Vinn TP-Link Deco: Routrar som samverkar för att ge dig bästa möjliga trådlösa hemmanätverk

TP-Link Deco M5 mesh-router placerad på ett vitt bord intill en bärbar dator och en annan vid en soffa med en kopp.

Har du dålig räckvidd i ditt trådlösa nätverk hemma? Förr var det vanligt att man löste detta genom att komplettera sin router med repeaters i hemmet. Men nu blir det allt vanligare med så kallade mesh-lösningar. Det innebär enkelt förklarat flera mindre routrar som placeras på olika platser i hemmet och de samverkar sedan trådlöst för att du ska ha så bra uppkoppling du bara kan i husets samtliga hörn.

Veckans vinnare tar hem TP-Link Deco M5 AC1300. Deco M5-systemet består av tre nätverksenheter, som korrekt placerat kan täcka ett hus på upp till 418 kvm. Varje enhet har fyra inbyggda antenner och garantin är på hela 2 år.

Systemet ser till att användarens mobil, platta, dator etc. alltid automatisk kopplar upp sig på den närmaste Deco-enheten. Deco M5-systemet identifierar dessutom automatiskt vilka enheter som används till data-tunga aktiviteter, som t.ex. onlinespel, streaming i HD-kvalitet och videosamtal och som belastar nätverket mest. Systemet ser också själv till att ”fördela” nätförbindelsen mellan enheterna så att inga avbrott sker.

Totalt värde cirka: 3 500 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Det medföljer även en säkerhetslösning med routrarna från TP-Link, vad heter den?
Svaret hittar du här: http://www.tp-link.com/us/home-networking/deco

1. TP-Link ThreatStopper
X. TP-Link HomeCare
2. Deco HomeCare Kit

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 2 februari.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från TP-Link. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar TP-Link för att de sponsrar den här tävlingen.
 
X. TP-Link HomeCare

Med ett hus på 165kvm med 100kvm källare så räcker täckningen inte riktigt till.
Med TP Links Deco skulle vi kunna surfa i hela huset och kunna få ljuvlig arbetsmusik i garaget.
 
X. TP-link HomeCare

Under våren kopplas fiber in i huset och en ny lösning för kommunikation i vårt hus måste till. Det här låter som en fin lösning och kommer lätt att täcka våra behov. Huset är gammalt så kabelfritt är ju så klart önskedrömmen.
 
richardtenggren
X. TP-Link HomeCare

Med hus på 125 i två plan, och dubbelgarage så har nuvarande router det svårt att täcka in hela huset. Så detta skulle möjliggöra surf och musik i garaget.
 
Rätt svar är: X

Äntligen, äntligen äntligen ska vi få vår fiber inkopplad just idag!!
Nu kommer den stora frågan vilken router ska vi skaffa, och i absolut rätt tid kommer denna tävling som jag gärna gärna gärna vill vinna!!
 
X. TP-Link HomeCare

Trots att jag köpte en lovordad router (Netgear R7000) har vi haft mycket strul med omstarter, dålig hastighet osv. Barnen skriker högt när nätet går ner mitt under deras surfande eller spelande. Där står jag och försöker lugna familjen samtidigt som jag river mitt hår och hoppas att en Norsk reset ska lösa problemet.
Jag har länge varit sugen på att prova en mesh-lösning men priset har avskräckt lite. Därför vore det underbart att få vinna detta fina mesh-system medans jag fortfarande har lite hår kvar på huvudet.
 
Svar X. TP-Link HomeCare
Jösses vad bra det skulle trimma upp mitt hem! Min ålderstigna router är trött och når inte sovrummet så vi får syssla med annat där :) Jag tänker dock inte kasta ut min fru men däremot låta henne kasta sig ut på nätet från sängen. I lilla gästhuset kommer gästerna slippa slita på sin mobila surf.
 
Som tekniker van vid Apple, Ubiquiti och Netgear så vore det kanon att få testa tplink mer - vet om att är mycket mer pålitliga än priset antyder. Och välgjord meshteknik har varit KANON sedan länge - skönt att även wifibranschen kommit igång med det.
 
Rätt svar är:
X. TP-Link HomeCare

Inom kort får vi får fiber inkopplad och för första gången sen inflytt för 9 år sedan kommer det finnas bra internet!
Men för att få tillgång till det där jag gillar att spendera mest tid, i verkstad/snickarboa (där jag förövrigt oftast behöver svar från "forat"), behöver räckvidden utökas!
 
Svar: X. TP-Link HomeCare
Den här lösningen skulle kunna låta vår 18-åring i lillstugan bredvid vårt hus köra sina spel natten lång (och inte gnälla på att vi bor i obyggden) nu när vi får fiber så fort tjälen släpper. Vi skulle också kunna övervaka lammningen i fårstallet intill utan svindyra och opålitliga GSM-lösningar.
Bonus: bilder/filmer på sjukt gulliga lamm utlovas i början av april om vi vinner!
 
Svar X TP-Link HomeCare
Har problem i min bostad att routern inte når till barnens rum genom en betongvägg. Ett par sådana här skull nog få fram signalen fint. Så att föräldrarna kan få det lugnt och skönt :)
 
X homecare
Svarar som alla andra att skulle vara skönt att ha ett fungerande wi-fi. Har bara produkter från äpplet men tyvärr så har jag insätt att det inte alltid räcker till.
Hade varit kul att ta bort skygglapparna och testa något annat som förhoppningsvis fungerar som önskat!
 
X. TP-Link HomeCare

Har en tvåvåningsvilla med källare, fristående garage och ett växthus och börjat installera ett flertal smarta prylar i hemmet. Wifi anslutningen räcker inte till garaget och nere i källaren är det dålig signal. Hade varit trevlig att kunnat utöka räckvidden på wifi-signalen så man hade kunnat lyssna på lite musik med mitt sonos system i garaget eller när man rensar ogräs i växthuset. Ett och samma nätverk istället för massa repeters som delar nätverket till olika wifi-nät känns inte som en bra lösning. Så en TP-link Deco som utökar hemnätverket trådlöst över hela huset eller till och med få wifi-signal över större delen av tomten skulle vara drömmen.
 
Svar x tp-link homecare

Ligger just nu med influensa i gästrummet och konstaterar att täckningen här är usel. Meshat nät kan hjälpa mot täckningsproblemet. Med homecare inbyggda antivirus kanske man kan slippa influensan nästa gång :)
 
Svar:TP-Link Home Care

Vi har bott i vårt hus i 5 år och har problem med vår router. Vi är inne på den tredje nu, men vi får inte till det. I och med att barnen växer och numera kör online-spel så räcker inte vårt trådlösa nät till. Det innebär att det istället dras nätverkskablar direkt från väggen till datorerna.
Dessutom har dom svårigheter att se Netflix på paddorna i sina rum p.g.a det ”laggar” och det trådlösa nätet inte riktigt når fram.

Det här är verkligen frustrerande och jag ser ett hopp i att lösa våra nätverksbekymmer med TP Link Deco
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.