E elmont skrev:
Otroligt vad mycket man måste göra och tänka på för att överleva en vecka. :thinking:
Testa om du är tillräckligt nära, gå ner i källaren och stäng inkommande vatten och stäng av huvudbrytaren så all el i huset är avstängt.

Sedan försöker du fortsätta leva som vanligt, om du då upptäcker att detta inte går något vidare så kanske man bör fundera lite...
 
E elmont skrev:
Otroligt vad mycket man måste göra och tänka på för att överleva en vecka. :thinking:
Asch! Min eltandborste behöver bara laddas var fjortonde dag ungefär.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men då kommer man som sagt snabbt in på frågor som uppvärmning. Ris och pasta utan kokning fungerar inget vidare...
Allt finns ju att köpa ätfärdigt, så varför koka riset själv?
Det finns ju till och med djupfrysta istärningar att köpa i närmaste snabbköp.

findus42 findus42 skrev:
Eller så förvarar man sin talrik och sina bestick i kylskåpet för att inte behöva diska i onödan ;)
Vi har så talrikt med tallrikar att det säkert räcker en månad.
Så det finns inget behov att slarva med hygienen bara för att det blir stopp på el och vatten.
 
jsiei97 jsiei97 skrev:
och stäng av huvudbrytaren så all el i huset är avstängt.
Men då försvinner ju Bygga Hus också :worried:
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
jsiei97, naturligtvis kan man inte fortsätta att leva på samma sätt. MEN för egen del är det inga problem. Försvinner strömmen och jag kan befara att den är borta en vecka så fyller jag två 25 liters plastdunkar med dricksvatten resten av vattnet i min hydrofor tappar jag upp i badkaret. Hydroforen rymmer ca 200 liter vatten och det klarar jag mig galant på i två veckor. Är det kallt tar jag fram min fotogenkamin och ställer den i ett rum där jag och många med mig kan sova och eldar i den och lagar lit mat när så behövs. För tillfället har jag ca 1,5 kg makaroner, ca 4 kg potatis ca 1,5 kg ris, 0,5 kg snabbpotatismos. Är det kallt så ställer jag bara ut det som jag har i frysboxen och det t räcker till att hålla oss mätta betydligt mer än i en vecka. Är det varmt lagar jag till så pass mycket mat att man kan äta upp den innan den blir dålig. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med att beskriva hur man kan göra. men jag avstår.
Ps
När jag växte upp hade vi ingen frysbox, inget kylskåp, inget internet, ingen telefon och inget rinnande vatten men av någon outgrundlig anledning överlevde vi i alla fall. Så ett tips till er som fruktar en veckas strömavbrott, fråga dom lite äldre hur ni ska bära er åt för att överleva.
Ps.Ps
Tror folk verkligen att det skulle vara någon större problem med bara en veckas "kris" ?????
 
  • Gilla
Johan_86 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Min lyckligaste tid under barndomen var i en avskild stuga utan rinnande vatten och man fick värma med ved i vedspisen och öppna spisen. Torrdass ute (med spindlar som jag avskyr). Fanns ett litet (tyst) ammoniak-skåp som man kunde ha mjölken i. Ändå var det aldrig något jag tänkte på utan hade som sagt fullt upp med olika aktiviteter, inklusive att veva upp vatten medelst spann från brunnen.

Fanns ingen TV och en gammal rörradio från 1927 (rektangulära skokartongen från Luxor, gillade den så mycket att jag köpte en modern numrerad replika som såldes runt 1990). Datorer för hembruk fanns inte än. Dock fanns en kobra (Ericofon) om jag minns rätt. Ändå hade man, som sagt, fullt upp hela tiden.

Det är ju inte mer än dryga 40 år sedan, så det vore konstigt om svenska folket helt förlorat förmågan att klara sig utan moderniteter så snabbt.
 
Redigerat:
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Allt finns ju att köpa ätfärdigt, så varför koka riset själv?
Det finns ju till och med djupfrysta istärningar att köpa i närmaste snabbköp.
Det kommer ju inte att finnas mycket som är färdiglagat i affärerna efter några dagars strömavbrott.
 
Tror du inte att han var lite ironisk ?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nääää, KOW har väl aldrig varit ironisk?!
 
