kristofer12345
Armeringsjärn placerade över ett rektangulärt hål i ett garagegolv, förberett för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn placerade i ett urgrävt rektangulärt hål i ett garagegolv, redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långt och smalt meckhål i garagegolv med armeringsjärn placerade på tvären och längden, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn i öppet meckhål i garage, redo för gjutning, med byggmaterial och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hejsan!

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Har ett, meckhål” i garaget idag , vill gjuta igen hålet. 3.40 lång, 70 cm brett, 30 cm djupt,, har armerat med 28 mm järn på tvären med 30 cm CC mått. O 2 m långa 2 st på längden ( bifogar bilder) tror det kommer få åt mkt betong, så tänktr lägga betong sedan tjock makadam emellan sedan betong igen. Detta ska ju såklart klara bil vikt..så vad tror ni om så som jag gjort.. håller det? Armeringen är bilad utan fäste i sidan som syns på bild..armerimgen går ca 4 cm ner i betongen.. tacksam för all hjälp!
 
  • Gilla
riob
  • Laddar…
L
Ska du behålla någon del av hålet ? om inte se nedan
Rensa ur gropen fyll upp med kross/makadam 8-16 till ca 20 cm överkant , lägg en plast dubbel på , ( så rinner betongen inte ner ) har du möjlighet att sätta lite dubbar i väggen 10 cm eller
5 cm ner så bra , armeringsjärn 10 mm bankas in , sä långa som möjligt för att få in
och ett järn 10 cm ut från vägg på längden på varje sida , du måste få det att bita i sidorna bra , ny betong fäster inte på gammal
Du kan även bila lite i kanterna så det blir gropar i . så blir det bra fäste mot det gamla , det blir en låsning mellan , det kommer säkert att se ut som en spricka på båda sidor om hålet ,
Och vad gör ovanpå är sen egalt för att jämna av till slätt golv
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L
Kom på att dom järn som du lagt där kommer inte att göra någon nytta dom ligger för högt upp och i överkant , är man inte på plats och ser , så kommer det upp mer som inte är bra .
Du behöver armera hela hålet , så armeringen kommer som i underkant annars bär det inte en bil som du ville , men eftersom du nu har gjort plats för den låt den ligga kvar
Järn in i sidorna , ca 25 cm mellan , helst mitt emot varandra och naja ihop dom samt tre på längden med jämnt mellanrum ( dela bredden i fyra ) då kommer det hålla bra
 
L
PS kan du komma ner under så behöver du inte fylla med kross , sätt en skiva under hålet och gjut direkt mot den , det håller det med , om du armerar enligt förgående inlägg , går även att fixa form om du inte kan komma ner , men det får du säga till om
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Tjena!

Ok, dem ligger för högt säger du, jag har möjlighet och komma under hålet. Hålet är 30 cm djupt, om jag behåller det som ligger ska jag även sätta 28 mm tjock armerimgsjärn (samma som tidigare ligger där) på vilket höjd, i mitten av hålet alltså på 15 cm djup eller, i så fall kan jag sätta en imellan varje järn som ligger där idag?!
 
kristofer12345
såhär menar du? kolla bild
 
  • Skiss av en möjlig inbyggnad eller struktur med mätningar som anger dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
PS kan du komma ner under så behöver du inte fylla med kross , sätt en skiva under hålet och gjut direkt mot den , det håller det med , om du armerar enligt förgående inlägg , går även att fixa form om du inte kan komma ner , men det får du säga till om
kolla svar..
 
Staffans2000
Nu har nog "liteavvarge" svarat utan att ha läst frågan, för att fylla hela källaren med stenkross låter inte optimalt (Om än med plast ovanpå).
Mycket riktigt skall armeringen gjutas in i den nedre delen, eftersom betong klarar tryck mycket bra, men inte sträckning!
Men! Med tanke på golvets tjocklek och den ringa belastning en mindre bil kan utsätta det för, spelar armeringen mindre roll.
Om det uppsågade hålets kanter är i vinkel mot golvet, finns risken att hela konkarongen rasar ner i källaren! Förhindra det genom att borra in armeringsjärn i mitten av bjälklaget enligt "lav"s förslag.

Staffan
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Sätt en skiva under och stämplar/reglar som håller upp den mot taket och fyll på med betong
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu har nog "liteavvarge" svarat utan att ha läst frågan, för att fylla hela källaren med stenkross låter inte optimalt (Om än med plast ovanpå).
Fast hela källaren? TS Skriver:

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Har ett, meckhål” i garaget idag , vill gjuta igen hålet. 3.40 lång, 70 cm brett, 30 cm djupt
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Hålet är 30 cm djupt,
Bilden kanske ljuger men jag får inte ihop detta riktigt.
 
kristofer12345
har gjort ritningen som jag tror liteavvarje menar men är ej riktigt säker på om armeringen skall gå från sida till sida eller bara som på ritningen ut 10 cam från väggen..?vad är bäst
 
kristofer12345
sen vet jag ej varför dem på längden måste delas i 3-4 bitar o varför inte en eller 2 hela längder?
 
kristofer12345
sen vad tycker ni skall, jag gjuta allt på en gång, eller kan man tex gjuta i etapper, tex 4 bitar,, hur håller det då? då skulle det vara för att se hur mycket betong som kan gå åt?

vad tror ni
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast hela källaren? TS Skriver:





Bilden kanske ljuger men jag får inte ihop detta riktigt.
Undrade också först, men såg ju att garagegolvet som hålet är i, inte ligger sas på mark, utan det är en källare under.
Så liteavvarjes förslag att först fylla upp med stenkross blev ju lite tokigt. Kan ju inte fyllla hela källaren innan gjutning.:) Och i hålet som är 30cm djupt skall det inta vara någe stenkross i innan gjutning.
 
Jag tycker du ska gjuta allt på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.