att gräva ur för hela husets bredd och det får räcka med ett till källarrum. Här den något skrynkliga skissen
Ett litet tips. Bara för att man inte har kontakter överallt betyder det inte att man inte har chansen att förhandla. Boka ett möte på Bauhaus och förklara vad du skall göra och vad du kommer att omsätta som kund. Fråga om rabatt för att du skall välja dem istället för byggmax. Tror du kan få ett bra pris då.
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Ett litet tips. Bara för att man inte har kontakter överallt betyder det inte att man inte har chansen att förhandla. Boka ett möte på Bauhaus och förklara vad du skall göra och vad du kommer att omsätta som kund. Fråga om rabatt för att du skall välja dem istället för byggmax. Tror du kan få ett bra pris då.
Bra tänkt! Den kommande utbyggnaden blir ju mer tidspressad = stora inköp på kort tid. Jämfört med 3 års projektet i källaren som dessutom inte drog lika mycket material. Där var det mer arbetet i sig som tog tid. Jag ska absolut ta ditt råd och förhandla med byggvaruhusen. Finns ju också Fredells och Beijer här i närheten.
 
Dags för en uppdatering av projekttråden. Källaren som tråden avhandlar är nu hemvist för hela familjen eftersom vi evakuerat oss ned hit då vi dragit igång utbyggnad/ombyggnad av huset. Tillkommande yta blir nästan 100m2. Det var planerat lite mindre men en ändring gjorde att det även fick plats ett förråd i källarplanet vilket ger lite större yta totalt.

Vi flyttade ned i mitten av juli och har under sommaren rivit ut övre plan ned till betongbjälklag med undantag för köket som fortfarande används samt en toalett som helrenoverades för ungefär 5 år sedan. Putsen på ytterväggarna som ska rivas knackades ned och ett skärmtak över den gamla altanen revs. En hel del grävjobb blev det också under sommaren.

Några bilder från sommaren kommer här:
 
  • Husfasad med avknackad puts vid ena hörnet och synligt betongbjälklag, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två barn står framför ett hus med delvis borttagen ytterputs och byggmaterial synliga, stege och skottkärra i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på hus med delvis borttagen fasad och grävning på tomten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med exponerad grund och grävarbete runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
småstuga och 4 till
  • Laddar…
Satte igång att borra för att sedan spräcka med snigel de bergspartier som var i vägen för tillbyggnaden men efter en helgs borrande och funderande togs istället beslutet att kalla in hjälp och istället ta bort allt berg som låg jämte huset för att på så sätt möjliggöra ett extra rum i källaren och kunna gjuta en "hel" platta. På detta sätt slapp vi lösningen med torpargrund och formsättning direkt på berget som annars blivit.

Vi lade samtidigt med grävningen ned nytt köksavlopp som kopplades på utgående stam.
 
  • Borrigg framför hus under renovering med synlig bergrund och nytt köksavloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Berggrund nära hus med orange markeringar för borttagning vid tillbyggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergspräckning vid husgrund där stora bergspartier har borrats för att göra plats för tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin bredvid hög med bruten bergsten vid husgrund under en tillbyggnadsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävplats med bortsprängt berg för tillbyggnadsprojekt intill en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
småstuga och 4 till
  • Laddar…
När schaktbotten var färdig grusades det och dränering lades ned till en nygrävd stenkista
 
  • Nygrävd schaktbotten med grus och dräneringsledningar ovanför en stenkista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusad schaktbotten med svart fiberduk och röd dräneringsrör vid nygrävd stenkista på en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin ovanför nygrävd schaktbotten med grus, svart fiberduk och orange dräneringsrör som leder mot stenkista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
småstuga och 2 till
  • Laddar…
Samtidigt så fortsatte rivningen inomhus. Det blev 25 säckar med kutterspån från vindsisoleringen. Hittade ett antal getingbon med tillhörande invånare som inte var överlyckliga över uppmärksamheten. Fick två stick i huvudet som tack för vräkningen
 
  • Rivningsarbete inomhus med halvt borttagen vägg och kutterspån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller i en skiva under husrenovering med synlig träpanel och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrivning med utspridda kutterspån och en säck i skottkärra, stege och träväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus rivningsarbete med synligt takbjälklag och spridda kutterspån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör under rivning med exponerade takbjälkar och säckar bland kutterspån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör med rivet tak, utspridd isolering och säckar under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
småstuga och 4 till
  • Laddar…
Plattan förbereddes med L-stöd och isolering samt armering och golvvärmeslingor. Eftersom det var så mycket berg så beslutade vi oss för att nöja oss med 20 cm isolering. Det är ändå dubbelt upp mot nuvarande källare som endast har 10 cm. Jag tror att det blir bra.
 
  • Förberedd byggplatta med L-stöd, 20 cm isolering och golvvärmeslingor omgiven av berg och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundplatta med 20 cm isolering, L-stöd, armering och golvvärmeslingor vid pågående husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med isolering och armering förberett för gjutning av betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundplatta med L-stöd, isolering, armering och golvvärmeslingor vid husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
småstuga och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.