De har oftast väldigt långa växlarpaket.
Det är det som brukar ta plats.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fördelen med storlek kunde ju vara att man fick plats med större filter tex... Jag har egentligen inte brist på plats, det är ca 1500 x 2000 x 7-800 mm (H x B x D) i tvättstugan som egentligen bara upptas av ett litet skåp över tvättmaskinen...

Nån som vet om REC har samma värmeväxlare i de stora golvmodellerna som de vägghängda?
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fördelen med storlek kunde ju vara att man fick plats med större filter tex... Jag har egentligen inte brist på plats, det är ca 1500 x 2000 x 7-800 mm (H x B x D) i tvättstugan som egentligen bara upptas av ett litet skåp över tvättmaskinen...

Nån som vet om REC har samma värmeväxlare i de stora golvmodellerna som de vägghängda?
Golvaggregaten har ca 80 cm lång motströmsvärmeväxlare. Väggaggregaten har komprimerat växlaren rejält.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag tror jag bestämt mig för att köra REC "Blue". aggregatet ..

Vad tror ni om rördragningen för tilluften i bilden nedan? Det där är nog det enklaste man kan göra, med förutsättningarna som gäller i grunden .... (Och vilka förutsättningar är det, kanske vän av ordning undrar? Jo, såhär är det: eftersom det här en moduluppbyggd kåk så ligger det mesta av VVS och EL i modulen som sträcker sig från väggen till vänster i "tvätt" och till badrummets högra vägg. Det betyder att det är rätt mycket rördragning mellan mark-golv ... det är också så att kryputrymmet varierar stort, från knappa halvmetern i höjd längst in vid stödmuren i mitten, till nästan "stå med böjd rygg"-höjd efter långsidan på motsatt sida mot ingången...)

Fråga till; varför kan man inte hitta Y-"kors"? Det hade väl flödesmässigt funkat bättre än "T-kors" i vissa installationer? EDIT: verkar som att Lindab gör Y-rör ... EDIT2: http://www.rcv-energiteknik.se/sv/product/716/Y-ROR-160-100 vad jag behöver. Men vilket pris?
 
  • Ritning över en husplan med markerade rördragningar för tilluft i rött och grönt, inklusive placering av aggregat och öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är för att man brukar dra en huvudstam och avstickare. T korsningar ger ganska dåligt flöde.

Handritad schematisk bild som visar rördragning med huvudstam och avstickare samt en T-korsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Om du tänker köra med REC. Kanske det kan vara smart att kontakta dom direkt så får du en färdig systemlösning?
http://www.recvent.se/recvent-systemlosning/

Har för mig att luftbutiken och soliduct också ritar system vid beställning
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har för mig att luftbutiken och soliduct också ritar system vid beställning
När det gäller Soliduct har du i alla fall helt rätt!
Via dem fick jag en ritning med rördimensioner, placeringar av till- och frånluftventiler mm,
samt komplett materiallista.
Mycket hjälpsamt i byggprocessen :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När det gäller Soliduct har du i alla fall helt rätt!
Via dem fick jag en ritning med rördimensioner, placeringar av till- och frånluftventiler mm,
samt komplett materiallista.
Mycket hjälpsamt i byggprocessen :)
Har ju varit inne och tittat lite på Soliducts hemsida, man kanske skulle slänga iväg ett mail till dem och fråga .... Intressant nog har de inga golvdon upplagda i butiken ....
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du tänker köra med REC. Kanske det kan vara smart att kontakta dom direkt så får du en färdig systemlösning?
[länk]

Har för mig att luftbutiken och soliduct också ritar system vid beställning
Ska slänga iväg ett mail till dem och fråga ...
 
Fick snabbt svar från Soliduct. Deras "kit" var enbart med Flexit-aggregat. Frågade varför, väntar på svar. Antar att de inte kommer att säga sanningen (Vi tjänar mest pengar på att sälja Flexit) utan något konstlat om hur bra de är.

Dock kunde deras konstruktör rita upp vad-som-helst för 8500 spänn, vilket de drog av 3500 från, om man beställde allt från dem. Låter dyrt?
 
Kill gissar lite nu.
Förmodligen för att det är enkelt att ha samma aggregatleverantör till allt man säljer när det bli garanti årgärder.
Olika aggregattillverkare är ju olika duktiga på att ha en fungerande service organisation.
Ang priset finns det väl en tanke att man inte vill sitta och rita på hus de inte får sälja detaljer till.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dock kunde deras konstruktör rita upp vad-som-helst för 8500 spänn
Oj :worried:

När vi byggde år 2010 betalade vi Soliduct 3.300 kr inkl. moms för ventialtionsritningen (som gjordes av en konstruktör i Gbg/Mölndal).
Alla rördelar och ventiler köptes från Soliduct för 10.390 kr inkl. moms.
Själva FTX-aggregatet hade de inte i sitt sortiment, så det kom från Alig Ventilation och kostade 17.369 kr inkl. moms.
 
  • Gilla
Henrik Lindberg och 1 till
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Kill gissar lite nu.
Förmodligen för att det är enkelt att ha samma aggregatleverantör till allt man säljer när det bli garanti årgärder.
Olika aggregattillverkare är ju olika duktiga på att ha en fungerande service organisation.
Ang priset finns det väl en tanke att man inte vill sitta och rita på hus de inte får sälja detaljer till.
Gubb-googla är det bästa... :rofl:

Jag fick svar, och jag undrar om det hänt något med soliduct... Eventuellt har de lagt ut deras first line support på nåt annat företag.... På frågan om flexit så svarade de "Vi tycker om deras aggregat och det är även Flexit som gör våra FTX-ritningar." :rolleyes:

På frågan om varför de inte hade golvdon i webbshoppen svarade de "Varför vi inte har dem vet jag inte tyvärr, antingen så har vi aldrig fått någon efterfrågan på dem eller så kan vi inte få tag på dem."

Blaha blaha alltså...

Antar att det är rimligt att de drar av när man handlar hos dem, men 5000? Hur mycket kan en ventilationskonstruktör fakturera per timme? Kan det ta en hel dag för dem, efter de får alla underlag?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj :worried:

När vi byggde år 2010 betalade vi Soliduct 3.300 kr inkl. moms för ventialtionsritningen (som gjordes av en konstruktör i Gbg/Mölndal).
Alla rördelar och ventiler köptes från Soliduct för 10.390 kr inkl. moms.
Själva FTX-aggregatet hade de inte i sitt sortiment, så det kom från Alig Ventilation och kostade 17.369 kr inkl. moms.
REC har inte svarat, och är det Flexit som gör ritningar åt Soliduct finns det ju ingen anledning att gå via dem...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
REC har inte svarat, och är det Flexit som gör ritningar åt Soliduct finns det ju ingen anledning att gå via dem...
Nej, våra ritningar och beräkningar för ventilationen gjordes av Inger Helmfors,
Helmfors Konstruktion i Mölndal, 031-734 46 00.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
REC svarade.. Alig gör deras åt privatpersoner....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.