SPCway var lite dyr tyckte jag. Mailade faktiskt Göran igår, hoppas på att han kan ha någon lösning.
Har du erfarenhet av någon liknande setup?
 
Hej!

Här precis kopplat in allt i mitt system. Men jag får fel på två av map:arna.
Eller fel och fel. Det står "SYSTEMEXISTENS KONFIGURERAD" på det två sista map:arna.
Samt så larmar det "Xbus expansionsenhet kommunikationsfel"
Bifogar en ritning på hur jag kopplat.
0v och 12v är kopplade till huvudenheten. Ritade inte in det här.

Har jag kopplat fel??
 
  • Handritad skiss av kopplingsschema till huvudenhet och expansionsenheter för ett system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RilleRock
R rydboholm skrev:
Hej!

Här precis kopplat in allt i mitt system. Men jag får fel på två av map:arna.
Eller fel och fel. Det står "SYSTEMEXISTENS KONFIGURERAD" på det två sista map:arna.
Samt så larmar det "Xbus expansionsenhet kommunikationsfel"
Bifogar en ritning på hur jag kopplat.
0v och 12v är kopplade till huvudenheten. Ritade inte in det här.

Har jag kopplat fel??
Ritningen är rätt iallafall.
Så frågan är vad du gjort.
Är termineringsbyglarna på i alla enheter?

Har du använt spc pro och laddat upp en konfigfil innan du hämtat hem systemet?

Ja skulle kolla inkopplingen mellan exp 1 och map 1.

Sen går du in på xbusmenyn i map och konfigurera om därefter får du åtgärda det som felar eller saknas innan du tankar hem till spc pro eller kör webgränssnittet.
 
Jag ska bytta manöver panel är det något man skall tänka på
Förutom att brytta ström och batteri späning .
Kommer krypt nyckeln till connect och krångla ?
 
RilleRock RilleRock skrev:
Vanderbilt SPC Homey:

[media]
Förutom Homey-videon:

har nu Vanderbilt även publicerat en video som visar hur SPC integreras med Control4. Du hittar den här:
 
  • Gilla
JSNIP
  • Laddar…
Hej!
Försöker förstå hur jag ska koppla in sirénen... den gamla kopplingen såg ut så här:
  • 12V på sirénen till INT på Central
  • GND på sirén till COM på central
  • FREE på sirén till en annan COM på centralen
  • FREE och TAMPER på sirénen byglas med ett 4.7K motstånd
  • TAMPER 2 på sirén till en ingång på centralen (och dokumenterad som ”sab sirén”).
  • I centralen byglas COM till INT på central med ett 4.7K och COM till EXT med ett 4.7K
I SPC-manualen ser det ut som det bara är INT+ och INT- som ska anslutas. Kan jag skippa motstånden och bara koppla:
INT+ (Central) med 12V (sirén) och INT- (central) med GND (sirén)?

Handritad kopplingsschema för en sirén med beteckningar och färgkodade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elektroniskt kretskort med ledningar och komponenter inuti ett larmsystem, med fokus på anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
S Smatte skrev:
Hej!
Försöker förstå hur jag ska koppla in sirénen... den gamla kopplingen såg ut så här:
  • 12V på sirénen till INT på Central
  • GND på sirén till COM på central
  • FREE på sirén till en annan COM på centralen
  • FREE och TAMPER på sirénen byglas med ett 4.7K motstånd
  • TAMPER 2 på sirén till en ingång på centralen (och dokumenterad som ”sab sirén”).
  • I centralen byglas COM till INT på central med ett 4.7K och COM till EXT med ett 4.7K
I SPC-manualen ser det ut som det bara är INT+ och INT- som ska anslutas. Kan jag skippa motstånden och bara koppla:
INT+ (Central) med 12V (sirén) och INT- (central) med GND (sirén)?

[bild][bild]
Ja om du inte vill ha sabotagelarm från siren så räcker det.
 
  • Gilla
Smatte
  • Laddar…
Hej!

Jag skulle vilja få mitt SPC larm att aktivera mina ARLO-kameror när larmet är påslaget och avaktivera dem när larmet är avlarmat. Är det någon som har en idé på hur man skulle kunna göra det?

En idé jag har är att använda IFTTT, där det finns stöd för ARLO-kameror. I så fall skulle det enda SPC-larmet behöver göra är att skicka ett http-anrop till en adress när larmet larmas på / av.
Gränssnittet för att konfigurera SPC är djupt och snårigt, så jag vet inte riktigt var jag ska börja leta, om det ens går.
Ett annat sätt vore att använda en Raspberry pi som jag har liggande. Då skulle man kanske kunna använda en relä-utgång på larmet som triggar en ingång på raspberry pi som skickar en request till IFTTT, men det blir lite mer jobb och en pryl till som måste fungera.
Andra idéer?
 
