L Lolight skrev:
Överlevnadsplanerare pratar inte så mycket om hur de ska klara sig. Problemet är alltid att många andra inte gör det. Och det blir fort ditt problem. Om du har uppvärmt, mysigt och mat i magen. Så kommer de som inte har det snart att stå utanför dörren. Och dina förråd kommer att bli länsade efter två dagar utan mat till övrig.
Jag vet inte om vi svenskar är en sämre sort, men det där verkar inte vara lika vanligt i de länder längre söderut som råkar i kris?
Att man slår ihjäl varandra av etniska eller religiösa skäl läser man ju om, men faktiskt inte att man slår ihjäl den som har mer.
 
I ett första skede kommer troligtvis ingen springa runt och slå ihjäl andra för några äpplen.

Det som kan ställa till bekymmer är om krisen blir längre, låt säga ett halvår eller ett år och längre.

Om jag tänker i de banorna så är vi långt ot från trådens syfte, i händelse av kris är mer om vi drabbas av vädrets makter, då räcker det med lite ljusstumpar, batterier, torrvaror, vatten och varma kläder.

Jag kom precis på en liten sak om stadsbor, min bror bor i Stockholm, i en lägenhet, han har som jag liknande friluftsintressen som inkluderar kupoltält, stormkök.....
han och några kollegor på addnature satte upp tält på de mest besynnerliga ställen, mest tror jag för att testa.
Så ett bra kupoltält på vardagsrumsgolvet täcker det mesta av bekvämlighet för en god natts sömn, sovsäckar ett plus, fungerar utan. En familj på 4-5 personer får upp värmen snabbt i tältet, speciellt om det står inomhus, skyddat från väder och vind.

Om det blir en längre kris så hade jag välkomnat lite extra hjälp på gården, ni kan till och med slippa sova i tält.

Mvh P-A
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag är för min del övertygad om att det krävs mer än två dagars strömavbrott (mer än en vecka också för övrigt) för att förvandla större delen av befolkningen till våldsamma förbrytare som är beredda att råna okända människor på mat.
Ja. Men "större delen av befolkningen" behöver inte vara inblandade för att det skall bli problem. Se exv. det stora strömavbrottet i New York 1977.

Så lokala förhållanden, i tid, tidsanda, årstid, väder, var man bor i Sverige osv. osv. spelar stor roll. Ni som bor tre dagsmarscher från storstadsområdena ni ligger generellt betydligt bättre till än vi som inte gör det.

MEN nu skall det ju sägas att den stora lärdomen från (iaf lokala) katastrofer är att folk i allmänhet hjälper varandra mer än vad de angriper varandra. Vilket ju ger en hopp om mänskligheten.

Och vad gäller hur länge man klarar sig utan mat så säger USAs EMP-komission följande (s. 134, pdf):


"An EMP attack that disrupts the food infrastructure could pose a threat to life, industrial activity, and social order. Absolute deprivation of food, on average, will greatly diminish a person’s capacity for physical work within a few days. After 4 to 5 days without food, the average person will suffer from impaired judgment and have difficulty performing simple intellectual tasks. After 2 weeks without food, the average person will be virtually incapacitated. Death typically results after 1 or 2 months without food.

This timeline would not start until food stockpiles in stores and homes were depleted. Many people have several days to weeks of food stored in their homes. For example, in 1996 when a snowstorm in the Washington, D.C., area virtually paralyzed the food infrastructure for a week, the general population was forced to live off of private food larders and had sufficient stores to see them through the emergency. However, a significant number of people, those with little or no home food supply, would have to begin looking for food immediately"



Det stora problemet är naturligtvis, som sagts här tidigare, om vattenförsörjningen fallerar. Då går det fortare. (s. 143, samma som ovan):


"By disrupting the water infrastructure, an EMP attack could pose a major threat to life, industrial activity, and social order. Denial of water can cause death in 3 to 4 days, depending on the climate and level of activity.

Stores typically stock enough consumable liquids to supply the normal demands of the local population for 1 to 3 days, although the demand for water and other consumable liquids would greatly increase if tap water were no longer available. Local water supplies would quickly disappear. Resupplying local stores with water would be difficult in the aftermath of an EMP attack that disrupts transportation systems, a likely condition if all critical infrastructures were disrupted.

