R Robert-san01 skrev:
Ca 45k
:worried:
Men visst, det är nya tider och lite nya regler nu. Men tre gånger så dyrt :mad:
 
R Robert-san01 skrev:
Ca 45k
Vi betalade 43k bara i planavgift.....
 
L
Det finns rättsfall som säger att byggnadsarbeten anses som påbörjade om man gör "egentliga byggnadsarbeten". Det betyder att enbart markarbeten inte räknas. Rättsfallet handlade om huruvida ett bygglov hade förfallit eller inte (två-års regeln för igångsättande).
På Boverket kan man hitta Lathunden som är ett försök att få alla kommuner att bedöma på liknande sätt. Många kommuner har antagit den som riktlinje. I vissa delar redan inaktuell, men ger ändå en fingervisning.
Det finns en brytpunkt som de flesta kommuner använder sig av när det gäller färdigställandeskydd. Eftersom det inte lönar sig under den brytpunkten, tvärtom, så brukar man då inte begära färdigställandeskydd.
 
L
Jo, och man får enbart använda CE-märkta takstolar. Dvs, det inget snickaren kan snickra ihop på eget bevåg. Den regeln kom efter alla takras, när taken inte tålde snölasterna.
 
L Le Luik skrev:
Jo, och man får enbart använda CE-märkta takstolar
Nja, regeln är väl att man inte får sälja grejer som inte är CE-märkta, vare sig det är en julgransbelysning eller en takstol.
Att tillverka dem i "egen regi" är nog däremot OK.
 
L
Du har rätt: "Det är byggherren som har ansvaret för att avgöra om produkten är lämplig att använda i det aktuella byggprojektet. Byggherren ska kunna visa att han eller hon använt byggprodukter med bedömda egenskaper enligt avsnitt 1:4 – 1:42 i BBR och motsvarande bestämmelser i EKS (avdelning A, 4-6 §§)."
 
Det är nog lite enklare än så vad gäller CE märkningen. Inte ens Derome mfl behöver CE godkänna sina produkter. De gör en beräkning enligt EKS normer och sedan intygar de att deras produkter är tillverkade enligt ritningar/underlag.

Det samma gäller om du tillverkar dem själv från underlag du tagit fram. Så har du kunskaperna kan du beräkna och konstruera allt själv och sedan tillverka det. Enda som krävs är att du dokumenterat projektering, konstruktion och intygar att tillverkningen skett enligt underlag.
 
K kanonkula skrev:
Vi betalade 43k bara i planavgift.....
Såg en tomt i mina krokar som jag tyckte var billig. Visade sig att anslutnignsavgifter tillkom med ca 500k (Varav planavgift 350k).
 
Inget startbesked idag. Synpunkter fanns i brandskyddsbeskrivningen, då det inte framgick tillräckligt tydligt att hela garagets insida skulle kläs med dubbelgips. I mitt fall taket. Ej heller dörren som vetter mot bostadshuset hade jag angett någon brandklass på. Lite små påpekanden om kontrollplanen som KA skulle lösa, och slutligen så förkastades energiberäkningen som min värmepumpsleverantör gjort i Nibes beräkningsprogram. Det var tydligen viktigt att det skulle följa riktlinjerna i BEN (Boverkets riktlinjer), så det blir att göra om och göra rätt... Jag hade hoppats att slippa anlita energikonsult för detta men kanske åker på det i värsta fall. Känns som bortkastade pengar bara. Fyllde i så gott jag kunde på energiberakning.se och hoppas handläggaren nöjer sig med det.

Det är så trist att kraven varierar från handläggare till handläggare. Energiberäkningen jag lämnade hade min värmepumpsleverantör aldrig fått synpunkter på vid nyproduktion, och kompisen som bygger fick startbesked på sin lika enkla energiberäkning.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
:worried:
Men visst, det är nya tider och lite nya regler nu. Men tre gånger så dyrt :mad:
Som jag förstått det har kommunen rätt att ha stadsbyggnadskontoret självfinansierat, fler och fler går ditåt. Dvs de ska gå runt utan skattemedel och kostnad för planarbete mm kommer på sökanden.
Rätt eller fel är väl upp till var och en. Men med barn i skolan så känns det inte orimligt. Sen blir det billigare med ingen eller gammal detaljplan. Eftersom det då inte finns nåt planarbete att täcka eller är avskrivet. Med nya detaljplaner delas framtagningskostnaden upp mellan tomterna. Vårt bygglov med plan från 50 talet kostade ett bygglov 8 000 minkollegas i nytt område ca 50 000 samma kommun.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Inget startbesked idag. Synpunkter fanns i brandskyddsbeskrivningen, då det inte framgick tillräckligt tydligt att hela garagets insida skulle kläs med dubbelgips. I mitt fall taket. Ej heller dörren som vetter mot bostadshuset hade jag angett någon brandklass på. Lite små påpekanden om kontrollplanen som KA skulle lösa, och slutligen så förkastades energiberäkningen som min värmepumpsleverantör gjort i Nibes beräkningsprogram. Det var tydligen viktigt att det skulle följa riktlinjerna i BEN (Boverkets riktlinjer), så det blir att göra om och göra rätt... Jag hade hoppats att slippa anlita energikonsult för detta men kanske åker på det i värsta fall. Känns som bortkastade pengar bara. Fyllde i så gott jag kunde på energiberakning.se och hoppas handläggaren nöjer sig med det.

Det är så trist att kraven varierar från handläggare till handläggare. Energiberäkningen jag lämnade hade min värmepumpsleverantör aldrig fått synpunkter på vid nyproduktion, och kompisen som bygger fick startbesked på sin lika enkla energiberäkning.
Trist! Startmöte är mer lotteri än skicklighet. :(
 
Idag kom äntligen startbeskedet . Energiberäkningen var det som handläggaren hakade upp sig på. Jag gjorde en ny på www.energiberakning.se och matade in så gott jag kunde och höftade ett U-värde på ytterväggarna och det köpte han. Det viktiga var tydligen att det gick efter BEN (Boverkets riktlinjer). Om uppgifterna var rätt eller inte verkade mindre relevanta. Personligen är jag övertygad om att energiberäkningen som jag fick av min bergvärmeleverantör är mer riktig, men vad gör man när det inte duger?
 
  • Gilla
imported_Henrik_x2
  • Laddar…
Nu ska man ju tydligen gå och oroa sig en månad på att ingen får för sig att överklaga bygglovet också. Jag har inte tid att vänta utan kör igång direkt, det är bara att hoppas att ingen har synpunkter. Kommunen äger alla tomter runt om mig utom en, och den grannen har jag redan pratat med. Men som handläggaren sa så behöver man inte vara granne för att överklaga...
 
Leif_eriksson,
kolla att KD-kommun har publicerat bygglovet i post och inrikestidningarna. "https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do". Min handläggare på KD-kommun i våras hade glömt den lilla detaljen. Så mina 30 dagar började gälla först 2 månader senare än vad jag trott
:(
Som tur var så var mitt bygge inte planerat förrän 5 dagar efter de där 30 dagarna..... (man blir väldigt trött ibland på hur krångligt sådant där ska vara).
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.