L
E elmont skrev:
jsiei97, naturligtvis kan man inte fortsätta att leva på samma sätt. MEN för egen del är det inga problem. Försvinner strömmen och jag kan befara att den är borta en vecka så fyller jag två 25 liters plastdunkar med dricksvatten resten av vattnet i min hydrofor tappar jag upp i badkaret. Hydroforen rymmer ca 200 liter vatten och det klarar jag mig galant på i två veckor. Är det kallt tar jag fram min fotogenkamin och ställer den i ett rum där jag och många med mig kan sova och eldar i den och lagar lit mat när så behövs. För tillfället har jag ca 1,5 kg makaroner, ca 4 kg potatis ca 1,5 kg ris, 0,5 kg snabbpotatismos. Är det kallt så ställer jag bara ut det som jag har i frysboxen och det t räcker till att hålla oss mätta betydligt mer än i en vecka. Är det varmt lagar jag till så pass mycket mat att man kan äta upp den innan den blir dålig. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med att beskriva hur man kan göra. men jag avstår.
Ps
När jag växte upp hade vi ingen frysbox, inget kylskåp, inget internet, ingen telefon och inget rinnande vatten men av någon outgrundlig anledning överlevde vi i alla fall. Så ett tips till er som fruktar en veckas strömavbrott, fråga dom lite äldre hur ni ska bära er åt för att överleva.
Ps.Ps
Tror folk verkligen att det skulle vara någon större problem med bara en veckas "kris" ?????
Överlevnadsplanerare pratar inte så mycket om hur de ska klara sig. Problemet är alltid att många andra inte gör det. Och det blir fort ditt problem. Om du har uppvärmt, mysigt och mat i magen. Så kommer de som inte har det snart att stå utanför dörren. Och dina förråd kommer att bli länsade efter två dagar utan mat till övrig.
Det bästa är nog att spara mat mitt fram på magen som många gör :).
 
Man behöver inte planera för att överleva en vecka, men man kanske måste göra nått på egen hand och inte sitta och vänta på att någon annan löser ens problem.
 
E elmont skrev:
jsiei97, naturligtvis kan man inte fortsätta att leva på samma sätt. MEN för egen del är det inga problem. Försvinner strömmen och jag kan befara att den är borta en vecka så fyller jag två 25 liters plastdunkar med dricksvatten resten av vattnet i min hydrofor tappar jag upp i badkaret. Hydroforen rymmer ca 200 liter vatten och det klarar jag mig galant på i två veckor. Är det kallt tar jag fram min fotogenkamin och ställer den i ett rum där jag och många med mig kan sova och eldar i den och lagar lit mat när så behövs.
Ja, fast jag har ingen hydrofor, utan vatten från staden. Jag har ingen fotogenkamin heller, utan fjärrvärme.

Så tror du inte jag behöver tänka lite mer än du för att kunna klara mig en vecka. Det är klart att de som bor "på landet" antagligen skulle klara sig bättre, eftersom man förlitar sig mindre på central infrastruktur som det är. Men vi som bor lite mer centralt, även i villa, vår ligger lite sämre till. För att inte tala om de i lägenhet mitt i smeten.

Det är ju självklart att man klarar sig utan kylskåp, frys, rinnande vatten osv. Alla har väl bott i tält några veckor? (Mitt eget tvivelaktiga rekord i tält är -30C. Då var det myggfritt! ;)). Men skall man göra det så behöver man ett modicum av förberedelser.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
D09
Men är det minus ute så kan man ju producera is utomhus som man sedan placerar i kyl/frys

Går säkert med en frusen sten också.. ;)
 
hsd
Läste just att "om kriget kommer "-folder ska tryckas och distribueras till landets hushåll
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vet hur tex eskimåer kan existera, ofta veckor utan el och rinnande vatten, i ett klimat som får vårt att likna en sommarbris.
Jag tycker att om man inte klarar en vecka så ska man skämmas.
 
L Lolight skrev:
Om du har uppvärmt, mysigt och mat i magen. Så kommer de som inte har det snart att stå utanför dörren. Och dina förråd kommer att bli länsade efter två dagar utan mat till övrig.
Jag är för min del övertygad om att det krävs mer än två dagars strömavbrott (mer än en vecka också för övrigt) för att förvandla större delen av befolkningen till våldsamma förbrytare som är beredda att råna okända människor på mat.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.