People are likely to resort to drinking from lakes, streams, ponds, and other sources of surface water. Most surface water, especially in urban areas, is contaminated with wastes and pathogens and could cause serious illness if consumed. If water treatment and sewage plants cease operating, the concentration of wastes in surface water will certainly increase dramatically and make the risks of consuming surface water more hazardous.

One possible consequence of the failure of water treatment and sewage plants could be the release of sludge and other concentrated wastes and pathogens. Typical industrial wastes include cyanide, arsenic, mercury, cadmium, and other toxic chemicals. Boiling water for purification would be difficult in the absence of electricity. Even most modern gas stoves require electricity for ignition and cannot be lighted by match. In any event, gas also may not be available to light the stoves (see Chapter 5).

Boiling could be accomplished by open fires, fueled by wood or other flammables. Other possible mitigators are hand-held pump filters, water purification kits, iodine tablets, or a few drops of household bleach.

A prolonged water shortage may quickly lead to serious consequences. People preoccupied with finding or producing enough drinking water to sustain life would be unavailable to work at normal jobs. Most industrial processes require large quantities of water and would cease if the water infrastructure were to fail.

Demoralization and deterioration of social order can be expected to deepen if a water shortage is protracted.
Anarchy will certainly loom if government cannot supply the population with enough water to preserve health and life. (min kursivering)"
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och vad gäller hur länge man klarar sig utan mat så säger USAs EMP-komission följande (s. 134, pdf)
En EMP som slår ut vatten- och matdistribution för en stor del av landet klassar jag för min del som något mer än en veckas strömavbrott som jag refererade till. Och jag tror inte att vapen är vad jag mest skulle sakna i den situationen.
 
E elmont skrev:
Vet hur tex eskimåer kan existera, ofta veckor utan el och rinnande vatten, i ett klimat som får vårt att likna en sommarbris.
Jag tycker att om man inte klarar en vecka så ska man skämmas.
Klart att folk som inte kan ta hand om sig själv borde skämmas, men det förändrar inte att förvånansvärt många lever väldigt minimalistiska liv där lönen är slut innan månaden är slut och väldigt lite finns i skafferiet då de handlar var annan dag.

Många verkar köra med "just in time" på hela sina liv, och alla dessa lär får stora problem efter väldigt kort tid.
Detta är också ett problem för deras grannar då hungriga människor fort blir desperata, och desperata människor är ett problem för sin omgivning. För om man bor i en stad (där dessa ofta finns), hur ska man klara av läget om en hungrig lynchmobb går från hus till hus och tömmer dessa som en flock gräshoppor?

Då jag bor mitt i stan, skulle jag misstänka att det är meningslöst för mig att preppa för mer än några dagar, sedan lär nämligen antingen el och vatten komma tillbaka eller så kommer den hungriga mobben (och då är det game over)...
 
A Avemo skrev:
Jag är för min del övertygad om att det krävs mer än två dagars strömavbrott (mer än en vecka också för övrigt) för att förvandla större delen av befolkningen till våldsamma förbrytare som är beredda att råna okända människor på mat.
Du har rätt att en majoritet INTE kommer att förvandlas till primitiva drägg, men det finns en del i befolkningen som redan har visat vad dom tänker göra.

Kommer ihåg min förvåning när jag läste om denna händelse.
https://mitti.se/nyheter/12-000-blev-utan-strom-i-tensta-och-rinkeby/

Dom började länsa butiker efter några minuter!!!
Vi talar alltså på vissa ställen inte ens om dagar eller timmar, utan minuter.
(Och alla som bor i närheten av ett av dessa problemområden lär få problem)

Men om du sticker ut på landet så kan det vara avstängt länge, och väldigt få skulle ens börja fundera på att bete sig på motsvarande sätt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
jsiei97 jsiei97 skrev:
Du har rätt att en majoritet INTE kommer att förvandlas till primitiva drägg, men det finns en del i befolkningen som redan har visat vad dom tänker göra.