L larsla skrev:
Hej!

Jag skulle vilja få mitt SPC larm att aktivera mina ARLO-kameror när larmet är påslaget och avaktivera dem när larmet är avlarmat. Är det någon som har en idé på hur man skulle kunna göra det?

En idé jag har är att använda IFTTT, där det finns stöd för ARLO-kameror. I så fall skulle det enda SPC-larmet behöver göra är att skicka ett http-anrop till en adress när larmet larmas på / av.
Gränssnittet för att konfigurera SPC är djupt och snårigt, så jag vet inte riktigt var jag ska börja leta, om det ens går.
Ett annat sätt vore att använda en Raspberry pi som jag har liggande. Då skulle man kanske kunna använda en relä-utgång på larmet som triggar en ingång på raspberry pi som skickar en request till IFTTT, men det blir lite mer jobb och en pryl till som måste fungera.
Andra idéer?
En snygg lösning på detta är att köra SPC Web Gateway på en Raspberry Pi och sedan göra en bindning, med t.ex ett node.js script till IFTTT. Du kan då använda vilken händelse som helst från larmet som trigger i IFTTT. Alltså inte bara på/avlarmning utan även händelser från dina detektorer om du så vill.
 
Hej!

Har nu, till stor del tack vare @RilleRock, fått allt på plats. Återstår att försöka koppla in de gamla IR-deckarna. Så här ser de ut:

Öppen elektronikbox med IR-detektoranslutningar och märkta ledningar mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det kopplat så här:
Kabelanslutning till en kopplingsplint för IR-detektorer i säkerhetssystem, otydligt med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir det rätt om jag gör så här?
1 och 2 från höger till 0v resp 12v på centralen?
4:e från höger (blå, märkt 10 TAMPER) till Com?
15 (brun längst till vänster, ”Alarm relay”) till en ingång på centralen?
 
RilleRock
S Smatte skrev:
Hej!

Har nu, till stor del tack vare @RilleRock, fått allt på plats. Återstår att försöka koppla in de gamla IR-deckarna. Så här ser de ut:

[bild]

Nu är det kopplat så här:
[bild]
Blir det rätt om jag gör så här?
1 och 2 från höger till 0v resp 12v på centralen?
4:e från höger (blå, märkt 10 TAMPER) till Com?
15 (brun längst till vänster, ”Alarm relay”) till en ingång på centralen?
De blir rätt men en salig röra bland alla färger på bilderna du visat.
 
RilleRock RilleRock skrev:
De blir rätt men en salig röra bland alla färger på bilderna du visat.
Ja, det är ett snyggt nystan de har fått till. De tycks i de flesta fall använt orange till +, vit till -, blå till com. I denna IR tycks de ha använt brun till ingång. I den andra IR:en är vit kopplad till ingång...
Till magnetkontakterna är blå till com och vit till ingång.

Om jag skulle ändra, finns det någon standard att följa?
 
RilleRock
S Smatte skrev:
Ja, det är ett snyggt nystan de har fått till. De tycks i de flesta fall använt orange till +, vit till -, blå till com. I denna IR tycks de ha använt brun till ingång. I den andra IR:en är vit kopplad till ingång...
Till magnetkontakterna är blå till com och vit till ingång.

Om jag skulle ändra, finns det någon standard att följa?
Praxis är att använda
Vit +
Blå -
Turkos/lila sektion

Alt.

Vit +
Blå -
Vit/orange sektion
Vit/grön sektion
Vit/brun sektion
 
  • Gilla
sparre16V och 1 till
  • Laddar…
H
Hej,

Flyttar alldeles strax till hus och har blivit inspirerad av denna tråd att skaffa SPC-larm.
Har läst igenom hela och känner mig hyfsat säker på att jag fixar installera det själv :)

Vad har ni för åsikter och tips om placeringarna av ir detektorer och magnetkontakter enligt bifogad skiss?

Det är ca 217 cm takhöjd (utom köket där det är öppet upp till nock), är det något speciellt man behöver tänka på gällande ir detektorerna? Inga djur eller robotdammsugare är planerade.
 
  • Husriss med markerade positioner för IR-detektorer och magnetkontakter för planerad installation av SPC-larm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var har du tänkt sätta map? Det ser ut som att du vid alla tre dörrarna riskerar att lösa ut en ir-detektor förutom magnetkontakten. Det går väl att lösa med fördröjning men det är nog bättre att ha panelen i område som inte täcks av ir-detektor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.