Vi hade ett likvärdigt bekymmer en gång i tiden. Vår tomt/mark var på 8000 kvadrat och bonden/grannen hade 300 ha. Ändå var han tvungen att bruka c:a 250-300 kvadrat av vår mark också trots att han var medveten om det. De tidigare ägarna av vår tomt var mormor och morfar och de hade såklart pratat med den nämnda bonden och generationen ovanför honom om problemet, bonden beklagade sig, men marken fortsatte att brukas.
Detta tog slut när pappa gick över och pratade med den aktuella bonden om saken och gjorde klart att vi skulle använda den själv. Svaret hade varit något i stil med
"Ja, det är ju eran mark. Vi har ju bara tagit hand om det så ni sluppit". Pappa tog sen åkklipparen och gjorde en gräsmatta av marken innan bonden av ren vana hunnit plöja allt, för att påminna om ärendet.
Och detta hade då pågått i ungefär 50 år men nu är det inga problem.

Personligen stör jag mig mer på sådana händelser om den som gör intrång redan äger ett halvt län med mark. Om den som gör intrång har likvärdig storlek på tomten/marken känns det mer som ett övertramp man lättare kan ha överseende med.
 
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Är jäkligt märkligt, men så är det.
Heter egenmäktigt förfarande...

Det är tom så illa att man kan få rejäla problem.
För 5 år sedan ungefär så var det en pundare som knallade in på min tomt och tog en högtryckstvätt. han gick c:a 0,5 meter sidanom övervakningskameran så knivskarp bild. Polisen svar var att han kanske fått "låna" den. Nope var det självklara svaret. Men det kommer han att säga så vi kan inget göra, sa Farbror Blå....
Men då åker jag själv och hämtar tillbaka den, menade jag. Nope, sa Farbror Blå. Olagligt...
Trots att jag hade kvitto på tvätten, med serienummer, att pundaren var välkänd "lånare" av farbror blå och allt så var det jag som råkade illa ut om jag vill ha mina grejer...
Hur kan det vara olagligt att hämta tillbaka den? Pundaren har ju gett tillåtelse till det...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Orientexpressen
Du kan också fråga grannen om han/hon vill köpa den delen av marken som personen så väldigt gärna vill ha tillsammans med alla kostnader som det innebär vid en avstyckning.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
GIX GIX skrev:
Vill bara rådfråga er vad ni tycker om detta.

Grannen håller på att göra en hästhage och inkräktar på min mark med ca en halvmeter vilket i och för sig är en skitsak men principen att bara slå ned stolpar på min mark för att tjäna en halvmeter utan att ha frågat mig gnager lite.

Jag upptäckte den grova stolpen för någon vecka sedan och tog bort den men i dag var den där igen och ytterligare en stolpe samt elstängsel är påbörjat, vidare har han slyat ut lite på min sida av gränsen vilket även det är en skitsak men återigen utan att ha frågat.

På bilden ser ni den rödmarkerade pinnen som sitter i gränsröret (vänster sida är min mark), gränsen går från den över berget och precis i vänstra kanten av betongstolparna.

Jag har ringt för att fråga varför han gjort så här men inte fått tag på honom.
Vad tycker ni jag skall göra?
Vad sägs om att prata med grannen först?!
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
GIX GIX skrev:
Vill bara rådfråga er vad ni tycker om detta.

Grannen håller på att göra en hästhage och inkräktar på min mark med ca en halvmeter vilket i och för sig är en skitsak men principen att bara slå ned stolpar på min mark för att tjäna en halvmeter utan att ha frågat mig gnager lite.

Jag upptäckte den grova stolpen för någon vecka sedan och tog bort den men i dag var den där igen och ytterligare en stolpe samt elstängsel är påbörjat, vidare har han slyat ut lite på min sida av gränsen vilket även det är en skitsak men återigen utan att ha frågat.

På bilden ser ni den rödmarkerade pinnen som sitter i gränsröret (vänster sida är min mark), gränsen går från den över berget och precis i vänstra kanten av betongstolparna.

Jag har ringt för att fråga varför han gjort så här men inte fått tag på honom.
Vad tycker ni jag skall göra?
Eftersom det stör dig så ska du givetvis prata med din granne och det ska väl inte vara några problem att komma överens om en sån struntsak.
Visst kan man se det som en principsak men jag tycker att det finns viktigare saker här i livet som man kan oroa sig för.
 
