flippan83 skrev:
Trodde jag var den enda som låg runt 19 men att andra har det också. Skönt att veta att man har samma tänk med att ullsocka på och mysbyxor med tröja har sin charm också. :p

Så här såg min förbrukning ut :

Oktober 1619kwh
November 1881 kWh
December 2079 kWh
Beräknad års förbrukning 16 809kwh
Januari 2017 2361kwh
Vad är det för förbrukning?
Total elförbrukning per månad eller bara förbrukning för uppvärmning och varmvatten per månad?

Jag ligger på ca 6200 kWh per år i uppvärmning och varmvatten. 155 m2 i hus från 1931.
Plus ca 3000 kWh i hushålls el.
 
A
H hakan_o skrev:
Vad är det för förbrukning?
Total elförbrukning per månad eller bara förbrukning för uppvärmning och varmvatten per månad?

Jag ligger på ca 6200 kWh per år i uppvärmning och varmvatten. 155 m2 i hus från 1931.
Plus ca 3000 kWh i hushålls el.
Detta är tutti, allting alltså.
 
Jag bor i 1700-talet så vi har 14-17 grader inne. Men sen är vi lite speciella...
 
  • Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
18,5 ca nere och 20 uppe. Har kallt eftersom frun tänder sådar 40 ljus på en kväll. Ger en jäkla värme. (Rekord 107 st med ngr ute)

Sovrum allt avstängt och fönstret öppet. 9 grader som kallast på morgonen. Gött med varmt badrum då där murstocken går igenom. (Vedeldad uppvärmning).
 
flippan83 skrev:
Har precis samma, +tilluft från alla fönster pga radon så då blåser det in lite extra kallt ❄
Intressant! Har också radonpump men den suger luft från under bottenplattan så det borde inte innebära luft in via förnster? Har du nån annan typ av luftpump?
 
21 - 23 C på bottenvån. På ovanvån där vi normalt inte är ca 15 C (värmen avstängd). 10 - 15 C i ekonomiutrymmena. 18 C i tvättstuga och reservtoa. Garage och verkstad ouppvärmt.

180 m2 bostad, 30 m2 ekonomi och 66 m2 garage & verkstad. Gammal och tillbyggd skånelänga. Byggstd 1800-tal - 1980-tal. Direktverkande el, 3 x L/L & frånluftsVP/FTX.
 
19 - 21°C i hela huset, utom i hallen där värmepumpens innerdel sitter.
Där är det lite varmare i utblåset. Pumpen, enda värmekällan, är inställd på 21°C.

Ca 4800 kWh totalt/år.
 
23° nere
21° uppe
självdrag
vedpanna eldar en gång per dag om det är runt -10-20.
byggt 2015
220kvm
tot elförbrukning: nov 534 kWh dec 792 kWh

fjällvärden i norrland
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
14-18. Kallt som f i Härjedalen just nu. Bebisens fötter är blåa. Direktel. Kamin 3ggr/dag
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
19 grader tvättstug
18 grader sovrummen
22 grader badrum
19-20 kök/vardagsrum
(25-26 om vi eldar på)

Eldar man på en hel dag blire 28 i vardagsrum och bra varmt i resten av huset med värmeförflyttare.
 
Översikt av temperatur- och luftfuktighetsmätningar i olika rum som visar källaren som svalast och pumphuset som varmast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svalast har vi i källaren där våra sovrum ligger
Varmast är det hos poolpumpen.
 
Källare 21° styrs av shuntautomatik med innegivare.
Bottenvåning och övervåning 22° styrs med termostater.
Mekanisk frånluft på övervåning (sovrum där)med spaltventiler i alla fönster + 2st friskluftsventiler i de fönsterlösa rummen.
Paxfläkt på konstantdrift tvättstuga/badrum i källarvåning ,annars självdrag + köksfläkt (Spaltventiler i alla fönster)
Fristående garage 20-21°
Hus från 1946, pelletseldning i modern vedpanna mot 1500l ack.
Total uppvärmd yta ca 150m2 + 100m2 garage.
Ingen koll på årsförbrukning ,men en pall pellets räcker ca 3v då det är som kallast.
 
P Pin skrev:
Ca 19 grader i de flesta rummen.
17 i sovrummet
16 i gästrummet om ingen bor där
15 i tvättstugan
5 i garaget
Du gillar fukt du. Tempen ska väl enligt många ligga på 16 grader eller över för att inte få problem med för hög fukthalt inomhus.

Vi har fjärrvärme och bor i norra västerbotten.
Första året vi hade hus låg vi på 16 uppe där ingen bodde just då, och 20 nere. Nu med 2 barn och att vi numera vistas i hela huset som källare, huvudplan, övervåning samt garage, håller vi nu 22 nere och 20/21 uppe oför i garage.

Vart extremt liten skillnad på värmeräkningen när vi jämförde år när vi hade kallare mot de när vi nu har varmare.

Tror det vart i runda slängar 2000kr på ett år.
Betalar hellre än att vi fryser.

Skärmklipp visar hushålls energiförbrukning i kWh från 2004 till 2017 noterat i en tabell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på vår förbrukning några år.
Inflytt 2009. Hade kallare inne det året 19/20C. 16C övervåning.
2010 varmare inne. 21/22C överallt.
Både 2009/10 var väldigt kalla vintrar.
2012 första barnet 2014 andra barnet. (Mammaledig de åren)
2013-2016 byte fönster sporadiskt från 2 glas till 3 glas.

Det jag tror påverkar mest är olika kalla vintrar och varmvattenförbrukningen. Ett badkar på 400l har tillkommit, och iaf jag duschar väldigt varmt.

Total uppvärmd yta är väl drygt 260m2. Tegelhus från 1964 bör tilläggas.
 
Redigerat:
Maria B Maria B skrev:
Vi har 25-26 grader härhemma, jag älskar värme... vi sänker något då vi ska ha gäster, de flesta uppskattar inte värme riktigt lika mycket:) Jag tror faktiskt inte att det är så dyrt, så man bör inte ha kallare än man trivs med för den sakens skull (allt är relativt såklart, men jag skulle hellre spara in på annat...)

Shit pomfritt, 25-26 grader inne....med sådan temperatur skulle jag smälla av:sweat:
Själv tycker jag 20-22 är behagligt, och då har jag shorts och kortärmat på mig :)
 
A
Z Zodde skrev:
Intressant! Har också radonpump men den suger luft från under bottenplattan så det borde inte innebära luft in via förnster? Har du nån annan typ av luftpump?
Funderade på radonpump..nej jag har mekanisk frånluft och tilluft från fönster detta samt med självdrag späder ut radon ( vi har nu ca 180bq) nackdelen är att det behöver vara öppet. Men frisk luft får man :) att föredra är väl FTX alt någon pump som grannen också har. Ska renovera förråd så småningom och byta avloppsstamm så jag kanske installerar en radon sug samtidigt när man ändå bilar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.