Plåt till falsat plåttak kan väl användas. Nyp ihop falsen och knuffa omkull den.
 
L
Pass på med metall , det är poolvatten som det pratas om med klor i , fräter på all metall
rostfritt ska ha en speciell legering för att klara sig , annars dör den med
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
F
Har fyra hjul över från ett nedlagt projekt att bygga en vagn för båten där den skulle dras upp på en slip av u-balk. Ser ut som dessa. Tänkta för korrosiva miljöer- ca 15 cm i diameter och skulle tillsammans klara båten dvs ca 1000 kg. PM:a vid intresse. Korrosionsbeständigt hjul på ca 15 cm i diameter med en slät vit däck och en robust metallfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zink82
  • Laddar…
periodiskt underhåll i form av målning av plåten kan det funka?
 
L L-E skrev:
Om boxen är ventilerad borde väl tryckimpregnerat virke och plywood funka. Runda hål i centralt i distanserna i boxen påverkar inte styrkan nämnvärt.

En box med höjd 250 mm förstärkt med plåt i botten kan nog bära upp en större grillfest på locket (beräkning tror jag du kan skippa). På toppen räcker det med plywood plus trall då dessa är bra på att ta tryck.

Plåt i botten är ju f.ö en alldeles utmärkt fuktspärr. Plåten bör vara galvad eller kanske rostfri.

Plåten är väl bäst att limma. Epoxi kräver inget presstryck att tala om.

Hunton lättbalk ser ut som en vinnare som distans i torsionsboxen. Om den ör ventilerad behövs kanske inte att den är impregnerad.
L L-E skrev:
Om boxen är ventilerad borde väl tryckimpregnerat virke och plywood funka. Runda hål i centralt i distanserna i boxen påverkar inte styrkan nämnvärt.

En box med höjd 250 mm förstärkt med plåt i botten kan nog bära upp en större grillfest på locket (beräkning tror jag du kan skippa). På toppen räcker det med plywood plus trall då dessa är bra på att ta tryck.

Kolla in www.lattelement.se (är därför jag tror beräkning överflödigt)

Plåt i botten är ju f.ö en alldeles utmärkt fuktspärr. Plåten bör vara galvad eller kanske rostfri.

Plåten är väl bäst att limma och skruva. Epoxi kräver inget presstryck att tala om.

Hunton lättbalk ser ut som en vinnare som distans i torsionsboxen. Om den är ventilerad behövs kanske inte att den är impregnerad.
Har kollat lättelementen. Bjälklagen väger från 21 kg/kvm. Lägger man dit trall hamnar egenvikten på minst 39 kg/kvm vilket är betydligt högre än de knappt 30 kg/kvm som reglar med komposittrall väger. Lättelementen för tak är något tyngre. Tusan också... Jag bygger gärna en box men bara om den är beräknad för laste, och det fixar jag inte själv.
 
Gällande beräkning. en 220 lättbalk cc400 kan ta 4 m spännvidd med lastfall ala skola/kontor dvs 1 kN/m2 med en egentyngd 0.65 kN/m2 Om man nu lägger plywood på båda sidorna om locket plus kortlingar längs långsidan (torsionsbox) och eventuell plåt/plattjärn som förstärkning på undersidan kommer man dramatiskt öka hållfastigheten då det blir samverkan mellan lock och botten i lådan. Dessutom är det nedböjningen som är dimensionerande inte brottgränsen.

De placerar en punktlast på 1 kN mitt i balken och mäter nedböjningen.

Jag är inte det minsta orolig för att det inte ska hålla och detta är det sätt som jag kommer att bygga mitt pool-lock.

Att tänka på är väl att inte lägga skarven i plywooden i mitten på locket då det är där spänningarna i materialet är som störst (i mitten på kortsidan alltså). Skarvarna tänkte jag sammanfoga med skruvplåtar plus lim (epoxi eller polyuretan)

tänkte använda hunton lättbalk då den har lvl-flänsar

Kommer inte att isolera locket då jag vill att det ventilerarar.

Undersidan tänkte jag skydda mot fukt från poolen med en epdm duk

Tänkte mig en lösning där locket vilar på poolkanten och först när den ska flyttas lyfter man på locket.


Själva locket utan ngn ytbeläggning torde väga ca 27-28 kg/m2 utan att det är optimerat på det minsta vis.

Ska be ngn att räkna lite på locket bara för att se i vilken härad man hamnar i. Tror spontant att man kan parkera ett par tre bilar staplade på varandra på locket innan det brakar ihop.
 
Redigerat:
  • Gilla
peter_c
  • Laddar…
Måste rätta mig l
L L-E skrev:
Gällande beräkning. en 220 lättbalk cc400 kan ta 4 m spännvidd med lastfall ala skola/kontor dvs 1 kN/m2 med en egentyngd 0.65 kN/m2 Om man nu lägger plywood på båda sidorna om locket plus kortlingar längs långsidan (torsionsbox) och eventuell plåt/plattjärn som förstärkning på undersidan kommer man dramatiskt öka hållfastigheten då det blir samverkan mellan lock och botten i lådan. Dessutom är det nedböjningen som är dimensionerande inte brottgränsen.

