Intressant tråd och jag har funderat i liknande banor hur man enklast kan bygga superisolerade poolskydd. Har bland annat funderat på sandwichpaneler som är både lätta, fribärande upp till 4 meter och superisolerade. Med lättbalkar typ en C-balk runt omkring borde det bli rätt stabilt. Detta elementet till exempel som går att få med pvc-yta på undersidan vilket bör tåla klorvattnet bättre än galvad plåt.
https://www.ruukki.com/swe/b2b/prod...rniki/sendvicovy-panel-sp2c-e-pir-pro-strechy
Har även spånat på att sätta gångjärn längs ena långsidan och så att säga öppna poollocket som man öppnar ett soptunnelock med hjälp av någon motor/vev

Har försökt hitta mer "vanliga" pooltäcke och skydd som har någon form av isoleringsstandard utan att hitta något mer än vadderade dukar med U-värden på 3,0 cirka :( Föreställer mig att med ok isolering i botten och väggar och med ett ordentligt poolskydd att säsongen borde kunna förlängas avsevärt.
 
tror inte jag vill befinna mig i närheten av ett lock som sträcker sig 4 m upp i luften...
 

men om man delar det på mitten...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L L-E skrev:
[media]
men om man delar det på mitten...
Då skulle jag behöva byta pool och det är inte aktuellt (har glasfiberbalja).

Har funderat på isolering. Idag är jag inne på en kraftig PVC-duk på undersidan. Hur mycket mer ger det egentligen att ha en isolerad täckning? Avdunstning står ju för en rätt stor del, och om PVC-duken inte hönger i vattnet blir det ett luftlager mellan vattenytan och poolkanten.
 
Tror inte på isolerade lock. Skulle kanske behövs räkna på det
 
I igelkotten82 skrev:
Intressant tråd och jag har funderat i liknande banor hur man enklast kan bygga superisolerade poolskydd. Har bland annat funderat på sandwichpaneler som är både lätta, fribärande upp till 4 meter och superisolerade. Med lättbalkar typ en C-balk runt omkring borde det bli rätt stabilt. Detta elementet till exempel som går att få med pvc-yta på undersidan vilket bör tåla klorvattnet bättre än galvad plåt.
[länk]
Har även spånat på att sätta gångjärn längs ena långsidan och så att säga öppna poollocket som man öppnar ett soptunnelock med hjälp av någon motor/vev

Har försökt hitta mer "vanliga" pooltäcke och skydd som har någon form av isoleringsstandard utan att hitta något mer än vadderade dukar med U-värden på 3,0 cirka :( Föreställer mig att med ok isolering i botten och väggar och med ett ordentligt poolskydd att säsongen borde kunna förlängas avsevärt.
Sandwichpaneler har jag också kollat på. Men i mitt fall vill jag ha trätrall ovanpå oavsett, och då är det inte säkert att fördelarna gentemot en vanlig regelkonstruktion överväger. Jag har inte släppt tanken helt dock.
 
Jag gjorde en enkel beräkning genom att se hur mycket värme som skulle läcka genom locket vid 30° vattentemperatur och 0° grader utomhus. Om man inte tar hänsyn till köldbryggor så skulle ett pooltäcke med U-värde på 3,0 kräva 2,88 kW i effekt för att bibehålla värmeläckaget genom locket. Skulle man lyckas konstruera ett poolskydd med U-värde som en yttervägg med U-värde på 0,2 behövs bara 192 watt för att bibehålla värmen. Visst hjälper luften till under pooltäcket men vi skulle till exempel aldrig isolera våra hus med två presenningar och vara nöjda med att luftspalten däremellan gör det varmt och komfortabelt.

Att isolera botten och poolväggarna är lätt att själv bestämma genom att köra med 20cm cellplast eller mer till exempel men just pooltäcket har jag ännu inte hittat några riktigt bra alternativ.
 
P peter_c skrev:
Sandwichpaneler har jag också kollat på. Men i mitt fall vill jag ha trätrall ovanpå oavsett, och då är det inte säkert att fördelarna gentemot en vanlig regelkonstruktion överväger. Jag har inte släppt tanken helt dock.
Förstår hur du tänker då det är smidigare att hantera och köpa in. Men jag tänker att det borde kunna gå att skruva trall direkt på sandwichens ovansida i de höga profilerna på exemplet jag länkade till. Alternativt läkta om man vill använda vanlig trallskruv.
 
Under säsong är det avdunstning som kyler poolen mest (om sidorna är isolerade) det är därför jag är skeptisk till att isolerade lock skulle vara till ngn större fördel. Tänker oxå på eventuell fukt men det kanske inte är ett problem om man isolerar med pu skum med slutna celler.
 
I igelkotten82 skrev:
Förstår hur du tänker då det är smidigare att hantera och köpa in. Men jag tänker att det borde kunna gå att skruva trall direkt på sandwichens ovansida i de höga profilerna på exemplet jag länkade till. Alternativt läkta om man vill använda vanlig trallskruv.
Igelkotten, har du tid och ork att räkna på värmetillförseln som skulle krävas vid utetemperaturer på -5 om vattnet ska hållas på +5 grader (över fryspunkten)?
 
Gör det ngt om vattnet fryser (har plåtpool och den tål isbildning)
 
Om du vet U-värdet på locket eller täckningen, ta det gånger arean och temperaturskillnaden så får du hur mycket värmeenergi som läcker. Detta är dock utan köldbryggor som också går att beräkna men är lite kluruigare. Du kan sedan räkna likadant för väggar och poolbotten. Tänk då på att temperaturskillnaden är lägre då marken inte är -5 såvida du inte bor i Norrland med flera meters tjäle.
 
  • Gilla
peter_c
  • Laddar…
L L-E skrev:
Gör det ngt om vattnet fryser (har plåtpool och den tål isbildning)
Nä, vattnet kan frysa om det vill. Vill mest kolla vad olika möjligheter innebär.
 
Uppdatering: Kanalplast borde fungera som isolering. U-värdet är ca 1,7 för 16 mm plast vilket bör hålla både avdunstning och strålningsvärme i schack. Vid pooltemp 30 grader och 15 grader i luften (en typisk sommar) blir värmeavgivningen ca 15 x 1,7 x 21 kvm = 535 W.
 
Har det byggts ngt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.