Kommer ihåg min förvåning när jag läste om denna händelse.
[länk]

Dom började länsa butiker efter några minuter!!!
Vi talar alltså på vissa ställen inte ens om dagar eller timmar, utan minuter.
(Och alla som bor i närheten av ett av dessa problemområden lär få problem)

Men om du sticker ut på landet så kan det vara avstängt länge, och väldigt få skulle ens börja fundera på att bete sig på motsvarande sätt.
Jag har inga planer på att försöka förminska allvaret i den händelsen. Men den bild som målas upp här är att man skall bli rånad i hemmet på sin mat. Det är ett helt annat scenario.
 
A Avemo skrev:
En EMP som slår ut vatten- och matdistribution för en stor del av landet klassar jag för min del som något mer än en veckas strömavbrott som jag refererade till. Och jag tror inte att vapen är vad jag mest skulle sakna i den situationen.
Jo, men om du ser på rapporten så är ju exemplen inte från EMP angrepp, utan från högst "vanliga" naturkatastrofer och elbortfall.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nääää, KOW har väl aldrig varit ironisk?!
Har ni hört om kvinnan som hade en mycket opraktisk man, som knappt kunde koka te:
Hon kokade upp vatten och hällde i PET-flaskor, och ställde in dem i kylskåpet.
Och skrev en lapp till maken: Jag har kokat tevatten åt dig. Det står i kylen och är bara att värma :)


hsd hsd skrev:
Läste just att "om kriget kommer "-folder ska tryckas och distribueras till landets hushåll
Vad planerar de? Anfallskrig mot Ryssland eller :mad:
 
L lat skrev:
Att man slår ihjäl varandra av etniska eller religiösa skäl läser man ju om, men faktiskt inte att man slår ihjäl den som har mer.
Du har säkert hört talas om Franska revolutionen och Ryska revolutionen.
Det var just de, som hade "mer" som hamnade på stupstocken eller i giljotinen.

Det var säkert samma sak som drev Mao också, men det vet jag mindre om.
Fidel Castro?
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har säkert hört talas om Franska revolutionen och Ryska revolutionen.
Och såna händelser är det normala vid en "normal" kris, som tex Balkan, Syrien, större strömavbrott i USA/Kanada????
Vad många revolutioner jag missat då.....
 
Å andra sidan klarade Auckland (största staden på Nya Zealand) 5 veckor utan el utan att samhället bröt samman.

Om hela landet är utslaget i en vecka så undrar jag om det inte är betydligt mer än en vecka det är frågan om innan samhället fungerar igen. Man får fråga sig hur stora skador vi ska förbreda oss för. Fullskaligt krig? Kärnvapenkrig?
 
Det här med vatten... Kan det vara så enkelt som att koppla en tank på inkommande vatten? Då får man kontinuerlig omsättning genom vardagsanvändningen. En tappkran på sidan för nödsituationer. Kanske en liten ackumulatortank skulle funka? Då är den isolerad också, så man slipper kondens och ljummet kallvatten.

Vi har plats i källaren för det, och det är nog varken dyrt eller komplicerat. Några nackdelar jag inte ser?
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Vi har plats i källaren för det, och det är nog varken dyrt eller komplicerat. Några nackdelar jag inte ser?
Tja, det blir ju stora krafter på tanken om du ansluter den direkt mot inkommande vatten från vattenverket. Vet inte om jag skulle vilja ha det i källaren... :)

I Storbritannien så är/var det dock vanligt, men då sitter tanken på vinden, och håller inget tryck. Pss. som äldre höghus i New York exv. Det vore ju, ur den synpunkten iaf, bättre. Då har man flera hundra liter och kranar osv. fungerar fortfarande som vanligt (om än med mesigt flöde).
 
C
B bakterie skrev:
Vi har plats i källaren för det, och det är nog varken dyrt eller komplicerat. Några nackdelar jag inte ser?
Ja, utmaningen med ett vattenmagasin är att dimensionera det så att omsättningen håller vattnet fräscht. Och då blir det inte så stort i relation till omsättningen. Å andra sidan behöver man väl inte så mycket vatten om man enbart använder det till att dricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.