De placerar en punktlast på 1 kN mitt i balken och mäter nedböjningen.

Jag är inte det minsta orolig för att det inte ska hålla och detta är det sätt som jag kommer att bygga mitt pool-lock.

Att tänka på är väl att inte lägga skarven i plywooden i mitten på locket då det är där spänningarna i materialet är som störst (i mitten på kortsidan alltså). Skarvarna tänkte jag sammanfoga med skruvplåtar plus lim (epoxi eller polyuretan)

tänkte använda hunton lättbalk då den har lvl-flänsar

Kommer inte att isolera locket då jag vill att det ventilerarar.

Undersidan tänkte jag skydda mot fukt från poolen med en epdm duk

Tänkte mig en lösning där locket vilar på poolkanten och först när den ska flyttas lyfter man på locket.


Själva locket utan ngn ytbeläggning torde väga ca 27-28 kg/m2 utan att det är optimerat på det minsta vis.

Ska be ngn att räkna lite på locket bara för att se i vilken härad man hamnar i. Tror spontant att man kan parkera ett par tre bilar staplade på varandra på locket innan det brakar ihop.

Läste lite noggrannare i huntons datablad en 220 balk ger 4 meter med skivverkan. Alltså skivor på locket men inga i botten. En torsionsbox har ju även skivor i botten varför detta ger ytterligare marginal. Slutsats locket kommer ändå att hålla och mer därtill.

Tittar man på tak med en egentyngd 0.6 kN/m2 snözon 2 klarar en 220 3.9 m om cc 600 mm
 
  • Gilla
peter_c
  • Laddar…
hur tänkte du skarva dessa? Om man ska göra det själv är en träkonstruktion enklast. Betänk att det är nedböjningen som är dimensionerande. Alltså för att få ett golv som inte sviktar eller gungar behöver balken en viss höjd för att uppnå tillräckligt böjmotstånd. Böjmotståndet beror på geometrin inte vilket material så länge man ligger under sträckgränsen för materialet i balken.

Kort sagt en låg höjd kommer att bli svajigt oaktat material (antar att man tänker sig bygga med stål trä aluminium eller ngn annan metalllegering inom byggsektorn förekommande)
 
Tack för kommentarerna. De raka lastramperna på 3000x260 mm håller för 1000 kg. Anta att man använder 10 ramper för att få lagom CC-avstånd. Egenvikten för bärverket då på ca 130 kg jämfört med 216 kg för 45x195 med CC 60. Men jag funderar precis på det du skriver – blir det svajigt? Jag ska se om jag kan hitta mer info om ramperna.

L L-E skrev:
hur tänkte du skarva dessa? Om man ska göra det själv är en träkonstruktion enklast. Betänk att det är nedböjningen som är dimensionerande. Alltså för att få ett golv som inte sviktar eller gungar behöver balken en viss höjd för att uppnå tillräckligt böjmotstånd. Böjmotståndet beror på geometrin inte vilket material så länge man ligger under sträckgränsen för materialet i balken.

Kort sagt en låg höjd kommer att bli svajigt oaktat material (antar att man tänker sig bygga med stål trä aluminium eller ngn annan metalllegering inom byggsektorn förekommande)
Hade inte tänkt att skarva dem. De längsta ramperna på den länkade sidan är 3 meter långa och då sträcker de sig över poolens bredd. Att fästa dem bredvid varandra betraktar jag som trivialt.
 
L L-E skrev:
hur tänkte du skarva dessa? Om man ska göra det själv är en träkonstruktion enklast. Betänk att det är nedböjningen som är dimensionerande. Alltså för att få ett golv som inte sviktar eller gungar behöver balken en viss höjd för att uppnå tillräckligt böjmotstånd. Böjmotståndet beror på geometrin inte vilket material så länge man ligger under sträckgränsen för materialet i balken.

Kort sagt en låg höjd kommer att bli svajigt oaktat material (antar att man tänker sig bygga med stål trä aluminium eller ngn annan metalllegering inom byggsektorn förekommande)

Kolla tvärsnittet kan ju vara då att de är styvare om de läggs på sidan jmf hea balk
 
  • Gilla
peter_c
  • Laddar…
P peter_c skrev:
Kom på en ny konstruktionsvariant: Ett lämpligt antal lastramper, exempelvis [länk] som bärlinor. Låg vikt, låg höjd, hög lastförmåga. Tänker jag rätt?
Titta i pdf’n sid 145 och framåt om du bygger enligt denna har du ngt som håller för en 5 m bred pool. Kan inte riktigt se att man behöver jaga vikt.
 
kan nog vara en ide att tänka på hur man bygger locket. jag tänker mig att man bygger flera sektioner som slutmonteras på plats då det finns en del utmaningar i att flytta runt en konstruktion på 8*4 m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.