Frågan har egentligen inte med samboförhållandet alls att göra.
Mannen gav bort saker (altan m.m.) till svärföräldrarna.
Hans val och helt oväsentligt för frågan om paret separerat eller bor kvar i huset.

Att lägga eget arbete i en deal när man hyr inom familjen hade jag kunnat göra.
Men låna till något som man inte äger. De villkoren hade jag aldrig bott ens hos min tvilling på.
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Jag har förståelse för att man gör så om man räknar med att förhållandet ska hålla. Moraliskt borde svärföräldrarna eller frun betala investeringen. Men det går inte att kräva något juridiskt.
 
  • Gilla
Xilona och 2 till
  • Laddar…
H
Hur är det med sambolagen i frågan?
Är det bara bohag som ofta inte är värt många kr beg sambolagen reglerar?
 
Sambolagen reglerar framförallt bostaden. Om en bostad anskaffats för gemensamt boende så skall den delas (värdenässigt) vid en separation. Men nu har ju paret inte anskaffat en bostad.
 
Sambolagen är rätt tydlig. Skaffar ni en bostad för gemensamt bruk så ska den bodelas. Prylar som köps i övrigt är privata och tillhör köparen. Väljer ni att frivilligt förbättra en bostad som någon annan äger så tillhör det ju ägaren av bostaden. Men kanske var det så att ni bodde rätt billigt och att du kan se dina investeringar i bostaden som en form av hyra?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D09
Plocka med dig stuga, kamin och altanen ;)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Det går inte, se parallellen som inte fick betalt för en värmepumps installation, men inte heller ta tillbaka pumpen då den är en del av fastigheten. Man kan kanske köra det spåret ändå, men det håller inte juridiskt.
 
H
Som sagt var det barn med. Ett på köpet och ett gemensamt.

Det är inte så kul (säkert) att låta barn leka bland vass grovsten och annat som finns på en grovplanerad tomt.

Även dörren till altanen hade ett dropp på ca 100 cm innan altanen byggdes. Barn lär sig fort att öppna dörrar oavsett om dom är låsta eller ej.

Så det var lite sådana aspekter med i bilden som gjorde att han kostade på så mycket pengar, delvis för att göra så barnen kunde leka säkert.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Hennes föräldrar vill inte heller blanda sig i eftersom dom tycker att det får ni lösa själva, vi har gjort vårt i och med husköpet.
Du skriver ni och vi och då utgår jag ifrån att det är du som är drabbad.

Det är alltid surt att gå isär och det kostar alltid, jag har dock inställningen i livet att pengar är bara ettor och nollor. Inte värt att bråka om lite siffror när barn är inblandade.

Jag själv betalade 550 000kr i kontantinsats när vi köpte vårt hus, jag har pyntat in ca 1,2milj i renovering och lagt åtskilliga tusen timmar i renovering på vårt hus. Dock har min sambo offrat både kropp och karriär för att föda våra två barn. Jag skulle aldrig i livet begära mer pengar än att vi delar allt rakt av 50/50 vid en separation.

Hoppas du/din vän/ bror eller vem det nu är reder ut situationen.

/M
 
  • Gilla
Xilona och 3 till
  • Laddar…
S
Alla relationer tar slut, antingen genom man gör slut eller dör ifrån varandra.

Jag tror inte du kan få tillbaka fina 190 000kr. Sätt dem på läro-kontot...

Iom att det är ett barn med i bilden skulle inte jag tjafsa mer, utan se det som att barnet får det bättre.
 
  • Gilla
JNL78 och 2 till
  • Laddar…
Om jag inte missminner mig skall bodelning vara avklarat inom ett år efter separationen.
Precis som så många säger, så har han betalat för prylar till fastighetsägaren...inte till sambon.
 
E
Tyvärr bara konstatera ytterligare ett exempel på ”sol och vårande”.

Dom där 190kkr kommer din vän aldrig se röken av.

Läropengar kallas det visst, om än dyra sådana
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker, utan att vara sakkunnig, att det är läropengar. Annars skulle det varit skrivet tydligt i samband. Samtidigt så tänker jag att gemensamma pengar har investerats (i något som inte medför en värdeökning) och sen om han är bitter för att han tjänade dom, so be it.

I Sverige är mannen i snitt 4 år äldre plus mammaledigheten på minst 6-7 månader vilket brukar märkas ekonomiskt då man har längre karriär. Fullt naturligt att mannnen då betalar mer.
 
Bostadsuppgörelsen är snedvriden och korkad som start. Dessutom djupt orättvis. Genom att det är hennes föräldrar som äger får hon del av allt ”de” lägger in i huset, men han inget. Han kommer alltså ekonomiskt mer och mer allt eftersom åren går hamna djupare i en investeringssituation där svärföräldrarna berikas men han inte har någon del av engagemanget om han går isär. Det är alltså en ökande ekonomisk schism inbyggd i förhållandet, OM man ökar värdet på huset. Korkat.

Givetvis skulle svärföräldrarna lånat ut (eller gått i borgen för) pengarna, och huset skulle paret sedan ägt gemensamt.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
E
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
I Sverige är mannen i snitt 4 år äldre plus mammaledigheten på minst 6-7 månader vilket brukar märkas ekonomiskt då man har längre karriär. Fullt naturligt att mannnen då betalar mer.
Jag och min fru delade 50/50 på föräldraledigheten... (vad är mammaledighet) Men ska man verkligen kalkylera med sånt? Ska man även räkna på att medelåldern för män är lägre än kvinnor?
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.