H HusMedHistoria skrev:
Och är det ett problem att grannen röjer sly om man har en jättetomt?
Det är ju den rättigheten man har att avgöra själv, som markägare.
Om jag inte vill, så har inte heller grannen någon rätt att göra åverkan på min mark.
Så enkelt fungerar ju vår sekelgamla hävdvunna äganderätt.

Sedan kan du eller grannen tycka vad ni vill.
 
  • Gilla
Lasse Suzican och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
D Daniel 109 skrev:
Det ser ju mest ut som att han har valt den position närmast gränspinnen där det gick att få ner en stolpe. Inte att han aktivt försöker utöka sin hage på din mark.
Nej men snälla någon! :D ...jag gräver ut för min källare på grannens tomt, inte för att utöka min mark, utan för att jag har så mycket berg på min tomt att jag inte kan anlägga källare där med lätthet.
Nåde den som sedan klagar på att jag är girig eller en jävel för att jag tar grannens mark i anspråk! Jag gör det faktiskt inte för att jag vill ta mark från min granne, utan enbart för att jag inte kan lösa det på annat sätt! :D :D :D

Vilken härlig mentalitet... :)
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
H HusMedHistoria skrev:
Och är det ett problem att grannen röjer sly om man har en jättetomt? I så fall gillar man verkligen att köra gräsröj :)
Har sällan sett något så dumt! Min tomtstorlek har väl inget med saken att göra? Min tomt är min tomt och inte grannens! De får väl vara nån måtta på hur knäppa synpunkter man kan kläcka ur sig?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
Martin_B
S Saxdaling skrev:
Har sällan sett något så dumt! Min tomtstorlek har väl inget med saken att göra? Min tomt är min tomt och inte grannens! De får väl vara nån måtta på hur knäppa synpunkter man kan kläcka ur sig?
Jag tror jag vet hur HusMedHistoria tänker. Jag tror att han är av uppfattningen att det är okej för de som har dålig ekonomi och ett tomt kylskåp, att gå in till HusMedHistoria och plocka ur hans kylskåp, med motivet att hans kylskåp är minsann fullproppat och han har gott om pengar :D
Så om ni behöver lite mat grabbar, en kall öl eller vad som helst, så är det bara att vända sig till HusMedHistoria :D

Eller har jag missuppfattat något? hahaha
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Martin_B
Vi kan ta några procent av Bill Gates pengar också... han har ju så mycket ändå!! Vad skall han göra av sina pengar liksom? Han kan inte göra slut på de själv, så vi kan likväl hjälpa honom! Jajjamensan!

Mitt är mitt, och ditt är också mitt! :D :D :D
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Min granne ställde ut en grindstolpe en bit in på min tomt
och när jag hittat gränsröret nerslaget i marken så tog han helt sonika bort det,
det var borta nästa gång jag tittade det efterlämnade ett runt hål i marken
eftersom det var så viktigt för honom med denna stolpe så lämnade jag detta, det är ingen granne som går att prata med heller
Numera har jag kommit över saken.
 
harry73
Det hade kanske varit bättre om du hade dokumenterat det och eventuellt polisanmälde grannen. Gränsmarkeringen får inte tas bort eller flyttas.
Det är dumt att komma över det.
 
  • Gilla
maxmsm och 8 till
  • Laddar…
Martin_B
D DumFråga skrev:
Min granne ställde ut en grindstolpe en bit in på min tomt
och när jag hittat gränsröret nerslaget i marken så tog han helt sonika bort det,
det var borta nästa gång jag tittade det efterlämnade ett runt hål i marken
eftersom det var så viktigt för honom med denna stolpe så lämnade jag detta, det är ingen granne som går att prata med heller
Numera har jag kommit över saken.
Sänker värdet på din fastighet. Det är INTE billigt att återutsätta gränsrör kan jag säga. Räkna med 10.000-20.000 kr i alla fall för röret som din granne tog bort.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Menade inte att du skulle göra som jag
Ville bara berätta om en knäpp granne
Anmälningar som gjorts under åren om diverse andra saker har bara lagts ner
Dessutom har jag inte kunnat bevisa att han drog upp röret
 
L
Många tar för lätt på sådana här saker. Du håller bättre sams med din granne och du är noga med gränserna. Det är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.