C cpalm skrev:
Ja, utmaningen med ett vattenmagasin är att dimensionera det så att omsättningen håller vattnet fräscht. Och då blir det inte så stort i relation till omsättningen. Å andra sidan behöver man väl inte så mycket vatten om man enbart använder det till att dricka.
Vi snittar på 227l total förbrukning om dagen i vårt hushåll (2017). Så en tank på 200l blir nära på omsatt varje dag. Och en nödbuffert på 200l är nog inte så pjåkigt.

Vad det gäller trycket, så har jag inte så mycket koll. Är trycket från vattentornet såpass högt att det är svårt att hitta en tank som klarar det?

Jag är inte orolig för eventuella läckor. Det tänkta rummet har betonggolv, golvbrunn, och betongväggar. Skulle det läcka ut handlar det om att stoppa läckan, och låta det torka.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men det gäller då att se till att man har exv. två kilo ris hemma, och köper ett nytt när man öppnar det andra.
Ja, och det är ju väldigt kul att bara äta mat som är på gränsen till oätligt :sick:

Nej tack!
 
En stor varmvattenberedare skulle funka som nödtank. Vattnet snvänds hela tiden och värmen håller undan bakterierna.
 
O
Stackars dagens ungdomar... De skulle dö direkt, när man berättar att mobilen inte fungerar...
De är som jag skrev tidigare 3 dagar utan vatten 3timmar utan mobilen och 3 veckor utan mat
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Stackars dagens ungdomar... De skulle dö direkt, när man berättar att mobilen inte fungerar...
De är som jag skrev tidigare 3 dagar utan vatten 3timmar utan mobilen och 3 veckor utan mat
Njae, som sagt så gäller snarare: "After 4 to 5 days without food, the average person will suffer from impaired judgment and have difficulty performing simple intellectual tasks. After 2 weeks without food, the average person will be virtually incapacitated. Death typically results after 1 or 2 months without food."

Och efter tre dagar utan vatten så är du som sagt i stort sett död. Redan moderat uttorkning blir fort farlig.
 
Och varför tror du att man blir utan mat dag ett? Nästan ingen har så dålig framförhållning att dom klarar mat och vätska en par dagar. Och under den tiden kan dom högst troligt skaffa i alla fall vatten OCH i vårt klimat är inte uttorkning normalt ett stort problem.
Du kan inte direkt överföra USA teoretiska resonemang till oss, dels fungerar det olika i olika länder, dels fungerar folk olika i olika länder. Och jag tror att om man tittar på hur dom har klarat sig i flera år i oroshärdarna i bla Mellanöstern med deras långvariga brist på allt så sitter vi knappast så illa till.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, och det är ju väldigt kul att bara äta mat som är på gränsen till oätligt :sick:

Nej tack!
Jag är inte säker på att du vet hur ris fungerar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Koka riset först så blir det både godare och mindre knaprigt :crysmile:
 
Man kan ju göra egna konserver också. Då finns det inget bäst före-datum.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L
L lat skrev:
Jag vet inte om vi svenskar är en sämre sort, men det där verkar inte vara lika vanligt i de länder längre söderut som råkar i kris?
Att man slår ihjäl varandra av etniska eller religiösa skäl läser man ju om, men faktiskt inte att man slår ihjäl den som har mer.
Nu har jag inte skrivit något om varken brott eller våldsamheter. Det är ni som har tolkat in det.
Det börjar så smygande. Man kommer för att fråga "Du som ändå har så mycket vatten". Sen efter några dagar utan vatten. Tycker många att "Jag kan ju låna lite vatten ur hans förråd, när han inte ser". Och så håller det på.
Det tar som sagt någon vecka, sedan kommer de och hämtar din mat, och "du bör hålla dig borta, när vi hämtar maten, för fattar du inte att vi har barn som behöver den bättre än du".

När magen är tom kommer de egna ursäkterna till varför grannen inte behöver sin mat, ganska fort. Mycket fortare än du någonsin tror.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, det blir ju stora krafter på tanken om du ansluter den direkt mot inkommande vatten från vattenverket. Vet inte om jag skulle vilja ha det i källaren... :)

I Storbritannien så är/var det dock vanligt, men då sitter tanken på vinden, och håller inget tryck. Pss. som äldre höghus i New York exv. Det vore ju, ur den synpunkten iaf, bättre. Då har man flera hundra liter och kranar osv. fungerar fortfarande som vanligt (om än med mesigt flöde).
Inte så farligt stora krafter. Det är väl runt max 4 Bar inte så mycket. Finns många tankar som klarar det. Jag kan berätta att jag tidigare hade ett rum i källaren som man monterat en vattentank i. Denna tanken höll varmvatten från pannan.
Det var runt 2 Bar tryck och runt 70 grader värme. Jo, och så var tanken på 9 kubikmeter vatten. En Julmorgon sprang den läck. Den var ju svetsad på plats och fyrkantig. Så det hade rostat hål i toppen på den. Det sprutade varmvatten upp i taket. Fick jobba några dar med att svetsa på den.
 
