Jag har ett gäng servar som står i mitt garage på ca 30 m2 och börjar få problem med att det blir för varmt. Nu med -4 grader ute är det 28 grader varmt och det kommer inte att fungera framåt sommaren.

Helst skulle jag inte vilja kyla med AC utan bara använda uteluften men givetvis, är det en dag med 33 grader ute får jag väl kanske ha AC också, eller bara stänga ner grejerna.

Hur ska man tänka? Behöver ju förmodligen ett ganska stort luftflöde för att få ner temperaturen när det är varmare ute? Fukt? Damm? Ska man suga in luft genom filer, eller blåsa ut den och ha extra tillluftskanaler?

Skulle vara intressant att få lite förslag på vad man kan göra?

edit: Skulle det gå att återanvända värmen för att värme huset istället? Avståndet mellan garage och hus är ca 2,5m och har en Nibe f750 frånluftsvärmepump
 
Redigerat:
Jag antar att Facebooks serverhallarna har tänkt igenom detta problem i detalj och försökt hitta det mest effektiva och driftsnåla sättet. Googla på "server farm cooling".
 
Mjo, men som privatperson är man ju lite mer låst, garaget står tex i Trosa där jag bor och känner det klart ovärt att flytta till Luleå för att få ett lägre behov av kyla... ;-)

Jobbar själv med serverdrift och det vi har i våra dataorhallar är ju ingenting jag vill köra hemma, eller har råd med för den delen...
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Är det inte billigare att byta till modernare maskiner med lägre energibehov för det utförda arbetet? Kanske hyra in dig hos någon molntjänst?
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Jag förutsätter att servrarna i sig är fläktkylda. Om du samlar ihop utblåsen och leder dem ut genom väggen så är du av med den mesta värmen direkt. Den utblåsta luften måste givetvis ersättas med (kall) uteluft. Om du istället blåser varmluften in i huset har du den givetvis tillgodo "gratis" för uppvärmning av huset.
 
Då får du räkna lite. Du vet antagligen värmeeffekten som servrarna alstrar (samma som elektrisk effekt). Och anta en tillåten temperatur i garaget, typ 30C. Om du nu har 33C ute så blir det ett delta T på 3Kelvin. Nu kan du räkna ut hur mycket luft du behöver blåsa in för att upprätthålla 30C inne i garaget. Det kommer att bli rätt mycket.
Sedan ska ju kylluften fördelas inne i garaget så att servrarna får sin del. Jag tror du får investera duktigt i flödeskanaler och fläktar.
 
Sug in filtrerad luft och skapa ett övertryck i garaget låt resten gå till huset
 
Först och främst, hur är ventilationen idag, står luften stilla eller rör den på sig?

Om du börjar med att genom ventilationskanaler leda bort varmluften som datorerna alstrar, och får ut denna effektivt, istället för att låta den gå ut i rummet så att säga.
 
Jag tror den enklaste lösningen är en billig luftvärmepump. Kanske kombinerad med en luftrenare.
Har du möjlighet så ta tillvara på värmen i huset. Självklart.
 
Möjligt att leda in luften till frånluftvärmepumpen via isolerade ventilationsrör antingen i luften eller nedgrävda?

Tilluften räcker väll ventil i väggen med filter i så kommer luftbytet ske och kylning uppnås när du trycker luften till värmepumpen
 
  • Gilla
GadgetMaster
  • Laddar…
L
Borra ett bergvärmehål och använd frikyla. Långsiktigt blir det nog billigare.
 
Hur många watt drar kalaset? OT: Vad kör du på dem?
Tror på vattenkylning, evt med borrhål blir effektivast.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
G GadgetMaster skrev:
Nu med -4 grader ute är det 28 grader varmt
Är rätt nyfiken på maskinernas totala effekt. Är du underleverantör till exempelvis Google? :thinking:
 
Mycket bra input, ska försöka förtydliga lite då jag uppenbart missade en del detaljer.

Ventilationen idag är enbart två små ventiler ovanför fönsterna och en garagedörr som läcker en del i underkant så jag behöver göra någonting.

Det jag håller på med att att mina kryptovaluta så hårdvaran ä mindre känslig än vanliga servrar, inga mekaniska hårddiskar som är värmekänsliga och det som är varmt är grafikkort som tål i alla fall 70-75 grader, men mindre är bättre för att få grejerna att hålla.

Just nu har jag ett effektuttag på ca 1200W men vill kunna skala upp så kommer behöva ventilera/ kyla.

Ett lättare alternativ för att få över värme i huset kanske helt enkelt är att jag lyfter in 2-3 datorer i huset och ställer dom i våra klädkammare där det finns insug till frånluftsvärmepumpen så behöver man inte krångla med luftkanaler, men så vill jag inte ha det under den varma årstiden för bli inte så skönt inne då...

Ideen att samla in varmluften och suga t den direkt via servarna kanske skulle fungera, typ spiskåpa över dom med en fläkt som suger och blåser ut?

...en fundering jag har är att på lite sikt, bygga ett uterum / växthus i anslutning till garaget o värme upp det med överskottsvärmen...
 
  • Ventiler ovanför ett fönster mot en himmel med moln, syftande på inlägg om ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för servrar du har nu, vanliga chassin eller riktiga serverrack?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.