Tjenare. Har en Ts 55:a med 1400mm skena hemma på prov. Bara provat den lite innan ikväll, men gillar den redan. De vill ha 3990:- + moms för den. Är det ett bra pris eller ska jag pruta?
Jag bor i skåne.
 
Om du vill spara ett par hundringar så köp den på Sernbrandts, klockren personal får du dessutom på köpet.
 
Eksandhs i Lund har (till årets slut tror jag) en TS55 med varvtalsregering för 4200+moms, m 1400mm skena och 3 klingor (och eftersom klingorna är dyra är det nog ett bra pris).
 
Fick ner den till 3650:- + moms nu. Bör alltså känna mig nöjd då med andra ord.
 
Det tycker jag att du borde ja ;)
Grattis till sågen.
 
sville skrev:
Fick ner den till 3650:- + moms nu. Bör alltså känna mig nöjd då med andra ord.
Kolla priset på ATF 55 E på http://www.festoolusa.com/category.aspx?ID=3 så kommer du känna dig ännu nöjdare sen...en millijoon dollares!!
 
Enligt alla så är jue Festool TS 55 ett väldigt precisionsverktyg. Skulle man då inte kunna kexa med denna såg?
 
Desmodromic skrev:
Enligt alla så är jue Festool TS 55 ett väldigt precisionsverktyg. Skulle man då inte kunna kexa med denna såg?
klingan på en kexmaskin är mycket mindre än i en cirkelsåg .
hittar du kex som är 20cm i diameter så kan du nog använda festoolen till det med.

på den amerikanska marknaden säljs ju dom flesta möbler i storlek XL så det kanske kunde funka i xtreme homemakeover eller nåt.. ;D ;D ;D
 
Desmodromic skrev:
Enligt alla så är jue Festool TS 55 ett väldigt precisionsverktyg. Skulle man då inte kunna kexa med denna såg?
Det går att kexa med en handklinga men det blir lite klurigare att placera snittet lika på båda bitarna. Lamellfräsen har ju vinkelanhåll för just detta.
Jag har personligen aldrig kexat med en klinga, men en kollega påstår sig ha gjort det vid flera tillfällen med lyckat resultat.

Men, med rätt verktyg är halva jobbet gjort, så jag skulle satsa på en riktig lamellfräs istället.
 
isåfall menar ni att köra upp ett spår i skivan..detta går ju bra fast det blir ju sämre anläggningsytor för limning... detta görs ju på bänkskivor men då har man en skiva som är 40 mm tjock samt spännbeslag så där går det ju bra..undrar om det är så lyckat i en 10mm mdf skiva :-? :-?
 
Jag menar att ställa in klingdjupet på halva kexets bredd och därefter mosa in klingan i kanten på arbetsstycket. Precis som med en lamellfräs, fast spåret blir lite längre pga klingans större diameter.
Det fungerar ju inget vidare om arbetsstycket är för kort eftersom de osågade/ofrästa ytorna kanske blir för obefintliga -det var kanske det du menade?
Det borde heller inte spela någon större roll om skivan är 40 mm eller 10 mm tjock eftersom klingbredden är i princip densamma på handklingan som på lamellfräsen, förutsatt att man inte spårar hela vägen bara för att man använder klingan. Eller tänker jag fel?
 
Jag ska skarva 2 ekskivor i ett kök och har ingen kexmaskin. En överhandsfräs eller TS 55 kan jag låna så jag tänkte att det kanske skulle funka med någon av dem.
 
Då skulle jag ha köpt ett par spännbeslag och gått loss med överhandsfräsen på skivans undersida för dessa. Jag skulle även såga ett spår i varje skiva och sätta kex eller en plywoodremsa för att få en styrning som ger en skarv utan planingsfel/tandning. Alternativt köpa stift, borra och sätta två träplugg, vilket kanske är enklare än att få två spår på exakt samma avstånd från bänkskivans yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.