D09
L Lolight skrev:
Nu har jag inte skrivit något om varken brott eller våldsamheter. Det är ni som har tolkat in det.
Det börjar så smygande. Man kommer för att fråga "Du som ändå har så mycket vatten". Sen efter några dagar utan vatten. Tycker många att "Jag kan ju låna lite vatten ur hans förråd, när han inte ser". Och så håller det på.
Det tar som sagt någon vecka, sedan kommer de och hämtar din mat, och "du bör hålla dig borta, när vi hämtar maten, för fattar du inte att vi har barn som behöver den bättre än du".

När magen är tom kommer de egna ursäkterna till varför grannen inte behöver sin mat, ganska fort. Mycket fortare än du någonsin tror.

Kanske en ny potatisrevolution på Södermalm ? ;)

Det är väl 100 år sedan nu några kvinnor luktade till sig ett rykte om att en handlare gömde lite potatis och stormade butiken =P
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Får jag tipsa om bra konserverad mat? Framtaget för militärt bruk, påsarna med mat stoppas i påse med liten filtliknande bit i. Man häller på en liten skvätt vatten eller kissar i den om man inte har tillgång till vatten. Kemisk reaktion uppstår, en kvart senare har man en varm måltid som slår ravioli med hästlängder.

Finns både billigare och dyrare varianter. Håller i flera år. Vi roterar dem varje sommar då vi åker på hojsemester. Två förpackningar med konserverade 24 Hour Meals och en värmepåse med instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför tror du att man blir utan mat dag ett? Nästan ingen har så dålig framförhållning att dom klarar mat och vätska en par dagar. Och under den tiden kan dom högst troligt skaffa i alla fall vatten OCH i vårt klimat är inte uttorkning normalt ett stort problem.
Du kan inte direkt överföra USA teoretiska resonemang till oss, dels fungerar det olika i olika länder, dels fungerar folk olika i olika länder. Och jag tror att om man tittar på hur dom har klarat sig i flera år i oroshärdarna i bla Mellanöstern med deras långvariga brist på allt så sitter vi knappast så illa till.
Det känns som vi fastnat i någon meningslös slinga... Men...

Jag tror naturligtvis inte att man blir utan mat dag ett. Men jag vänder mig ändå emot alla uttalanden av typen "Man klarar sig utmärkt väl utan vatten i tre dagar, och mat i tre veckor". Det gör man inte alls. (Samma regel säger fö att man klarar sig utan luft i tre minuter. Sätt igång och håll andan nu... Om du klarade det, vilket långtifrån alla gör, så var det inte roligt efter minut ett eller så, eller hur? Men man får inga svåra hjärnskador efter tre minuters syrebrist...)

Och det oavsett varifrån man kommer i världen. I stark kyla så går det också åt vatten, eftersom man kissar ut en större del. Och får du dessutom ingen mat, så behöver du definitivt vatten, eftersom fettförbränning kräver vatten.

Så, resonemangen från rapporten är inte "teoretiska," de bygger på åratal av studier av (framförallt) försvarsmakter på vad som minimum krävs för att man skall överleva, och vilken förmåga man kan upprätthålla med dessa kalori och vattenintag. Förmågan avtar snabbt, även om det tar lång tid att dö.

Slå exv. upp tabellerna i Lars Fälts klassiska Handbok Överlevnad, så ser du att man får problem redan ganska tidigt. Och det är friska och starka personer (som iofs behöver arbeta fysiskt med exv. förflyttning). Det blir knappast mera svenskt och för svenska förhållanden än Lars Fält...
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Nu handlade det om att klara sig 1 vecka och inget mer och jag håller fast vid att det klarar alla någorlunda friska människor. I Sverige FINNS det vatten att tillgå kanske inte i vattenkranen men garanterat inom en timmes promenadavstånd.
Och vem Lars Fält är och vad denne påstår vet jag inte och tänker inte ta reda på, troligen är det bara en av alla övriga "överlevnads" böcker där någon vill tjäna pengar på oroliga människor.
Personligen fick jag under barnaåren samt under min militära jägarutbildning viss insikt i överlevnad och ger inte så mycket för i alla fall dom böcker jag sett om överlevnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.